Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1515/09/CzP
z 8 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1515/09/CzP
Data
2010.03.08


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
przekazanie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
„Czy fakt realizacji inwestycji na podstawie projektu budowlanego sfinansowanego przez Gminę powoduje konieczność ustalenia przez Spółkę przychodu z tytułu otrzymania niedopłatnego świadczenia?”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 03 grudnia 2009r. (data wpływu do tut. BKIP 07 grudnia 2009r.), uzupełnionym w dniu 02 i 05 lutego 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 grudnia 2009r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 29 stycznia 2010r. znak: IBPBI/2/423-1515/09/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP 02 i 05 lutego 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

...sp. z o.o. jest spółką z wyłącznym udziałem Gminy, powołaną m.in. do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. W celu realizacji ww. zadań Gmina wniosła aportem do Spółki sieci wodociągowe i kanalizacyjne, które jako środki trwałe Spółki, są podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Ze środków pochodzących z amortyzacji Spółka finansuje wymianę starych i budowę nowych sieci wodociągowych.

Ponadto Gmina posiada opracowany projekt budowy nowych sieci kanalizacyjnych i zamierza przekazać realizację części inwestycji objętych tym projektem Spółce, zwiększając jej kapitał zakładowy o potrzebne środki finansowe i obejmując w zamian udziały w podwyższonym kapitale. Zgodnie z przepisami prawa budowlanego Gmina jest również podmiotem, na który zostało wydane pozwolenie na budowę sieci objętych ww. projektem. Po zakończeniu inwestycji pozwolenie na użytkowanie nowych sieci również zostanie udzielone Gminie. Przedmiotowa inwestycja zostanie przyjęta protokołem OT na środki trwałe Spółki. Gmina udzieli Spółce pełnomocnictwa do dysponowania projektem w celu realizacji części inwestycji objętej ww. projektem.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 02 lutego 2010r. Spółka wskazała, iż jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i zarejestrowanym pod numerem NIP. Planowana inwestycja będzie służyła sprzedaży opodatkowanej VAT – Spółka będzie w oparciu o wytworzone sieci świadczyć usługi wodno-kanalizacyjne na rzecz mieszkańców Gminy. Faktury związane z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją części inwestycji będą wystawiane przez Spółkę. Odbiory robót będą dokonywane przez Spółkę. Spółka będzie w ramach możliwości finansowych sukcesywnie wykonywać kolejne fragmenty zaprojektowanej sieci; każdy fragment będzie stanowił dla Spółki odrębne zadanie inwestycyjne.

W kolejnym uzupełnieniu wniosku z dnia 05 lutego 2010r. Spółka wskazała, iż w pierwotnym założeniu Gmina miała pozostać właścicielem pozwolenia na budowę oraz stać się posiadaczem pozwolenia na użytkowanie wybudowanej infrastruktury. Ostatecznie okazało się, że Spółka otrzyma do dyspozycji całą dokumentację projektową, wskutek czego możliwe stanie się przeniesienie pozwolenia na budowę na Spółkę. W efekcie to właśnie Spółka będzie również podmiotem, który otrzyma pozwolenie na użytkowanie. Nadal jednak Spółka będzie korzystać z dokumentacji projektowej, którą zamówiła i sfinansowała Gmina.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy fakt realizacji inwestycji na podstawie projektu budowlanego sfinansowanego przez Gminę powoduje konieczność ustalenia przez Spółkę przychodu z tytułu otrzymania niedopłatnego świadczenia...

Zdaniem Spółki, fakt realizacji inwestycji na podstawie projektu budowlanego sfinansowanego przez Gminę spowoduje konieczność ustalenia przez Spółkę przychodu z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia i rozliczenia go w czasie w jakim Spółka będzie naliczać odpisy amortyzacyjne od środków trwałych wprowadzonych do ewidencji. Ustalony przychód będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast część odpisów amortyzacyjnych odpowiadająca kwocie nieodpłatnego świadczenia nie będzie stanowić kosztów uzyskania przychodu. Wartość świadczenia Spółka ustali jako iloczyn średniego kosztu zaprojektowania 1 mb sieci stosowanego na rynku oraz zakresu planowanej inwestycji będącej częścią, opracowanego projektu budowlanego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. określanej w dalszej części „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie precyzuje co należy rozumieć przez „nieodpłatne świadczenie”, ograniczając się jedynie do wskazania w art. 12 ust. 6 i 6a updop, sposobu i kryteriów ustalania wartości nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń. Należy w tym miejscu wskazać, iż zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie poglądem pojęcie to „ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje nie tylko świadczenie w znaczeniu cywilistycznym, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar majątkowy” (por. wyrok NSA z dn. 10.05.2006 sygn. akt II FSK 313/06, publ. LEX nr 198804).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka otrzyma opracowany projekt rozbudowy nowych sieci kanalizacyjnych od Gminy, która go zamówiła i sfinansowała. Powyższe wypełnia dyspozycję przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2 updop, zatem po stronie Spółki powstanie przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia.

W myśl art. 12 ust. 6 updop wartość nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu - w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 updop, wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a – 16m.

Z przedstawionego stanu faktycznego (uzupełnienie wniosku z dnia 05 lutego 2010r.) wynika ponadto, iż w pierwotnym założeniu Gmina miała pozostać właścicielem pozwolenia na budowę oraz stać się posiadaczem pozwolenia na użytkowanie wybudowanej infrastruktury. Ostatecznie okazało się, że Spółka otrzyma do dyspozycji całą dokumentację projektową, wskutek czego możliwe stanie się przeniesienie pozwolenia na budowę na Spółkę. W efekcie to właśnie Spółka będzie również podmiotem, który otrzyma pozwolenie na użytkowanie.

Tym samym, skoro uzyskany przez Spółkę przychód z tyt. nieodpłatnego korzystania z projektu budowlanego sfinansowanego przez Gminę może być rozpoznany w świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 updop jako przychód z nieodpłatnych świadczeń, a Spółka będzie podmiotem, który otrzyma pozwolenie na użytkowanie wytworzonego przez nią środka trwałego, to w przedstawionym stanie faktycznym ma zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 21 updop.

Jednocześnie zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Zgodnie z tym przepisem nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środków trwałych, która została podatnikowi zwrócona „w jakiejkolwiek formie” – w przedmiotowej sprawie w formie nieodpłatnego świadczenia w postaci korzystania z projektu budowlanego sfinansowanego przez Gminę.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj