Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-188/10/AP
z 27 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-188/10/AP
Data
2010.05.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczanie podatku naliczonego
termin odliczenia podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy faktura została wystawiona w październiku 2009 r., odbioru towaru dokonano w listopadzie 2009 r., a zapłata następuje w ratach.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2010 r. (data wpływu 3 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniach 6 i 17 maja 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem elementów rusztowań – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 marca 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniach 6 i 17 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem elementów rusztowań.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka istniejąca od listopada 2003 r. prowadzi działalność w zakresie usług związanych z rusztowaniami (montaż, demontaż, dzierżawa) i usług docieplania, a także produkcji i dystrybucji urządzeń i artykułów mechanizacji rolnictwa. Ponadto prowadzi ośrodek szkoleniowy, w którym można uzyskać uprawnienia montażysty rusztowań.

W dniu 12 października 2009 r. Spółka kupiła elementy rusztowań (data ta jest datą sprzedaży i wystawienia faktury przez sprzedawcę), które wykorzystywane są do bieżącej działalności, w zależności od potrzeb. Nie służą one czynnościom wykonywanym w ośrodku szkoleniowym. Odbioru przedmiotowych elementów rusztowań dokonano w listopadzie 2009 r.

Ww. elementy zostały przekazane w listopadzie 2009 r. i od tego momentu Spółka nimi dysponowała tzn. mogła nimi w całości rozporządzać, pomimo tego, że właścicielem stawała się proporcjonalnie do regulowanych spłat. Po otrzymaniu przedmiotowych elementów, zostały one przekazane do wydzielonej części magazynu, z którego były i są pobierane w częściach i czasie, proporcjonalnie do uzyskiwanej części prawa własności.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka mogła odliczyć w całości podatek naliczony wynikający z faktury zakupu w momencie faktycznego odbioru rusztowań tj. w listopadzie 2009 r. lub dwóch kolejnych okresach sprawozdawczych, z uwagi na to, że mogła już rozporządzać zakupionymi elementami rusztowań (obowiązek podatkowy powstał na zasadach ogólnych, czyli w listopadzie 2009 r.)...


Zdaniem Wnioskodawcy, podatek naliczony zawarty w fakturze dokumentującej zakup elementów rusztowań, wystawionej w październiku 2009 r., gdzie faktyczny odbiór rusztowań i prawo do dysponowania nimi nastąpiły w listopadzie 2009 r., można było odliczyć w listopadzie 2009 r. lub dwóch kolejnych okresach sprawozdawczych, czyli na zasadach ogólnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z treści ust. 2 pkt 1 powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu


- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Na mocy art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Stosownie do ust. 11 ww. artykułu, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z ust. 12 tego artykułu, w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a) lub lit. c), przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

Powyższy przepis ma zastosowanie do sytuacji, w których została wystawiona faktura dokumentująca transakcję, ale nie nastąpiła jeszcze dostawa towaru.


W myśl art. 86 ust. 12a, przepisu ust. 12 nie stosuje się do przypadków, gdy:

  1. faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11;
  2. nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel lub wykonanie usługi nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury.


Należy wskazać, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

Wobec powyższego, uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje, gdy wystawiona faktura nie odzwierciedla rzeczywistego przebiegu zdarzenia gospodarczego, a w szczególności, gdy zdarzenie gospodarcze w ogóle, bądź jeszcze, nie zaistniało. Prawo do obniżenia podatku należnego jest więc uwarunkowane rzeczywistym nabyciem konkretnego towaru, który został wprowadzony do obrotu gospodarczego lub wykonaniem usługi.

Odliczenie podatku, co do zasady związane jest z rozliczeniem za okres, w którym otrzymano fakturę (dokument celny), ale także z tym, czy podatnik nabył prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. Jeśli bowiem faktura została otrzymana wcześniej, to podatnik nie ma jeszcze prawa do obniżenia podatku. W tym przypadku prawo do odliczenia podatku zawieszone jest do czasu, gdy dostawa towarów, którą dokumentuje faktura, zostanie wykonana.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w październiku 2009 r. Spółka nabyła elementy rusztowań, które wykorzystuje w bieżącej działalności opodatkowanej. W miesiącu tym otrzymała również fakturę dokumentującą przedmiotową transakcję. Zgodnie z zawartą umową, zapłata następuje w ratach. Jak wynika z wniosku, kupiony towar fizycznie został odebrany od sprzedawcy i przekazany do wydzielonej części magazynu w listopadzie 2009 r. Od tego momentu – jak wskazała Spółka – mogła nimi w całości rozporządzać, mimo tego, że prawo własności – zgodnie z zapisami umowy – przenoszone jest na Spółkę proporcjonalnie do regulowanych spłat.

Mając na uwadze ww. stan faktyczny oraz powołane regulacje prawne należy wyjaśnić, że pojęcie prawa własności w rozumieniu cywilistycznym, nie jest tożsame z prawem do rozporządzania towarem jak właściciel w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, lecz przede wszystkim aspekt ekonomiczny transakcji. Zasady określające prawo do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji otrzymania faktury przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, umożliwiają jego dokonanie z chwilą nabycia tego prawa. Wobec powyższego należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie prawo do odliczenia podatku naliczonego Spółka uzyskała z chwilą, gdy nastąpił odbiór nabytych elementów rusztowań. Uwzględniając wyłączenie zawarte w art. 86 ust. 12a pkt 2 ustawy, należy stwierdzić, że w przypadku gdy odbiór towaru miał miejsce przed upływem terminu do złożenia deklaracji za miesiąc październik 2009 r. (tj. do 25 listopada 2009 r.), Spółka miała prawo odliczyć podatek naliczony w rozliczeniu za październik 2009 r. lub jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Natomiast w sytuacji, gdy nabycie prawa do rozporządzania elementami rusztowań nastąpiło po dniu 25 listopada 2009 r., prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługiwało w rozliczeniu za listopad 2009 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.

Informuje się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów. Wobec powyższego załączone do wniosku i jego uzupełnienia dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy, a oceny stanowiska Spółki dokonano wyłącznie na podstawie opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj