Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-485/10/JP
z 19 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-485/10/JP
Data
2010.04.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
koszt kwalifikowany
odliczenia


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. „…”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2010r. (data wpływu 29 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 kwietnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina będzie realizowała projekt pn. „…” w ramach RPO Województwa na lata 2007-2013, działanie 1.1 Rozwój przedsiębiorczości, poddziałanie 1.1.1 wspieranie instytucji otoczenia biznesu.

We wniosku aplikacyjnym podatek VAT został wliczony jako koszt kwalifikowany.

W skład zadania wchodzą m.in.:

  • roboty ogólnobudowlane, wodno - kanalizacyjne, CO i elektryka,
  • dobudowa sieci kanalizacyjnej
  • remont nawierzchni podwórza, ogrodzenia, izolacja ścian fundamentowych budynku, budowa miejsc parkingowych.

Utworzony Inkubator Przedsiębiorczości będzie własnością Gminy. Gmina będzie zarządzała powstałym majątkiem trwałym. Realizowany projekt na żadnym etapie nie będzie służył czynnościom opodatkowanym. Gmina nie będzie uzyskiwała wynagrodzenia generującego podatek należny.

Przedmiotem działania Inkubatora Przedsiębiorczości będzie pomoc i wspieranie powstających oraz młodych firm w pierwszym trudnym okresie istnienia, poprzez zapewnienie optymalnego środowiska pracy dla firm, świadczenie szerokiego zakresu usług (organizacja spotkań, warsztatów mających na celu wspomaganie działalności firm funkcjonujących na jego terenie) oraz obniżenie kosztów działalności firm.

Przedmiotowa inwestycja po zakończeniu zostanie przekazana nieodpłatnie nowopowstałemu zakładowi budżetowemu gminy. Nieodpłatne przekazanie nie jest przedmiotem opodatkowania, VAT należny nie wystąpi i dlatego VAT naliczony znajdujący się w kosztach tej inwestycji we wniosku aplikacyjnym został wliczony jako koszt kwalifikowany.

Zakład będzie operatorem wytworzonego majątku, który będzie prowadził działalność w swoim podmiotowym zakresie tj:

  • wspieranie wszelkich działań zmierzających do rozwoju lokalnego rynku pracy i wspierania przedsiębiorczości,
  • pomoc doradcza przy podejmowaniu działalności gospodarczej w tym m.in. przez osoby bezrobotne i niepełnosprawne,
  • promocja miasta i regionu poprzez działania pro przedsiębiorcze,
  • wynajem powierzchni przeznaczonej na działalność gospodarczą,
  • zapewnienie pomocy księgowej i prawnej,
  • współpraca z organizacjami i instytucjami z terenu całej polski,
  • udział w targach i wystawach gospodarczych,
  • pomoc w założeniu własnej firmy dla absolwentów szkół wyższych, średnich i zawodowych z terenu miasta, chcących prowadzić swoją działalność w inkubatorze,
  • promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia,
  • promocja inkubatora i firm w nim działających,
  • pozostała pomoc doradcza gdzie indziej niesklasyfikowana

W ramach zadania zostaną wykonane roboty budowlane dotyczące rozbudowy i przebudowy budynku komunalnego który będzie zajmował IP wraz z wszystkimi robotami towarzyszącymi przy budynku umożliwiającymi jego funkcjonowanie.

Zakupione w związku z realizacją projektu towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, zwolnionymi i niepodlegającymi podatkowi VAT. Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować zakupów do poszczególnych kategorii czynności.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca pismem z dnia 7 kwietnia 2010r. we wniosku z dnia 24 marca 2010r. błędnie wskazano: „zakupione w związku z realizacją projektu towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, zwolnionymi i niepodlegającymi podatkowi VAT. Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować zakupów do poszczególnych kategorii czynności”. Wnioskodawca ostatecznie wyjaśnił, że wszystkie nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji będą związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Inwestycja bezpośrednio po zakończeniu zostanie nieodpłatnie przekazana na podstawy umowy użyczenia nowopowstałemu zakładowi budżetowemu Gminy – Inkubatorowi Przedsiębiorczości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części przez Gminę...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 15, 17, 20 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty w szczególności utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej, współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw. Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia ministra finansów z dnia 24 grudnia 2009 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność oraz jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu „…” nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, gdyż Gmina korzysta ze zwolnienia, tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz wspierania i upowszechniania idei samorządowej (art. 7 ust. 1 pkt 15, 17 cyt. ustawy).

Należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. „…” w ramach RPO Województwa na lata 2007-2013, działanie 1.1 Rozwój przedsiębiorczości, poddziałanie 1.1.1 wspieranie instytucji otoczenia biznesu.

W skład zadania wchodzą m.in.:

  • roboty ogólnobudowlane, wodno - kanalizacyjne, CO i elektryka,
  • dobudowa sieci kanalizacyjnej
  • remont nawierzchni podwórza, ogrodzenia, izolacja ścian fundamentowych budynku, budowa miejsc parkingowych.

Przedmiotem działania Inkubatora Przedsiębiorczości będzie pomoc i wspieranie powstających oraz młodych firm w pierwszym trudnym okresie istnienia, poprzez zapewnienie optymalnego środowiska pracy dla firm, świadczenie szerokiego zakresu usług (organizacja spotkań, warsztatów mających na celu wspomaganie działalności firm funkcjonujących na jego terenie) oraz obniżenie kosztów działalności firm.

W ramach zadania zostaną wykonane roboty budowlane dotyczące rozbudowy i przebudowy budynku komunalnego który będzie zajmował Inkubator Przedsiębiorczości wraz z wszystkimi robotami towarzyszącymi przy budynku umożliwiającymi jego funkcjonowanie. Utworzony Inkubator Przedsiębiorczości będzie własnością Gminy.

Wszystkie nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji będą związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Inwestycja bezpośrednio po zakończeniu zostanie nieodpłatnie przekazana na podstawy umowy użyczenia nowopowstałemu zakładowi budżetowemu Gminy – Inkubatorowi Przedsiębiorczości.

Zakład będzie operatorem wytworzonego majątku, który będzie prowadził działalność w swoim podmiotowym zakresie.

Nieodpłatne przekazanie wytworzonego w ramach realizacji projektu mienia w drodze umowy użyczenia IP jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 cyt. ustawy). Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, że realizacja projektu pn. „…” i późniejsze nieodpłatne przekazanie powstałego w wyniku realizacji projektu mienia w drodze bezpłatnej umowy użyczenia IP związane jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych.

Wobec powyższego, nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę mienia w drodze bezpłatnej umowy użyczenia IP jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…”.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że gmina jako jednostka samorządu terytorialnego w zakresie realizacji zadań własnych korzysta ze zwolnienia lecz tym, że zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj