Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-797/07-2/PK
z 21 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-797/07-2/PK
Data
2008.03.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
nieruchomości
obowiązek podatkowy
podatek od towarów i usług
zarządca nieruchomości
zrzeszenie


Istota interpretacji
VAT - w zakresie obowiązku podatkowego w związku z udzielaniem bezpłatnych porad w zakresie obsługi i zarządzania nieruchomością



Wniosek ORD-IN 331 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2007 roku (data wpływu 27 grudnia 2007 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego w związku z udzielaniem bezpłatnych porad w zakresie obsługi i zarządzania nieruchomością - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2007 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie w zakresie obowiązku podatkowego w związku z udzielaniem bezpłatnych porad w zakresie obsługi i zarządzania nieruchomością.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zrzeszenie (Z) działa na mocy ustawy z dnia 30 maja 1989 roku o samorządzie zawodowym niektórych podmiotów gospodarczych /Dz.U. Nr 35, poz.194 oraz statutu. Zreprezentuje indywidualnych właścicieli nieruchomości. W imieniu wszystkich zrzeszonych w Z. członków, na podstawie art. 14b. 1 ustawy Ordynacja podatkowa Z. zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji w zakresie prawa podatkowego.

Zgodnie z rozdziałem II, punkt 9b statutu, Z udziela wszystkim członkom odpłatnych oraz nieodpłatnych porad w zakresie obsługi i zarządzania nieruchomością. Dodatkowo dla zrzeszonych członków Z wykonuje odpłatnie usługi w zakresie administrowania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczonymi na zlecenie z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex70.32.11) co na podstawie § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest zwolnione z podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy udzielanie odpłatnych porad w zakresie obsługi i zarządzania nieruchomością, które wynika ze statutu zrzeszenia, a udzielane jest członkom Z. podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem dochodowym...
  2. Czy Z ma obowiązek odprowadzania podatku od towarów i usług...

Zdaniem wnioskodawcy:

Na podstawie § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług czynności wykonywane przez Z są zwolnione z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Zrzeszenie udziela wszystkim członkom odpłatnych porad w zakresie obsługi i zarządzania nieruchomością. Dla zrzeszonych członków Zrzeszenie wykonuje odpłatnie usługi w zakresie administrowania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczonymi na zlecenie z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex70.32.11).

Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku w podatku od towarów i usług / Dz.U. nr 54, poz.535 ze zmianami/ opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Czynności mieszczące się w grupowaniu PKWiU 70.32.11 i dotyczące administrowania nieruchomościami o charakterze mieszkalnym, są zwolnione od podatku od towarów i usług w myśl § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz.U. nr 97, poz.970 z późn.zm./. Zgodnie z powołanym § 8 rozporządzenia zwalnia się od podatku usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11). Usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi (jeśli Zrzeszenie świadczy takowe) na zlecenie (PKWiU 70.32.12), nie wymienione jako opodatkowane obniżoną stawką VAT, czy zwolnione z opodatkowania, podlegają opodatkowaniu według stawki 22% zgodnie z art. 41 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku, gdy będą świadczone - jak w postawionym pytaniu - odpłatne porady w zakresie obsługi i zarządzania nieruchomością na rzecz członków Stowarzyszenia nie mieszczące się w powołanej przez Stronę klasyfikacji PKWiU, będą podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że odpłatność za przedmiotowe usługi następuje odrębnie od odpłatności związanej ze świadczeniem usługi w zakresie administrowania nieruchomościami mieszkalnymi świadczonymi na zlecenie, stąd w opinii organu wydającego niniejszą interpretację, świadczenie odpłatnych porad nie wchodzi w zakres obowiązków związanych z przedmiotowym zleceniem. Reasumując, przedmiotowe odpłatne porady w zakresie obsługi i zarządzania nieruchomością na rzecz członków Stowarzyszenia, nie podlegają zwolnieniu o jakim mowa w § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz.U. nr 97, poz.970 z późn.zm./. Jak stanowi norma przepisu art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach statystycznych są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11) do zaklasyfikowania usług lub wyrobów zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. Również przepis pkt 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi, że zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (względnie usługodawcy) tego produktu. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. Tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonania klasyfikacji statystycznej usług wymienionych we wniosku Strony. Zauważyć należy, iż właściwe zaklasyfikowanie statystyczne przedmiotowych usług jest niezbędne, aby tutejszy organ podatkowy mógł prawidłowo określić, które usługi są zwolnione z podatku, bądź objęte preferencyjną stawką podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towaru.

Co zaś się tyczy drugiego z postawionych pytań dotyczących podatku od towarów i usług ( pytanie bardzo ogólne – przyp. organu wydającego interpretację) tj obowiązku odprowadzania podatku od towarów i usług przez Zrzeszenie, uregulowania w tym zakresie zawiera przepis art. 113 ust. 1 - 12 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiący o możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, w sytuacji, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000zł. bądź też w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności w trakcie roku podatkowego, jest zwolniony od podatku, jeśli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży ww. kwoty. Przy czym, zwolnienia tego nie stosuje się w sytuacji gdy przedmiotem wykonywanych odpłatnie czynności jest wykonywanie usług wymienionych w ust. 13 pkt 2) powołanego art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług tj gdy świadczone są m.innymi usługi prawnicze lub usługi w zakresie doradztwa. W tym miejscu organ wydający interpretacje raz jeszcze podkreśla znaczenie właściwej klasyfikacji statystycznej świadczonych usług, która to klasyfikacja, jak zaznaczono, należy do powinności świadczącego usługę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj