Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-194/10-2/AS
z 7 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-194/10-2/AS
Data
2010.05.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja unijna
Europejski Fundusz Społeczny
kapitał ludzki
przychód
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy otrzymane przez „XYZ” Sp. z o.o. dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej współfinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektów korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 356 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14.04.2010 r. (data wpływu 15.04.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów uzyskanych przez Spółkę jako dotacje rozwojowe w latach 2008 i 2009 na projekty realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.04.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów uzyskanych przez Spółkę jako dotacje rozwojowe w latach 2008 i 2009 na projekty realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – „XYZ” Sp. z o.o. prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową i w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007-2013 - realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa.

W rozumieniu art. 5 ust. 1-3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z późn. zm.), w ramach wnioskowanej dotacji rozwojowej:

  • „beneficjent” - jest osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu - w tym przypadku beneficjentem jest „XYZ” Sp. z o.o.;
  • „instytucją zarządzającą” (w skrócie; „IZ”) jest Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego;
  • „instytucja pośrednicząca” (w skrócie: „IP”) - jest organem administracji publicznej lub inną jednostką sektora finansów publicznych, której została powierzona, w drodze porozumienia zawartego z instytucją zarządzającą część zadań związanych z realizacją programu operacyjnego - jest Wojewódzki Urząd Pracy (w skrócie: „WUP”).

W ramach konkursów ogłoszonych przez Instytucje Pośredniczące („IP”) - Wojewódzkie Urzędy Pracy, Urzędy Marszałkowskie - Spółka otrzymała dofinansowanie na realizację projektów w ramach priorytetów:

    VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich,
    VII. Promocja integracji społecznej,
    VIII. Regionalne kadry gospodarki.

Stosownie do art. 200 ust. 4 ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu. Zatem środki Europejskiego Funduszu Społecznego, przekazywane przez Komisję Europejską wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro, a następnie, po ich przewalutowaniu na złotówki, przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa i stanowią dochód budżetu państwa. Środki takie są następnie wydatkowane jako tzw. dotacje rozwojowe.

O przyznanie dofinansowania na realizację projektu w ramach konkursu ogłoszonego przez Instytucję Pośredniczącą może ubiegać się podmiot spełniający warunki określone w dokumentacji konkursowej „lP”. W dokumentacji określone są również kryteria dotyczące zasad i formy realizacji projektów oraz grupy docelowej projektu i charakteru jej wsparcia. Podmioty biorące udział w konkursie przygotowują wniosek, w którym szczegółowo opisują zdiagnozowane problemy, grupę docelową, planowane działania i zadania w ramach realizacji projektu oraz niezbędne zasoby, m.in. personel projektu. Dofinansowanie otrzymują podmioty, których wnioski spełniły określone wymogi formalne i merytoryczne oraz które uzyskały odpowiednią liczbę punktów. Każdy projekt realizowany jest zgodnie z zatwierdzonym przez lP wnioskiem - dotyczy to okresu realizacji grupy docelowej, miejsca realizacji i charakteru wsparcia oraz kwot/kosztów i terminów określonych w budżecie projektu.

Wnioskodawca jest beneficjentem realizującym projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w oparciu o umowę o dofinansowanie projektu. Na realizację każdego z wygranych w konkursach projektów Beneficjent, zgodnie z podpisaną z właściwą Instytucją Pośredniczącą umową, otrzymuje dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej (stosownie do art. 200 ust. 4 ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu i są następnie wydatkowane jako tzw. dotacje rozwojowej i są przekazywane/przeznaczane na realizację programów operacyjnych).

Beneficjentami ostatecznymi projektu („BO”) są natomiast uczestnicy projektu objęci wsparciem w postaci szkoleń, kursów, doradztwa zawodowego, spotkań z psychologiem, czy prawnikiem. W projekcie wziąć mogą udział osoby spełniające kryteria grupy docelowej określonej w każdym projekcie. Rekrutacja do projektu ma charakter otwarty, tzn. odbywa się najczęściej poprzez ogłoszenia w lokalnej prasie, na plakatach w miejscach publicznych oraz poprzez bezpośrednią dystrybucję ulotek. Uczestnicy projektu zgłaszają chęć udziału w projekcie (udział w projekcie jest dobrowolny) poprzez wypełnienie dokumentów rekrutacyjnych. Na podstawie zebranych zgłoszeń tworzone są grupy objęte wsparciem w postaci szkoleń i kursów przeprowadzanych w specjalnie w tym celu wynajętych salach szkoleniowych. Szkolenia i kursy dla beneficjentów ostatecznych mają charakter nieodpłatny. Celem każdego z projektów jest przeszkolenie określonej grupy beneficjentów ostatecznych (uczestników projektu). Potencjalnymi uczestnikami - Beneficjantami Ostatecznymi („BO”) mogą być osoby:

  • pozostające bez zatrudnienia (w tym osoby zarejestrowane jako bezrobotne lub poszukujące pracy), w szczególności osoby należące do jednej lub kilku z poniższych grup docelowych:
    - osoby pozostające bez zatrudnienia łącznie przez okres ponad 12 miesięcy w ciągu ostatnich 2 lat,
    - kobiety (w tym zwłaszcza powracające oraz wchodzące po raz pierwszy na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dzieci),
    - osoby do 25 roku życia,
    - osoby niepełnosprawne,
    - osoby po 45 roku życia,
  • osoby pozostające bez zatrudnienia zamieszkujące w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich oraz mieszkańcy miast do 25 tys. mieszkańców zamierzające podjąć zatrudnienie w obszarach nie związanych z produkcją roślinną i/lub zwierzęcą
  • osoby pracujące,
  • młodzież w wieku 15-19 lat zagrożona wykluczeniem społecznym.

Wnioskodawca podkreślił, że pytanie przyporządkowane do przedstawionego stanu faktycznego dotyczy okresu podatkowego - roku 2008, 2009.

Dotacja rozwojowa na realizację projektu wypłacana jest w formie zaliczki w terminach i wysokości określonych w harmonogramie stanowiącym załącznik do każdej z umów o dofinansowanie projektu na wyodrębniony rachunek bankowy (Wnioskodawca ma obowiązek posiadania wyodrębnionych rachunków bankowych dla poszczególnych projektów) - specjalnie utworzony dla danego projektu. Z tego rachunku wypłacane są wydatki zgodnie z zatwierdzonym przez „lP” budżetem projektu. Pierwsza transza dotacji rozwojowej wypłacana jest w wysokości i terminie określonym w harmonogramie płatności. Przekazanie kolejnej transzy dotacji uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez Beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transz dotacji rozwojowej i wykazanie (udokumentowanie) poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność.

Dofinansowanie na realizację projektów wypłacane jest w formie zaliczek w terminach i wysokości określonych w harmonogramie stanowiącym załącznik do każdej z umów o dofinansowanie projektu na wyodrębniony rachunek bankowy (Wnioskodawca ma obowiązek posiadania wyodrębnionych rachunków bankowych dla poszczególnych projektów). Z tego rachunku opłacane są wydatki zgodnie z zatwierdzonym przez Instytucję Pośredniczącą (IP) budżetem projektu. Pierwsza transza dofinansowania wypłacana jest w wysokości i terminie określonym w harmonogramie płatności. Przekazanie kolejnej transzy dofinansowania uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez Beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transz i wykazanie (udokumentowanie) poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność. Wniosek o płatność (na podstawie którego Beneficjent rozlicza poniesione w danym okresie wydatki oraz wnioskuje o przekazanie kolejnej transzy środków) składamy jest zgodnie z terminami określonymi w ww. harmonogramie jednak nie rzadziej niż raz na 3 miesiące. Po zaakceptowaniu wniosku o płatność środki kolejnej transzy przekazywane są na rachunek Beneficjenta. Przed 01.01.2010 r. środki w ramach jednej transzy dofinansowania przekazywane były w formie przelewu (środki pochodzące z budżetu państwa) z rachunku Instytucji Pośredniczącej, z którą Beneficjent podpisał umowę o dofinansowanie projektu. Od 01.01.2010 r. środki w ramach jednej transzy dofinansowania przekazywane są w formie dwóch przelewów:

  • 15% dofinansowania w ramach danej transzy (środki pochodzące z budżetu państwa - dotacja celowa) przekazywane jest z rachunku Instytucji Pośredniczącej, z którą Beneficjent podpisał umowę o dofinansowanie projektu,
  • 85% dofinansowania (środki pochodzące z budżetu środków europejskich - płatność) przekazywane jest z rachunku Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK).

W toku realizacji projektów zmianie ulec może zarówno okres za jaki składany będzie wniosek o płatność jak i wnioskowana kwota (Beneficjent może np. rozliczyć poniesione wydatki nie wnioskując o kolejne środki). Projekty realizowane w ramach PO Kapitał Ludzki przez Wnioskodawcę w latach 2008-2009:

  • „Prawo jazdy kluczem do sukcesu”,
  • „Autostrada kwalifikacji - szkolenia dla pracowników przedsiębiorstwa województwa małopolskiego”,
  • „Cała naprzód”,
  • „Niezwykle kompetentni - podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracujących osób dorosłych z województwa wielkopolskiego”,
  • „Morze kwalifikacji”,
  • „Nowe kwalifikacje - nowe możliwości. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników przedsiębiorstw województwa lubuskiego”

Na realizację powyższych projektów spółka otrzymała dofinansowanie – zgodnie z podpisaną z właściwą Instytucją Pośredniczącą umową o dofinansowanie - w formie dotacji rozwojowej (z budżetu państwa), która wypłacana była w uzgodnionym terminach i zaliczkach z rachunków Instytucji Pośredniczących (w latach 2008-2009). Projekty aktualnie realizowane w ramach PO Kapitał Ludzki w latach 2009-2010:

  • „Nowy zawód szansą dla rolnictwa”,
  • „My kobiety!” (woj. lubuskie),
  • „My kobiety!” (woj. wielkopolskie),
  • „Akademia Handlu Zagranicznego MŚP”,
  • „Nowy zawód szansą dla rolników”,
  • „Aktywni na nowo”,
  • „Certyfikat sukcesu”,
  • „Aktywna młodzież szansą dla regionu”,
  • „Dlaczego nie...! Nabywanie i doskonalenie kwalifikacji pracujących osób dorosłych województwa łódzkiego”,
  • „Kwalifikacje na sprzedaż”,
  • „Szerokie horyzonty”.

Na realizację ww. projektów Spółka otrzymała dofinansowanie w dwóch formach:

  • wszelkie środki które otrzymał Beneficjent do końca 2009 roku stanowiły kwotę dotacji rozwojowej, która przekazana została z rachunków IP, z którymi Spółka ma podpisaną umowę o dofinansowanie,
  • pozostała kwota przyznanego dofinansowania (która nie została przekazana w 2009 roku), które Beneficjent otrzymał oraz otrzyma po 01.01.2010 r. jest aktywowana (wypłacana) (w 15%) jako dotacja celowa z budżetu krajowego (przekazywana z rachunków IP) oraz (w 85%) jako płatność ze środków europejskich (przekazywana przez BGK).

Z ww. projektów jedynie projekt „Szerokie horyzonty” został sfinansowany jedynie poprzez dofinansowanie otrzymane w 2009 roku w formie dotacji celowej i płatności. Pozostałe projekty finansowane były częściowo poprzez kwoty dofinansowania otrzymanego w 2009 roku w formie dotacji rozwojowej oraz częściowo poprzez kwoty dofinansowania otrzymanego w 2009 roku w formie dotacji celowej i płatności, co zostało ujęte przez Wnioskodawcę w formie tabelarycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane przez „XYZ” Sp. z o.o. dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej współfinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektów korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r.: „Wolne od podatku są: 47) dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach”. Stosownie do art. 200 ust. 4 ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu i są następnie wydatkowane jako tzw. „dotacje rozwojowe”. W związku z powyższym, na podstawie znowelizowanej ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych u bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Reasumując, w związku z realizacją projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki objętych okresem programowania 2007-2013, Wnioskodawca jest beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa i środki te stanowić będą dla Spółki przychód - zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie ww. przepisów. Jednocześnie wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku dochodowego od osób prawnych, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o pdop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873 ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W świetle powyższego przepisu dotacje otrzymane przez Wnioskodawcę jako Beneficjenta projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007-2013, co do zasady, stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Jednakże w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Znowelizowana ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249 poz. 2104), która weszła w życie w dniu 29 grudnia 2006 r., w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

1) środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;
2) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;
3) środki:

  1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
  2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
  3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

3a) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):

  1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
  2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
  3. Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego;

4) inne środki.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu.

Na mocy art. 15 ust. 4 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju programami są:

  1. programy operacyjne - dokumenty, o których mowa w art. 37 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999, realizujące cele zawarte w narodowej strategii spójności i strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3; programami operacyjnymi są krajowe programy operacyjne i regionalne programy operacyjne;
  2. programy rozwoju - dokumenty realizujące cele zawarte w strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, w tym programy wojewódzkie, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, oraz programy wieloletnie, o których mowa w przepisach o finansach publicznych.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowej Strategii Spójności 2007-2013 i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w Polsce.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję „beneficjenta” zawartą w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.), zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu. Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby prawne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowane projektu.

Jednocześnie, ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249 poz. 1832), do ustawy o finansach publicznych dodany został art. 106 ust. 2 pkt 3a, w myśl którego „dotacjami” są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.

Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych (z zastrzeżeniem art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw).

Środki pomocowe przyznane w 2008 r. i 2009 r. pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych, są zatem wydatkami budżetu państwa. Jak wynika z powyższego, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m. in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki przyznane w 2008 r. i 2009 r. pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym Wnioskodawca prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową i w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007-2013 - realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa. W ramach konkursów ogłoszonych przez Instytucje Pośredniczące („IP”) - Wojewódzkie Urzędy Pracy, Urzędy Marszałkowskie - Spółka otrzymała dofinansowanie na realizację projektów w ramach priorytetów:

    VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich,
    VII. Promocja integracji społecznej,
    VIII. Regionalne kadry gospodarki.

Każdy projekt realizowany jest zgodnie z zatwierdzonym prze lP wnioskiem - dotyczy to okresu realizacji grupy docelowej, miejsca realizacji i charakteru wsparcia oraz kwot/kosztów i terminów określonych w budżecie projektu. Na realizację każdego z wygranych w konkursach projektów Beneficjent, zgodnie z podpisaną z właściwą Instytucją Pośredniczącą umową, otrzymuje dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej (stosownie do art. 200 ust. 4 ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu i są następnie wydatkowane jako tzw. dotacje rozwojowe i są przekazywane/przeznaczane na realizację programów operacyjnych). Beneficjentami ostatecznymi projektu („BO”) są natomiast uczestnicy projektu objęci wsparciem w postaci szkoleń, kursów, doradztwa zawodowego, spotkań z psychologiem, czy prawnikiem. W projekcie wziąć mogą udział osoby spełniające kryteria grupy docelowej określonej w każdym projekcie.

Dotacja rozwojowa na realizację projektu wypłacana jest w formie zaliczki w terminach i wysokości określonych w harmonogramie stanowiącym załącznik do każdej z umów o dofinansowanie projektu na wyodrębniony rachunek bankowy (Wnioskodawca ma obowiązek posiadania wyodrębnionych rachunków bankowych dla poszczególnych projektów) - specjalnie utworzony dla danego projektu. Z tego rachunku wypłacane są wydatki zgodnie z zatwierdzonym przez „lP” budżetem projektu. Pierwsza transza dotacji rozwojowej wypłacana jest w wysokości i terminie określonym w harmonogramie płatności. Przekazanie kolejnej transzy dotacji uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez Beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transz dotacji rozwojowej i wykazanie (udokumentowanie) poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność. Wniosek o płatność (na podstawie którego Beneficjent rozlicza poniesione w danym okresie wydatki oraz wnioskuje o przekazanie kolejnej transzy środków) składamy jest zgodnie z terminami określonymi w ww. harmonogramie jednak nie rzadziej niż raz na 3 miesiące. Po zaakceptowaniu wniosku o płatność środki kolejnej transzy przekazywane są na rachunek Beneficjenta. Przed 01.01.2010 r. środki w ramach jednej transzy dofinansowania przekazywane były w formie przelewu (środki pochodzące z budżetu państwa) z rachunku Instytucji Pośredniczącej, z którą Beneficjent podpisał umowę o dofinansowanie projektu. Od 01.01.2010 r. środki w ramach jednej transzy dofinansowania przekazywane są w formie dwóch przelewów:

  • 15% dofinansowania w ramach danej transzy (środki pochodzące z budżetu państwa - dotacja celowa) przekazywane jest z rachunku Instytucji Pośredniczącej, z którą Beneficjent podpisał umowę o dofinansowanie projektu,
  • 85% dofinansowania (środki pochodzące z budżetu środków europejskich - płatność) przekazywane jest z rachunku Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK).

W toku realizacji projektów zmianie ulec może zarówno okres za jaki składany będzie wniosek o płatność jak i wnioskowana kwota (Beneficjent może np. rozliczyć poniesione wydatki nie wnioskując o kolejne środki).

Rekrutacja do projektu ma charakter otwarty, tzn. odbywa się najczęściej poprzez ogłoszenia w lokalnej prasie, na plakatach w miejscach publicznych oraz poprzez bezpośrednią dystrybucję ulotek. Uczestnicy projektu zgłaszają chęć udziału w projekcie (udział w projekcie jest dobrowolny) poprzez wypełnienie dokumentów rekrutacyjnych. Na podstawie zebranych zgłoszeń tworzone są grupy objęte wsparciem w postaci szkoleń i kursów przeprowadzanych w specjalnie w tym celu wynajętych salach szkoleniowych. Szkolenia i kursy dla beneficjentów ostatecznych mają charakter nieodpłatny. Celem każdego z projektów jest przeszkolenie określonej grupy beneficjentów ostatecznych (uczestników projektu). Potencjalnymi uczestnikami - Beneficjantami Ostatecznymi („BO”) mogą być osoby:

  • pozostające bez zatrudnienia (w tym osoby zarejestrowane jako bezrobotne lub poszukujące pracy), w szczególności osoby należące do jednej lub kilku z poniższych grup docelowych:
    - osoby pozostające bez zatrudnienia łącznie przez okres ponad 12 miesięcy w ciągu ostatnich 2 lat,
    - kobiety (w tym zwłaszcza powracające oraz wchodzące po raz pierwszy na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dzieci),
    - osoby do 25 roku życia,
    - osoby niepełnosprawne,
    - osoby po 45 roku życia,
  • osoby pozostające bez zatrudnienia zamieszkujące w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich oraz mieszkańcy miast do 25 tys. mieszkańców zamierzające podjąć zatrudnienie w obszarach nie związanych z produkcją roślinną i/lub zwierzęcą
  • osoby pracujące,
  • młodzież w wieku 15-19 lat zagrożona wykluczeniem społecznym.

Wnioskodawca wskazał, że pytanie przyporządkowane do przedstawionego zdarzenia faktycznego dotyczy okresu podatkowego - roku 2008, 2009.

Projekty realizowane w ramach PO Kapitał Ludzki przez Wnioskodawcę w latach 2008-2009:

  • „Prawo jazdy kluczem do sukcesu”,
  • „Autostrada kwalifikacji - szkolenia dla pracowników przedsiębiorstwa województwa małopolskiego”,
  • „Cała naprzód”,
  • „Niezwykle kompetentni - podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracujących osób dorosłych z województwa wielkopolskiego”,
  • „Morze kwalifikacji”,
  • „Nowe kwalifikacje - nowe możliwości. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników przedsiębiorstw województwa lubuskiego”

Na realizację powyższych projektów spółka otrzymała dofinansowanie – zgodnie z podpisaną z właściwą Instytucją Pośredniczącą umową o dofinansowanie - w formie dotacji rozwojowej (z budżetu państwa), która wypłacana była w uzgodnionym terminach i zaliczkach z rachunków Instytucji Pośredniczących (w latach 2008-2009). Projekty aktualnie realizowane w ramach PO Kapitał Ludzki w latach 2009-2010:

  • „Nowy zawód szansą dla rolnictwa”,
  • „My kobiety!” (woj. lubuskie),
  • „My kobiety!” (woj. wielkopolskie),
  • „Akademia Handlu Zagranicznego MŚP”,
  • „Nowy zawód szansą dla rolników”,
  • „Aktywni na nowo”,
  • „Certyfikat sukcesu”,
  • „Aktywna młodzież szansą dla regionu”,
  • „Dlaczego nie...! Nabywanie i doskonalenie kwalifikacji pracujących osób dorosłych województwa łódzkiego”,
  • „Kwalifikacje na sprzedaż”,
  • „Szerokie horyzonty”.

Na realizację ww. projektów Spółka otrzymała dofinansowanie w dwóch formach:

  • wszelkie środki które otrzymał Beneficjent do końca 2009 roku stanowiły kwotę dotacji rozwojowej, która przekazana została z rachunków IP, z którymi Spółka ma podpisaną umowę o dofinansowanie,
  • pozostała kwota przyznanego dofinansowania (która nie została przekazana w 2009 roku), które Beneficjent otrzymał oraz otrzyma po 01.01.2010 r. jest aktywowana (wypłacana) (w 15%) jako dotacja celowa z budżetu krajowego (przekazywana z rachunków IP) oraz (w 85%) jako płatność ze środków europejskich (przekazywana przez BGK).

Z ww. projektów jedynie projekt „Szerokie horyzonty” został sfinansowany poprzez dofinansowanie otrzymane w 2009 roku w formie dotacji celowej i płatności. Pozostałe projekty finansowane były częściowo poprzez kwoty dofinansowania otrzymanego w 2009 roku w formie dotacji rozwojowej oraz częściowo poprzez kwoty dofinansowania otrzymanego w 2009 roku w formie dotacji celowej i płatności, co zostało ujęte przez Wnioskodawcę w formie tabelarycznej.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jako Beneficjent poszczególnych projektów otrzymał za pośrednictwem Wojewódzkiego Urzędu Pracy - jako Instytucji Pośredniczącej, środki finansowe z budżetu państwa.

W świetle powyższego wskazać należy, iż zmiany w ustawie o finansach publicznych skutkują zastosowaniem w przedmiotowej sprawie na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy. W konsekwencji przyznane w latach 2008 i 2009 dotacje w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007-2013 - są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, jednakże tylko u Beneficjenta. Należy mieć przy tym na uwadze, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873 ze zm.).

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż dochody w formie dotacji rozwojowych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, uzyskane przez Spółkę w latach 2008 i 2009 na projekty realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007-2013 - podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako dotacje otrzymane z budżetu państwa.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj