Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-990/09/AŻ
z 17 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-990/09/AŻ
Data
2010.03.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
działki rolne
gospodarstwo rolne
sprzedaż nieruchomości
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy posiadając dom mieszkalny, wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Czy jeżeli wnioskodawca nie mógłby skorzystać z ww. zwolnienia, to czy dochód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowego gruntu będzie podlegał łączeniu z dochodem uzyskanym z prowadzenia działalności gospodarczej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 18 grudnia 2009r.), uzupełnionym w dniu 03 marca 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działek rolnych:

  • w części dotyczącej możliwości skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej braku obowiązku łączenia dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości z dochodami (przychodami) z innych źródeł – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działek rolnych. Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku, pismem z dnia 19 lutego 2010r. Znak: IBPB II/1/415-990/09/AŻ oraz IBPP2/443-1052/09/ICz wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 03 marca 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Aktem Notarialnym z dnia 16 stycznia 2007r. wnioskodawca zakupił wspólnie z bratem grunt rolny składający się z trzech działek rolnych o łącznej pow. 1,24ha z przeznaczeniem na gospodarstwo rolne. Grunt ten nie jest objęty przestrzennym planem zagospodarowania. Powyższy grunt został zakupiony za łączną wartość 9500 zł. Przy zakupie podatek od towarów i usług nie wystąpił.

Wnioskodawca posiada dom mieszkalny jednorodzinny o łącznej powierzchni mieszkalnej 108,8 m2. Dom ten otrzymał jako darowiznę od swoich rodziców w 1999r. Przy otrzymaniu tej darowizny ustanowił nieodpłatnie na rzecz swoich rodziców, ojciec lat 55 i matka lat 54 oraz młodszego brata służebność osobistą polegającą na prawie bezpłatnego wieczystego mieszkania w tym budynku mieszkalnym. W 2007r. wnioskodawca zawarł związek małżeński i w chwili obecnej jego rodzina składa się z trzech osób. Na zakupionym gruncie wnioskodawca miał zamiar wybudować dom mieszkalny. Ze względu na niekorzystną konfigurację terenu i brak utwardzonej drogi dojazdowej zmuszony jest jednak ten grunt sprzedać i zakupić parcelę budowlaną pod budowę budynku mieszkalnego w korzystniejszym terenie. Od marca 2008r. wnioskodawca prowadzi jako osoba fizyczna działalność gospodarczą polegającą na handlu materiałami budowlanymi. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatek dochodowy opłaca na ogólnych zasadach.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca wskazał, iż działki rolne nie były wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej, nie zostały również wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Wnioskodawca posiada przedmiotowy grunt we współwłasności z bratem w częściach równych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy posiadając dom mieszkalny, wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych... Czy jeżeli wnioskodawca nie mógłby skorzystać z ww. zwolnienia, to czy dochód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowego gruntu będzie podlegał łączeniu z dochodem uzyskanym z prowadzenia działalności gospodarczej...

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust.1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż przepis ten nie warunkuje zakazu posiadania budynku mieszkalnego do uzyskania zwolnienia.

Wnioskodawca uważa również, iż dochód ze sprzedaży gruntu nie będzie łączony z dochodem uzyskanym z działalności gospodarczej, a będzie mieć zastosowanie art. 30e ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznaczyć należy, że niniejszą interpretacją dokonano wyłącznie oceny stanowiska wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w pozostałym zakresie dokonano odrębnych rozstrzygnięć.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości – jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zgodnie z powyższym przychody uzyskane z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż dnia 1 stycznia 2007r. wnioskodawca zakupił wspólnie z bratem grunt rolny z zamiarem wybudowania na nim budynku mieszkalnego. Ze względu na niekorzystną konfigurację terenu i brak utwardzonej drogi dojazdowej zmuszony jest jednak ten grunt sprzedać i zakupić parcelę budowlaną. Grunt ten nie był wykorzystywany w działalności gospodarczej.

Należy wskazać, iż ustawą z dnia 6 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) z dniem 1 stycznia 2009r. zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007r. do dnia 31 grudnia 2008r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.

Oznacza to zarazem, iż nowe zasady opodatkowania, wprowadzone ww. ustawą z dnia 6 listopada 2008r., w tym również zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 131 znowelizowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2009r.

Zatem, mając na względzie powyższe uregulowania oraz z uwagi na fakt, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wnioskodawca nabył nieruchomość w 2007r., ocena prawnopodatkowa skutków sprzedaży przedmiotowej nieruchomości winna być dokonana na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.

W konsekwencji wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009r., ponieważ zwolnienie to, dodane przez art. 1 pkt 11 lit. a) tiret siedemnaste ww. ustawy zmieniającej z dnia 06 listopada 2008r. ma zastosowanie do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy nabytych lub wybudowanych po 1 stycznia 2009r.

Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie przepis art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008r. Stanowi on, iż podatek od dochodu ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podatek ten płatny jest w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł.

Podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19 a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W myśl postanowień art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania

Stosownie do treści art. 19 ust. 1 ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości jest jej wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej, którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Wysokość nakładów, o których mowa w ww. przepisie, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych - art. 22 ust. 6e cyt. ustawy.

Niezależnie od powyższego wskazać należy, iż na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione są od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gospodarstwa rolnego. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006r., Nr 136, poz. 969).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej.

Uszczegółowiając jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów, należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Jak wynika z § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

  • zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (t.j. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży charakteru rolnego.

Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, iż wnioskodawca ma zamiar sprzedać grunt rolny składający się z trzech działek rolnych o łącznej pow. 1,24 ha. Ww. grunt wnioskodawca posiada we współwłasności z bratem w częściach równych.

Wobec tego należy stwierdzić, iż jeśli zbywany grunt istotnie stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu powołanych powyżej przepisów ustawy o podatku rolnym i wskutek sprzedaży grunt nie utraciłby charakteru rolnego (tzn. nabywca gruntów będzie je nadal wykorzystywał jako grunty rolne), to mogłoby znaleźć zastosowanie zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, iż nastąpiłaby sprzedaż całości lub części przedmiotowej nieruchomości czyli w sytuacji, gdy zbycia dokonaliby wszyscy współwłaściciele.

Reasumując, stanowisko wnioskodawcy w części w której stwierdza, iż będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust.1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należało uznać za nieprawidłowe, ponieważ jak wyżej wykazano nie może on skorzystać z ww. zwolnienia w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2009r.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca wskazał, iż działki rolne nie były wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, nie zostały również wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Wynika z tego, iż zamierzona sprzedaż nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej. Znajdzie zatem zastosowanie art. 30e ust. 5 cyt. ustawy, w myśl którego dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Zatem w części dotyczącej braku obowiązku łączenia dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości z dochodami (przychodami) z innych źródeł stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj