Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-918/09/LSz
z 7 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-918/09/LSz
Data
2009.12.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa
dostawa
działalność gospodarcza
działalność gospodarcza
działki
działki
grunt niezabudowany
grunt niezabudowany
majątek prywatny
majątek prywatny
plan zagospodarowania przestrzennego
plan zagospodarowania przestrzennego
sprzedaż
sprzedaż
sprzedaż gruntów
sprzedaż gruntów
zamiar
zamiar


Istota interpretacji
Okoliczności wskazują, iż podjęto działania wskazujące na zamiar wykorzystywania nabytych w formie darowizny nieruchomości jako przedmiotu działalności gospodarczej, a zatem indywidualna sprzedaż 51 działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tym samym Wnioskodawca stanie się z tytułu tych dostaw podatnikiem podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2009r. (data wpływu do tut. organu 10 września 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2009r. (data wpływu 25 listopada 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług indywidualnej sprzedaży działek – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług indywidualnej sprzedaży gruntów.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 listopada 2009r. (data wpływu 25 listopada 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 listopada 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

We wrześniu 2008 roku Wnioskodawca otrzymał (w drodze umowy darowizny) od swojej siostry dwie nieruchomości zapisane w KW pod nr 4 (4,36 ha) i KW 5 (10,2 ha) o powierzchni łącznej 14,56 ha przeznaczone w planie zagospodarowania przestrzennego jako teren mieszkaniowy i jako teren inwestycyjny. Wnioskodawca stał się właścicielem nieruchomości w takim stanie jakim są obecnie tzn. nie dokonywał żadnych czynności zmierzających do zmiany stanu prawnego tych gruntów. Jednakże dla nieruchomości wpisanej pod nr KW 4 w oparciu o wyciąg z wykazu zmian ewidencyjnych zmieniono numerację działki 489/8, w następstwie czego zostało wyodrębnionych 60 kolejnych działek (podziału geodezyjnego dokonano na wniosek złożony przez poprzedniego właściciela).

Dnia 3 czerwca br. Urząd Gminy złożył wniosek dotyczący wpisu w KW 2 własności 5-ciu kolejnych działek (o nr 489/10, 12, 15, 69) dotychczas będących w posiadaniu Wnioskodawcy. Podstawą do wpisu w KW 2 była decyzja wydana przez Wójta Gminy nr RGM …… z dnia 5 czerwca 2008r. - „ ... która zatwierdzała projekt podziału nieruchomości oznaczonej w KW pod nr 4, w ten sposób, że w wyniku podziału powstaną następujące nowo utworzone działki gruntu oznaczone numerami 489/10, 12, 15, 69.... wydzielone jako droga dojazdowa do nieruchomości przechodzi na własność Urzędu Gminy z dniem, w którym decyzja stała się ostateczna".

Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca jest właścicielem 55 działek „budowlanych" (o łącznej powierzchni 3,6597 ha), które zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego są terenami mieszkaniowymi oraz działki o przeznaczeniu inwestycyjnym (o powierzchni 10,26 ha), która zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy dla Sołectwa przyjętego Uchwałą Rady Gminy nr …… z dnia 22 sierpnia 2005r. (Dz.U. Woj. …. Nr 63 poz 1780 z dnia 06.10.2005r.), teren w obrębie miejscowości, na którym położona jest działka o nr 5 oznaczona jest w części o pow.:

  • 7,00 ha symbolem A9UH,UR,P,KS jako tereny działalności komercyjno-produkcyjnej
  • 2,68 ha symbolem UH jako usług handlu
  • 0,58 ha symbolem ZI jako zieleń izolacyjna.

Siostra zaproponowała Wnioskodawcy darowiznę, więc ją przyjął zamierzając wybudować dom mieszkalny dla siebie. Jednakże w następstwie wysokich kosztów związanych z utrzymaniem posiadanych gruntów (zarówno) działki zapisane w KW pod nr 5 o pow. 10,2 ha oraz 50 działek powstałych z działki zapisanej w KW pod nr 4 Wnioskodawca zamierza sprzedać po otrzymaniu oferty odpowiadającej wartości posiadanego gruntu. Celem sprzedaży działek jest uzyskanie środków finansowych na zaspokojenie potrzeb związanych z przyszłością, które Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na różne cele m.in.: charytatywne, inwestycyjne (lokata lub fundusz bankowy), budowa własnego domu mieszkalnego, kupno samochodu itp. Na pozostałym terenie (5-ciu działkach) Wnioskodawca zamierza wybudować dom mieszkalny dla siebie.

Wnioskodawca nie jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Nigdy też nie było zamiarem Wnioskodawcy założenie działalności o charakterze obrotu nieruchomościami, Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym. Działki nie były i nie są przedmiotem najmu, ani dzierżawy. Działki będące własnością Wnioskodawcy są nieruchomościami niezabudowanymi.

Wnioskodawca nie dokonywał jakiegokolwiek uatrakcyjnienia działek będących jego własnością. Wnioskodawca nie posiada innych nieruchomości gruntowych przeznaczonych w przyszłości do sprzedaży. Nigdy wcześniej nie dokonywał sprzedaży gruntów i nie odprowadzał z tego tytułu podatku VAT, Wnioskodawca nie składał podatku VAT-7 oraz zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.

Podziału działki nr 4 na 60 działek dokonał poprzedni właściciel tj. Pani U. we wrześniu 2008r.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że 4 działki (jak wskazuje numeracja podana we wniosku), których dotyczył wniosek złożony przez Urząd Gminy w zostały wydzielone z działki nr 489/8;

Wnioskodawca nie dokonał sprzedaży na rzecz Urzędu Gminy działek wydzielonych pod drogę.

Nieruchomość gruntowa zapisana w KW 4 w sumie została podzielona na 60 działek, z czego 4 są przedmiotem wniosku złożonego przez Urząd Gminy, na 5-ciu działkach Wnioskodawca zamierza wybudować dom mieszkalny dla siebie, a pozostałe 51 działek Wnioskodawca zamierza sprzedać.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obecnie obowiązujących przepisów ww. ustawy powstaje obowiązek naliczenia podatku VAT przy sprzedaży indywidualnych działek...

Zdaniem Wnioskodawcy indywidualna sprzedaż pojedynczych działek o przeznaczeniu budowlanym nie nadaje Wnioskodawcy statusu podatnika VAT, ponieważ zdaniem Wnioskodawcy: „Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, w wyroku z 29 października 2007r. (sygn. akt: I FPS 3/07) podjętym w składzie siedmiu sędziów, że okazjonalna czynność podlega opodatkowaniu VAT tylko wtedy, gdy podmiot dokonujący dostawy gruntu działa w charakterze podatnika (producenta, handlowca, usługodawcy itp.). Sporadyczna wyprzedaż swojego prywatnego majątku nie może być zdaniem NSA uznane za działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Sama częstotliwość lub jej brak nie może, zdaniem NSA, decydować o tym, czy ktoś jest podatnikiem VAT czy nie. Tym bardziej, że Dyrektywa Unijna w sprawie VAT nie uzależnia opodatkowania VAT od kryterium częstotliwości. A przecież co do zasady polskie przepisy dot. VAT powinny być zgodne z Unijną Dyrektywą"

Również Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w treści uzasadnienia z 6 września 2006r. (sygn. Akt. I SA/WR 1254/05) nie zgodził się na automatyczne przyjmowanie przez organy podatkowe założenia, że sam fakt wykonywania wielokrotnej sprzedaży działek nadaje sprzedawcy status podatnika VAT.

WSA, tak samo jak NSA uznał bowiem, że nie jest działalnością handlową sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży: „Sprzedaż - nawet kilkakrotna - przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży nie ma charakteru handlowego podlegającego opodatkowaniu".

WSA w ww. powołanym wyroku odwołał się też do wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-291/92 pomiędzy Dieter Armbrecht a Finanzamt Ulzen, w którym ETS podkreślił, iż w przypadku gdy podatnik sprzedaje część swojego składnika majątkowego, który zdecydował się zachować do użytku osobistego, nie działa w odniesieniu do tej sprzedaży jako podatnik w rozumieniu art. 2(1) Unijnej Dyrektywy w sprawie VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Czynności te podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa, o czym stanowi art. 5 ust. 2 ww. ustawy.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 2 ust. 6 ww. ustawy towarami są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Ustawodawca w ww. przepisach poza wskazaniem, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wskazał ponadto, że za świadczenie usług uznawana jest każda transakcja, która nie stanowi dostawy towarów.

Przyjęcie podziału na dostawę towaru oraz świadczenie usług oznacza w praktyce, że wolą ustawodawcy było określenie maksymalnie szeroko przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeżeli nawet wykazane zostałoby w konkretnym przypadku, że nie występuje dostawa towarów to i tak z reguły należy opodatkować czynność kwalifikowaną wówczas jako świadczenie usług.

Głównym celem wprowadzenia takiej konstrukcji jest zagwarantowanie, aby każda transakcja, która nie mogłaby zostać uznana za dostawę towarów była opodatkowana jako świadczenie usług, za wyjątkiem tych transakcji, które zostały taksatywnie wyłączone lub zwolnione z opodatkowania.

Powyższe regulacje wynikające z ustawodawstwa wspólnotowego dotyczącego harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych, wprowadzono w tym celu, aby nie dopuścić do:

  1. podwójnego opodatkowania,
  2. braku opodatkowania,
  3. zakłócenia konkurencji.

Podstawowe bowiem znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

  1. powszechność opodatkowania,
  2. faktyczne opodatkowanie konsumpcji,
  3. stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Realizację powyższych fundamentalnych cech podatku od towarów i usług, o których mowa wyżej, gwarantują nie tylko przepisy określające zakres przedmiotowy podatku VAT, tj. cyt. wyżej art. 5, 7 i 8 ustawy o VAT, lecz również przepisy regulujące zakres podmiotowy podatku od towarów i usług, czyli przepisy art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika ponadto, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

Za podatnika należy uznać również osobę, która zadeklarowała zamiar prowadzenia działalności gospodarczej i poczyniła w tym celu pewne nakłady, mimo że sama działalność gospodarcza jeszcze się nie rozpoczęła, nawet w sytuacji jeśli nigdy nie zostanie rozpoczęta. Przykładowo zlecenie wykonania analizy opłacalności inwestycji, która w rezultacie nigdy faktycznie nie została zrealizowana, powinno być traktowane jako działalność gospodarcza.

Działalność gospodarcza może składać się z kilku następujących po sobie transakcji. Czynności przygotowawcze, takie jak nabycie nieruchomości, które stanowią część tych transakcji, powinny być również traktowane jako działalność gospodarcza.

Poniesienie wstępnych wydatków inwestycyjnych w celu i z zamiarem rozpoczęcia przyszłej działalności gospodarczej należy również uznać za działalność gospodarczą.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każdy, kto dokonuje czynności, które zmierzają do przyszłego wykorzystania nieruchomości dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług. Tym samym wykorzystywanie majątku prywatnego przez osobę fizyczną stanowi również działalność gospodarczą, jeżeli jest dokonywane w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży, w tym przypadku 1 działki o pow. 10,2ha oraz 50 nieruchomości niezabudowanych powstałych z podziału działki wpisanej pod nr KW 4, jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek nabyty został na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności gospodarczej.

Sam zamiar prowadzenia działalności gospodarczej potwierdzony obiektywnymi dowodami przesądza o potrzebie traktowania danego podmiotu jako podatnika VAT nawet wtedy, gdy przewidywana transakcja gospodarcza, która miała prowadzić do transakcji opodatkowanych, nie zostanie zrealizowana.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca otrzymał we wrześniu 2008r. w drodze umowy darowizny od swojej siostry dwie nieruchomości zapisane w KW pod nr 4 (4,36ha) i KW 5 (10,2ha) o powierzchni łącznej 14,56ha przeznaczone w planie zagospodarowania przestrzennego jako teren mieszkaniowy i jako teren inwestycyjny.

Z nieruchomości wpisanej pod nr KW 4 w zostało wyodrębnionych 60 kolejnych działek (podziału geodezyjnego dokonano na wniosek złożony przez poprzedniego właściciela), które zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego są terenami mieszkaniowymi.

Natomiast działka zapisana w KW pod nr 5 zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy oznaczona jest w części o pow.:

  • 7,00 ha symbolem A9UH,UR.P,KS jako tereny działalności komercyjno-produkcyjnej
  • 2,68 ha symbolem UH jako usług handlu
  • 0,58 ha symbolem ZI jako zieleń izolacyjna.

Działki będące własnością Wnioskodawcy są nieruchomościami niezabudowanymi.

Wnioskodawca zamierza odsprzedać całą działkę inwestycyjną (KW 5 o pow. 10,2ha) i 50 działek mieszkaniowych. Na pozostałym terenie tj. 5 działkach Wnioskodawca zamierza wybudować dom mieszkalny dla siebie, natomiast 4 działki (wydzielone pod drogę dojazdową do nieruchomości) są przedmiotem wniosku złożonego przez Urząd Gminy.

Podstawą do wpisu w KW 2 była decyzja wydana przez Wójta Gminy nr RGM ….. z dnia 5 czerwca 2008r. - „ ... która zatwierdzała projekt podziału nieruchomości oznaczonej w KW pod nr 4, w ten sposób, że w wyniku podziału powstaną następujące nowo utworzone działki gruntu oznaczone numerami 489/10, 12, 15, 69.... wydzielone jako droga dojazdowa do nieruchomości przechodzi na własność Urzędu Gminy z dniem, w którym decyzja stała się ostateczna".

Środki finansowe uzyskane ze sprzedaży podzielonych 50 działek mieszkaniowych i 1 działki o nr 5 o pow. 10,2ha Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na różne cele m.in.: charytatywne, inwestycyjne (lokata lub fundusz bankowy), budowa własnego domu mieszkalnego, kupno samochodu. Zarówno działka zapisane w KW pod nr 5 o pow.10,2 ha oraz 50 działek powstałych z działki zapisanej w KW pod nr 4 Wnioskodawca zamierza sprzedać po otrzymaniu oferty odpowiadającej wartości posiadanego gruntu.

Wnioskodawca nie posiada innych nieruchomości gruntowych przeznaczonych w przyszłości do sprzedaży. Wnioskodawca nigdy wcześniej nie dokonywał sprzedaży gruntów i nie odprowadzał z tego tytułu podatku VAT, nie składał deklaracji podatkowej VAT-7 oraz zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Działki będące przedmiotem sprzedaży nie były i nie są przedmiotem najmu, ani dzierżawy. Wnioskodawca nie dokonywał jakiegokolwiek uatrakcyjnienia działek będących jego własnością. Wnioskodawca stał się właścicielem nieruchomości w takim stanie jakim są obecnie tzn. nie dokonywał żadnych czynności zmierzających do zmiany stanu prawnego tych gruntów.

Wnioskodawca podaje, że nie jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Nigdy też nie było zamiarem Wnioskodawcy założenie działalności o charakterze obrotu nieruchomościami. Nie jest też podatnikiem podatku VAT i nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Odnosząc przedstawione zdarzenie przyszłe do obowiązujących w przedmiotowej sprawie przepisów prawa należy stwierdzić, że działki przeznaczone przez Wnioskodawcę do sprzedaży, mimo że zostały nabyte w drodze darowizny, to żadnym momencie ich posiadania nie zostały wykorzystane przez Wnioskodawcę wyłącznie do celów osobistych. Wręcz przeciwnie duża powierzchnia gruntu jak i już rozpoczęty przez poprzedniego właściciela proces podziału jednej z działek na 60 mniejszych oraz położenie 10-hektarowej działki na terenach inwestycyjnych, a pozostałych działek na terenach zabudowy mieszkaniowej wskazuje, że nabycie przedmiotowych nieruchomości nastąpiło celem osiągnięcia w przyszłości korzyści majątkowych.

Zatem sam zamiar wykorzystania przedmiotowych nieruchomości gruntowych dla celów zarobkowych Wnioskodawca podjął już w momencie otrzymania darowizny. Powyższe potwierdza również fakt, iż pomiędzy otrzymaniem 61 działek w darowiźnie a zgłoszonym zamiarem sprzedaży 51 mija krótki okres, tj. jeden rok.

Przez termin „zamiar” należy pojmować nie wolę wewnętrzną ale wolę dającą się określić na podstawie obiektywnych możliwych do stwierdzenia okoliczności. Przy ustalaniu zamiaru nie można poprzestawać tylko na oświadczeniach zainteresowanej osoby. Wskazane przez Wnioskodawcę w przedmiotowej sprawie fakty wskazują jednoznacznie na zamiar związania nabytej nieruchomości z planowaną działalnością gospodarczą.

W świetle cytowanych powyżej przepisów, sam zamiar prowadzenia działalności powiązany z nabyciem dokonanym w tym celu nadaje podmiotowi status podatnika VAT.

Należy dodać, że w przedmiotowej sprawie, tj. przy nabyciu tak dużej ilości działek, w tym jednej dużej działki inwestycyjnej, okoliczność z jakiego źródła pochodzą te działki (darowizna czy zakup) nie ma zasadniczego znaczenia, jeśli Wnioskodawca rozporządza nimi w celach zarobkowych. W takim przypadku dokonując zbycia nieruchomości zawsze występuje jako podatnik podatku VAT.

Wnioskodawca wskazał również, że środki finansowe uzyskane ze sprzedaży podzielonych działek o nr 4 i działki nr 5 zamierza przeznaczyć na różne cele m.in.: charytatywne, inwestycyjne (lokata lub fundusz bankowy), budowa własnego domu mieszkalnego, kupno samochodu.

Wnioskodawca musiał zatem otrzymując taką dużą ilość działek, tj. w sumie 61 szt. o łącznej pow. 14,36ha, wziąć pod uwagę ich przeznaczenie tj. cele produkcyjne, usługowe, komercyjne i mieszkaniowe.

Wnioskodawca sam stwierdza we wniosku, że środki finansowe uzyskane ze sprzedaży podzielonych działek o nr 4 i nr 5 zamierza przeznaczyć m.in. na cele inwestycyjne tj. lokatę kapitału lub fundusz bankowy.

Wnioskodawca we wniosku podkreśla, iż dokonuje sprzedaży nieruchomości ze swojego majątku osobistego, gdyż nieruchomości te nie służą do celów działalności gospodarczej. Jednocześnie Wnioskodawca stwierdza, że działki zamierza sprzedać po otrzymaniu oferty odpowiadającej wartości posiadanego gruntu. Należy zatem uznać, że Wnioskodawca zamierza rozporządzać otrzymanymi nieruchomościami w sposób umożliwiający uzyskanie jak największego zysku co stanowi potwierdzenie zamiaru wykorzystania nieruchomości w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Nie można zatem stwierdzić, iż darowiznę otrzymano wyłącznie na cele osobiste, np. na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych.

W takiej sytuacji dostawa wskazanych we wniosku nieruchomości kwalifikuje tę czynność jako działalność gospodarczą podejmowaną w celach zarobkowych.

Wnioskodawca twierdzi, iż podjęte przez niego działania nie są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, nie mniej to właśnie te działania są działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, bowiem Wnioskodawca nabył nieruchomości z zamiarem wykorzystania ich dla celów zarobkowych.

W świetle powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca w przedmiotowej sprawie spełnia przesłanki, o których mowa w art. 15 ust. 1 i 2 kwalifikujące do uznania go za podatnika podatku VAT prowadzącego działalność gospodarczą.

Wymienione powyżej okoliczności jednoznacznie wskazują, iż podjęto działania wskazujące na zamiar wykorzystywania nabytych w formie darowizny nieruchomości jako przedmiotu działalności gospodarczej, a zatem indywidualna sprzedaż 51 działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż jak już wcześniej wskazano opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów, a grunt niewątpliwie jest towarem. Tym samym Wnioskodawca stanie się z tytułu tych dostaw podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była zasadność rozliczenia z Gminą lub ewentualnego opodatkowania działek przeznaczonych pod drogę dojazdową, gdyż nie sformułowano zapytania w tym zakresie ani nie przedstawiono swojego stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku, zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub stanu prawnego.

Końcowo odnośnie powołanych we wniosku orzeczeń NSA i WSA należy stwierdzić, że sąd wyrokiem lub postanowieniem rozstrzyga wyłącznie konkretną sprawę co do stwierdzenia naruszenia prawa i skutków prawnych tego naruszenia i jedynie w tej sprawie ma moc wiążącą. Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia, o czym stanowi art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.).

Zatem powołane wyroki: NSA z dnia 29 października 2007r. sygn. Akt: I FPS 3/07, WSA we Wrocławiu z dnia 6 września 2006r. sygn. Akt. I SA/WR 1254/05 nie stanowią podstawy dla analogicznego rozstrzygnięcia przez organy podatkowe.

Ponadto, stany faktyczne na tle których zapadły ww. orzeczenia są odmienne od stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) będącego przedmiotem niniejszej interpretacji.

Tutejszy organ zwraca również uwagę na fakt, iż organy podatkowe państw członkowskich Unii Europejskiej stosują w pierwszej kolejności przepisy krajowego prawa podatkowego. Jednakże odnosząc się do powołanego we wniosku wyroku ETS w sprawie C-291/92 pomiędzy Dieter Armbrecht A Finanzamt Ulzen należy stwierdzić, że zapadł on również w indywidualnej sprawie podatnika oraz w zupełnie odmiennym stanie faktycznym, bowiem dotyczył kwestii związanej z opodatkowaniem sprzedaży hotelu, w którym znajdowała się też zajmowana przez właściciela część mieszkalna. Część ta była traktowana przez podatnika jako jego majątek prywatny, niewchodzący w skład przedsiębiorstwa. Sprzedając hotel, podatnik naliczył podatek VAT wyłącznie od części hotelowej. W wyroku tym ETS stanął na stanowisku, że jeżeli podatnik, w rozumieniu art. 2(1) VI Dyrektywy VAT, sprzedaje majątek, którego część przeznaczył na cele inne niż związane z prowadzoną działalnością i którą to część zarezerwował na cele osobiste, w odniesieniu do sprzedaży tej części, nie występuje on jako podatnik. Transakcja taka nie podlega zatem opodatkowaniu VAT. Nie można jednakże pominąć faktu, że w ww. wyroku ETS wskazał również, iż "podatnik musi jednak w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystania części nieruchomości w ramach majątku osobistego".

W świetle powyższego wskazany wyrok ETS nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie.

W kwestii opodatkowania jednorazowej sprzedaży całego terenu zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj