Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-167/10/AL
z 14 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-167/10/AL
Data
2010.05.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
dokumentowanie
dostawa towarów
faktura
koszt przesyłki
obrót
pełnomocnictwo
sprzedaż wysyłkowa
usługi pocztowe


Istota interpretacji
Czy należy uznać otrzymaną przez Wnioskodawcę kwotę, na poczet zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych, za kwotę obrotu i czy istnieje obowiązek dokumentowania tej kwoty fakturą VAT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani X przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2010r. (data wpływu 23 lutego 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 22 kwietnia 2010r. (data wpływu 26 kwietnia 2010r.) oraz z dnia 10 maja 2010r. (data wpływu 11 maja 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej przez Wnioskodawcę kwoty na poczet zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych za kwotę obrotu i obowiązku dokumentowania tej kwoty fakturą VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2010r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 17 lutego 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej przez Wnioskodawcę kwoty na poczet zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych za kwotę obrotu i obowiązku dokumentowania tej kwoty fakturą VAT.Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 kwietnia 2010r. (data wpływu 26 kwietnia 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPBI/1/415-180/10/ESZ i Nr IBPP1/443-167/10/AL z dnia 15 kwietnia 2010r. oraz pismem z dnia 10 maja 2010r. (data wpływu 11 maja 2010r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji odzieży wierzchniej. Sprzedaż wyprodukowanego towaru odbywa się na targowisku. W najbliższej przyszłości Wnioskodawca chce prowadzić również sprzedaż wysyłkową polegającą na sprzedaży różnych towarów w internecie.

Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT. Wybrana przez niego forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Sprzedając towar w internecie po dokonanym zakupie klient będzie uiszczał cenę towaru powiększoną o koszt przesyłki. W sklepie internetowym lub w opisie aukcji Wnioskodawca zamierza poinformować klienta, że kupując u Wnioskodawcy klient zawiera umowę pełnomocnictwa na wysyłkę. Nadanie takiej przesyłki na mocy udzielonego Wnioskodawcy pełnomocnictwa jest dokonywane przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz klienta. Działając w imieniu klienta i z jego upoważnienia (pisemnego, ustnego lub mailem) Wnioskodawca zapłaci za daną przesyłkę. Kwota pieniężna przekazana przez klienta Wnioskodawcy jako kwota zwrotu opłaty pocztowej nie będzie wówczas podlegała opodatkowaniu. Podana przez Wnioskodawcę cena towaru będzie obejmowała między innymi opakowanie i czynności związane z wykonaniem pełnomocnictwa.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 kwietnia 2010r. Wnioskodawca wskazał, iż nie świadczy na rzecz klienta żadnych usług transportowych w związku z tym wycofuje się z zadanego w tym zakresie pytania.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż miejsce przeznaczenia towaru będzie zarazem miejscem wydania towaru.

Pełnomocnictwo będzie udzielane za każdym razem jednorazowo przez nabywcę tego towaru na zawarcie umowy z Przedsiębiorstwem P. dotyczącej przesyłki zakupionego towaru.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 10 maja 2010r. Wnioskodawca wskazał, iż wycofuje się ze stwierdzenia zawartego w uzupełnieniu wniosku z dnia 22 kwietnia 2010r. iż cyt. „miejsce przeznaczenia towaru będzie zarazem miejscem wydania towaru.”

Jednocześnie Wnioskodawca oświadczył, iż to on będzie odpowiadać za towar do momentu jego nadania na P., a nadanie to dokona w oparciu o udzielone w imieniu i na rzecz kupującego pełnomocnictwo.

Jednocześnie Wnioskodawca stwierdził, iż w przypadku zniszczenia, uszkodzenia, zaginięcia towaru klient sam będzie dochodził swoich praw i osobiście składał reklamację na P.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 22 kwietnia 2010r.):

Czy otrzymana przez Wnioskodawcę kwota na poczet zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych będzie stanowiła u niego kwotę obrotu i w związku z tym czy ma on obowiązek dokumentowania tej pobranej kwoty fakturą VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 22 kwietnia 2010r.) otrzymana przez niego kwota na poczet zawarcia przez niego w imieniu i na rzecz kupującego umowy o świadczenie usług pocztowych nie będzie stanowiła dla niego obrotu i Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokumentowania jej fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego stanu uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 2 załącznika nr 4 zostały wymienione usługi świadczone przez pocztę państwową, oznaczone symbolem PKWiU 64.11. Przedmiotowe zwolnienie ma szczególny, podmiotowy charakter i dotyczy wyłącznie czynności wykonywanych przez P. na rzecz podatnika (zleceniodawcy). Natomiast brak jest w przepisach podatkowych podstawy do stosowania wymienionego zwolnienia w dalszych fazach obrotu usługami (dokonywanego na zasadzie refaktury). Zgodnie z podstawową zasadą, podatnik występujący w charakterze sprzedawcy, który wysyła zamówiony przez nabywcę towar i korzysta przy tym z usług poczty państwowej, świadczy usługę pocztową na rzecz nabywcy towaru. Usługa ta nie jest jednak ze względu na świadczący ją podmiot usługą, o której mowa w poz. 2 załącznika, wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, co oznacza, iż nie jest objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług.

Kwestia pełnomocnictwa została uregulowana w przepisach art. 98 – art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), a kwestia przedstawicielstwa w art. 95 § 1 i § 2 ww. ustawy. Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 ustawy Kodeks cywilny, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Zatem przedstawicielstwo polega na dokonywaniu czynności prawnej przez osobę fizyczną lub prawną (przedstawiciela) w imieniu innej osoby fizycznej lub prawnej (reprezentowanego) ze skutkiem prawnym dla tej innej osoby, o ile przedstawiciel działa w granicach umocowania, rozumianego jako uprawnienie do dokonania czynności prawnych, z bezpośrednim skutkiem dla reprezentowanego.

Natomiast art. 96 ww. ustawy Kodeks cywilny stanowi, iż umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo). Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, iż w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, forma pełnomocnictwa może być dowolna. Pełnomocnictwo to nie może być jednak domniemane.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, będący podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji odzieży wierzchniej. Sprzedaż wyprodukowanego towaru odbywa się na targowisku. W najbliższej przyszłości Wnioskodawca chce prowadzić również sprzedaż wysyłkową polegającą na sprzedaży różnych towarów w internecie. Przy zakupie klient będzie uiszczał cenę towaru powiększoną o koszt przesyłki. Podana przez Wnioskodawcę cena towaru będzie obejmowała między innymi opakowanie i czynności związane z wykonaniem pełnomocnictwa.W sklepie internetowym lub w opisie aukcji Wnioskodawca zamierza poinformować klienta, że kupując u Wnioskodawcy klient zawiera umowę pełnomocnictwa na wysyłkę. Nadanie takiej przesyłki na mocy udzielonego Wnioskodawcy pełnomocnictwa będzie dokonywane przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz klienta. Działając w imieniu klienta i z jego upoważnienia (pisemnego, ustnego lub mailem) Wnioskodawca zapłaci za daną przesyłkę.

Pełnomocnictwo będzie udzielane za każdym razem jednorazowo przez nabywcę tego towaru na zawarcie umowy z Przedsiębiorstwem P. dotyczącej przesyłki zakupionego towaru.

Ponadto Wnioskodawca będzie odpowiadać za towar do momentu jego nadania na P., a nadanie to dokona w oparciu o udzielone w imieniu i na rzecz kupującego pełnomocnictwo.

Natomiast w przypadku zniszczenia, uszkodzenia, zaginięcia towaru klient sam będzie dochodził swoich praw i osobiście składał reklamację na P.

Odnosząc przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż jeżeli nabywca towaru zakupionego w sklepie internetowym lub na aukcji internetowej skutecznie udzieli Wnioskodawcy jednorazowego pełnomocnictwa na zawarcie umowy z Przedsiębiorstwem P. na dostarczenie przesyłki zakupionego towaru i Wnioskodawca opłaci należność względem P., wówczas otrzymana przez Wnioskodawcę kwota na poczet zawarcia przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Kupującego umowy o świadczenie usług pocztowych nie będzie stanowiła u Wnioskodawcy podstawy opodatkowania, gdyż nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie za zawarcie w ramach pełnomocnictwa umowy z P. w imieniu i na rachunek Kupującego (tj. za czynności związane z wykonaniem pełnomocnictwa), zawarte w cenie towaru, podlegać będzie opodatkowaniu tak jak sprzedawany przez niego towar.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy o VAT).

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (art. 106 ust. 3 ustawy o VAT).

Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury (art. 106 ust. 4 ustawy o VAT).

Przepisu ust. 4 zdanie pierwsze nie stosuje się w przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu, które w każdym przypadku muszą być potwierdzone fakturami (art. 106 ust. 5 ustawy o VAT).

Ponieważ otrzymana przez Wnioskodawcę kwota na poczet zawarcia przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz kupującego umowy o świadczenie usług pocztowych nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy obrotu, zatem brak będzie konieczności dokumentowania jej odrębną fakturą VAT lub też wyszczególniania jej na fakturze dotyczącej sprzedaży towaru zakupionego na aukcji internetowej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zauważyć należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia prawidłowości udzielenia pełnomocnictwa w opisany przez Wnioskodawcę sposób ani kwestia udokumentowania udzielenia tego pełnomocnictwa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj