Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-97b/10/AT
z 30 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-97b/10/AT
Data
2010.04.30


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
budowa
energia
gaz
gmina
inwestycje
jednostka samorządu terytorialnego
odliczanie podatku naliczonego
podatek naliczony


Istota interpretacji
Czy w odniesieniu do wybudowanej przez Miasto w ramach projektu infrastruktury (sieć gazowa, sieć energetyczna), przekazanej następnie bezpłatnie na podstawie umowy i dowodu PT do podmiotów niebędących własnością Miasta, istnieje możliwość odzyskania przez Miasto podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2010 r. (data wpływu 4 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 12 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową infrastruktury technicznej obejmującej sieć gazową i energetyczną w ramach realizowanego projektu „(…) Park Naukowo-Technologiczny” nieodpłatnie przekazaną na rzecz właścicieli tych sieci – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 lutego 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową infrastruktury technicznej obejmującej sieć gazową i energetyczną w ramach realizowanego projektu „(…) Park Naukowo-Technologiczny” nieodpłatnie przekazaną na rzecz właścicieli tych sieci.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Miasto, na własnych terenach o powierzchni 26 ha, planuje utworzenie parku naukowo-technologicznego, jako miejsca dla współpracy biznesu i strefy naukowo-badawczej. Projekt pod nazwą „(…) Park Naukowo-Technologiczny” realizowany będzie przy współfinansowaniu z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Jest on umieszczony na indykatywnej liście projektów kluczowych Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013 w ramach Działania 1.3 „Wspieranie innowacji”.

Przedmiotem projektu jest budowa budynku centrum technologicznego i budynku inkubatora technologicznego wraz z wyposażeniem, a także kompleksowe przygotowanie przyległych terenów inwestycyjnych wraz z budową dróg dojazdowych i infrastruktury technicznej.

Projekt zakłada, że obszar o powierzchni ok. 6 ha przeznaczony zostanie pod budowę dwóch obiektów kubaturowych parku wraz z zagospodarowaniem terenu. Obiekty kubaturowe wybudowane w ramach projektu zostaną przeznaczone na cele wynajmu dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą (w początkowej fazie prowadzenia działalności na warunkach preferencyjnych) oraz dla podmiotów gospodarczych świadczących usługi okołobiznesowe.

Pozostała część terenów parku (ok. 20 ha), po wykonaniu uzbrojenia (za wyjątkiem gruntów położonych w pasach drogowych), zostanie sprzedana bądź wydzierżawiona przedsiębiorcom z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gospodarczej. Sprzedażą/dzierżawą objęte zostaną jedynie grunty, które będą posiadały dostęp do wybudowanego w ramach projektu uzbrojenia terenu.

W zakresie rzeczowym projekt zakłada realizację następujących typów zadań inwestycyjnych:

  • budowę dwóch obiektów kubaturowych: inkubatora technologicznego i centrum technologicznego wraz z ich wyposażeniem, w tym zakup wyposażenia laboratoryjnego – specjalistycznego;
  • budowę, bądź przebudowę, infrastruktury drogowej (drogi publiczne) obejmującą budowę 3 nowoprojektowanych ulic oraz przebudowę 5 istniejących ulic wraz z infrastrukturą techniczną obejmującą: sieć wodociągową, sieć kanalizacji sanitarnej, sieć kanalizacji deszczowej, sieć ciepłowniczą i sieć teleinformatyczną oraz ewentualne przebudowy sieci gazowej i energetycznej.


Miasto przewiduje, że po zrealizowaniu projektu (ok. II połowy 2012 r.) wykonane inwestycje zostaną rozdysponowane w następujący sposób:

  1. obiekty kubaturowe parku (inkubator technologiczny i centrum technologiczne) wraz z urządzonym terenem wokół nich pozostaną własnością Miasta, przy czym rozważane są dwa modele zarządzania nimi, tj.:


    1. przekazanie w trwały zarząd jednostce organizacyjnej podległej Miastu (np. jednostka budżetowa) w drodze decyzji administracyjnej, zgodnie z wymogami rozdziału 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami

    2. lub
    3. powierzenie prowadzenia działalności podmiotowi wyłonionemu w drodze przetargu, zgodnie z § 4 ust. 5 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 kwietnia 2009 r. w sprawie udzielenia przez Polską Agencję Rozwoju przedsiębiorczości pomocy finansowej na rozwój ośrodków innowacyjności w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 (Dz. U. Nr 70, poz. 604).

    Majątek wytworzony w wyniku realizacji projektu pozostanie własnością Miasta. Generowane przychody i koszty będą stanowić przychody i koszty Miasta. Ponadto, Miasto będzie ponosić koszty zarządu (wynagrodzenie za zarządzanie nieruchomościami). Niezależnie od zaprezentowanej powyżej formy organizacyjnej, podmiot zarządzający parkiem naukowo-technologicznym będzie wykonywał działania określone rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 kwietnia 2009 (§ 4 ust. 1 rozporządzenia).

  2. infrastruktura drogowa (drogi publiczne), obejmująca nawierzchnię ulic wraz z chodnikami obustronnymi, ścieżkami rowerowymi, zatokami autobusowymi, wiatami przystankowymi, zielenią drogową, sygnalizacją świetlaną wraz z siecią kanalizacji deszczowej, siecią teleinformatyczną i siecią oświetleniową, pozostanie własnością Miasta;
  3. infrastruktura techniczna, obejmująca sieć wodociągową, sieć kanalizacji sanitarnej oraz sieć ciepłowniczą, zostanie przekazana aportem na podstawie aktu notarialnego spółkom komunalnym, których Miasto jest właścicielem;
  4. infrastruktura techniczna, w postaci sieci gazowej i energetycznej, która będzie wybudowana, bądź przebudowana przez Miasto na podstawie uzgodnień z właścicielami tych sieci, pozostanie ich własnością.


W dniu 12 kwietnia 2010 r. przedmiotowy wniosek uzupełniono, wskazując, iż pośród dwóch rozważanych modeli zarządzania analizowane jest także przekazanie kubaturowych obiektów parku wraz z urządzonym terenem wokół nich do zarządu w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego jednostce organizacyjnej podległej Miastu (jednostka budżetowa).

W przypadku trwałego zarządu, jak również zarządu, jednostka budżetowa funkcjonująca w ramach osobowości prawnej Miasta, będzie zawierała umowy z podmiotami korzystającymi z usług świadczonych przez park w imieniu Miasta. Faktury VAT wystawiane będą przez jednostkę budżetową w imieniu Miasta. Natomiast w przypadku powierzenia, podmiot wyłoniony w drodze przetargu będzie podpisywał umowy z podmiotami korzystającymi z usług świadczonych przez park oraz wystawiać im faktury w imieniu Miasta.

Przekazanie infrastruktury technicznej aportem na podstawie aktu notarialnego spółkom komunalnym, obejmującej sieć wodociągową, sieć kanalizacji sanitarnej oraz sieć ciepłowniczą, nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Z kolei, infrastruktura techniczna w postaci sieci gazowej i energetycznej, która będzie wybudowana, bądź przebudowana przez Miasto w ramach projektu na podstawie uzgodnień z właścicielami tych sieci, przekazana zostanie ich właścicielom, tj. Zakładowi Energetycznemu i Spółce Gazownictwa na podstawie umowy i dowodu PT. Budowa i przebudowa przedmiotowej infrastruktury w ramach projektu dotyczyć będzie tylko elementów infrastruktury, które kolidują z realizacją projektu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w odniesieniu do wybudowanej przez Miasto w ramach projektu infrastruktury (sieć gazowa, sieć energetyczna), przekazanej następnie bezpłatnie na podstawie umowy i dowodu PT do podmiotów niebędących własnością Miasta, istnieje możliwość odzyskania przez Miasto podatku od towarów i usług...


Powyższe pytanie, w dniu 12 kwietnia 2010 r., sprecyzowano, iż jego zakres odnosi się również do infrastruktury przebudowanej w ramach opisanego we wniosku projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest podstaw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego na fakturach wystawionych przez wykonawców z uwagi na brak związku z przyszłym wykonywaniem czynności opodatkowanych związanych z uzyskiwaniem przez Miasto przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54 poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 ustawy.

Przepis art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Miasto, planuje utworzenie parku naukowo-technologicznego, jako miejsca dla współpracy biznesu i strefy naukowo-badawczej. Inwestycja wykonana będzie na gruntach należących do Miasta. Projekt realizowany będzie przy współfinansowaniu z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013 w ramach Działania 1.3 „Wspieranie innowacji”). Przedmiotem projektu jest budowa budynku centrum technologicznego i budynku inkubatora technologicznego wraz z wyposażeniem, a także kompleksowe przygotowanie przyległych terenów inwestycyjnych (m.in. z budową dróg dojazdowych i infrastruktury technicznej). Budowa, bądź przebudowa, infrastruktury technicznej obejmować będzie sieć gazową i energetyczną. Sieci te zostaną następnie, na podstawie zawartej umowy i dowodu PT, przekazane do podmiotów niebędących własnością Miasta.

Uwzględniając powyższe, wskazać należy, iż zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania wody, pary, gazu, prądu elektrycznego oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych gruntu lub budynku, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa lub zakładu.

Cytowany przepis wyłącza zatem zasadę superficies solo cedit między innymi względem urządzeń energetycznych, czy gazowniczych. Ponadto, urządzenia takie z chwilą połączenia ich z przedsiębiorstwem energetycznym, czy gazowniczym stają się na podstawie art. 47 § 2 Kodeksu częścią składową tego zakładu, ponieważ zostają trwale połączone z siecią przesyłową. Konsekwentnie, w oparciu o przepis art. 191 Kodeksu, przyłączone do zakładu urządzenia stają się jego własnością.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 wskazanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Mając na uwadze powołane przepisy prawa, wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące uznanie świadczonych przez Miasto czynności (w postaci poniesionych nakładów na budowę/przebudowę infrastruktury technicznej (sieć gazowa i energetyczna), które zostaną przekazane nieodpłatnie na rzecz Zakładu Energetycznego i Spółki Gazownictwa) za czynności zrównane z podlegającą opodatkowaniu odpłatną dostawą towarów. Konsekwentnie zatem Miasto nie wykona czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, skoro Miasto realizuje w ramach opisanego we wniosku projektu inwestycję w postaci budowy infrastruktury (sieć gazowa, sieć energetyczna), co zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 powołanej uprzednio ustawy o samorządzie gminnym wiąże się z realizacją zadań własnych, to w tym konkretnym przypadku nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na otrzymanych od wykonawców fakturach VAT w związku z budową tej infrastruktury w przypadku jej nieodpłatnego przekazania.

Końcowo, informuje się, iż część złożonego przez Urząd Miasta wniosku w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową obiektów kubaturowych (inkubator technologiczny i centrum technologiczne), budową, bądź przebudową: infrastruktury drogowej oraz infrastruktury technicznej obejmującej sieć wodociągową, sieć kanalizacji sanitarnej i sieć cieplną, realizowaną w ramach projektu „(…) Park Naukowo-Technologiczny” rozpatrzona zostanie odrębnie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj