Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-617/10/EJ
z 13 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-617/10/EJ
Data
2010.05.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
edukacja
sprzęt
uczelnie
wyposażenie
zadania własne


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu przez Politechnikę



Wniosek ORD-IN 845 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2010r. (data wpływu 27 kwietnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT lub zwrotu tego podatku w związku z realizowanym projektem pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT lub zwrotu tego podatku w związku z realizowanym projektem pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pt. „” Wnioskodawca zobowiązany został do przedstawienia zaświadczenia z Izby Skarbowej dotyczącego potwierdzenia faktu, że Politechnika nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektu. W związku z czym VAT będzie kosztem kwalifikowanym. Wspomniany projekt ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie, ani w trakcie jego realizacji, jak również przez okres 5 lat po jego zakończeniu zakłada, że Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu takich jak m. in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Wnioskodawca wskazał, że realizowany projekt jest dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego poddziałanie 1.3.1. Wsparcie sektora B+R oraz innowacji na rzecz przedsiębiorstw. Projekt będzie realizowany w terminie 31 maja 2010r. – 31 maja 2011r. Celem głównym projektu jest zapewnienie możliwości ciągłego rozwoju Politechniki, jako nowoczesnego ośrodka kształcącego wysoko wyspecjalizowane kadry gospodarki, także w zakresie nowoczesnych technologii poprzez wsparcie potencjału naukowo-badawczego Politechniki w priorytetowych kierunkach rozwoju regionalnego na rzecz przedsiębiorstw. Realizacja celu głównego przedsięwzięcia możliwa będzie dzięki realizacji celów szczegółowych krótkoterminowych do których można zaliczyć:

  • poprawienie infrastruktury naukowo-badawczej oraz warunków nowoczesnego interaktywnego przeprowadzania badań na Wydziale EAil
  • umożliwienie dostępu do nowoczesnej, światowej klasy aparatury naukowej naukowcom, doktorantom oraz studentom,
  • zwiększenie kanałów dostępu do wiedzy, zarówno teoretycznej jak i praktycznej poprzez udostępnienie laboratoriów,
  • istotne rozszerzenie możliwości badawczych oraz poprawa poziomu badań własnych w jednostkach badawczych,
  • podniesienie jakości poziomu umiejętności zawodowych beneficjentów ostatecznych – kadry naukowo-badawczej z naciskiem na umiejętności praktyczne,
  • zwiększenie dopasowania kierunków i profili prac badawczo-rozwojowych do potrzeb rynku,
  • wzrost atrakcyjności środowiska opolskiego w kontekście mobilności oraz współpracy naukowców i przedsiębiorstw w ramach programów prowadzonych przez Unię Europejską,
  • wzrost liczby przedsiębiorstw wykorzystujących nowoczesne technologie,
  • zdynamizowanie rozwoju regionu poprzez celowe działania wspierające wyodrębnionych w Foresight` cie branż, m.in. obszaru sektora energetycznego,
  • budowa partnerstwa regionalnego i euroregionalnego oraz inicjowanie współpracy pomiędzy podmiotami zainteresowanymi rozwojem procesów badawczych,
  • stworzenie źródeł cyrkulacji kapitału intelektualnego opartej na wzajemnych wymiernych korzyściach, kształtujących przy tym pozycje jednostki oraz regionu.

Efektem projektu jest zakup urządzeń oraz wyposażenia dla laboratorium (niezbędnego do funkcjonowania inwestycji). Bezpośrednimi odbiorcami projektu będzie kadra naukowo-badawcza Politechniki, w tym przede wszystkim pracownicy Wydziału Elektrotechniki Automatyki i Informatyki, a także studenci tegoż Wydziału i uczelni. Beneficjentami ostatecznymi będzie społeczeństwo regionu , korzystające z wiedzy i wyników badań opracowanych na Politechnice, a w szczególności przedsiębiorcy, na których rzecz te badania i prace badawczo-rozwojowe będą realizowane. Beneficjenci będą korzystać z efektów projektu nieodpłatnie. Właścicielem efektów projektu będzie Politechnika. Zaplanowane zakupy w ramach projektu to kamera wyładowań koronowych.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie :

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu bądź otrzymać zwrot tego podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizować projekt pn. „...”. Celem głównym projektu jest zapewnienie możliwości ciągłego rozwoju Politechniki, jako nowoczesnego ośrodka kształcącego wysoko wyspecjalizowane kadry gospodarki, także w zakresie nowoczesnych technologii poprzez wsparcie potencjału naukowo-badawczego Politechniki w priorytetowych kierunkach rozwoju regionalnego na rzecz przedsiębiorstw. Efektem projektu jest zakup urządzeń oraz wyposażenia dla laboratorium. Bezpośrednimi odbiorcami projektu będzie kadra naukowo-badawcza Politechniki, w tym przede wszystkim pracownicy Wydziału Elektrotechniki Automatyki i Informatyki, a także studenci tegoż Wydziału i uczelni. Beneficjentami ostatecznymi będzie społeczeństwo regionu , korzystające z wiedzy i wyników badań opracowanych na Politechnice, a w szczególności przedsiębiorcy, na których rzecz te badania i prace badawczo-rozwojowe będą realizowane. Beneficjenci będą korzystać z efektów projektu nieodpłatnie. Właścicielem efektów projektu będzie Politechnika. Zaplanowane zakupy w ramach projektu to kamera wyładowań koronowych. Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, iż nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektu na inne cele opodatkowane VAT.

W oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Zatem towary te i usługi nie mają bezpośredniego i bezspornego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tym samym nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż zakupy dokonane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania nabytych w wyniku realizacji projektu składników majątkowych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj