Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1057/09-2/IG
z 20 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1057/09-2/IG
Data
2010.01.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
podatnik
podmiot krajowy
podmiot zagraniczny
usługi organizowania wystaw, targów i kongresów
usługi reklamowe


Istota interpretacji
1 Czy miejscem świadczenia usług polegających na sprzedaży uczestnictwa w organizowanych przez wnioskodawcę konferencjach, kongresach, warsztatach, forach będzie miejsce gdzie dane wydarzenie jest organizowane (na terenie Federacji Rosyjskiej - jeżeli wydarzenie jest tam organizowane lub na terenie innego państwa trzeciego lub innego państwa Unii jeżeli na terenie tych państw będą wydarzenia organizowane), w związku z powyższym wnioskodawca celem udokumentowania sprzedaży usług powinien wystawić faktury uproszczone bez podatku od towarów i usług?

2 Czy usługi reklamowe świadczone przez Spółkę na rzecz kontrahentów zagranicznych podczas organizowanych konferencji, kongresów, warsztatów, forum stanowią usługi dla których miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania?

3 Czy jeżeli nabyte towary i usługi stanowiące bezpośrednie koszty będą służyć świadczeniu usług wyżej wymienionych na terytorium Federacji Rosyjskiej, państwa trzeciego lub innego państwa Unii Europejskiej, to podatnik będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 506 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2009r. (data wpływu 27 października 2009r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług i prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego towarów i usług związanych ze świadczonymi usługami - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług i prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego towarów i usług związanych ze świadczonymi usługami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Opis stanu faktycznego: Wnioskodawca B. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Główną działalnością Spółki jest sprzedaż usług polegających na sprzedaży uczestnictwa osobom zainteresowanym w organizowanych przez siebie wydarzeniach: konferencje, kongresy, fora, warsztaty, oraz sprzedaży usług promocyjno-reklamowych i usług sponsoringu podczas tych wydarzeń. Organizowane przez Spółkę wydarzenia (konferencja, kongres, warsztaty, forum) dotyczą zagadnień z różnych dziedzin, głównie z dziedziny marketingu i sprzedaży. Organizowane wydarzenia (kongresy, konferencje, warsztaty, fora) mają na celu spotkanie się ludzi z różnych firm zajmujących się przedstawianym na wydarzeniu zagadnieniem, będącym głównym tematem wydarzenia, wymianę wiedzy na ten temat, prezentację tej wiedzy poprzez prelekcje oraz prezentację wymianę doświadczeń z danego zagadnienia. Organizacja przez Spółkę wydarzenia rozpoczyna się od ustalenia dla każdej konferencji, kongresu, warsztatów lub forum, tytułu, który jest tematem przewodnim imprezy.

Do chwili obecnej przykładowo Spółka zorganizowała wydarzenia z następujących tematów: warsztaty „Jak skutecznie mierzyć koszty w zakupach”, konferencja Sale on-line, kongres What”s going on in retailing”, konferencja „Human Capital Intelligence”, konferencja „Sales Performance”, warsztaty „Jak mierzyć skuteczność działań marketingu”, forum Multipartnerskie programy lojalnościowe” itp. Następnie układany jest program każdego wydarzenia i zapraszani są eksperci z danego tematu do wystąpienia z prelekcją podczas wydarzenia. Prelegentami są w przeważającej części specjaliści - pracownicy firm którzy w swojej pracy zawodowej zajmują się problematyką będącą tematem przewodnim wydarzenia. Podczas prelekcji dzielą się oni swoją wiedzą i doświadczeniem na dany temat często w oparciu o doświadczenie firmy w której pracują. Na program składają się prelekcje, przerwy kawowe, lunch, w niektórych przypadkach uczestnicy biorą udział również w wieczornym bankiecie. Wszelkie koszty organizacji przedmiotowych wydarzeń ponosi Wnioskodawca. Realizacja usług Wnioskodawcy polega na sprzedaży uczestnictwa w organizowanych wydarzeniach oraz sprzedaży usług promocyjno-reklamowych usług sponsoringu. W ramach sprzedawanych usług reklamowych wnioskodawca świadczy następujące usługi: prelekcja sponsorowana, umieszczenie banerów reklamujących firmę lub produkt na stronie internetowej organizatora (Wnioskodawcy), możliwość prezentacji w miejscu organizowanej konferencji, kongresu, warsztatów lub forum standu reklamowego, plakatu reklamowanego itp. firmy nabywającej usługi reklamowe, zorganizowanie stoiska reklamowego dla firmy, umożliwienie przeprowadzenia przez klienta dla uczestników imprezy loterii z nagrodami. Swoim klientom Wnioskodawca daje również możliwość dołączania do materiałów informacyjnych przekazywanych uczestnikom, materiałów promocyjnych i reklamowych klientów. Zakres świadczonych przez Spółkę usług polegających na organizacji kongresów, konferencji, warsztatów i forum oraz sprzedaży uczestnictwa Wnioskodawca klasyfikuje jako usługi oznaczone PKWiU – 74.87.15 - usługi organizowania wystaw targów i kongresów ponieważ mimo, iż organizowane wydarzenia mają elementy edukacji, niemniej jednak zdaniem Wnioskodawcy nie mają one w pełni charakteru kształcenia rozumianego jako ogół czynności i procesów mających na celu przekazywanie wiedzy, kształtowanie określonych cech i umiejętności. Spółka w organizowanych wydarzeniach większy nacisk kładzie na przedstawienie i wymianę doświadczeń. Ważnym elementem jest również przekazywanie wiedzy, niemniej jednak prezentowana wiedza podczas organizowanego wydarzenia może poruszać tylko główne istotne zagadnienia z danej dziedziny, wiedza nie jest przekazywana w sposób usystematyzowany i kompleksowy, uczestnik danego wydarzenia nie otrzymuje potwierdzenia, iż w ramach kongresu, konferencji, lub forum nabył określoną wiedzę lub określone umiejętności. W związku z powyższym sprzedaż przedmiotowych usług jest opodatkowane stawką VAT 22%.

Do chwili obecnej wszystkie organizowane wydarzenia przez B. miały miejsce w kraju.

Opis zdarzenia przyszłego: W najbliższej przyszłości Spółka planuje rozpocząć organizację wydarzeń w postaci kongresów, konferencji, warsztatów, forów poza granicami kraju w tym na terenie Federacji Rosyjskiej oraz na terenie innych państw trzecich jak i na terenie Unii Europejskiej na tych samych zasadach jak są one organizowane w Polsce. B. planuje, iż wszelkie działania organizacyjne polegające na zakupie towarów usług na poczet zorganizowania konferencji, kongresu, warsztatu, forum, na terenie państwa trzeciego będą realizowane z Polski z siedziby firmy. Do siedziby firmy w Polsce mają również przychodzić zgłoszenia uczestnictwa osób chętnych wziąć udział w organizowanym wydarzeniu. Wnioskodawca nie planuje otwierać biura lub przedstawicielstwa na terenie państwa trzeciego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy miejscem świadczenia usług polegających na sprzedaży uczestnictwa w organizowanych przez wnioskodawcę konferencjach, kongresach, warsztatach, forach będzie miejsce gdzie dane wydarzenie jest organizowane (na terenie Federacji Rosyjskiej - jeżeli wydarzenie jest tam organizowane lub na terenie innego państwa trzeciego lub innego państwa Unii jeżeli na terenie tych państw będą wydarzenia organizowane), w związku z powyższym wnioskodawca celem udokumentowania sprzedaży usług powinien wystawić faktury uproszczone bez podatku od towarów i usług...
  2. Czy usługi reklamowe świadczone przez Spółkę na rzecz kontrahentów zagranicznych podczas organizowanych konferencji, kongresów, warsztatów, forum stanowią usługi dla których miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania...
  3. Czy jeżeli nabyte towary i usługi stanowiące bezpośrednie koszty będą służyć świadczeniu usług wyżej wymienionych na terytorium Federacji Rosyjskiej, państwa trzeciego lub innego państwa Unii Europejskiej, to podatnik będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług...

Ad1. Zdaniem wnioskodawcy, sprzedaż usług polegających na sprzedaży uczestnictwa w organizowanych przez Wnioskodawcę konferencjach, kongresach, warsztatach, forach odbywających się w Rosji, w innym państwie trzecim lub na terenie państwa unijnego jest zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w Polsce, bowiem miejscem świadczenia usług będzie miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone - na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy o VAT. Zgodnie z tym artykułem, w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz usług podobnych do tych usług, takich jak targi, wystawy, a także usług pomocniczych do tych usług - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone (...). Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z opisanym stanem faktycznym, organizowane przez B. wydarzenia w postaci kongresów, konferencji, warsztatów, forum, mają charakter usług podobnych do usług edukacyjnych, bowiem podstawowym celem organizowanych wydarzeń jest przekazanie uczestnikom tych imprez wiedzy oraz przedstawienie i wymiana doświadczeń na zagadnienia stanowiące temat przedmiotowej konferencji, kongresu, warsztatów lub forum. W przeświadczeniu wnioskodawcy, o klasyfikacji realizowanych usług jako usług podobnych do usług edukacyjnych są również powody, dla jakich uczestnicy chcą brać udział w organizowanych przez B. imprezach: jest to przede wszystkim chęć uczestników do poszerzenia posiadanej przez nich wiedzy na dany temat, dowiedzenia się, na bazie przedstawionych przez inne firmy doświadczeń - jak inne firmy radzą sobie z danym zagadnieniem.

Dodatkowo, ważnym elementem organizowanych wydarzeń jest element rozrywki: uczestnicy kongresów, konferencji, warsztatów lub forum uczestniczą również z powodów towarzyskich na zasadzie spotkania ludzi zajmujących się podobną tematyką w pracy zawodowej, chęć nawiązania nowych kontaktów. Podczas większych kongresów lub konferencji uczestnicy mają również możliwość wzięcia udziału w bankiecie.

W związku z powyższym za sprzedaż usług kontrahentom zagranicznym polegających na sprzedaży uczestnictwa w kongresach, konferencjach, warsztatach i forach zorganizowanych na terenie Federacji Rosyjskiej Wnioskodawca wystawi fakturę uproszczoną bez podatku od towarów usług.

Analogicznie, w przypadku gdy polski kontrahent zdecydowałby się na zakup usługi uczestnictwa w kongresach, konferencjach, warsztatach i forach zorganizowanych na terenie Federacji Rosyjskiej lub na terenie innego państwa trzeciego lub państwa unijnego, Wnioskodawca wystawi kontrahentowi krajowemu fakturę uproszczoną bez podatku od towarów i usług, bowiem miejsce świadczenia tej usługi będzie znajdować się poza granicami Polski.

Ad 2. W ramach usług określanych przez Spółkę w kontakcie z klientami jako usługi reklamowe, promocyjne, usługi sponsoringu, Wnioskodawca świadczy następujące usługi: prelekcja sponsorowana, umieszczenie banerów reklamujących firmę lub produkt na stronie internetowej organizatora (wnioskodawcy), możliwość prezentacji w miejscu organizowanej konferencji, kongresu, warsztatów lub forum, standu reklamowego, plakatu reklamowanego itp. firmy nabywającej usługi reklamowe, zorganizowanie stoiska reklamowego dla firmy umożliwienie przeprowadzenia przez klienta dla uczestników imprezy loterii z nagrodami, możliwość dołączania do materiałów informacyjnych przekazywanych uczestnikom, materiałów promocyjnych i reklamowych klientów.

Zdaniem wnioskodawcy ogół wyżej wymienionych usług mieści się w pojęciu reklamy, w związku z powyższym miejscem świadczenia usług na rzecz kontrahentów zagranicznych, zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 2 będzie miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia reklamy, ani też w przytoczonym art. 27 ust. 4 pkt. 2 nie zostały przytoczone żadne klasyfikacje, które by bliżej określały, jakie usługi należy traktować jako usługi reklamowe, toteż Wnioskodawca stoi na stanowisku, że należy traktować je w ujęciu słownikowym. Zgodnie z definicją encyklopedii PWN, reklama to rodzaj komunikowania perswazyjnego obejmujący techniki i działania w celu zwrócenia uwagi na produkt, usługę lub ideę. Zdaniem Spółki, wszelkie oferowane działania na rzecz kontrahentów wymienione powyżej mieszczą się w przytoczonej definicji.

Ad 3. Usługi świadczone przez B. na terenie kraju stanowią w całości czynności opodatkowane według podstawowej stawki 22%. Jeżeli świadczone przez B. usługi polegające na sprzedaży uczestnictwa w organizowanych przez Wnioskodawcę wydarzeniach będą również wykonywane poza terytorium kraju a tym samym miejsce świadczenia tych usług będzie znajdowało się na terytorium państwa trzeciego lub na terytorium wspólnoty (jeżeli odpowiedź na pytanie 1 będzie zgodna ze stanowiskiem Wnioskodawcy) to zdaniem Wnioskodawcy od nabycia towarów i usług przeznaczonych na organizację konferencji kongresów itp. podatnikowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - zgodnie z art. 86 ust 8 pkt 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Należy zauważyć, że z dniem 01.01.2010r. weszła w życie ustawa z dnia 23 października 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504) zwanej dalej ustawą, jednakże z wyjątkiem art. 3, który wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2009r. i art. 1 pkt 7 w zakresie art. 28g, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011r.

Obowiązująca od 01.01.2010r. treść ustawy o VAT w sposób odmienny od dotychczasowego reguluje przepisy Działu 5 Rozdziału 3 dotyczącego miejsca świadczenia przy świadczeniu usług. Obowiązujące do dnia 31.12.2009r. art. 27 i 28 ustawy zostały skreślone, natomiast po art. 28 dodano art. 28a-28o.

Dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy zastosowanie będą miały następujące przepisy ustawy obowiązujące od dnia 01.01.2010r.:

Art. 28a. Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1) ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

  1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
  2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2) podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Art. 28b. 1. Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

  1. W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.
  2. W przypadku gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.
  3. W przypadku świadczenia usług na rzecz podatników, gdy usługi te przeznaczone są na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych lub członków stowarzyszenia, do określenia miejsca świadczenia stosuje się odpowiednio przepisy art. 28c.

Art. 28c. 1. Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d-28f, art. 28g ust. 2, art. 28h-28n.

  1. W przypadku gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.
  2. W przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.

Art. 28g. 1. Miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

  1. Miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

Art. 28l. pkt 2 W przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, mających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu poza terytorium Wspólnoty, usług reklamy

  • miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu.

Art. 2 ustawy zmieniającej stanowi, że w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca zamierza świadczyć usługi sprzedaży uczestnictwa w organizowanych przez siebie konferencjach, kongresach, warsztatach, forach na terenie Federacji Rosyjskiej lub na terenie innego państwa trzeciego lub innego państwa Unii. Dodatkowo świadczy usługi reklamowe na rzecz kontrahentów zagranicznych podczas organizowanych konferencji, kongresów, warsztatów, forum. Zamierza nabywać towary i usługi stanowiące bezpośrednie koszty służące świadczeniu usług wyżej wymienionych na terytorium Federacji Rosyjskiej, państwa trzeciego lub innego państwa Unii Europejskiej.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe i odnosząc to do treści zadanych pytań i obowiązujących w tym zakresie przepisów do 31.12.2009r. oraz od 01.01.2010r. należy stwierdzić, że:

Ad1. Ponieważ wnioskodawca zamierza rozpocząć organizację wydarzeń w postaci kongresów, konferencji, warsztatów, forów poza granicami kraju w tym na terenie Federacji Rosyjskiej oraz na terenie innych państw trzecich jak i na terenie Unii Europejskiej na tych samych zasadach jak są one organizowane w Polsce to jest to zdarzenie przyszłe. Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z opisanym stanem faktycznym, organizowane przez B. wydarzenia w postaci kongresów, konferencji, warsztatów, forum, mają charakter usług podobnych do usług edukacyjnych, bowiem podstawowym celem organizowanych wydarzeń jest przekazanie uczestnikom tych imprez wiedzy oraz przedstawienie i wymiana doświadczeń na zagadnienia stanowiące temat przedmiotowej konferencji, kongresu, warsztatów lub forum. W przeświadczeniu wnioskodawcy, o klasyfikacji realizowanych usług jako usług podobnych do usług edukacyjnych są również powody, dla jakich uczestnicy chcą brać udział w organizowanych przez B. imprezach: jest to przede wszystkim chęć uczestników do poszerzenia posiadanej przez nich wiedzy na dany temat, dowiedzenia się, na bazie przedstawionych przez inne firmy doświadczeń - jak inne firmy radzą sobie z danym zagadnieniem.

Dodatkowo, ważnym elementem organizowanych wydarzeń jest element rozrywki: uczestnicy kongresów, konferencji, warsztatów lub forum uczestniczą również z powodów towarzyskich na zasadzie spotkania ludzi zajmujących się podobną tematyką w pracy zawodowej, chęć nawiązania nowych kontaktów. Podczas większych kongresów lub konferencji uczestnicy mają również możliwość wzięcia udziału w bankiecie.

Zgodnie z treścią ustawy o VAT obowiązującą od dnia 01.01.2010r. na podstawie art. 2 ustawy zmieniającej „w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, gdyż nie obowiązuje jeszcze w tym w tym zakresie wyżej cytowany art. 28g ust. 1 i 2 ustawy, który zacznie obowiązywać dopiero od dnia 01.01.2011r.

W związku z tym, miejscem świadczenia usług sprzedaży uczestnictwa w organizowanych przez wnioskodawcę konferencjach, kongresach, warsztatach, forach na terenie Federacji Rosyjskiej, lub na terenie innego państwa trzeciego lub innego państwa Unii, będzie terytorium Federacji Rosyjskiej, innego państwa trzeciego lub innego państwa Unii, gdyż na terenie tych państw usługi będą faktycznie świadczone.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 i 2 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Zgodnie z § 25 ust. 1-3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1377 z późn. zm.) zwanego dalej rozporządzeniem przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 5 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

W związku z tym celem udokumentowania tych usług wnioskodawca winien wystawić fakturę bez podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. Organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usług, według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc, to Zainteresowanego obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości może on w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego.

Ad2. Wnioskodawca podczas organizowanych konferencji, kongresów, warsztatów, forum w Polsce świadczy usługi reklamowe na rzecz kontrahentów zagranicznych a w przyszłości będzie świadczył takie usługi również na konferencjach, kongresach, warsztatach i forach organizowanych na terenie Federacji Rosyjskiej, terenie innego kraju trzeciego lub innego państwa Unii. Powyższa sytuacja dotyczy zatem zarówno stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego.

W przypadku świadczenia usług reklamowych zgodnie z przepisami obowiązującymi do dnia 31.12.2009r. – art. 27 ust. 3 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2009r.), w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4 (m.in. usługi reklamy art. 27 ust. 4 pkt 2) są świadczone na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Natomiast w przypadku świadczonych usług reklamowych zgodnie z przepisami obowiązującymi od dnia 01.01.2010r. – miejscem świadczenia tych usług jest zgodnie z art. 28b pkt od 1 do 4 ustawy miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n. Ustępy 2-4 stanowią, że przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności. W przypadku gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu. W przypadku świadczenia usług na rzecz podatników, gdy usługi te przeznaczone są na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych lub członków stowarzyszenia, do określenia miejsca świadczenia stosuje się odpowiednio przepisy art. 28c. Powyższe przepisy mają zastosowanie w przypadku gdy usługobiorca jest podatnikiem w rozumieniu wcześniej cytowanego art. 28a ustawy.

W przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotu nie będącego podatnikiem (w rozumieniu art. 28a ustawy) ogólna zasada stanowi, że miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d-28f, art. 28g ust. 2, art. 28h-28n. Ustępy 2 i 3 stanowią, że w przypadku gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności. W przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.

Jednakże art. 28l pkt 2 ustawy stanowi, że w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, mających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu poza terytorium Wspólnoty, usług reklamy - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu.

Tak więc w obowiązującym stanie prawnym od dnia 01.01.2010r. decydujące znaczenie dla miejsca opodatkowania usług reklamy ma kwestia czy usługobiorca spełnia czy też nie spełnia wymogi definicji podatnika, o której mowa w art. 28a ustawy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. Organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usług, według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc, to Zainteresowanego obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości może on w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego.

Ad3. Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą:

dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;

Jeżeli więc nabyte towary i usługi stanowiące bezpośrednie koszty będą służyć świadczeniu usług wyżej wymienionych na terytorium Federacji Rosyjskiej, państwa trzeciego lub innego państwa Unii Europejskiej, to podatnik będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług związanych z tymi czynnościami. W związku z tym co do pytania 3 stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

Jednakże biorąc pod uwagę powyżej przedstawione uzasadnienie, z uwagi na zmianę obowiązujących przepisów będących przedmiotem złożonego wniosku i zadanych pytań 1 i 2, stanowisko wnioskodawcy co do ogółu zadanych pytań należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj