Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-546/10/KG
z 23 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-546/10/KG
Data
2010.02.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
gmina
odnowa
promocja
przebudowa
zadania własne


Istota interpretacji
Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z przebudową rynku.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2010r. (data wpływu 14 kwietnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt pn. „…” będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Inwestorem projektu jest Gmina i Miasto K. – Urząd Gminy i Miasta K. jednostka pomocnicza służąca do wykonania zadań i obsługi techniczno-organizacyjnej Gminy. Projekt jest realizowany na terenie, którego prawnym właścicielem jest Gmina i Miasto K. Po zakończeniu inwestycji prawnym właścicielem terenu i powstałego w wyniku realizacji projektu mienia będzie Gmina i Miasto K.

Po zakończeniu realizacji inwestycji, zrewitalizowany teren służyć będzie jako teren ogólnodostępny dla ludności, nie będzie wykorzystywany pod działalność gospodarczą. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie będzie wykorzystywane przez Gminę i Miasto K. nieodpłatnie, mienie to nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy, nie będzie świadczenia usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przewidywana data zakończenia projektu 30 września 2010r.

Obszar projektu stanowi ścisłe centrum miasta K. Obecnie rynek jest zdewastowany i zaniedbany. Niegdyś wizytówka K., dziś przeistoczyła się w zaniedbany plac.

Przedmiotem projektu jest rewitalizacja zdegradowanego rynku w K. Planowane są prace modernizacyjne istniejącej płyty rynku, polegające na wykonaniu nowej nawierzchni rynku z kostki brukowej granitowej oraz wykonanie elementów małej architektury i zieleni. Do obsługi terenu projektuje się wykonanie sieci uzbrojenia podziemnego zasilania energią elektryczną, odprowadzenie wody z fontanny, odwodnienie deszczowe płyty rynku, fragment wodociągu zasilającego fontannę ze studni głębinowej. Projektuje się również wymianę słupów wraz z oprawami istniejących lamp oświetlenia ulicznego wokół rynku. W ramach projektu planuje się remont istniejącej kanalizacji deszczowej w rynku w K. układanej po starej trasie. Odbiornikiem ścieków deszczowych z rynku jest istniejąca kanalizacja deszczowa fi 400 mm, poprzez będące w przebudowie wpusty deszczowe. W miejsce istniejących wpustów deszczowych bez osadnika projektuje się zabudowę nowych wpustów deszczowych fi. 500 mm z osadnikiem. Przebudowane w ramach projektu ulice pozostaną w swoim obecnym śladzie, zmianie ulegnie jedynie nawierzchnia jezdni oraz chodników oraz organizacja ruchu drogowego, a podstawowym materiałem, z którego zbudowane zostaną nawierzchnie będzie kostka granitowa, która podkreślać będzie reprezentacyjny charakter rynku. Dominującym elementem projektu będą prace budowlano-instalacyjne związane z rewitalizacją. Projekt będzie realizowany na terenie Gminy w miejscowości K.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu...

Umowa o dofinansowanie projektu pn. „…” zawierana jest pomiędzy Instytucją Współfinansującą, a Gminą i Miastem K. Podatnikiem podatku od towarów i usług do 30 września 2009r. był Urząd Gminy i Miasta K., natomiast od 1 października 2009r. podatnikiem jest Gmina i Miasto K. (z dniem 30 września 2009 Urząd Gminy i Miasta K. został wyrejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z wykonaniem czynności opodatkowanych.

Wnioskodawcą wniosku z dnia 8 kwietnia 2010r. jest Gmina i Miasto K./Urząd Gminy i Miasta K. jednostka pomocnicza służąca do wykonania zadań Gminy i obsługi techniczno-organizacyjnej Gminy.

Realizacja projektu wynika z wykonania zadań własnych gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r. W szczególności zadania własne obejmują sprawy, tj.: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Rynek w K. stanowi środek trwały Gminy. Po zrealizowaniu inwestycji zrewitalizowana przestrzeń publiczna (plac, dwie drogi gminne) nie będzie przekazana innemu podmiotowi.

Urząd Gminy i Miasta K. jako nabywca towarów i usług będzie figurował na fakturach VAT dokumentujących zakupy dokonywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu do 30 września 2009r., natomiast od 1 października 2009r. na fakturach VAT jako nabywca towarów i usług będzie figurowała Gmina i Miasto K.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 2, 10 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadań własnych gminy zamierza zrealizować w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 projekt pn. „…”.

Przedmiotem projektu jest rewitalizacja zdegradowanego rynku w K.

Po zakończeniu realizacji inwestycji, zrewitalizowany teren służyć będzie jako teren ogólnodostępny dla ludności, nie będzie wykorzystywany pod działalność gospodarczą. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie będzie wykorzystywane przez Gminę i Miasto K. nieodpłatnie, mienie to nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy, nie będzie świadczenia usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy przyjąć, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj