Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/436-238/09-4/WS
z 15 stycznia 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/436-238/09-4/WS
Data
2010.01.15
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu
Słowa kluczowe
spółka kapitałowa
świadczenie usług
użyteczność publiczna
zmiana umowy
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy na podstawie art. 9 pkt 11 lit.d Spółce w świetle obowiązujących przepisów przysługuje zwolnienie z płacenia podatku od czynności cywilnoprawnych przy podnoszeniu kapitału zakładowego w formie:
- aportu - środków pieniężnych ? Wniosek ORD-IN 443 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.
Jedynym udziałowcem Spółki jest Gmina, która posiada 100% udziałów. Zgodnie z uchwałą zgromadzenia wspólników z dnia 5 stycznia 2009 r. nastąpiło podwyższenie kapitału zakładowego spółki przez Gminę w formie aportu (w postaci prawa własności dwóch lokali użytkowych) oraz wkładem pieniężnym (uzupełnienie do wielokrotności kwoty 1 udziału). Podwyższenie kapitału zakładowego Spółki dokonano na podstawie umowy przeniesienia własności z 14 stycznia 2009 r.
Spółka skorzystała ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie świadcząc usług użyteczności publicznej "...w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystankami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków...", lecz sugerując się zapisem ww. artykułu "...albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce".
Zdaniem Wnioskodawcy, odnosząc się do art. 9 pkt 11 lit. d) Spółka nie świadczy usług użyteczności publicznej, lecz jedynym jej udziałowcem jest Gmina (jednostka samorządu terytorialnego). Wobec powyższego, w świetle obowiązujących przepisów prawnych, Spółkę obejmuje zwolnienie podmiotowe dotyczące opisanej powyżej czynności cywilnoprawnej.
Ponadto w myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany (art. 1 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy). W przepisach ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zostały ponadto wskazane czynności, które na gruncie tej ustawy traktowane są jako zmiana umowy spółki. Przy spółce kapitałowej za zmianę umowy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty (art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy). Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną, zaś podstawę opodatkowania stanowi w tym przypadku wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy). Jednakże w myśl art. 9 pkt 11 lit. d) zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych umowy spółki i ich zmiany, jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce. Należy podkreślić, że powyższe zwolnienie funkcjonuje w polskim systemie podatkowym – podobnie jak wszystkie ulgi i zwolnienia – na zasadzie wyjątku od zasady powszechności opodatkowania (określonej w art. 84 Konstytucji RP). Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.
i Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż jedynym udziałowcem Spółki jest Gmina, która posiada 100% udziałów, natomiast spółka nie świadczy usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystankami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków. Tak więc w przedmiotowej sprawie został spełniony tylko jeden z warunków, aby skorzystać z powyższego zwolnienia, tzn. w chwili zmiany umowy spółki jednostka samorządu terytorialnego – Gmina, posiadała co najmniej połowę udziałów w tej spółce. Natomiast nie został spełniony drugi z warunków, czyli wymóg świadczenia określonych w ww. przepisie usług użyteczności publicznej. W związku z powyższym, zmiana umowy spółki związana z podniesieniem kapitału zakładowego nie korzysta ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.