Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-538/10/EJ
z 5 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-538/10/EJ
Data
2010.05.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
edukacja
kurs
modernizacja
odliczenia
powiat
prawo do odliczenia
projekt
szkoły
teren zamknięty
wyposażenie


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją przez Powiat inwestycji polegającej na modernizacji bazy dydaktycznej



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2010r. (data wpływu 12 kwietnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizacji projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizacji projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 kwietnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest beneficjentem działania 8.3. Infrastruktura Kształcenia Ustawicznego, Priorytetu VIII Infrastruktura Edukacyjna - dotyczy projektu pt. „…” realizowanego w ramach regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 współfinansowanego przez Unię Europejską Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt ma na celu przebudowę i doposażenie bazy dydaktyczno-praktycznej do nauki w zawodach: elektrycznych, elektronicznych, architektonicznych w Centrum Kształcenia. Efektem finałowym jest:

  • powstanie nowoczesnych sal dydaktycznych do nauki zawodu,
  • przebudowa i modernizacja pracowni, w których będzie można kształcić uczniów w poznawaniu praktycznym, nowoczesnych technologii, stosowanych w przemyśle poprzez praktyczną naukę zawodu oraz przebudowa tych pracowni, by były praktyczne dla osób niepełnosprawnych i to nie tylko intelektualnie, ale także niepełnosprawnych ruchowo – by mogły bez barier zdobywać nowe umiejętności zawodowe,
  • zagospodarowanie otoczenia pracowni praktycznej nauki zawodu: technik architektury krajobrazu oraz ogrodnik,
  • przekwalifikowanie osób bezrobotnych w formach kursowych.

Projekt jest realizowany zgodnie z zasadami programu oraz umową o dofinansowanie projektu. W ramach realizacji projektu wykonywane są prace budowlane, zakupione zostanie wyposażenie oraz umeblowanie wszystkich pracowni, wykonane zostaną plakietki informacyjne, tablica informacyjna, a także zamieszczono w prasie lokalnej ogłoszenia tematyczne promujące projekt, zgodnie ze szczegółowym kosztorysem projektu i harmonogramem wydatków. Podatek VAT naliczony w każdym zakupie został uznany za wydatek kwalifikowany przez Instytucję Wdrażającą (Urząd Marszałkowski). Projekt jest realizowany przez Powiat jako jednostkę samorządu terytorialnego. W odniesieniu do wszystkich zakupów towarów i usług nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Urząd Marszałkowski zwrócił się z prośbą do Wnioskodawcy o aktualizację oświadczeń dotyczących kwalifikowalności podatku VAT do 31 grudnia każdego roku, aż do upływu 5 lat od zakończenia realizacji projektu, zaświadczenia z Urzędu Skarbowego określającego status płatnika VAT oraz zawierającego informację, czy w odniesieniu do ww. projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Podstawę do zobowiązania beneficjentów do spełnienia zaktualizowanych wymogów dotyczących kwalifikowalności podatku VAT stanowi umowa o dofinansowanie projektu, która zawiera postanowienia dotyczące obowiązku przedstawiania na żądanie instytucji wdrażającej wszelkich informacji i wyjaśnień związanych z realizacją projektu w wyznaczonym przez nią terminie. Ponieważ umowa obowiązuje nie tylko w okresie realizacji projektu, ale tak długo jak istnieją prawa i obowiązki z niej wynikające, a przepisy regulujące problematykę podatku VAT przewidują możliwość korygowania prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w ciągu 5 lat od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku naliczonego, to należy uznać, iż uprawnienie do zaliczenia podatku VAT do wydatków kwalifikowanych może podlegać weryfikacji przez cały ten okres. Podatnikiem podatku VAT jest Starostwo Powiatowe, posługujące się NIP. Starostwo Powiatowe jest urzędem obsługującym Powiat. Powiat natomiast jest Beneficjentem projektu i na Powiat są wystawiane faktury.

W piśmie z dnia 28 kwietnia 2010r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że Powiat jest wnioskodawcą i instytucją realizującą projekt, a po zakończeniu realizacji projektu wytworzony majątek zostanie przez Powiat przekazany w zarząd trwały Centrum Kształcenia. Modernizowane pracownie znajdują się w budynku będącym własnością Starostwa Powiatowego, budynek jest przekazany w trwały zarząd Centrum Kształcenia, środki związane z eksploatacją nowopowstałej infrastruktury będą pochodziły z budżetu Powiatu. Centrum Kształcenia jest instytucją niekomercyjną. Projekt nie będzie generował żadnych przychodów. Przy realizacji przedmiotowego projektu spełniona zostanie zasada wdrażania Funduszy Unii Europejskiej o zachowaniu celów projektu zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym w ciągu 5 lat od daty zakończenia projektu. Nie planuje się osiągania przychodów operacyjnych z projektu. Przebudowana sala warsztatowa będzie służyła celom dydaktycznym. Założono, iż jednym z efektów finałowych projektu będzie przekwalifikowanie osób bezrobotnych w formach kursowych. Kursy te będą prowadzone bezpłatnie, przez nauczyciela zatrudnionego w Centrum Kształcenia (nauczyciel przeprowadzi zajęcia w ramach wolontariatu w celu zgromadzenia dokumentacji do awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego). Centrum Kształcenia jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych dochodów z tytułu realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części przez Wnioskodawcę jako beneficjenta działania 8.3. Infrastruktura Kształcenia Ustawicznego, Priorytetu VIII Infrastruktura Edukacyjna – dotyczy projektu pn. „…” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w odniesieniu do tego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (treść ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym Dz. U. z 1998r. Nr 91, poz. 5790). Zgodnie z art. 4 ust. 1 cyt. ustawy Powiat zaspakaja zbiorowe potrzeby mieszkańców oraz wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu Powiatu. Działalność Powiatu określa Statut Powiatu – Uchwała Rady Powiatu z dnia 1 czerwca 2004r. w sprawie uchwalenia jednolitego tekstu Statutu Powiatu. Wnioskodawca (Starostwo Powiatowe) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług Urzędu Skarbowego. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) § 8 ust. 1 pkt 13 zwalnia się od podatku czynności związane z wykorzystaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika – z tytułu nabycia towarów i usług. Wnioskodawca realizując projekt I Z PRO Priorytetu VIII, jako beneficjent nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, bo podatek VAT jest w całości kosztem beneficjenta (Powiatu) – wydatkiem kwalifikowanym w odniesieniu do realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji nie rodzi po stronie nabywcy (w tym przypadku Powiatu) żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Nie można zatem uznać, iż przebudowa i wyposażenie bazy dydaktycznej Centrum Kształcenia jako zadanie własne powiatu wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialność przez powiat, jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia, bowiem powiat w związku z przebudową i wyposażeniem bazy dydaktycznej nie świadczy żadnych usług i nie dokonuje dostawy towarów, lecz dokonuje wyłącznie zakupów.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są:

  • rada powiatu,
  • zarząd powiatu.

W myśl art. 33 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie powiatowym zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań własnych realizuje projekt pn. „…”. Projekt ma na celu przebudowę i doposażenie bazy dydaktyczno-praktycznej do nauki w zawodach: elektrycznych, elektronicznych, architektonicznych w Centrum Kształcenia. Efektem projektu jest powstanie nowoczesnych sal dydaktycznych do nauki zawodu, przebudowa i modernizacja pracowni, zagospodarowanie otoczenia pracowni praktycznej nauki zawodu: technik architektury krajobrazu oraz ogrodnik, przekwalifikowanie osób bezrobotnych w formach kursowych. Modernizowane pracownie znajdują się w budynku będącym własnością Starostwa Powiatowego, budynek jest przekazany w trwały zarząd Centrum Kształcenia. Po zakończeniu projektu wytworzony majątek również zostanie przez Powiat przekazany w zarząd trwały Centrum Kształcenia. Jednym z efektów finałowych projektu będzie też przekwalifikowanie osób bezrobotnych w formach kursowych. Kursy te będą prowadzone bezpłatnie. Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych dochodów z tytułu realizacji projektu. W odniesieniu do wszystkich zakupów towarów i usług nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W oparciu zatem o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w całości lub w części, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj