Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-138/10/AJ
z 12 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-138/10/AJ
Data
2010.04.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
budowa drogi
czynności opodatkowane
gmina
kanalizacja
umowa dzierżawy
wodociągi


Istota interpretacji
Obniżenie podatku w związku z realizacją inwestycji finansowanej ze środków UE.



Wniosek ORD-IN 688 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2010 r. (data wpływu 19 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Rewitalizacja starego miasta ”- jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 lutego 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Rewitalizacja starego miasta”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina posiada numer REGON, natomiast nie posiada numeru NIP – czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności Gminy jest Urząd Miasta, posiadający numer identyfikacji podatkowej i inny od Gminy numer REGON. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej składa Urząd Miejski, jednak to Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. „Rewitalizacja starego miasta”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 4 – „Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast” Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.


W ramach projektu planuje się:


  1. modernizację oświetlenia ulicznego na terenie starego miasta;
  2. wymianę nawierzchni w pasie dróg gminnych;
  3. wymianę nawierzchni w pasie dróg wojewódzkich;
  4. modernizację sieci wodociągowej oraz kanalizacyjnej;
  5. budowę kanalizacji deszczowej na terenie starego miasta.


Planowany zakres prac dotyczących pkt 1-3 zawiera przebudowę istniejącej nawierzchni na drogach gminnych z bitumicznej na kostkę brukową, w pasie dróg wojewódzkich - zerwanie starej i położenie nowej nawierzchni bitumicznej oraz przebudowę oświetlenia ulicznego na stylizowane lampy oświetleniowe. Po zakończeniu realizacji projektu zmodernizowane mienie nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Natomiast sieć wodociągowa oraz kanalizacyjna jest przedmiotem odpłatnej umowy dzierżawy. Po zakończeniu projektu i wybudowaniu kanalizacji deszczowej na terenie starego miasta, zostanie ona również przekazana w odpłatną dzierżawę.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty należnego podatku od towarów i usług o podatek naliczony z faktur związanych z realizacją ww. projektu...


Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku o kwotę podatku naliczonego, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podniósł, że w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Do zadań własnych Gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadanie dotyczące gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacja ruchu drogowego.

Realizacja w zakresie przebudowy dróg gminnych i wojewódzkich w rejonie Starego Miasta, jak również modernizacja oświetlenia, traktowana jest jako działalność w zakresie nałożonych na Gminę obowiązków.

Wnioskodawca wskazał, że w powołanym wyżej przepisie ustawy o podatku od towarów i usług, podstawowy warunek dający możliwość odliczenia podatku dotyczący tej części projektu nie zostanie spełniony, gdyż nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, a Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych dochodów z tytułu tej inwestycji, dlatego też nie będzie miała możliwości odliczenia podatku zawartego w cenie towarów i usług nabytych do tej części projektu.

Zadania własne Gminy obejmują również sprawy wodociągów, zaopatrzenia w wodę, kanalizację. Gmina ma zawarte odpłatne umowy dzierżawy składników majątkowych (sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, oczyszczalni ścieków) oraz wydobycia i uzdatniania wody z Zakładem sp. z o.o. Gmina w ramach zadań własnych dokona wymiany sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie starego miasta, jednak wszelkie koszty jej utrzymania i eksploatacji ponosi dzierżawca, który również otrzymuje pożytki z tego tytułu. Gmina z tytułu dzierżawy otrzymuje czynsz dzierżawny. W związku z tym jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wykonywanej czynności cywilnoprawnej i będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku z faktur zakupu dotyczących tej części projektu.

Po zakończeniu budowy kanalizacji deszczowej w rejonie starego miasta, zostanie ona przekazana odpłatnie na podstawie umowy dzierżawy, a więc dojdzie do wykonywania czynności opodatkowanych i dlatego Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku dotyczącego zakupionych towarów i usług związanych z tą częścią projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przy czym w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Katalog zadań własnych gminy został zawarty w art. 7 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z pkt 2 powołanego przepisu, do zadań własnych gminy należą sprawy z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Również sprawy z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powyższych przepisów wynika, że modernizację oświetlenia ulicznego, wymianę nawierzchni w passie dróg gminnych i wojewódzkich, modernizację sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, budowę kanalizacji deszczowej, należy w całości do zadań własnych gminy.

Należy zauważyć, że nie tylko budowa dróg gminnych, ale także ich modernizacja, utrzymanie i ochrona należą do zadań własnych Gminy, a korzystanie przez użytkownika z dróg publicznych (z wyjątkiem autostrad) jest nieodpłatne.

Również budowa i modernizacja sieci wodociągowej, kanalizacyjnej oraz kanalizacji deszczowej należy do zadań własnych Gminy, jednakże - jak wskazuje Wnioskodawca - po zrealizowaniu projektu będą one przedmiotem umowy dzierżawy.

Z powyższego wynika, że realizacja projektu w części będzie miała związek z czynnościami opodatkowanymi (dzierżawa sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i deszczowej), w pozostałej części taki związek nie wystąpi (niedopłatne korzystanie z dróg publicznych).

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Gminie w związku z realizacją projektu, polegającego na modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie Starego Miasta, wymianie nawierzchni w pasie dróg gminnych i dróg wojewódzkich nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, natomiast z tytułu modernizacji sieci wodociągowej oraz kanalizacyjnej, budowie kanalizacji deszczowej na terenie Starego Miasta będących przedmiotem dzierżawy, przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, u. E. Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj