Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-38/10/ZG
z 18 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-38/10/ZG
Data
2010.05.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych --> Podstawa opodatkowania w przypadku samochodu osobowego


Słowa kluczowe
import (przywóz)
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podatek akcyzowy
podstawa opodatkowania
samochód osobowy


Istota interpretacji
Zgodnie z zasadą określoną w przepisie art. 104 ust. 6 ustawy, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego dopuszczonego wcześniej do obrotu w innym państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej zgodnie z przepisami celnymi, ale niezarejestrowanego na terytorium innego państwa członkowskiego jest wartość celna pojazdu powiększona o należne cło, z uwzględnieniem prowizji, kosztów transportu i ubezpieczenia, jeżeli nie zostały uwzględnione w cenie, ale zostały już poniesione do miejsca, w którym nastąpiło objęcie towaru procedurą celną.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2010 roku (data wpływu 4.03.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie podstawy opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 marca 2010 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie podstawy opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza nabyć samochód osobowy w Ameryce. Na dowód zakupu otrzyma fakturę. Po dostarczeniu samochodu do Niemiec zostanie zapłacone cło oraz podatek od wartości dodanej. Następnie samochód zostanie przemieszczony do Polski, gdzie ma być zapłacony podatek akcyzowy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaką podstawę opodatkowania akcyzą należy przyjąć:

  • od wartości celnej tego pojazdu, powiększonej o należne cło (od wartości ustalonej przez urząd celny w Niemczech) wg art. 104 ust. 6 ustawy,
  • czy ustalonej w oparciu o art. 104 ust. 8 ustawy, czyli od wartości rynkowej podobnego samochodu w Polsce...


Zdaniem Wnioskodawcy podatek winien być zapłacony od wartości jaką ustalił organ celny w UE, w opisanym przypadku w Niemczech – zgodnie z art. 104 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym. Art. 104 ust. 8 nie ma zdaniem Wnioskodawcy zastosowania do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, gdyż przyczyną importu samochodu osobowego jest fakt możliwości nabycia tańszych aut w Ameryce od podobnych w Polsce. Na skutek tańszego zakupu samochodu w Ameryce, podstawa opodatkowania znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej, gdyż w Ameryce samochody są tańsze – nawet nowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stosowania przepisu art. 104 ust. 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 roku Nr 3 poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W ocenie Zainteresowanego, zasadą jest, iż do ustalenia podstawy opodatkowania importowanego i następnie przemieszczonego do kraju samochodu osobowego powinna zostać przyjęta kwota wskazana w art. 104 ust. 6 ustawy, a nie średnia wartość rynkowa pojazdu, którą ustala się w oparciu o art. 104 ust. 8.

Zgodnie z art. 104 ust. 6 ustawy, podstawą opodatkowania z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego dopuszczonego wcześniej do obrotu w innym państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej zgodnie z przepisami celnymi, ale niezarejestrowanego na terytorium innego państwa członkowskiego jest wartość, o której mowa w ust. 1 pkt 3, z uwzględnieniem prowizji, kosztów transportu i ubezpieczenia, jeżeli nie zostały uwzględnione w cenie, ale zostały już poniesione do miejsca, w którym nastąpiło objęcie towaru procedurą celną.

Wskazany ust. 1 pkt 3 cytowanego art. 104 stanowi, iż podstawą opodatkowania samochodu osobowego jest wartość celna samochodu osobowego powiększona o należne cło - w przypadku importu tego samochodu.

Zatem należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż co do zasady przyjęcie podstawy opodatkowania uprzednio importowanego, a następnie nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego odbywa się zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 104 ust. 6 ustawy.

Jednakże wskazać należy, iż w celu zapobieżenia nieprawidłowościom w postaci zaniżania podstawy opodatkowania przepisy ustawy zawierają unormowania dające możliwości określenia podstawy opodatkowania przez organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej samochodu osobowego, zarejestrowanego na terytorium kraju. Stosownie do przepisu z art. 104 ust. 8 ustawy, jeżeli wysokość podstawy opodatkowania w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej tego samochodu osobowego, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wzywa podatnika do zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie jej wysokości w kwocie znacznie odbiegającej od średniej wartości rynkowej samochodu osobowego.

W przypadku nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie jej wysokości znacznie odbiegającej od średniej wartości rynkowej samochodu osobowego, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wysokość podstawy opodatkowania (art. 104 ust. 9 ustawy).

Zatem, wskazane przez Wnioskodawcę zasady ustalania podstawy opodatkowania w oparciu o średnią wartość rynkową pojazdów wprowadzono w celu określenia tej podstawy w szczególnych sytuacjach, najczęściej, gdy podatnik nie posiada dokumentu z którego wynika wartość pojazdu lub, gdy wartość towaru odbiega w istotny sposób od wartości rynkowej pojazdu.

Reasumując, w ocenie tutejszego organu, co do zasady trafne jest stanowisko Wnioskodawcy, iż zgodnie z zasadą określoną w przepisie art. 104 ust. 6 ustawy, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego dopuszczonego wcześniej do obrotu w innym państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej zgodnie z przepisami celnymi, ale niezarejestrowanego na terytorium innego państwa członkowskiego jest wartość celna pojazdu powiększona o należne cło, z uwzględnieniem prowizji, kosztów transportu i ubezpieczenia, jeżeli nie zostały uwzględnione w cenie, ale zostały już poniesione do miejsca, w którym nastąpiło objęcie towaru procedurą celną.

Natomiast należy również mieć na uwadze przepisy art. 104 ust. 7-11 ustawy, które stanowią zasady i sposób określania podstawy opodatkowania w oparciu o średnią wartość rynkową samochodu osobowego przez uprawnione organy w sytuacjach, gdy ustalona w oparciu o art. 104 ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej tego samochodu osobowego.

Możliwość wszczęcia i prowadzenia postępowania podatkowego w tym zakresie leży wyłącznie w kompetencji właściwego organu podatkowego – naczelnika urzędu celnego. Organ wydający przedmiotową interpretację indywidualną w ramach tegoż postępowania nie ma prawa do ewentualnej oceny działania właściwych organów.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj