Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-351/10/AJ
z 13 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-351/10/AJ
Data
2010.05.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundusze europejskie
gmina
odliczenie podatku


Istota interpretacji
Czy zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w trakcie realizacji inwestycji?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2010 r. (data wpływu 15 kwietnia 2010 r.),uzupełnionym w dniu 4 maja 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. ”Zagospodarowanie przestrzeni publicznej Miasta” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2010 r. uzupełniony w dniu 4 maja 2010 r., został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. ”Zagospodarowanie przestrzeni publicznej Miasta”.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Priorytet IV, Działanie 4.2 Rewitalizacja miast, zamierza wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie inwestycji polegającej na zagospodarowaniu przestrzeni publicznej (dwóch placów). Zakres inwestycji dotyczy zagospodarowania przestrzeni publicznej znajdującej się na terenie dwóch placów położonych w mieście.

W przypadku pierwszego z placów inwestycja dotyczy parku stanowiącego przestrzeń publiczną o charakterze integracyjnym i rekreacyjnym, a w jej ramach wybudowane zostaną: komunikacja piesza, place, chodniki, obiekty małej architektury (ławki, kosze na śmieci, plac zabaw, zbiornik wodny, mostek, amfiteatr – scena dla dzieci), boisko do koszykówki, ścianka tenisowa, nasadzenie zieleni ozdobnej, oświetlenie terenu.

W przypadku drugiego z placów stanowiącego, również przestrzeń publiczną o charakterze integracyjnym i rekreacyjnym, zlokalizowanym w centralnym punkcie miasta, realizacja inwestycji polegać będzie na: budowie komunikacji pieszej, placów i chodników, obiektów małej architektury (ławki, kosze na śmieci, fontanna, zegar słoneczny, murki niskie i wysokie), nasadzeniu zieleni miejskiej, budowie oświetlenia ulicznego i przyłączy kanalizacji deszczowej.

Po zakończeniu inwestycji, tak jak i przed jej rozpoczęciem, place pozostaną mieniem Gminy. Teren jest i będzie ogólnodostępny dla mieszkańców i osób przyjezdnych. Z tytułu funkcjonowania wyżej wymienionej infrastruktury Gmina nie będzie czerpać żadnych przychodów. Wszelkie koszty związane z funkcjonowaniem ponosić będzie Gmina. Przyłącza kanalizacji deszczowej pozostaną własnością Gminy. Natomiast za oświetlenie uliczne Gmina będzie obciążana przez operatora w ramach opłat za tzw. oświetlenie uliczne.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w trakcie realizacji inwestycji...


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego na treść art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opisane zdarzenie przyszłe i jego dalsze funkcjonowanie w żaden sposób nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, co całkowicie eliminuje możliwość odliczenia przez Gminę Miasto podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższych wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż w związku z realizacją projektu poniesione będą wydatki związane z zagospodarowaniem przestrzeni publicznej dwóch placów położonych na terenie miasta, poprzez stworzenie infrastruktury o charakterze integracyjnym i rekreacyjnym (budowa ciągów komunikacji pieszej, placów, chodników, obiektów małej architektury, boiska do koszykówki, ścianki tenisowej, nasadzeniu zieleni, oświetlenia terenu, przyłącza kanalizacji deszczowej). Teren po zakończeniu inwestycji będzie ogólnodostępny, a Gmina z tytułu funkcjonowania wyżej wymienionej infrastruktury nie będzie czerpać żadnych przychodów.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emili Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj