Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-248/10-2/JC
z 25 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-248/10-2/JC
Data
2010.05.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
działki
działki rolne
grunty rolne
nabycie nieruchomości
sprzedaż
współwłasność


Istota interpretacji
Czy część przychodu uzyskanego przez Wnioskodawcę ze sprzedaży udziału we współwłasności opisanych powyżej nieruchomości, odpowiadająca udziałowi powierzchni wchodzących w skład tych nieruchomości gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne i pastwiska, w całej powierzchni tych nieruchomości, będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 661 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 18.03.2010 r. (data wpływu 26.03.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży udziału w gruncie rolnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.03.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży udziału w gruncie rolnym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w 2009 r. nabył od jednej osoby fizycznej udział (5/68) we współwłasności 19 niezabudowanych nieruchomości rolnych. Nieruchomości te są objęte różnymi księgami wieczystymi, natomiast graniczą one ze sobą, stanowiąc jeden zwarty obszar.

Łączna powierzchnia ww. działek wynosi ponad 14 hektarów. Działki te są niezabudowane i sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne, z wyjątkiem powierzchni 1.174 mkw, która stanowi grunty zadrzewione i zakrzewione (oznaczone symbolem „Lz”), powierzchni 3.686 mkw, która stanowi lasy (symbol „LsVl”) powierzchni 1.600 mkw, która stanowi pastwiska trwałe (symbol „PsIV”).

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. nr 38, poz. 454), grunty orne i pastwiska zaliczają się do użytków rolnych, a grunty oznaczone symbolem Lz i Ls stanowią grunty leśne.

Od ww. gruntów Wnioskodawca opłaca odpowiednio podatek rolny (od gruntów ornych i pastwisk) i leśny (od lasów i gruntów zadrzewionych i zakrzewionych - Ls).

Przedmiotowe grunty nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Część udziału we współwłasności powyżej opisanych nieruchomości została już zbyta przez Wnioskodawcę. Obecnie Wnioskodawca zamierza zbyć pozostały posiadany przez niego udział we współwłasności powyżej opisanych nieruchomości. Od nabywcy nieruchomości Wnioskodawca planuje uzyskać oświadczenie, iż nie zamierza on zmienić przeznaczenia nabywanych gruntów na inne niż rolne.

Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą jednakże jej przedmiotem nie jest obrót nieruchomościami. Ponadto, opisane powyżej nieruchomości nie są w żaden sposób wykorzystywane w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, a w szczególności nie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy część przychodu uzyskanego przez Wnioskodawcę ze sprzedaży udziału we współwłasności opisanych powyżej nieruchomości, odpowiadająca udziałowi powierzchni wchodzących w skład tych nieruchomości gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne i pastwiska, w całej powierzchni tych nieruchomości, będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Część przychodu uzyskanego przez Wnioskodawcę ze sprzedaży udziału we współwłasności opisanych powyżej nieruchomości, odpowiadająca udziałowi powierzchni wchodzących w skład tych nieruchomości gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne i pastwiska, pozostaje do całej powierzchni tych nieruchomości, będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 updof, wolne od podatku dochodowego są „przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny”.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 updof, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Z kolei ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r., Nr 136, poz. 969 ze zm.) w art. 2 ust. 1 określa gospodarstwo rolne jako obszar gruntów, o których mowa w art. 1 - czyli grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza - o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

W przypadku gruntów objętych współwłasnością o uznaniu ich za gospodarstwo rolne decyduje ich łączny obszar. Ustawa o podatku rolnym nie daje bowiem podstaw do przyjęcia odmiennego wniosku, a w szczególności do uznania, że należy obliczać, jak powierzchni przypada proporcjonalnie na danego współwłaściciela. Dodatkowo świadczy o tym treść art. 3 ust. 5 ustawy o podatku rolnym, zgodnie z którym „jeżeli grunty, o których mowa w art. 1, stanowią współwłasność lub znajdują się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowią odrębny przedmiot opodatkowania podatkiem rolnym, a obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach (posiadaczach), z zastrzeżeniem ust. 6.” Potwierdza to, że grunty objęte współwłasnością stanowią jeden przedmiot opodatkowania podatkiem rolnym, a zatem dla uznania, czy mamy do czynienia z gospodarstwem rolnym decydujące znaczenie ma to, czy całość gruntów rolnych objętych współwłasnością przekracza 1 ha, czy 1 ha przeliczeniowy.

Oznacza to, że w niniejszym stanie faktycznym grunty rolne, w których współwłasności Wnioskodawca posiada udział, stanowią gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Tym samym sprzedaż przysługującego Wnioskodawcy udziału we współwłasności tych gruntów stanowi sprzedaż „części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego” w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 28 updof. Oznacza to, że spełniona jest jedna z przesłanek zastosowania zwolnienia przewidzianego w tym przepisie.

Powyższy wniosek znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych – tak wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 3.06.2008 r., sygn. akt I SA/Wr 202/08:

„Wystarczającą przesłanką do tego, aby uznać dany obszar za gospodarstwo rolne, w rozumieniu przepisów ustawy z 1984 r. o podatku rolnym, jest posiadanie gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy. Oznacza to także, że za część gospodarstwa rolnego, w rozumieniu przepisów ustawy z 1984 r. o podatku rolnym, należy uznać również udział we współwłasności gruntów rolnych. Ponadto za wystarczające do uznania danego obszaru za gospodarstwo rolne jest sam fakt posiadania gruntów rolnych, nie zaś uzyskiwanie z tego tytułu dochodów, Dlatego też zaprzestanie działalności lub ograniczenie produkcji rolnej na danym obszarze nie powoduje automatycznie utraty statusu gospodarstwa rolnego.”

Z uwagi na to, że za gospodarstwo rolne uznawane są jedynie użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 28 updof nie dotyczy sprzedaży innych gruntów - w szczególności gruntów leśnych. Wobec tego, w przedstawionym stanie faktycznym w skład gruntów, których Wnioskodawca jest współwłaścicielem, wchodzą również grunty sklasyfikowane jako lasy (Ls) i grunty zadrzewione i zakrzewione (Lz), należy przyjąć, że w przypadku sprzedaży udziału we współwłasności tych gruntów zwolnieniem może być objęty jedynie przychód ze sprzedaży gruntów rolnych - a więc taka część przychodu, która odpowiada udziałowi powierzchni użytków rolnych w ogólnej powierzchni gruntów, w których udział we współwłasności będzie sprzedawany.

W odniesieniu do ww. części przychodu ze sprzedaży udziału we współwłasności opisanych gruntów spełniona zatem będzie jedna z przesłanek zastosowania zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 28 updof, jaką jest sprzedaż całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

Drugim z warunków zastosowania powyższego zwolnienia jest brak wystąpienia przesłanki wyłączającej jego zastosowanie, jaką jest utrata przez grunty charakteru rolnego, w związku z ich sprzedażą.

Z konstrukcji zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 28 updof wynika więc, że zasadą jest zwolnienie od podatku sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, a wyjątkiem od tej zasady opodatkowanie przychodów ze sprzedaży „gruntów, które w związku ze sprzedażą utraciły charakter rolny”, jest to, że wyjątek ten musi być interpretowany w sposób ścisły, a nie rozszerzający.

Zgodnie zatem z literalnym brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 28 updof, zwolnieniem nie są objęte przychody ze sprzedaży „gruntów, które w związku ze sprzedażą utraciły charakter rolny”.

W przepisie użyty został czas przeszły „utraciły”, a nie przyszły „utracą” - co wskazuje na to, że stwierdzenie okoliczności utraty przez grunty charakteru rolnego musi być możliwe w momencie uzyskania przychodu ze sprzedaży. Co za tym idzie, w świetle literalnego brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 28 updof, utrata przez grunty charakteru rolnego w przyszłości, w okresie po dokonaniu ich sprzedaży, jest całkowicie neutralna podatkowo.

Powyższy wniosek jest również zasadny z punktu widzenia wykładni celowościowej: zastosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 28 updof nie może być uzależnione od zdarzeń mających miejsce po dokonaniu sprzedaży nieruchomości przez podatnika, a w szczególności od sposobu wykorzystania gruntów przez nabywcę w przyszłości. Podatnik powinien być w stanie określić, czy zachodzą przesłanki zwolnienia określonego przychodu od podatku, w momencie uzyskania tego przychodu.

Przyjęcie odmiennej interpretacji tzn. że na ocenę przesłanek zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 28 updof mogą rzutować zdarzenia mające miejsce po tym dniu, których podatnik nie może przewidzieć, prowadziłoby do uznania tego przepisu za ewidentnie sprzeczny ze standardami poprawnej legislacji - jako że skutkowałby tym, że w każdym przypadku skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie wiązałoby się z ryzykiem podatkowym (polegającym na możliwości zmiany kwalifikacji podatkowej przychodu w wyniku zdarzeń mających miejsce po jej dokonaniu). Wobec czego interpretację taką jako sprzeczną z zasadą demokratycznego państwa prawnego, sformułowaną w art. 2 Konstytucji RP, należy odrzucić.

Reasumując, oceny, czy w związku ze sprzedażą grunty będące jej przedmiotem utraciły charakter rolny, należy dokonywać na dzień tej sprzedaży i w oparciu o okoliczności istniejące (i znane podatnikowi) w tym dniu. Jeśli okoliczności te obiektywnie nie będą wskazywać na to, że sprzedaż gruntów skutkować będzie utratą przez nie charakteru rolnego, podatnik będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie. W przedstawionym stanie faktycznym okoliczności istniejące na dzień sprzedaży nie będą dawać podstaw do uznania, że w związku ze sprzedażą grunty utracą charakter rolny. Sprzedaż nie będzie bowiem skutkować zmianą kwalifikacji sprzedawanych gruntów w ewidencji gruntów i budynków - zarówno przed, jak i po sprzedaży będą w niej sklasyfikowane jako użytki rolne (grunty orne i pastwiska). Sprzedaż nie będzie również zdarzeniem mającym jakikolwiek wpływ na istnienie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jak wspomniano, aktualnie przedmiotowe grunty nie są objęte planem zagospodarowania przestrzennego (z którego wynikałaby możliwość wykorzystania ich w inny sposób niż na cele rolnicze) - i Wnioskodawca przyjmuje założenie, że do dnia sprzedaży gruntów nie zostaną one objęte takim planem.

Okoliczności obiektywne istniejące na dzień dokonania sprzedaży nieruchomości nie będą więc w żaden sposób wskazywać na to, że sprzedaż gruntów będzie skutkować utratą przez nie charakteru rolnego. Jednocześnie, jak wskazano powyżej, Wnioskodawca zamierza uzyskać od nabywcy gruntów pisemne oświadczenie o tym, iż nie planuje on zmiany przeznaczenia nabywanych gruntów.

Oznacza to, że na dzień sprzedaży udziału we współwłasności nieruchomości brak będzie jakichkolwiek podstaw do uznania, że w związku ze sprzedażą utraci ona charakter rolny, co oznacza, że nie ziści się przesłanka wyłączająca możliwość skorzystania ze zwolnienia przewidzianego art. 21 ust. 1 pkt 28 updof. Jednocześnie należy stwierdzić, że przyjęcie stanowiska, iż powyższe okoliczności nie są wystarczające do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 28 updof, np. uznania, że nie dają one gwarancji, iż nie dojdzie do zmiany charakteru gruntu na inny niż rolny, oznaczałoby, że przepis ten w praktyce nigdy nie mógłby znaleźć zastosowania.

W opisanym stanie faktycznym na brak zmiany charakteru gruntu związku ze sprzedażą wskazują:

  • okoliczności obiektywne (zaklasyfikowanie gruntów jako ornych w ewidencji gruntów i budynków oraz brak planu zagospodarowania przestrzennego, który przewidywałby możliwość wykorzystania gruntu na cele inne niż rolne) oraz
  • deklaracja nabywcy co do zamierzonego sposobu wykorzystania nieruchomości (oświadczenie, iż grunt nie zamierza zmienić przeznaczenia gruntu na inny niż rolny).

Powyższe okoliczności dają podatnikowi - w największym możliwym stopniu - pewność, iż w związku ze sprzedażą grunt nie utraci charakteru rolnego. Zdaniem, Wnioskodawcy w praktyce nie jest bowiem możliwe żadnych dodatkowych okoliczności, które mogłyby o tym świadczyć.

Uznanie zatem, że wskazane powyżej okoliczności nie są wystarczające do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 28 updof powodowałoby, że nigdy nie znajdowałoby ono zastosowania (gdyż w żadnej sytuacji nie można uzyskać dalej idącej pewności co od tego, że grunt nie zmieni swojego charakteru niż w przedstawionym stanie faktycznym). Jednakże taki wniosek byłby niemożliwy do pogodzenia z założeniem racjonalności ustawodawcy - racjonalny ustawodawca nie określa bowiem przesłanek zastosowania zwolnienia podatkowego w taki sposób, by nigdy nie można było z niego skorzystać.

Z powyższych względów należy uznać, że w opisanym przypadku przychód przez Wnioskodawcę uzyskany ze sprzedaży udziału we współwłasności opisanych na wstępie gruntów - w części odpowiadającej proporcji, w jakiej powierzchnia gruntów wchodzących w ich skład, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne i pastwiska, pozostaje do całej powierzchni tych nieruchomości - będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 updof.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz
  3. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  4. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  5. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie (…).

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione są od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gospodarstwa rolnego. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r., Nr 136, poz. 969).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej.

Uszczegółowiając, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów, należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Jak wynika z § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

  • zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży charakteru rolnego.

Zasadniczy wpływ na ocenę, czy sprzedane grunty mają charakter rolny (wchodzą w skład gospodarstwa rolnego) ma więc ich sklasyfikowanie w ewidencji gruntów i budynków.

Natomiast o fakcie, czy dane grunty utraciły w wyniku ich sprzedaży charakter rolny decyduje cel ich nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania.

Należy również podkreślić, że zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie sądowo-administracyjnym poglądem, przepisy dotyczące wszelkiego rodzaju ulg i zwolnień podatkowych, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, powinny być interpretowane ściśle, w oparciu o wykładnię gramatyczną przepisów ustawy, z wyłączeniem wykładni rozszerzającej.

Jak podano we wniosku, Wnioskodawca w 2009 r. nabył od jednej osoby fizycznej udział (5/68) we współwłasności 19 niezabudowanych nieruchomości rolnych. Nieruchomości te są objęte różnymi księgami wieczystymi, natomiast graniczą one ze sobą, stanowiąc jeden zwarty obszar.

Łączna powierzchnia ww. działek wynosi ponad 14 hektarów. Działki te są niezabudowane i sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne, z wyjątkiem powierzchni 1.174 mkw, która stanowi grunty zadrzewione i zakrzewione (oznaczone symbolem „Lz”), powierzchni 3.686 mkw, która stanowi lasy (symbol „LsVl”) powierzchni 1.600 mkw, która stanowi pastwiska trwałe (symbol „PsIV”).

Przedmiotowe grunty nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Część udziału we współwłasności powyżej opisanych nieruchomości została już zbyta przez Wnioskodawcę. Obecnie Wnioskodawca zamierza zbyć pozostały posiadany przez niego udział we współwłasności powyżej opisanych nieruchomości. Od nabywcy nieruchomości Wnioskodawca planuje uzyskać oświadczenie, iż nie zamierza on zmienić przeznaczenia nabywanych gruntów na inne niż rolne.

Zatem mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz stan prawny uznać należy, że przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowych nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, które w związku z tą sprzedażą nie utracą charakteru rolnego, może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy jednocześnie podkreślić, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę spełnienia przez Pana przesłanek zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych sprzedaży części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy – Ordynacja podatkowa jest bowiem sam przepis prawa. W przypadku, gdyby przytoczony we wniosku opis zdarzenia przyszłego różnił się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, to wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę we wniosku wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu stwierdzić należy, że został wydany w indywidualnej sprawie i nie jest wiążący dla organu wydającego interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj