Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-226/10/AŻ
Data
2010.05.21
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście
Słowa kluczowe
członek zarządu
ograniczony obowiązek podatkowy
Istota interpretacji
1. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego osoba fizyczna będąca jedynym wspólnikiem Spółki z o.o., wchodząca w skład Zarządu, jednocześnie pełniąca funkcję Prezesa Spółki będzie podlegać w Polsce w 2010r. i latach następnych ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych? 2. Czy w konsekwencji podlegania ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce wynagrodzenie z tytułu posiedzenia Zarządu podlegać będzie opodatkowaniu zryczałtowanym 20-procentowym podatkiem od osób fizycznych?
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2010r. (data wpływu do tut. Biura - 24 lutego 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów obcokrajowca będącego niemieckim rezydentem podatkowym pełniącego funkcję Prezesa Spółki mającej siedzibę w Polsce oraz otrzymującego wynagrodzenie z tytułu posiedzenia Zarządu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 lutego 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów obcokrajowca będącego niemieckim rezydentem podatkowym pełniącego funkcję Prezesa Spółki mającej siedzibę w Polsce oraz otrzymującego wynagrodzenie z tytułu posiedzenia Zarządu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione m.in. następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca Spółka z o.o. mająca siedzibę w Polsce rozważa możliwość wypłacania osobie fizycznej obywatelowi Niemiec wynagrodzenie z tytułu posiedzenia Zarządu na mocy Uchwały Spółki. Jest on jedynym wspólnikiem wnioskującej Spółki, jednocześnie wchodzi w skład Zarządu i pełni funkcję Prezesa Spółki. Osoba ta wskazuje, iż jej centrum życiowych interesów cały czas znajduję się na terenie Niemiec, gdzie posiada nieruchomość, w której mieszka jej dziecko. W czasie pobytu w Polsce nadal podlegać będzie systemowi ubezpieczeń społecznych w kraju ojczystym tj. w Niemczech. Status podatkowy w Niemczech nie ulegnie zmianie - nadal będzie niemieckim rezydentem podatkowym, co potwierdza uzyskany przez nią certyfikat rezydencji podatkowej w Niemczech.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:
- Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego osoba fizyczna będąca jedynym wspólnikiem Spółki z o.o., wchodząca w skład Zarządu, jednocześnie pełniąca funkcję Prezesa Spółki będzie podlegać w Polsce w 2010r. i latach następnych ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych...
- Czy w konsekwencji podlegania ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce wynagrodzenie z tytułu posiedzenia Zarządu podlegać będzie opodatkowaniu zryczałtowanym 20-procentowym podatkiem od osób fizycznych...
Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dochód z tytułu wynagrodzenia za posiedzenie Zarządu określonego przez Uchwałę spółki polskiej otrzymany przez osobę fizyczną podlegającą ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, będzie opodatkowany 20% zryczałtowaną stawką podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca wskazał, iż osoba fizyczna, której wnioskodawca ma zamiar wypłacać wynagrodzenie z tytułu posiedzenia Zarządu w Spółce polskiej nie będzie posiadać w Polsce miejsca zamieszkania w 2010r. i latach następnych. Oznacza to, że zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie podlegać w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Ponieważ, zgodnie z powyższą argumentacją, osoba ta będzie posiadała ograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, będzie jej przysługiwać prawo do opodatkowania przychodów z tytułu posiedzenia Zarządu zgodnie z 20% stawką. Stosownie do art. 13 pkt 7 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww ustawy, przychodami z działalności wykonywanej osobiście są m.in. przychody otrzymane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządu osoby prawnej. Ponadto, zgodnie z art. 29 pkt 1 ww. ustawy, w przypadku osób podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, dochód taki podlega 20% zryczałtowanemu podatkowi, o ile umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi inaczej. Zgodnie z art. 16 ust. 1 wynagrodzenie członków rady nadzorczej lub zarządu i inne podobne płatności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej lub zarządzie spółki, majacej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie opodatkowania dochodów obcokrajowca będącego niemieckim rezydentem podatkowym pełniącego funkcję Prezesa Spółki mającej siedzibę w Polsce oraz otrzymującego wynagrodzenie z tytułu posiedzenia Zarządu. W pozostałym zakresie wniosku sprawa została rozstrzygnięta odrębnymi interpretacjami - Znak: IBPB II/1/415-225/10/AŻ oraz IBPB II/1/415-227/10/AŻ. Stosownie do treści art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Jak stanowi art. 3 ust. 1a cyt. wyżej ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która: - posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
- przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl art. 3 ust. 2b pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia.
Powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a powołanej wyżej ustawy). Jako, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dochody na terytorium Polski będzie uzyskiwał rezydent niemiecki, to zastosowanie będzie miała umowa z dnia 14 maja 2003r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005r. Nr 12, poz. 90). Zgodnie z art. 4 ust. 1 powołanej umowy określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, każdą jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie, w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie. Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się zatem bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca Spółka z o.o. mająca siedzibę w Polsce rozważa możliwość wypłacania osobie fizycznej obywatelowi Niemiec wynagrodzenie z tytułu posiedzenia Zarządu na mocy Uchwały Spółki. Jest on jedynym wspólnikiem wnioskującej Spółki, jednocześnie wchodzi w skład Zarządu i pełni funkcję Prezesa Spółki. Osoba ta wskazuje, iż jej centrum życiowych interesów cały czas znajduję się na terenie Niemiec, co potwierdza również uzyskany certyfikat rezydencji podatkowej w Niemczech. Uzyskiwane przez rezydenta niemieckiego przychody z tytułu posiedzenia Zarządu w związku z pełnieniem funkcji członka tegoż Zarządu kwalifikowane są do przychodów określonych w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 13 pkt 7 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Natomiast w świetle powołanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania będą to przychody, o których mowa w art. 16 ust. 1 umowy. Stosownie do treści art. 16 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisaną w Berlinie – wynagrodzenie członków rady nadzorczej lub zarządu i inne podobne płatności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej lub zarządzie spółki, mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Oznacza to, iż zgodnie z ww. artykułem, wynagrodzenie osób mających miejsce zamieszkania w Niemczech z tytułu członkostwa w zarządzie spółki mającej siedzibę w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce. Trzeba bowiem podkreślić, że sformułowanie używane w postanowieniach umowy „mogą być” nie oznacza dowolności miejsca opodatkowania lecz zezwala państwu źródła na opodatkowanie dochodów w nim osiągniętych. W Polsce dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Polski przychodów przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a ustawy, z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20 % przychodu. To oznacza, że przychody osób podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, należących do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.
W myśl art. 29 ust. 2 cytowanej ustawy przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji. W myśl zatem powołanych przepisów do przychodów otrzymywanych przez nierezydenta polskiego otrzymującego wynagrodzenie z tytułu posiedzenia Zarządu płatnik stosuje stawkę podatku wynikającą z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub nie pobiera podatku zgodnie z taką umową, jeżeli podatnik przedstawi certyfikat rezydencji potwierdzający jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym kraju. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym postanowienia umowy wskazują na opodatkowanie rzeczonego przychodu w Polsce.
Biorąc zatem pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż obywatel Niemiec, któremu wnioskodawca zamierza wypłacać wynagrodzenie, podlegać będzie w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jego wynagrodzenie z tytułu posiedzenia w zarządzie spółki opodatkowane będzie zryczałtowanym 20% podatkiem stosownie do art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 16 ust. 1 umowy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Referencje
|