Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-43/10-2/DG
z 8 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-43/10-2/DG
Data
2010.04.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres regulacji


Słowa kluczowe
konsorcjum
koszty uzyskania przychodów
osoby prawne
przetarg
spółka cywilna
szpital


Istota interpretacji
CIT - ustalanie rozliczeń przychodów i kosztów realizacji kontraktu pomiędzy Liderem a członkiem konsorcjum



Wniosek ORD-IN 451 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04.01.2010r. (data wpływu 19.01.2010r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalania rozliczeń przychodów i kosztów realizacji kontraktu pomiędzy Liderem a członkiem konsorcjumjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2010r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalania rozliczeń przychodów i kosztów realizacji kontraktu pomiędzy Liderem a członkiem konsorcjum.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Lider) zawarł umowę konsorcjum. Jak wskazano w preambule do Umowy Konsorcjum, strony tej umowy zamierzają złożyć ofertę w przetargu zainicjowanym i prowadzonym przez Szpital Miejski (dalej Zamawiający). W przypadku wygrania Przetargu, strony Umowy Konsorcjum wyrażają zgodę na zawarcie jako konsorcjum kontraktu zdefiniowanego w ogłoszeniu o zamówieniu wydanym przez Zamawiającego. Konsorcjum nie zostało zawarte w formie spółki cywilnej, nie jest ono również osobą prawną i nie prowadzi samodzielnej działalności gospodarczej. Umowa Konsorcjum została podpisana 3 grudnia 2009 r. Do momentu złożenia przedmiotowego wniosku Wnioskodawca nie uzyskał informacji o wyniku Przetargu. W konsekwencji strony Umowy Konsorcjum nie zawarły kontraktu z Zamawiającym. Jeśli kontrakt z Zamawiającym zostanie zawarty, to całość wynagrodzenia z tytułu realizacji kontraktu z Zamawiającym, (obejmujące części należne zarówno Liderowi jak i Członkowi Konsorcjum), ma zostać wypłacona Liderowi. Lider będzie następnie przekazywał część wynagrodzenia Członkowi Konsorcjum. Zgodnie z postanowieniami Umowy Konsorcjum strony zdecydują się dzielić przychody i straty wynikające pośrednio lub bezpośrednio z ich udziału w przetargu i wykonywania i realizacji kontraktu w następujących proporcjach: Lider 99%, Członek Konsorcjum 1%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Pytania w zakresie CIT:

  1. Czy w przypadku uzyskania wynagrodzenia z tytułu realizacji kontraktu z Zamawiającym, kwota wypłacona Liderowi będzie stanowiła jego przychód jedynie w części wynikającej z Umowy Konsorcjum...
  2. Czy przekazywanie części wynagrodzenia Członkowi Konsorcjum - w związku z rozliczaniem wynagrodzenia otrzymanego przez Lidera z tytułu realizacji kontraktu z Zamawiającym - będzie neutralne w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i nie będzie stanowiło kosztu uzyskania przychodu dla Lidera...

    Pytania w zakresie VAT:

  3. Czy przekazywanie części wynagrodzenia Członkowi Konsorcjum - w związku z rozliczaniem wynagrodzenia otrzymanego przez Lidera z tytułu realizacji kontraktu z Zamawiającym - należy dokumentować inaczej niż fakturami VAT, tj. np. za pomocą not księgowych...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytanie oznaczone nr 1 i 2.

W części dotyczącej podatku od towarów i usług, tj. pytanie oznaczone nr 3 wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

W przypadku uzyskania wynagrodzenia z tytułu realizacji kontraktu z Zamawiającym, kwota wypłacona Liderowi będzie stanowiła jego przychód jedynie w części wynikającej z Umowy Konsorcjum.

Przekazywanie części wynagrodzenia Członkowi Konsorcjum - w związku z rozliczaniem wynagrodzenia otrzymanego przez Lidera z tytułu realizacji kontraktu z Zamawiającym - będzie neutralne w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i nie będzie stanowiło kosztu uzyskania przychodu dla Lidera.

Uwagi ogólne dotyczące konsorcjum

Pojęcie konsorcjum nie zostało zdefiniowane dla celów podatkowych w żadnej z ustaw podatkowych. W prawie bankowym użyte zostało pojęcie „konsorcjum bankowe”, brak jest natomiast ogólnych regulacji dotyczących konsorcjum w prawie cywilnym. Należy zatem zakwalifikować konsorcjum do tzw. umów nienazwanych, które nie zostały uregulowane w przepisach prawnych.

Zawieranie konsorcjów jest dopuszczalne (w ramach swobody umów). Stosownie do art. 353(1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Strony konsorcjum korzystając z powyższej zasady swobody umów, mogą dowolnie ułożyć swój stosunek zobowiązaniowy, tzn. mogą dowolnie określać wzajemne prawa i obowiązki.

Konsorcjum może przybierać różne formy organizacyjne m.in. formę spółki cywilnej, ale nie jest to forma konieczna. Konsorcjum nie jest odrębnym podmiotem, nie ma własnej osobowości prawnej i nie podlega wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej ani do rejestru przedsiębiorców.

Umowa Konsorcjum jest umową gospodarczą co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia. W ramach wspólnego przedsięwzięcia jego uczestnicy, którzy dążą do uzyskania wspólnego celu, mogą wspólnie przystąpić do przetargu, złożyć wspólną ofertę, ponieważ zwykle osobno nie posiadają potrzebnych uprawnień, właściwego doświadczenia i wiedzy, potencjału technicznego i ekonomicznego. Przedsiębiorcy w konsorcjum wybierają lidera spośród siebie, który reprezentuje konsorcjum na zewnątrz oraz prowadzi sprawy konsorcjum.

Lider konsorcjum jest umocowany do podpisywania umowy gospodarczej w imieniu konsorcjum, a rozliczenia gospodarcze z zamawiającym, w tym fakturowanie sprzedaży, prowadzone są przez lidera. Należy zaznaczyć, że celem konsorcjum jest realizacja wspólnego przedsięwzięcia dla odniesienia wspólnych korzyści, przy solidarnym ponoszeniu ryzyka.

Umowa konsorcjum z reguły wiąże podmioty na czas określony, najczęściej oznaczony osiągnięciem celu, do którego zostało powołane. Podmioty tworzące konsorcjum zachowują niezależność w działaniach nieobjętych umową zaś w działaniach konsorcjum realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych

Analizowana Umowa Konsorcjum nie jest umową spółki cywilnej. Utworzone konsorcjum nie jest także osobą prawną i nie prowadzi samodzielnej działalności gospodarczej. W konsekwencji konsorcjum nie jest podatnikiem w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. nr 54, poz. 654 ze zm.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody konsorcjum należy w analizowanym przypadku rozliczać jak przychody ze wspólnego przedsięwzięcia. Zgodnie z art. 5 UPDOP, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały wspólników w przychodach są równe. Art. 5 ust. 2 UPDOP stanowi, że zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

Zgodnie z postanowieniami Umowy Konsorcjum strony zdecydują się dzielić przychody i straty wynikające pośrednio lub bezpośrednio z ich udziału w przetargu i wykonywania i realizacji kontraktu w następujących proporcjach: Lider 99%, Członek Konsorcjum 1%. W konsekwencji przychód Lidera ze wspólnego przedsięwzięcia jakim jest konsorcjum należy ustalać jako 99% przychodu z tytułu realizacji kontraktu. Po zrealizowaniu kontraktu, Lider zamierza wystawić Zamawiającemu fakturę na kwotę obejmującą 100% należności z tytułu realizacji kontraktu. Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uzyskania wynagrodzenia z tytułu realizacji kontraktu z Zamawiającym, kwota wypłacona Liderowi będzie stanowiła jego przychód jedynie w części wynikającej z Umowy Konsorcjum tj. 99% otrzymanej kwoty.

Stosownie do art. 12 ust. 3 UPDOP za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. W przedmiotowym przypadku chociaż na konto Lidera wpływa cała kwota należności z tytułu realizacji kontraktu, tylko część tej kwoty (99%) jest należna Liderowi. W konsekwencji kwota wypłacona Liderowi będzie stanowiła jego przychód jedynie w części wynikającej z Umowy Konsorcjum tj. 99% otrzymanej kwoty. Stanowisko takie znajduje swoje potwierdzenie m.in. w interpretacji z 20 maja 2008 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. lP-PB3-423-326/08-2/PS), a także w interpretacji z 8 lutego 2008 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (lP-PB3-423-485/07-2/GJ) oraz w interpretacji z 26 sierpnia 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB5/423-299/09-3/PS).

Lider jest zobowiązany do przekazania części kwoty należności z tytułu realizacji kontraktu (1 %) Członkowi Konsorcjum. Przekazana kwota jest neutralna dla Lidera na gruncie UPDOP. Kwota ta nie stanowi ani kosztu uzyskania przychodu ani wydatku niestanowiącego kosztu uzyskania przychodu dla Lidera.

W interpretacji z 5 listopada 2008 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBFB3/423-720/08/MO) stwierdzono, że wypłacenie przez Spółkę-lidera konsorcjum kwot przypadających pozostałym członkom konsorcjum nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, gdyż ich wypłacenie nie jest wydatkiem Spółki poniesionym w celu osiągnięcia przychodu, nie ma wpływu na jego powstanie ani zwiększenie a jest to jeden z warunków na podstawie których spółki mogą zaliczać wydatki do kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wypłata środków ma jedynie na celu spełnienie obowiązku rozliczenia się lidera konsorcjum z pozostałymi spółkami w związku realizacją wspólnego przedsięwzięcia w celu którego zostało powołane konsorcjum.”

W konsekwencji przekazywanie części wynagrodzenia Członkowi Konsorcjum - w związku z rozliczaniem wynagrodzenia otrzymanego przez Lidera z tytułu realizacji kontraktu z Zamawiającym - będzie neutralne w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i nie będzie stanowiło kosztu uzyskania przychodu dla Lidera.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj