Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-5/10/JP
z 26 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-5/10/JP
Data
2010.02.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania statutowe


Istota interpretacji
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „... ”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2009r. (data wpływu 4 stycznia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lutego 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2010r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „... ”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lutego 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 10 marca 2009r. Zarząd Województwa podjął uchwałę o przyznaniu dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) dla projektu inwestycyjnego pn. „... ” w ramach Poddziałania 7.1.2. Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Gminą, reprezentowaną przez Burmistrza Miasta przy kontrasygnacie Skarbnika Miasta a Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa, pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej RPO została zawarta w dniu 17 lipca 2009r.

Wartość całkowita projektu po przeprowadzonych przetargach na roboty budowlane oraz usługi nadzoru inwestorskiego wynosi 1.464.132,60 zł, z czego koszty projektu kwalifikowane do dofinansowania ze środków EFRR wynoszą 1.445.984,21 zł. Wartość dofinansowania EFRR wynosi 1.229.086,57 zł. Procentowy udział dofinansowania EFRR wynosi 83,95% całkowitej wartości projektu.

Celem bezpośrednim projektu „... ” jest poprawa funkcjonalności części lokalnego układu komunikacyjnego miasta, o strategicznym znaczeniu dla mobilności wewnętrznej i zewnętrznej podmiotów gospodarczych i osób fizycznych, poprzez poprawę parametrów technicznych drogi, stanowiącej jedno z najważniejszych połączeń układu drogowego z Drogą Krajową.

Wśród celów ogólnych projektu „... ” należy wymienić:

  • zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów,
  • zmniejszenie kosztów czasu w przewozach pasażerskich,
  • zmniejszenie kosztów czasu w przewozach towarowych,
  • zmniejszenie kosztów wypadków drogowych,
  • zmniejszenie kosztów środowiskowych emisji toksycznych składników spalin,
  • poprawę bezpieczeństwa ruchu korzystających z drogi,
  • poprawę komfortu przejazdu drogą,
  • podniesienie poziomu i jakości życia mieszkańców miasta,
  • przyczynienie się do podniesienia poziomu konkurencyjności i atrakcyjności społecznej oraz gospodarczej obszaru miasta.

W ramach inwestycji zaplanowane jest przeprowadzenie robót przygotowawczych, prac budowlanych związanych z podbudową, krawężnikami oraz obrzeżami, prac budowlanych związanych z nawierzchnią, robót wykończeniowych oraz instalacji urządzeń bezpieczeństwa ruchu na odcinku 950 m ulicy, będącej drogą powiatową. W wyniku przeprowadzenia inwestycji nastąpi zwiększenie nośności drogi z obecnych 100 kN/oś do 115 kN/oś.

W ramach inwestycji zaprojektowano ulicę w śladzie istniejącej jezdni z poszerzeniem na odcinku od ulicy O do zjazdu do terenów przemysłowych. Przewidziano również wydzielenie miejsc postojowych wzdłuż ulicy, budowę chodnika oraz budowę zatoki autobusowej.

Zakres przebudowy nawierzchni jezdni:
Km 0+000 do km 0+360 - poszerzenie jezdni do 6.00 m,

Km 0+360 do km 0+510 - poszerzenie jezdni do 7.00 m,
Km 0+510 do km 0+950 - poszerzenie jezdni do 5.00 m.

Zakres przebudowy elementów drogi:
Km 0+000 - przebudowa skrzyżowania z ulicą O oraz budowa chodników,
Km O+000 do km 0+950 - budowa chodnika po stronie zachodniej,
Km 0+000 do km 0+170 - budowa chodnika po stronie wschodniej,
Km 0+060 do km 0+110-budowa miejsc postojowych wzdłuż jezdni,
Km 0+260 - budowa zatoki autobusowej,
Km 0+330 - przebudowa skrzyżowania z łącznicą drogi krajowej,
Km 0+370 i km 0+450 - przebudowa skrzyżowań
Km 0+530 - przebudowa zjazdu do zakładów przemysłowych.

Projekt pn.: „... O” jest realizowany przez Gminę w ramach zadań statutowych wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym.

Okres rzeczowej realizacji projektu: 24 sierpień 2009r. – 30 wrzesień 2010r.

Faktury w projekcie wystawiane są na Wnioskodawcę, czyli na Gminę.

Bezpośrednimi zarządzającymi efektami materialnymi projektu dla realizacji swoich statutowych celów będzie Gmina, jako zarządzający drogą na podstawie porozumienia z właścicielem drogi tj. Powiatem.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 25 lutego 2010r. efektem planowanego przedsięwzięcia jest przebudowa gminnej drogi publicznej, która będzie udostępniona użytkownikom bezpłatnie. Powstałe mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności, które generowałyby podatek należny, tak więc towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu (tj. modernizacją drogo) w żaden sposób nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ww. przepis został powtórzony w niezmienionym brzmieniu w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy).

Należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje w ramach Poddziałania 7.1.2. Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 projekt pn. „... ”.

Celem bezpośrednim projektu „... ” jest poprawa funkcjonalności części lokalnego układu komunikacyjnego miasta, o strategicznym znaczeniu dla mobilności wewnętrznej i zewnętrznej podmiotów gospodarczych i osób fizycznych, poprzez poprawę parametrów technicznych drogi na ulicy, stanowiącej jedno z najważniejszych połączeń układu drogowego z Drogą Krajową.

Wśród celów ogólnych projektu „... ” należy wymienić:

  • zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów,
  • zmniejszenie kosztów czasu w przewozach pasażerskich,
  • zmniejszenie kosztów czasu w przewozach towarowych,
  • zmniejszenie kosztów wypadków drogowych,
  • zmniejszenie kosztów środowiskowych emisji toksycznych składników spalin,
  • poprawę bezpieczeństwa ruchu korzystających z drogi,
  • poprawę komfortu przejazdu drogą,
  • podniesienie poziomu i jakości życia mieszkańców miasta,
  • przyczynienie się do podniesienia poziomu konkurencyjności i atrakcyjności społecznej oraz gospodarczej obszaru miasta.

W ramach inwestycji zaplanowane jest przeprowadzenie robót przygotowawczych, prac budowlanych związanych z podbudową, krawężnikami oraz obrzeżami, prac budowlanych związanych z nawierzchnią, robót wykończeniowych oraz instalacji urządzeń bezpieczeństwa ruchu na odcinku 950 m ulicy, będącej drogą powiatową. W wyniku przeprowadzenia inwestycji nastąpi zwiększenie nośności drogi z obecnych 100 kN/oś do 115 kN/oś.

W ramach inwestycji zaprojektowano ulicę w śladzie istniejącej jezdni z poszerzeniem na odcinku od ulicy O do zjazdu do terenów przemysłowych. Przewidziano również wydzielenie miejsc postojowych wzdłuż ulicy, budowę chodnika oraz budowę zatoki autobusowej.

Faktury w projekcie wystawiane są na Wnioskodawcę, czyli na Gminę.

Bezpośrednimi zarządzającymi efektami materialnymi projektu dla realizacji swoich statutowych celów będzie Gmina, jako zarządzający drogą na podstawie porozumienia z właścicielem drogi tj. Powiatem.

Efektem planowanego przedsięwzięcia jest przebudowa gminnej drogi publicznej, która będzie udostępniona użytkownikom bezpłatnie. Powstałe mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności, które generowałyby podatek należny, tak więc towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu (tj. modernizacją drogo) w żaden sposób nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe. Tut. organ zauważa również, że nie dokonuje analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) Wnioskodawcy, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej .

Zgodnie bowiem z przepisem art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj