Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-33/10/JP
z 17 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-33/10/JP
Data
2010.03.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
odliczenia
podatek naliczony
podatnik podatku od towarów i usług
wojewoda
zadania


Istota interpretacji
prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących zakup towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. „…”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2009r. (data wpływu 11 stycznia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 marca 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących zakup towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2010r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących zakup towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. „.... Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 marca 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będzie realizował w okresie od stycznia 2010r. do czerwca 2011r. projekt pn. „...”.

Projekt będzie polegał na modernizacji (prace budowlane) zaplecza laboratoryjnego dla tworzenia informatycznych systemów wspomagania edukacji z wykorzystaniem technik zdalnej edukacji i uwzględnieniem osób niepełnosprawnych. W ramach projektu przewidziany jest remont istniejących laboratoriów, a także wymiana okien oraz instalacja klimatyzacji. W ramach projektu planuje się zakup środków trwałych powyżej 15.000 zł oraz zakup środków trwałych poniżej 15.000 zł od których dokonywane będą odpisy amortyzacyjne.

Projekt będzie realizowany etapowo. Etapy będą polegały na:

  • sporządzeniu dokumentacji technicznej, wyłonieniu projektanta, który przygotuje projekt modernizacji i utworzenia laboratoriów na Wydziałach Mat.-Fiz. oraz AEil oraz będzie sprawował nadzór budowlany nad tymi inwestycjami,
  • prowadzeniu prac budowlanych na obu Wydziałach,
  • zakupieniu wyposażenia - mebli, sprzętu komputerowego, sprzętu multimedialnego, sprzętu dla osób niepełnosprawnych,
  • zakupieniu oprogramowania,
  • prowadzona będzie promocja projektu (np. tablice informacyjne na początku, tablice pamiątkowe na zakończenie).

Projekt ten finansowany będzie razem z podatkiem VAT z dotacji przewidzianych w proporcjach 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz 15% ze środków własnych. Pomieszczenia, jak również zakupione wyposażenie i oprogramowanie będą służyły do celów edukacyjnych – Wnioskodawca tworzy laboratoria komputerowe.

Odpisy amortyzacyjne od środków trwałych zakupionych w ramach projektu nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 48. Natomiast od środków trwałych w postaci budynków nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Te środki trwałe podlegają tylko umorzeniu. Umorzenie budynków nie stanowi kosztów w rozumieniu ustawy o rachunkowości i w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym. Ponadto dotacja na realizację projektu, którą Wnioskodawca otrzyma z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jest wolna od podatku dochodowego.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 10 marca 2010r. pomieszczenia jak również zakupione wyposażenie i oprogramowanie będą służyły wyłącznie do świadczenia usług edukacyjnych korzystających ze zwolnienia od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących zakup towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu, który będzie służyć do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (usługi edukacyjne)...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego VAT o kwoty podatku VAT naliczonego wynikających z faktur dokumentujących zakup towarów i usług do realizacji projektu, ponieważ aby dokonać odliczeń musi zaistnieć bezsporny związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W przypadku projektu zawiązek taki nie będzie istniał ponieważ projekt będzie związany z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT (usługi edukacyjne).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 7 zał. nr 4 wskazano usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 80 „Usługi w zakresie edukacji”.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował w okresie od stycznia 2010r. do czerwca 2011r. projekt pn. „...”.

Projekt będzie polegał na modernizacji (prace budowlane) zaplecza laboratoryjnego dla tworzenia informatycznych systemów wspomagania edukacji z wykorzystaniem technik zdalnej edukacji i uwzględnieniem osób niepełnosprawnych. W ramach projektu przewidziany jest remont istniejących laboratoriów, a także wymiana okien oraz instalacja klimatyzacji. W ramach projektu planuje się zakup środków trwałych powyżej 15.000 zł oraz zakup środków trwałych poniżej 15.000 zł od których dokonywane będą odpisy amortyzacyjne.

Etapy projektu będą polegały na:

  • sporządzeniu dokumentacji technicznej, wyłonieniu projektanta, który przygotuje projekt modernizacji i utworzenia laboratoriów na Wydziałach Mat.-Fiz. oraz AEiI, oraz będzie sprawował nadzór budowlany nad tymi inwestycjami,
  • prowadzeniu prac budowlanych na obu Wydziałach,
  • zakupieniu wyposażenia - mebli, sprzętu komputerowego, sprzętu multimedialnego, sprzętu dla osób niepełnosprawnych,
  • zakupieniu oprogramowania,
  • prowadzona będzie promocja projektu (np. tablice informacyjne na początku, tablice pamiątkowe na zakończenie).

Pomieszczenia, jak również zakupione wyposażenie i oprogramowanie będą służyły do celów edukacyjnych – Wnioskodawca tworzy laboratoria komputerowe.

Jak wskazał Wnioskodawca pomieszczenia jak również zakupione wyposażenie i oprogramowanie będą służyły wyłącznie do świadczenia usług edukacyjnych korzystających ze zwolnienia od podatku VAT.

Zatem stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jak wskazał Wnioskodawca projekt będzie związany z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Końcowo tut. organ zauważa, że z dniem 1 grudnia 2008r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320). Art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy w brzmieniu – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem wypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego – został uchylony.

Wobec powyższego od dnia 1 grudnia 2008r. prawo do odliczenia podatku naliczonego nie pozostaje w związku z możliwością zaliczenia ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut organ oparł się na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone usługi na potrzeby których dokonano nabycia towarów i usług są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Ponadto tut. organ zauważa, że w niniejszej interpretacji nie wypowiedział się w zakresie prawidłowości dokonywanych przez Wnioskodawcę odpisów amortyzacyjnych bowiem nie było to również przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj