Interpretacja Ministra Finansów
PT2/0680/55/87/ULD/2010/168
z 19 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
PT2/0680/55/87/ULD/2010/168
Data
2010.04.19



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
port morski
stawki podatku


Istota interpretacji
stawka 0% dla usług świadczonych na obszarach polskich portów morskich



Wniosek ORD-IN 187 kB

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu Interpretację Indywidualną z dnia 25 sierpnia 2009 r. znak: IPPP2/443-654/09-2/AS wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów, uznającą za prawidłowe stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki 0% dla usług świadczonych na obszarach polskich portów morskich – w ten sposób, że stwierdza, iż:

  1. stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie jest nieprawidłowe,
  2. stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.


Uzasadnienie


W dniu 9 czerwca 2009 r. został złożony przez Spółkę z o.o. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki 0% dla usług świadczonych na obszarach polskich portów morskich.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. w zakresie usług świadczonych na obszarach polskich portów morskich, świadczy usługi polegające na obsłudze morskich środków transportu, usługi związane z transportem międzynarodowym polegające na obsłudze lądowych środków transportu oraz usługi świadczone na rzecz armatora morskiego, służące bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, i ich ładunkom. Przepisy w przekonaniu Wnioskodawcy, ugruntowane istniejącym orzecznictwem i interpretacją prawną - precyzują zakres stosowania stawki obniżonej 0% dla usług, o których mowa wyżej, świadczonych na obszarze polskich portów morskich. W związku z brzmieniem artykułu 83 ust. 1 pkt 9 i pkt 9a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka wskazała co następuje.


  1. Z brzmienia przepisu artykułu 83 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług wynika, iż stawką 0% objęte zostały usługi świadczone na obszarze polskich portów morskich polegające na obsłudze morskich środków transportu. Odpowiednikiem powyższej regulacji jest art. 15 ust. 8 VI dyrektywy (odpowiednio art. 148 lit. d dyrektywy VAT z 2006r.), który zwalnia (z prawem do odliczenia) od podatku usługi dotyczące zaspokajania potrzeb statków morskich oraz towarów na nich przewożonych. Od dnia 1 stycznia 2008r. stawką 0% objęte są wszelkie usługi świadczone na obszarze polskich portów morskich, które polegają na obsłudze morskich środków transportu. Przy czym nie ma tu wymogu, aby usługi te związane były z transportem międzynarodowym. Istotą usług objętych stawką 0% jest obsługa morskich środków transportu. Będą to więc, w ocenie Wnioskodawcy, wszelkie usługi związane z korzystaniem z portu morskiego przez statek. Do katalogu takich usług można przykładowo zaliczyć: załadunek, przeładunek, wyładunek towarów, składowanie, magazynowanie, kontrolę jakościową i ilościową, sortowanie, etykietowanie, workowanie, usługę spedycji czy pośrednictwa. Uprzywilejowana stawka podatku 0% ma zatem zastosowanie do szeregu usług związanych z działalnością polskich portów morskich. Dodatkowo biorąc pod uwagę fakt, iż Wnioskodawca prowadzi dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że usługi dotyczyły obsługi statku w transporcie międzynarodowym i zostały wykonane na terytorium portu morskiego - spełnia on warunek z art. 83 ust. 10 cyt. ustawy.
  2. Z brzmienia przepisu artykułu 83 ust. 1 pkt 9a cyt. ustawy wynika, iż stawką 0% objęte są także usługi świadczone na obszarze polskich portów morskich, związane z transportem międzynarodowym, polegające na obsłudze lądowych środków transportu. Wymóg związku z transportem międzynarodowym dotyczy więc obecnie tylko usług dotyczących obsługi lądowych środków transportu. Zdaniem Spółki pojęcie transportu międzynarodowego powinno być rozumiane potocznie, jako transport faktycznie mający miejsce pomiędzy różnymi państwami, a nie w rozumieniu ustawowym. Uprzywilejowana stawka podatku 0% ma zatem zastosowanie do szeregu usług związanych z działalnością polskich portów morskich przy czym istotne jest, aby te czynności były ściśle związane z obsługą ładunków i statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 należących do armatorów morskich oraz wykonywane były w transporcie międzynarodowym i wewnątrzunijnym. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem w sprawie - uprzywilejowana stawka podatku 0% ma zastosowanie do szeregu usług związanych z działalnością polskich portów morskich - przy czym należy zaznaczyć, iż usługa świadczona na obszarze polskiego portu morskiego jest usługą złożoną, obejmującą czynności świadczone na rzecz statku, ładunku i lądowego środka transportu związanego z transportem międzynarodowym lub wewnątrzwspólnotowym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Spółka na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie stawek podatku VAT od usług świadczonych na obszarach polskich portów morskich, powinna wystawiać faktury VAT w zakresie usług wskazanych w art. 83 ust. 1 pkt 9 oraz pkt 9a ze stawką obniżoną podatku 0% czy stawką podatku 22%...

Zdaniem Wnioskodawcy, stawka obniżona podatku 0% nie obejmuje wszystkich usług świadczonych w portach morskich, a dotyczy tylko tych usług świadczonych w portach morskich, które polegają na obsłudze lądowych i morskich środków transportu, a w przypadku obsługi lądowych środków transportu - dodatkowo są związane z transportem międzynarodowym. Inne usługi, które świadczone są w portach morskich, nie podlegają stawce 0% na podstawie komentowanego przepisu. Wobec faktu, iż Spółka świadczy usługi (tj. świadczy czynności na rzecz statku, ładunku i lądowego środka transportu związanego z transportem międzynarodowym lub wewnątrzwspólnotowym oraz świadczy usługi związane z korzystaniem z portu morskiego przez statek np. składowanie), o których mowa w artykule 83 ust. 1 pkt 9 i pkt 9a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w zw. z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - zasadne w ocenie Wnioskodawcy jest zastosowanie w tym zakresie - stawki obniżonego podatku 0%.


Indywidualna interpretacja wydana przez upoważniony organ podatkowy:

W wydanej w dniu 25 sierpnia 2009 r. interpretacji indywidualnej znak: IPPP2/443-654/09-2/AS Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów uznał, że w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe. Stwierdził iż, stosownie do dyspozycji art. 83 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze morskich środków transportu.

Zgodnie natomiast z art. 83 ust. 1 pkt 9a ww. ustawy, stawką 0% objęte są usługi świadczone na obszarze polskich portów morskich, związane z transportem międzynarodowym, polegające na obsłudze lądowych środków transportu.

W myśl art. 83 ust. 2 ww. ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z powyższych regulacji wynika, że ustawodawca wskazał konkretnie, jakie usługi wykonywane na obszarze polskich portów morskich zostają objęte preferencyjną stawką 0% w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 9 lub 9a ustawy o podatku od towarów i usług.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził iż, ze złożonego wniosku wynika, że Spółka świadczy czynności na rzecz statku, ładunku i lądowego środka transportu związanego z transportem międzynarodowym lub wewnątrzwspólnotowym oraz świadczy usługi związane z korzystaniem z portu morskiego przez statek np. składowanie. Z powyższego wynika, iż usługi wykonywane przez Spółkę mają związek z transportem międzynarodowym i/lub wewnatrzwspólnotowym, usługi te odnoszą się do obsługi środków transportu, przedmiotem tych czynności nie są wyłącznie towary. Zatem, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, przedmiotowe usługi zostały objęte dyspozycją art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a ustawy o podatku od towarów i usług.


Stanowisko Ministra Finansów:

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 ww. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Powyższy przepis nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może z urzędu zmienić taką interpretację w dowolnym czasie.

Kwestia zastosowania odpowiedniej stawki w podatku od towarów i usług uzależniona jest od rodzaju świadczonych usług, miejsca ich świadczenia oraz okoliczności faktycznych, w których dane usługi są świadczone. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze morskich środków transportu.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 9a ww. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się również do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych środków transportu. Warunkiem zastosowania stawki podatku 0% w przypadku świadczenia ww. usług jest prowadzenie przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że usługi te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie (art. 83 ust. 2).

Ponadto stawkę 0% podatku stosuje się do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, polegających na obsłudze lądowych środków transportu (§ 9 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.).

Brzmienie art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a) ustawy o podatku od towarów i usług oraz w § 9 ust. 1 pkt 7 cyt. rozporządzenia wskazuje, że na podstawie tych przepisów stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na obsłudze lądowych lub morskich środków transportu świadczonych na obszarze polskich portów morskich, przy czym w odniesieniu do obsługi lądowych środków transportu mają to być usługi związane z transportem międzynarodowym, lub z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

Z przytoczonych regulacji jednoznacznie wynika, że stawka 0% nie obejmuje wszystkich usług świadczonych w portach morskich, a dotyczy tylko tych usług świadczonych w portach morskich, które polegają na obsłudze lądowych i morskich środków transportu przy spełnieniu określonych przepisami warunków. Inne usługi, które nie spełniają tych kryteriów nawet gdy świadczone są w portach morskich nie podlegają obniżonej stawce podatku na podstawie ww. regulacji.

Jak wynika z wniosku, Spółka świadczy czynności na rzecz statku, ładunku i lądowego środka transportu związanego z transportem międzynarodowym lub wewnątrzwspólnotowym oraz świadczy usługi związane z korzystaniem z portu morskiego przez statek np. składowanie. Zdaniem Spółki są to usługi, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a ustawy o podatku od towarów i usług, zatem zasadne jest zastosowanie stawki podatku w wysokości 0%. Spółka uważa, iż obsługa morskich środków transportu są to wszelkie usługi związane z korzystaniem z portu morskiego przez statek, do których to usług można przykładowo zaliczyć: załadunek, przeładunek, wyładunek towarów, składowanie, magazynowanie, kontrolę jakościową i ilościową, sortowanie, etykietowanie, workowanie, usługi spedycji czy pośrednictwa na terenie polskich portów morskich.

Z takim stanowiskiem nie można się zgodzić. Należy jeszcze raz podkreślić, iż przepisy art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a ustawy dotyczą tylko usług polegających na obsłudze morskich i lądowych środków transportu. Zatem przepisy te mają zastosowanie tylko do tych usług związanych z korzystaniem z portu morskiego przez statek, które polegają na obsłudze tego statku. Takie usługi jak usługi składowania, magazynowania, kontroli jakościowej i ilościowej, sortowania, etykietowania, workowania, które zdaniem Spółki są usługami związanymi z korzystaniem z portu morskiego przez statek czyli obsługą morskich środków transportu są usługami związanymi bezpośrednio z obsługą towaru (ładunku) a nie statku. Ww. usługi Spółka wykonuje na ładunkach (towarach) lub w odniesieniu do ładunków (towarów). Zatem usługi te dotyczą bezpośrednio ładunków (towarów).

Pomimo, że wykonywane przez Spółkę czynności mają związek z transportem międzynarodowym i/lub wewnatrzwspólnotowym, usługi te nie odnoszą się do obsługi morskich środków transportu, gdyż przedmiotem tych czynności są towary. Nie są to zatem usługi polegające na obsłudze środka transportu ani lądowego ani morskiego.

Podkreślić trzeba, że czym innym są usługi świadczone na obszarze polskich portów morskich, związane z transportem międzynarodowym (wewnątrzwspólnotowym) i polegające na obsłudze lądowych i morskich środków transportu, a czym innym usługi polegające na kompleksowej obsłudze ich ładunków (towarów).

Rozszerzająca interpretacja tego przepisu nie jest dopuszczalna. Sytuacje nie opisane w nim wprost nie mogą być uznane za objęte dyspozycją normy prawnej zawartej w omawianej jednostce redakcyjnej.

Zdaniem Ministra Finansów nie można dokonywać szerokiej interpretacji zasad opodatkowania stawką 0%, gdyż jest ona sprzeczna z wykładnią ETS, który niejednokrotnie uznawał, że wszelkie zwolnienia (tj. m.in. zwolnienie z opodatkowania z prawem do odliczenia podatku naliczonego, co jest równoznaczne z stosowaniem w Polsce stawki 0%) należy interpretować ściśle jako wyjątek od powszechnej zasady opodatkowania (ETS C-181/04 do 183/04 Elmeka NE przeciwko Ypourgos Oikonomikon, gdzie zawarto odesłanie do orzeczeń ETS, w których wyrażono podobny pogląd).

Biorąc pod uwagę powyższe, Minister Finansów uznał, że czynności dokonywane na rzecz ładunku takie jak składowanie, magazynowanie, kontrolę jakościową i ilościową, sortowanie, etykietowanie, workowanie nie są objęte dyspozycją art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a, jak to założyła Spółka we wniosku o interpretację, ponieważ ww. przepisy dotyczą jedynie usług polegających na obsłudze morskich i lądowych środków transportu a nie obsługi ładunków. Opisany przez skarżącego stan faktyczny, tj. usługi mające za przedmiot ładunek, a nie środek transportu wykluczają, zdaniem Ministra Finansów kwalifikację tych czynności wedle art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe, nieprawidłowe jest stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w którym uznał on stanowisko Spółki za prawidłowe, uznające, iż stawka podatku w wysokości 0%, o której mowa w artykule 83 ust. 1 pkt 9 i pkt 9a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w zw. z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ma zastosowanie do czynności na rzecz statku, ładunku i lądowego środka transportu związanego z transportem międzynarodowym lub wewnątrzwspólnotowym oraz usług związanych z korzystaniem z portu morskiego przez statek np. składowania.

Tym samym nieprawidłowe jest również stanowisko Spółki w tym zakresie.


Minister Finansów zauważa, iż przepisy w zakresie podatku od towarów i usług zawierają regulacje na podstawie których można zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% w odniesieniu do:

  • usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu (art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a) ustawy),
  • pozostałych usług świadczonych na rzecz armatora morskiego, służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich i ich ładunkom (art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy).


Jak wynika ze stanu faktycznego Spółka świadczy także usługi na rzecz armatora morskiego. W przypadku zatem, gdy usługi składowania, magazynowania, kontroli jakościowej i ilościowej, sortowania, etykietowania, workowania (tj. usługi służące bezpośrednim potrzebom ładunków) świadczone są na rzecz armatora morskiego i spółka prowadzi dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że usługi te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w przepisie jest ona uprawniona do zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy.

Ponadto w odniesieniu do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich związanych bezpośrednio z eksportem towarów polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu przewozu towarów eksportowanych Spółka ma prawo do zastosowania stawki w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a) ustawy, pod warunkiem prowadzenia stosownej dokumentacji.

W związku z powyższym, należało dokonać zmiany interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 25 sierpnia 2009 r. znak: IPPP2/443-654/09-2/AS.


Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 9 czerwca 2009 r. o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego służy Stronie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu Ministra Finansów - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności otrzymania interpretacji - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.), zaś skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 53 § 2 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj