Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1470/09-2/AD
Data
2010.01.15
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
dotacja
fundacje
konsorcjum
odliczenie podatku od towarów i usług
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
projekt
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
Istota interpretacji
Czy Zainteresowanemu przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług kontraktowanych w ramach projektu?
Wniosek ORD-IN
432 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko F., przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2009 r. (data wpływu 29 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach realizacji Projektu – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach realizacji Projektu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest Liderem w projektach o charakterze regionalnego systemu informacji turystycznej oraz kulturalnej. Każdy tego typu projekt realizuje cele publiczne (społeczne) i dla wszystkich Partnerów jest przedsięwzięciem non-profit. Zainteresowany jako Lider reprezentuje wszystkich Partnerów przedsięwzięcia działających w ramach zawartej umowy Konsorcjum. Partnerami przedsięwzięcia są Powiaty, Gminy. Celem przedsięwzięć jest opracowanie i wdrożenie systemu oprogramowania w postaci publicznie dostępnych w internecie regionalnych serwisów informacyjnych oraz pakietów aplikacji do aktualizacji treści dla działów promocji lub informacji Partnerów o charakterze jednostek samorządu terytorialnego. Czas trwania projektów przewidziano na 2-3 lata. Wnioskodawca jako Lider takiego przedsięwzięcia zawiera w imieniu wszystkich Konsorcjantów umowę z jednostką pośredniczącą w przekazywaniu środków finansowych Unii Europejskiej, na przykład z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie do 85% kosztów kwalifikowanych Projektu. Dofinansowanie nastąpi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego w określonym województwie, które ogłosi nabór wniosków dla tego typu projektów. Zgodnie z Porozumieniem zawartym w ramach Konsorcjum zadaniem Zainteresowanego jako Lidera, jest zakup na zasadach zamówienia publicznego stosownych licencji, sprzętu komputerowego i usług niezbędnych do stworzenia systemu. Zakontraktowane przez Wnioskodawcę zakupy opodatkowane będą 22% stawką podatku od towarów i usług, który wyszczególniony będzie w fakturach zakupu. We wszystkich fakturach Zainteresowany wymieniony będzie jako nabywca towarów bądź usług. Dla wyjaśnienia Wnioskodawca podał, że tego typu projekty pokrywają się z jego celami statutowymi.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Zainteresowanemu przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług kontraktowanych w ramach Projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku od towarów i usług. W oparciu o zapisy zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary te i usługi (w przypadku Zainteresowanego nabyty sprzęt komputerowy, licencje i inne usługi towarzyszące) są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ponieważ Wnioskodawca z tytułu realizacji Projektu nie otrzyma żadnej zapłaty, poza dofinansowaniem zwolnionym z VAT na podstawie paragrafu 13.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. – zatem nie powstanie u niego z tego tytułu podatek należny od którego można byłoby odliczyć zawarty w fakturach zakupu wystawionych na niego – podatek naliczony. Przedmiotowy Projekt jest przedsięwzięciem non-profit zarówno dla Zainteresowanego jako Lidera jak i innych Partnerów. Internetowy system informacyjny jako gotowy Produkt będzie udostępniony do publicznego wykorzystania bez pobierania opłat lub przy pomocy oprogramowania narzędziowego systemu będą pracować kadry Powiatów i Gmin realizując publiczne zadania informacyjne.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (…).
Jak wynika z powyższego: - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,
- prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi „w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych”.
Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest Liderem w projektach o charakterze regionalnego systemu informacji turystycznej oraz kulturalnej. Każdy tego typu projekt realizuje cele publiczne (społeczne) i dla wszystkich Partnerów jest przedsięwzięciem non-profit. Zainteresowany jako Lider reprezentuje wszystkich Partnerów przedsięwzięcia działających w ramach zawartej umowy Konsorcjum. Partnerami przedsięwzięcia są Powiaty i Gminy. Celem przedsięwzięć jest opracowanie i wdrożenie systemu oprogramowania w postaci publicznie dostępnych w internecie regionalnych serwisów informacyjnych oraz pakietów aplikacji do aktualizacji treści dla działów promocji lub informacji Partnerów o charakterze jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z Porozumieniem zawartym w ramach Konsorcjum zadaniem Zainteresowanego jako Lidera, jest zakup na zasadach zamówienia publicznego stosownych licencji, sprzętu komputerowego i usług niezbędnych do stworzenia systemu. Zakontraktowane przez Wnioskodawcę zakupy opodatkowane będą 22% stawką podatku od towarów i usług, który wyszczególniony będzie w fakturach zakupu. We wszystkich fakturach Zainteresowany wymieniony będzie jako nabywca towarów bądź usług. Dla wyjaśnienia Wnioskodawca podał, że tego typu projekty pokrywają się z jego celami statutowymi. Ponadto, we własnym stanowisku Zainteresowany wskazał, że z tytułu realizacji Projektu nie otrzyma żadnej zapłaty, poza dofinansowaniem z Regionalnego Programu Operacyjnego, zwolnionym z VAT na podstawie paragrafu 13.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. – zatem nie powstanie u niego z tego tytułu podatek należny od którego można byłoby odliczyć zawarty w fakturach zakupu wystawionych na niego – podatek naliczony. Przedmiotowy projekt jest przedsięwzięciem non-profit zarówno dla Zainteresowanego jako Lidera jak i innych Partnerów. Internetowy system informacyjny jako gotowy Produkt będzie udostępniony do publicznego wykorzystania bez pobierania opłat lub przy pomocy oprogramowania narzędziowego systemu będą pracować kadry Powiatów i Gmin realizując publiczne zadania informacyjne.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji Projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego Projektu.
Reasumując, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług dokonanych w związku z realizacją Projektu.
Należy ponadto wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego oraz własnym stanowisku w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 i § 3 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|