Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-643/10/EJ
z 26 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-643/10/EJ
Data
2010.05.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
budynek
faktura VAT
powiat
prawo do odliczenia
projekt
przebudowa
roboty budowlano-montażowe
szkoły
zadania własne


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia przez Powiat podatku naliczonego przy realizacji projektu, gdyż faktury potwierdzające nabycie towarów i usług wystawione są na inny podmiot



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2010r. (data wpływu 30 kwietnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku związanego z nabyciem towarów i usług dokonywanym na potrzeby projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku związanego z nabyciem towarów i usług dokonywanym na potrzeby projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 maja 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje wystąpić do Urzędu Marszałkowskiego Województwa z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. „…” ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (działanie 6.2 Zagospodarowanie terenów zdegradowanych). Wnioskodawca jest beneficjentem projektu, a partnerem będzie Ośrodek Szkolno-Wychowawczy, który jednocześnie będzie odbiorcą (płatnikiem) faktur, rachunków związanych z planowaną inwestycją. Realizacja projektu odbywać się będzie na obiekcie Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.

Powyższy projekt zakłada w szczególności adaptację przejętych obiektów koszarowych i placu apelowego na działalność Ośrodka, przeprowadzenie remontu i zabezpieczenie już użytkowanych budynków szkolnych przed dalszą degradacją. Przedmiotowy zakres projektu dotyczy m.in.:

  1. Dokończenie adaptacji budynku głównego, a w tym wymiana i ocieplenie pokrycia dachu, adaptacja III pietra na pracownie tematyczne z zakresu plastyki, techniki, muzyki, informatyki jak również utworzenie biblioteki szkolnej, harcówki wraz z zapleczem sanitarnym.
  2. Kapitalny remont sali gimnastycznej w zakresie którego wchodziłoby: ocieplenie dachu i ścian zewnętrznych w tym zamurowanie części przeszkleń, wymiana pokrycia dachu, wymiana wszystkich instalacji (elektrycznej, wod.-kan., c.o., wentylacyjnej) przebudowa części socjalno-sanitarnej, renowacja podłóg.
  3. Niwelacja i przebudowa placu apelowego na plac zabaw, ogród szkolny, teren rekreacyjny.

Inwestycja zostanie wykonana w zakresie realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.). Po zakończeniu kolejnych etapów inwestycji nakłady będą przekazywane przez Powiat do Ośrodka, w którym znajduje się ewidencja poszczególnych budynków dotyczących inwestycji. Ośrodek Szkolno-Wychowawczy jest jednostką organizacyjną Powiatu, realizującą zadania statutowe wynikające z ustawy o systemie oświaty. Obiekty szkolne zajmowane przez Ośrodek są własnością Powiatu, które zostały przekazane Ośrodkowi nieodpłatnie na podstawie decyzji administracyjnej w trwały zarząd. Ośrodek jest zwolniony z opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu. Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2009-2011. W związku z ww. inwestycją Powiat nie będzie prowadził żadnej działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku. Efekty projektu, tj. zmodernizowane budynki nie będą generować dla Powiatu obrotu (sprzedaży) opodatkowanej podatkiem VAT – towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Powiat. Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach realizacji ww. zadania przewiduje pokrycie podatku od towarów i usług i jest on uznany za koszt kwalifikowalny. Mając na uwadze powyższe Powiat stoi na stanowisku, że naliczony podatek od towarów i usług nie może zostać przez Powiat odliczony i będzie stanowił koszt kwalifikowalny inwestycji. Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W piśmie z dnia 18 maja 2010r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że Powiat starając się o środki z Urzędu Marszałkowskiego Województwa na ww. projekt występuje w roli podmiotu uprawnionego do ubiegania się o dofinansowanie. Uzyskane w ten sposób środki zostaną przekazane do Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, który występuje w roli partnera projektu i będzie jednocześnie realizatorem wspomnianej inwestycji. Nabywcą i odbiorcą towarów i usług związanych z planowaną inwestycją będzie Ośrodek Szkolno-Wychowawczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat jako podatnik podatku VAT ma możliwość odliczenia podatku związanego z nabyciem towarów i usług dokonywanych na potrzeby projektu pn. „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat jako podatnik VAT nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenie zakupionych towarów i usług wykorzystywanych przy realizacji powyższego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu edukacji publicznej oraz z zakresu utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19) cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu pn. „…”. Wnioskodawca starając się o środki z Urzędu Marszałkowskiego Województwa na ww. projekt występuje w roli podmiotu uprawnionego do ubiegania się o dofinansowanie. Uzyskane w ten sposób środki zostaną przekazane do Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, który występuje w roli partnera projektu i będzie jednocześnie realizatorem wspomnianej inwestycji. Nabywcą i odbiorcą towarów i usług związanych z planowaną inwestycją będzie Ośrodek Szkolno-Wychowawczy. Realizacja projektu odbywać się będzie na obiekcie Ośrodka Szkolno-Wychowawczego. Powyższy projekt zakłada w szczególności adaptację przejętych obiektów koszarowych i placu apelowego na działalność Ośrodka, przeprowadzenie remontu i zabezpieczenie już użytkowanych budynków szkolnych przed dalszą degradacją.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu nie będzie Wnioskodawca.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać:

  • imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  • numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych nakładów inwestycyjnych związanych z realizacją projektu, albowiem to nie Wnioskodawca będzie nabywcą towarów i usług, faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wystawiane na inny podmiot, tj. Ośrodek Szkolno-Wychowawczy. Podmiot ten będzie odbiorcą i płatnikiem faktur i rachunków związanych z planowana inwestycją.

Tym samym nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, dająca podatnikowi (nabywcy) z tytułu nabycia towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w postaci braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją ww. projektu, jednakże podkreślenia wymaga, iż nie jest on związany z faktem, iż wydatki związane z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, lecz z faktem, że faktury potwierdzające nabycie towarów i usług dokonane w ramach projektu nie będą wystawione na Wnioskodawcę, lecz na Ośrodek Szkolno-Wychowawczy.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do partnera projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj