Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1553/09/AZ
z 28 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1553/09/AZ
Data
2010.01.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny
obowiązek ewidencyjny
rachunki
rachunki
sprzedaż wysyłkowa
sprzedaż wysyłkowa
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotów z tytułu świadczenia usług wysyłkowej sprzedaży książek przy zastosowaniu kasy rejestrującej, oraz możliwości przyjmowania wpłat od klientów na rachunek bankowy żony.



Wniosek ORD-IN 991 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2009r. (data wpływu 30 listopada 2009r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 stycznia 2010r. (data wpływu 21 stycznia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów z tytułu świadczenia usług wysyłkowej sprzedaży książek przy zastosowaniu kasy rejestrującej,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej przyjmowania wpłat od klientów na rachunek bankowy żony.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopad 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów z tytułu świadczenia usług wysyłkowej sprzedaży książek przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz w zakresie przyjmowania wpłat od klientów na rachunek bankowy żony. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 stycznia 2010r. (data wpływu 21 stycznia 2010r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na wysyłkowej sprzedaży książek. W myśl załącznika do rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, poz. 37, wynika, że Wnioskodawca nie ma obowiązku rejestracji sprzedaży za pomocą kasy jeśli całość zapłaty następuje na konto Wnioskodawcy.

W rzeczywistości Wnioskodawca miał jednak kilku klientów, którzy zażyczyli sobie odbioru osobistego w domu. W tych przypadkach zapłata dokonana była w gotówce podczas odbioru książek.

Zgodnie z zapisami rozporządzenia Wnioskodawca zacznie podlegać obowiązkowi rejestracji sprzedaży z wykorzystaniem kasy po przekroczeniu obrotów w wysokości 40 000zł (prowadzi działalność od 2007 roku i do tej pory nie podlegał obowiązkowi rejestracji na kasie).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca może zachować zwolnienie z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kasy, jeśli po przekroczeniu obrotu 40.000 zaprzestanie przyjmowania wpłat innych niż na konto bankowe...
  2. Czy klienci mogą dokonywać wpłat na konto bankowe żony... Wnioskodawca ma z żoną wspólnotę majątkową i rozliczają się wspólnie z podatków.

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 18 stycznia 2010r.), prowadząc wysyłkową sprzedaż i przyjmując wpłaty, może on jednocześnie przyjmować od klientów wpłaty w gotówce bez konieczności rejestracji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej (tzw. kasa fiskalna). Dopiero po przekroczeniu w danym roku podatkowym progu przychodu określonego w danym roku (obecnie 40 000 zł), konieczne jest albo przyjmowanie tylko wpłat na konto albo wprowadzenie rejestracji sprzedaży z wykorzystaniem kasy fiskalnej. W kolejnym roku znów Wnioskodawca może przyjmować wpłaty gotówkowe do momentu przekroczenia progu dopuszczalnego w danym roku.

Odnośnie przyjmowania wpłat od klientów na konto żony, Wnioskodawca wyraża następujące stanowisko. W sklepie internetowym oraz w systemach aukcyjnych rejestrowana jest sprzedaż Wnioskodawcy, więc w jego interesie (przynajmniej do czasu do kiedy nie ma on kasy fiskalnej) jest możliwość wykazania, że wysokość dochodów z działalności gospodarczej jest skorelowana z tym co jest rejestrowane w sklepie i na aukcjach. Nie ma zatem znaczenia na jakie konto bankowe zaksięgowana została wpłata. Skoro Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i ma wspólnotę majątkową z żoną, to wspólnie w pełni odpowiadają wraz z żoną za zobowiązania firmy własnym majątkiem. Zdaniem Wnioskodawcy, wpłaty klientów mogą być rejestrowane na wszystkie konta bakowe jego i żony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów z tytułu świadczenia usług wysyłkowej sprzedaży książek przy zastosowaniu kasy rejestrującej,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej przyjmowania wpłat od klientów na rachunek bankowy żony.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w ww. przepisie art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT Minister Finansów może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U Nr 228, poz. 1510)., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

W myśl natomiast § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia, zwolnienie podmiotowe traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2009r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2010r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U Nr 224, poz. 1797).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2009r., do dnia 31 grudnia 2010r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Zgodnie z § 3 ust. 4 ww rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, iż przepisy dotyczące kas rejestrujących wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (przedmiotowe).

Ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności.

W przypadku więc gdy Wnioskodawca będzie prowadził wyłącznie sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku, tj. czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, to pomimo przekroczenia kwoty obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych w wysokości 40 000 zł, nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Natomiast w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę jakiejkolwiek czynności nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania (niewymienionej w załączniku do rozporządzenia), będzie on zobowiązany do zaewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi sprzedaż wysyłkową książek. W rzeczywistości Wnioskodawca miał jednak kilku klientów, którzy zażyczyli sobie odbioru osobistego w domu. W tych przypadkach zapłata dokonana była w gotówce podczas odbioru książek. Wnioskodawca prowadzi działalność od 2007 roku i do tej pory nie podlegał obowiązkowi rejestracji na kasie.

W myśl § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Analogiczny przepis obowiązuje w od 1 stycznia 2010r. na mocy rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zgodnie z którym zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 załącznika do rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008r., zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.

Jak wynika z punktu 2 objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009r. Natomiast, w punkcie 4 objaśnień do załącznika wskazano, iż w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

W załączniku do rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2009r. w poz. 37 wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem) pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.

W punkcie 2 objaśnień do załącznika wskazano, iż powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010r. Natomiast pkt 4 pozostawiono w identycznym brzmieniu.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 w związku z poz. 37 załącznika, muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru następuje w systemie wysyłkowym,
  • zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów,
  • Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2009r. (zgodnie z rozporządzeniem z dnia 19 grudnia 2008r.) oraz przed dniem 1 stycznia 2010r. (zgodnie z rozporządzeniem z dnia 23 grudnia 2009r.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca do tej pory nie podlegał obowiązkowi rejestracji na kasie.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, iż Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotów uzyskanych z tytułu tych transakcji sprzedaży wysyłkowej towarów, które spełniają wyżej wymienione warunki.

Jednakże w sytuacji, gdy odbiór książek następuje osobiście (a nie wysyłkowo), a zapłata gotówką, nie ma zastosowania zwolnienie określone w poz. 37 załącznika, a transakcje takie po przekroczeniu kwoty limitu uprawniającego do zwolnienia (40 000 zł) powinny zostać zaewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej.

Natomiast, jeżeli Wnioskodawca nie będzie dokonywał sprzedaży osobiście i zapłata będzie następowała za pośrednictwem banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy, może on korzystać na podstawie § 2 w związku z poz. 37 załącznika, ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej nawet po przekroczeniu limitu w wysokości 40 000 zł.

Należy jednak podkreślić, iż możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 w związku z poz. 37 załącznika istnieje pod warunkiem, że Wnioskodawca spełnia określone przez ustawodawcę wymogi dotyczące prowadzenia szczegółowej ewidencji dowodów zapłaty.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w kwestii zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży wysyłkowej książek należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie pytania Wnioskodawcy, czy klienci mogą dokonywać wpłat na konto bankowe żony, należy wskazać, iż wszelkie transakcje dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej powinny odbywać się za pośrednictwem rachunku bankowego wyodrębnionego dla celów tej działalności.

Powyższe jednoznacznie wynika z unormowań art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U z 2007r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.), zgodnie z którym dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Stosownie do art. 4 ust. 1, przedsiębiorcą w rozumieniu ww. ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osoba prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Ponadto, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią zawartą w poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest gdy zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Zatem ustawodawca precyzyjnie wskazuje, iż zapłata powinna nastąpić na rachunek podatnika, czyli podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który zawarł z bankiem umowę o prowadzenie rachunku bankowego.

W przedmiotowej sprawie podatnikiem jest Wnioskodawca, osoba fizyczna wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą, a nie żona Wnioskodawcy. W tej sytuacji nie ma znaczenia, że jak wskazuje Wnioskodawca ma on wspólnotę majątkową z żoną, i wspólnie w pełni odpowiadają wraz z żoną za zobowiązania firmy własnym majątkiem, bowiem jak wynika z wniosku to Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, a więc status podatnika posiada tylko Wnioskodawca. Zatem zapłata dokonana na rachunek bankowy żony Wnioskodawcy nie jest zapłatą dokonaną na rachunek bankowy podatnika (przedsiębiorcy), tym samym zapłata ta nie spełnia warunków uprawniających Wnioskodawcę do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług za pomocą kasy rejestrującej.

Reasumując, w rozpatrywanej sprawie, aby dana zapłata była identyfikowalna jako dokonana na rachunek podatnika, winna być dokonana na rachunek bankowy Wnioskodawcy, a nie na rachunek żony Wnioskodawcy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • prawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów z tytułu świadczenia usług wysyłkowej sprzedaży książek przy zastosowaniu kasy rejestrującej,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej przyjmowania wpłat od klientów na rachunek bankowy żony.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu syzm Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj