Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-87/10-3/MK
z 5 maja 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-87/10-3/MK
Data
2010.05.05
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy
Słowa kluczowe
nieruchomości
ograniczony obowiązek podatkowy
rezydent podatkowy
Wielka Brytania
zakup mieszkania
Istota interpretacji
Należy stwierdzić, iż ośrodek życiowy Wnioskodawcy według prawa znajduje się w Wielkiej Brytanii, a tym samym Wnioskodawca w Polsce podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. podlega opodatkowaniu jedynie od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nabycie nieruchomości w Polsce przez rezydenta Wielkiej Brytanii nie zmieni statusu takiej osoby.
Wniosek ORD-IN 436 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 21.01.2010 r. (data wpływu 05.02.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w związku z przeniesieniem rezydencji podatkowej do Wielkiej Brytanii oraz zakupu nieruchomości mieszkalnej w Polsce – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 05.02.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w związku z przeniesieniem rezydencji podatkowej do Wielkiej Brytanii oraz zakupu nieruchomości mieszkalnej w Polsce. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca jest kawalerem, nie posiada dzieci ani osób na utrzymaniu. W październiku 2006 roku zakończył pracę w Polsce i wyjechał do Wielkiej Brytanii. Tam znalazł nową pracę. Od tamtej pory mieszka i pracuje w Wielkiej Brytanii, gdzie zamierza zamieszkać na stałe. W 2007 roku w Polsce rozliczył się z polskich dochodów, a także z dochodów z pracy w Wielkiej Brytanii, płacąc należny podatek w Polsce. Od 2007 roku uzyskiwał dochód tylko ze stosunku pracy w Anglii. W 2009 roku Wnioskodawca zainwestował pieniądze na polskiej giełdzie papierów wartościowych. W dalszej części stanu faktycznego Wnioskodawca wymienia relacje, wiążące Wnioskodawcę z Polską:
oraz relacje, które wiążą Wnioskodawcę z Wielka Brytanią:
Natomiast w kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazuje, że wszystkie informacje zawarte w stanie faktycznym, wyżej opisanym pozostają niezmienione. W niedalekiej przyszłości Wnioskodawca zamierza kupić w Polsce mieszkanie, które będzie wynajmować oraz czasami korzystać z niego prywatnie podczas urlopu. W związku z powyższym zadano następujące pytania: W przedmiocie stanu faktycznego:
W przedmiocie zdarzenia przyszłego:
Odpowiedź na pytanie Nr 1 stanu faktycznego i pytanie Nr 1 zdarzenia przyszłego stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź w zakresie pytania Nr 2, stanu faktycznego oraz pytanie Nr 2 i 3 zdarzenia przyszłego udzielona zostanie w odrębnej interpretacji. Zdaniem Wnioskodawcy ad.1. Ośrodek życiowy znajduje się w Wielkiej Brytanii, ponieważ tam jest miejsce zamieszkania Wnioskodawcy. Tam pracuje i przebywa ponad 300 dni w roku. Ściślejsze powiązania osobiste, gospodarcze wiążą Wnioskodawcę z Wielką Brytanią. Powyższe zdaniem Wnioskodawcy wskazuje, że w Polsce podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W przedmiocie zadanych pytań do przedstawionego zdarzenia przyszłego: ad.1. W opinii Wnioskodawcy zakup mieszkania w Polsce nie spowoduje zmiany ośrodka życiowego Wnioskodawcy, który pozostanie w Wielkiej Brytanii, ponieważ tam Wnioskodawca będzie miał miejsce zamieszkania. W Wielkiej Brytanii będzie pracował i przebywał ponad 300 dni w roku oraz ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze będą wiązać Wnioskodawcę z tym krajem. Tym samym Wnioskodawca będzie nadal podlegał ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje na interpretację Nr IPPB2/415-1300/08-4/SP wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, która mówi, że zakup nieruchomości w Polsce nie zmienia statusu osoby, która ma ośrodek życiowy i jest rezydentem podatkowym innego kraju. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm. od dnia 31.03.2010 r. Dz. U. z 2010 Nr 51, poz. 307 ze zm.) obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne jeśli mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
W świetle art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Stosownie do art. 4 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych (Dz. U z 2006 r. Nr 250, poz. 1840), podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r., która weszła w życie w dniu 27 grudnia 2006 r., określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże, określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych. Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się zatem bezpośrednio do określenia „miejsce zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego. Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy stwierdzić, iż ściślejsze powiązania gospodarcze i osobiste (ośrodek interesów życiowych) łączą Wnioskodawcę ze Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. W państwie tym mieszka z zamiarem stałego pobytu, od m-ca października 2008 r. posiada status rezydenta podatkowego. Jest kawalerem, w kraju tym pracuje zawodowo (kontrakt zawarty z pracodawcą na czas nieokreślony). W Wielkiej Brytanii przebywa ponad 300 dni w roku. Wnioskodawca zamierza nabyć w Polsce nieruchomość mieszkalną, której nie zamierza traktować, jako swojego miejsca zamieszkania. Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Wnioskodawca podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu tj. podlega opodatkowaniu jedynie od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Udzielając odpowiedzi do zadanego pytania pierwszego przedstawionego w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w przedmiocie, czy zakup nieruchomości mieszkalnej nie wpłynie na zmianę rezydencji podatkowej Wnioskodawcy, należy przeanalizować zapisy Konwencji zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych w części dotyczącej Art. 6 zatytułowanego Dochód z majątku nieruchomego. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (włączając dochód z gospodarstwa rolnego i leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie. Stosownie do ust. 2 ww. artykułu określenie "majątek nieruchomy" ma takie znaczenie, jakie nadaje mu prawo tego Umawiającego się Państwa, na którego terytorium dany majątek jest położony. Określenie to obejmuje w każdym przypadku mienie przynależne do majątku nieruchomego, żywy i martwy inwentarz gospodarstw rolnych i leśnych, prawa, do których mają zastosowanie przepisy prawa powszechnego dotyczące własności ziemi, prawa użytkowania nieruchomości, jak również prawa do stałych i zmiennych świadczeń z tytułu eksploatacji lub prawa do eksploatacji zasobów mineralnych, źródeł i innych zasobów naturalnych; statki morskie i statki powietrzne nie stanowią majątku nieruchomego. Postanowienia ustępu 1 stosuje się do dochodu osiągniętego z bezpośredniego użytkowania, dzierżawy lub innego rodzaju użytkowania majątku nieruchomego (art. 6 ust. 1 ww. umowy). W świetle art. 6 ust. 4 ww. konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, postanowienia ustępów 1 i 3 stosuje się również do dochodu z majątku nieruchomego przedsiębiorstwa W związku z powyższym sam fakt zakupu nieruchomości w Polsce przez osobę będącą rezydentem Wielkiej Brytanii nie wpłynie na zmianę statusu takiej osoby. Jedynie uzyskiwanie dochodów z nieruchomości położonej w Polsce przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii, miałoby wpływ na rozliczenie podatkowe w Polsce. Reasumując należy stwierdzić, iż ośrodek życiowy Wnioskodawcy według prawa znajduje się w Wielkiej Brytanii, a tym samym Wnioskodawca w Polsce podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. podlega opodatkowaniu jedynie od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nabycie nieruchomości w Polsce przez rezydenta Wielkiej Brytanii nie zmieni statusu takiej osoby. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.