Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-270/10-2/LK
z 12 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-270/10-2/LK
Data
2010.04.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
odpady (śmieci)
stawka
usługi specjalistyczne


Istota interpretacji
1. Jaka powinna być zastosowana stawka podatku VAT dla kompleksowej usługi demontażu pokryć dachowych zawierających azbest na budynkach mieszkalnych, gospodarczych (wiatach, garażach, stodołach, oborach, altanach); użyteczności publicznej wraz z utylizacją powstałych odpadów?2. Czy Wykonawca wystawiając fakturę VAT na kompleksową usługę demontażu i utylizacji pokryć dachowych, wyszczególniające kolejne czynności tj. demontaż; utylizację powinien zastosować zarówno przy demontażu jak i utylizacji jednolitą stawkę 7% dla wszystkich rodzajów obiektów budowlanych (mieszkalnych, gospodarczych, użyteczności publicznej)?



Wniosek ORD-IN 655 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16.03.2010 r. (data wpływu 17.03.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 7% stawki podatku dla usługi polegającej na rozbiórce azbestowego pokrycia dachowego, utylizacji i transporcie– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.03.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 7% stawki podatku dla usługi polegającej na rozbiórce azbestowego pokrycia dachowego, utylizacji i transporcie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina realizując zapisy „Program usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest z terenu …”, finansuje kompleksową usługę polegającą na demontażu pokryć dachowych zawierających azbest pochodzących z budynków mieszkalnych i gospodarczych (wiaty, stodoły, obory, garaże, altany) i użyteczności publicznej wraz z utylizacją powstałych podczas ww. prac odpadów niebezpiecznych. Usługa demontażu jest ściśle powiązana z transportem i utylizacją stanowiąc jedną całość. Zakres prac polegający na rozbiórce pokryć dachowych jest tożsamy z usługami zaliczonymi do grupowania: PKWiU 90.00.23-00.00. „Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów, pozostałe”, tj. wywóz i zagospodarowanie (demontaż, usuwanie) płyt eternitowych, oraz PKWiU 90.00.24-00.10 „Usługi usuwania i przewozu odpadów specjalnych” tj. usługi polegające na demontażu i transporcie odpadów niebezpiecznych np. płyt azbestowych- obejmującymi kompleksową usługę rozbiórki pokryć dachowych wraz z unieszkodliwieniem powstałego odpadu na składowisko odpadów.

Usługi te bez względu na rodzaj budynku (obiektu budowlanego) zostały ujęte w poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zatem należałoby zastosować stawkę 7% VAT zarówno dla wszystkich rodzajów obiektów budowlanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Jaka powinna być zastosowana stawka podatku VAT dla kompleksowej usługi demontażu pokryć dachowych zawierających azbest na budynkach mieszkalnych, gospodarczych (wiatach, garażach, stodołach, oborach, altanach); użyteczności publicznej wraz z utylizacją powstałych odpadów...
  2. Czy Wykonawca wystawiając fakturę VAT na kompleksową usługę demontażu i utylizacji pokryć dachowych, wyszczególniające kolejne czynności tj. demontaż; utylizację powinien zastosować zarówno przy demontażu jak i utylizacji jednolitą stawkę 7% dla wszystkich rodzajów obiektów budowlanych (mieszkalnych, gospodarczych, użyteczności publicznej)...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy będącego podatnikiem podatku VAT- stawka dla kompleksowej usługi demontażu pokryć dachowych wraz z ich utylizacją bez względu na rodzaj obiektu budowlanego na jakim jest realizowana wynosi 7%.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług- dla towarów i usług wymienionych w załączniku 3 poz. 153 stawka podatku wynosi 7%. Zakres prac obejmuje kompleksową usługę zarówno demontaż wraz z utylizacją- prace te można sklasyfikować w grupowaniu PKWiU 90.0- „Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne i korzystają z preferencyjnej stawki VAT w wysokości 7%.

Wykonawca wystawiając fakturę obejmującą kompleksową usługę demontażu wraz z utylizacją pokryć dachowych dla poszczególnych pozycji powinien zastosować 7% stawkę VAT zarówno na demontaż jak i utylizację bez względu na rodzaj budynku jakiego dotyczy dana usługa (budynek mieszkalny, gospodarczy, użyteczności publicznej). Zlecana usługa jest kompleksowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ustawodawca w art. 8 ust. 1 ustawy określił, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

I tak, w oparciu o art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1, w którym to załączniku pod pozycją 153 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU 90.0 – „Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwieniu odpadów, usługi sanitarne i pokrewne”.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez wykonawcę usługi.

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), zmienionego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizując „Program usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy na lata 2007-2032”, finansuje kompleksową usługę polegającą na demontażu pokryć dachowych zawierających azbest pochodzący z budynków mieszkalnych, gospodarczych i użyteczności publicznej wraz z utylizacją powstałych podczas ww. prac odpadów niebezpiecznych. Usługa demontażu jest ściśle powiązana z transportem i utylizacją stanowiąc jedną całość.

Świadczone kompleksowo usługi zaliczone są do grupowania PKWiU: 90.00.23-00.00 oraz 90.00.24-00.10. bez względu na rodzaj budynku zostały ujęte w poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do powyższego zauważyć należy, iż usługi polegające na demontażu, transportu i utylizacji materiałów wyrobów zawierających azbest z budynków mieszkalnych, gospodarczych i użyteczności publicznej, sklasyfikowane do grupowania PKWiU 90.0 obejmującym „Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne” korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Zatem bez względu na PKOB obiektu, na którym świadczone są ww. usługi należy zastosować 7% stawkę VAT.

Należy zaznaczyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Zainteresowanego w stanie faktycznym.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj