Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-169/10-4/AS
z 31 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-169/10-4/AS
Data
2010.05.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zeznania podatkowe --> Termin i zasady sporządzania zeznań


Słowa kluczowe
dochody uzyskiwane za granicą
formularze podatkowe
konto
otwarty fundusz emerytalny
rozliczanie (rozliczenia)
wpłata


Istota interpretacji
opodatkowanie środków otrzymanych z konta zagranicznego funduszu emerytalnego.



Wniosek ORD-IN 127 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 12.02.2010 r. (data wpływu 01.03.2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 25.04.2010 (data wpływu 28.04.2010 r.) na wezwanie z dnia 21.04.2010 r. , o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków otrzymanych od zagranicznego funduszu emerytalnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.03.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków otrzymanych z konta zagranicznego funduszu emerytalnego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 21.04.2010 r. na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia tego wniosku w zakresie:

1. określenia organu podatkowego właściwego dla Wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej;
2. wskazania własnego numeru NIP;
3. dokonania stosownej opłaty od wniosku na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie i doręczenia dowodu uiszczenia opłaty do tut. organu;
4. uzupełnienie stanu faktycznego, poprzez wskazanie:

  • czy zwrot środków Wnioskodawca otrzymał od funduszu emerytalnego mającego siedzibę w kraju czy za granicą. Jeżeli za granicą to należy wskazać w jakim kraju fundusz ma swoją siedzibę;
  • czy fundusz emerytalny w ramach wykonywania obowiązków płatnika pobrał od wypłaconych środków podatek dochodowy;

5. przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego;
6. złożenia oświadczenia że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej;

  • w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w terminie, tj. pismem z dnia 25.04.2010 r. (data wpływu 28.04.2010 r., data nadania w placówce pocztowej 26.04.2010 r.) oraz dokonano stosownej opłaty od wniosku w dniu 25.04.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prosi o informację i wskazanie sposobu zapłacenia podatku z tytułu otrzymania środków z firmy I. Plan po likwidacji tego koncernowego funduszu emerytalnego.

W założeniu pieniądze miały być wypłacane pracownikom koncernu przy ich przechodzeniu na emeryturę, jednakże w związku z likwidacją koncernu Wnioskodawca pieniądze otrzymał w styczniu 2010 roku.

W piśmie firmy I. zapowiadającym wypłatę z funduszu wskazano, że na uczestniku „Planu” ciąży obowiązek uregulowania zobowiązania podatkowego od otrzymanych pieniędzy. Według informacji telefonicznej uzyskanej 11 lutego 2010 roku z Krajowej Informacji Podatkowej dochód ten według rozumienia przepisów o Indywidualnych Kontach Emerytalnych podlega zryczałtowanemu podatkowi w wysokości 19% płatnemu łącznie z rocznym zeznaniem podatkowym za 2010 rok.

Ponadto, w ramach uzupełnienia stanu faktycznego wskazał, iż: - fundusz emerytalny firmy I., z którego otrzymał zwrot ma siedzibę za granicą, tj. w Wielkiej Brytanii. Fundusz emerytalny w ramach wykonywania obowiązków płatnika nie pobrał od wypłaconych środków podatku dochodowego.

Wnioskodawca otrzymał pismo od Funduszu z dnia 14 maja 2009 roku, w którym wskazane jest, iż to na uczestniku Planu ciąży obowiązek uregulowania zobowiązania podatkowego od uzyskanego w ten sposób dochodu.

Zgodnie z informacją zawartą w piśmie z dnia 14 maja 2009 roku, dotyczącym zamknięcia funduszu emerytalnego, „dochód, o którym mowa powyżej, podlega opodatkowaniu według stawek progresywnych (w 2009 roku do 32%). Miesięczną zaliczkę na podatek według stawki 18 % (lub stawki wyższej, tj. 32%, zgodnie z wyborem uczestnika Planu) należy zapłacić do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano zapłatę. Na koniec roku uczestnik Planu, będzie zobowiązany do rozliczenia swojego łącznego dochodu według obowiązujących w Polsce stawek podatku progresywnego oraz do wpłacenia różnicy pomiędzy zaliczkami zapłaconymi w ciągu roku i podatkiem obliczonym według stawek progresywnych (do 32%)”.

Natomiast z informacji telefonicznej otrzymanej z Krajowej Informacji Podatkowej wynika, iż przedmiotowy dochód należy uznać jako zwrot środków z Indywidualnego Konta Emerytalnego i tym samym podlega on zryczałtowanemu podatkowi w wysokości 19 %.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Jak potraktować uzyskany dochód i jak prawidłowo dokonać rozliczenia podatku...
  2. Jak dokonać wpłaty i jaki formularz należy wypełnić...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, od dochodu uczestnika pracowniczego programu emerytalnego z tytułu zwrotu środków zgromadzonych w ramach programu, w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o pracowniczych programach emerytalnych: „użyte w ustawie określenia oznaczają <...> 20) zwrot - wycofanie środków zgromadzonych w ramach programu w przypadku jego likwidacji, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty bądź wypłaty transferowej.

Nie ulega wątpliwości, iż w dniu 12 stycznia 2010 roku Wnioskodawca otrzymał zwrot środków zgromadzonych w ramach pracowniczego programu emerytalnego z uwagi na likwidację towarzystwa emerytalnego. Tym samym od otrzymanego dochodu zobowiązany jest do uiszczenia zryczałtowanego podatku w wysokości 19 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.; od dnia 31.03.2010 r. obowiązujący Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a wyżej powołanej ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W świetle art. 4a ww. ustawy powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 4 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych (Dz. U z 2006 r. Nr 250, poz. 1840), określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże, określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 Konwencji części dochodu, inne niż dochód wypłacany przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Z powyższego wynika, iż wobec osoby posiadającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, która uzyskuje dochody inne niż te, które zostały wymienione w postanowieniach Konwencji mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód, o którym mowa we wniosku podlega opodatkowaniu w Polsce.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a:

  • od dochodu oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym z tytułu zwrotu albo częściowego zwrotu, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, środków zgromadzonych na tym koncie;
  • od dochodu uczestnika pracowniczego programu emerytalnego z tytułu zwrotu środków zgromadzonych w ramach programu, w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych.

Definicję dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, uzyskanego przez podatnika z tytułów wymienionych w art. 30a ust. 1 pkt 10 i 11 zawiera art. 30 ust. 3a, w związku z art. 30a ust. 8 ww. ustawy.

W myśl ww. przepisów dochodem z tytułu zwrotu środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym oraz zgromadzonych w ramach pracowniczego programu emerytalnego jest różnica pomiędzy kwotą stanowiącą wartość zgromadzonych środków a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne oraz do pracowniczego programu emerytalnego.

Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1205 ze zm.) zwrot środków zgromadzonych na IKE następuje w razie wypowiedzenia umowy o prowadzenie IKE przez którąkolwiek ze stron, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty lub wypłaty transferowej.

Zwrot środków z funduszu emerytalnego (całkowity lub częściowy) powoduje powstanie obowiązku podatkowego u oszczędzającego i wiąże się z koniecznością zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca otrzymał zgromadzone środki w styczniu 2010 roku w związku z likwidacją koncernu funduszu emerytalnego. Koncern Funduszu Emerytalnego dokonując wypłaty zgromadzonych środków nie pobrał i nie odprowadził należnego zryczałtowanego podatku. W takim wypadku na podatniku ciąży obowiązek obliczenia i odprowadzenia należnego zryczałtowanego podatku dochodowego.

W myśl art. 45 ust. 1 ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Zgodnie z art. 45 ust. 1a ustawy, w terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z:

  1. kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b,
  2. pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c,
  3. odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e.

Zgodnie z art. 45 ust. 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zeznaniu, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a, wykazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika.

W terminie złożenia zeznania, tj. do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, podatnicy są obowiązani wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z zeznania.

Wzory zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-36 i PIT-38) zostały określone w załącznikach nr 3 i 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie określenia wzorów rocznego obliczenia podatku oraz zeznań podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 212, poz. 1335).

W przedmiotowej sprawie zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów osiąganych za granicą z tytułu otrzymanych zgromadzonych środki w związku z likwidacją koncernu funduszu emerytalnego można wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-36 w części K poz. 197 lub PIT-38 w części E poz. 38.

Reasumując:

  • Otrzymane środki od Funduszu emerytalnego podlegają opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
  • Dochody należy wykazać i opodatkować w zeznaniu podatkowym składanym do dnia 30 kwietnia następnego roku podatkowego, na druku PIT-36 lub PIT-38.
  • Wpłaty należy dokonać na konto właściwego urzędu skarbowego w terminie składania zeznania podatkowego.

Do wniosku podatnik dołączył kopię dokumentu. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Dlatego dokument dołączony przez Pana do wniosku nie podlegał analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj