Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1627/09/AZ
z 8 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1627/09/AZ
Data
2010.02.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
podatek
podatek naliczony
podatnik
podmiot niezarejestrowany
projekt


Istota interpretacji
mozliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu „...” – wdrożenie technologii informacyjno – komunikacyjnych przez Państwową Straż Pożarną w województwie o.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2009r. (data wpływu 14 grudnia 2009r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2010r. (data wpływu 2 lutego 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu „....” – wdrożenie technologii informacyjno – komunikacyjnych przez Państwową Straż Pożarną w województwie o. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu „....” – wdrożenie technologii informacyjno – komunikacyjnych przez Państwową Straż Pożarną w województwie o.. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 stycznia 2010r. (data wpływu 2 lutego 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1627/09/AZ z dnia 12 stycznia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Wnioskodawca ubiega się o przyznanie środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu „..." – wdrożenie technologii informacyjno – komunikacyjnych przez Państwową Straż Pożarną w województwie o..

Wnioskodawca jako lider projektu dokona w ramach projektu zakupu wyposażenia i sprzętu informacyjno-komunikacyjnego (anteny, radioprzekaźniki, serwery).

W ramach projektu zostanie stworzona wojewódzka sieć teleinformatyczna stanowiąca platformę komunikacyjną Straży z funkcją e-usług dla mieszkańców województwa.

Przedmiotem projektu będzie:

  1. budowa i uruchomienie portalu informacyjnego z modułem mapowym, statystycznym i serwerem kanałów RSS. Wdrożone zostaną e-usługi: e-learning będzie umożliwiać stały dostęp do szkoleń, e-konsultacje będą wydzielonym obszarem portalu w postaci „bazy wiedzy”, e-zgłoszenia umożliwiające zgłaszanie pożarów lub wypadków przez osoby głuchonieme, e-ADR umożliwiająca cyfryzację procesu przewozu substancji niebezpiecznych,
  2. budowa linków transmisyjnych,
  3. wyposażenie sprzętowe i oprogramowanie Komend Powiatowych/Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w województwie o., wyposażenie sprzętowe i oprogramowanie Komendy Wojewódzkiej Straży Pożarnej (serwery dostępowe Komendy Wojewódzkiej/Komend Powiatowych/Komendy Miejskiej).

Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia związana jest z utworzeniem sieci bezprzewodowej łączącej komendy Państwowej Straży Pożarnej na terenie województwa, jednakże projekt swym zasięgiem obejmuje: X miasta oraz X wsi. Informacje przekazywane przez utworzony portal internetowy będą dotyczyć całego województwa.

Wnioskodawca zawarł porozumienia z 11 partnerami - Komendą Miejską PSP oraz Komendami Powiatowymi PSP województwa. Pomiędzy liderem a partnerami zawarte zostały porozumienia. Partner projektu wykonuje i odpowiada za udostępnienie przestrzeni, lokalizacji w obrębie Komendy Powiatowej niezbędnej dla prawidłowej realizacji projektu oraz dba o utrzymanie majątku otrzymanego w użyczenie w należytym stanie technicznym, natomiast Wnioskodawca zobowiązuje się do zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat od daty jego zakończenia oraz do zapewnienia nadzoru i koordynacji praz związanych uruchomieniem rozwiązań informacyjno-komunikacyjnych.

Właścicielem majątku po zakończeniu realizacji inwestycji będzie Wnioskodawca. Majątek zostanie oddany w użyczenie na podstawie porozumień z wyżej wymienionymi Komendami, które będą ponosić koszty eksploatacyjne oraz dbać o prawidłowe użytkowanie infrastruktury przy zachowaniu trwałości projektu.

W realizacji projektu partnerzy nie są zaangażowani finansowo. Partnerzy projektu nie dostaną dotacji oraz nie przekazują środków na rzecz lidera. Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT za pomocą produktów powstałych w wyniku realizacji projektu, informacje przekazywane przez utworzony portal internetowy będą dotyczyć całego województwa, ich udostępnianie będzie bezpłatne. Wojewódzka sieć teleinformatyczna nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu „...” – wdrożenie technologii informacyjno – komunikacyjnych przez Państwową Straż Pożarną w województwie o....

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w stosunku do realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Wnioskodawca ubiega się o przyznanie środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu „...” – wdrożenie technologii informacyjno – komunikacyjnych przez Państwową Straż Pożarną w województwie o..

Wnioskodawca jako lider projektu dokona w ramach projektu zakupu wyposażenia i sprzętu informacyjno-komunikacyjnego (anteny, radioprzekaźniki, serwery).

W ramach projektu zostanie stworzona wojewódzka sieć teleinformatyczna stanowiąca platformę komunikacyjną Straży z funkcją e-usług dla mieszkańców województwa.

Przedmiotem projektu będzie:

  1. budowa i uruchomienie portalu informacyjnego z modułem mapowym, statystycznym i serwerem kanałów RSS. Wdrożone zostaną e-usługi: e-learning będzie umożliwiać stały dostęp do szkoleń, e-konsultacje będą wydzielonym obszarem portalu w postaci „bazy wiedzy”, e-zgłoszenia umożliwiające zgłaszanie pożarów lub wypadków przez osoby głuchonieme, e-ADR umożliwiająca cyfryzację procesu przewozu substancji niebezpiecznych,
  2. budowa linków transmisyjnych,
  3. wyposażenie sprzętowe i oprogramowanie Komend Powiatowych/ Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w województwie o., wyposażenie sprzętowe i oprogramowanie Komendy Wojewódzkiej Straży Pożarnej (serwery dostępowe Komendy Wojewódzkiej/Komend Powiatowych/Komendy Miejskiej).

Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia związana jest z utworzeniem sieci bezprzewodowej łączącej komendy Państwowej Straży Pożarnej na terenie województwa, jednakże projekt swym zasięgiem obejmuje X miasta oraz X wsi. Informacje przekazywane przez utworzony portal internetowy będą dotyczyć całego województwa.

Wnioskodawca zawarł porozumienia z 11 partnerami - Komendą Miejską PSP oraz Komendami Powiatowymi PSP województwa. Pomiędzy liderem a partnerami zawarte zostały porozumienia. Partner projektu wykonuje i odpowiada za udostępnienie przestrzeni, lokalizacji w obrębie Komendy Powiatowej niezbędnej dla prawidłowej realizacji projektu oraz dba o utrzymanie majątku otrzymanego w użyczenie w należytym stanie technicznym, natomiast Wnioskodawca zobowiązuje się do zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat od daty jego zakończenia oraz do zapewnienia nadzoru i koordynacji prac związanych uruchomieniem rozwiązań informacyjno-komunikacyjnych.

Właścicielem majątku po zakończeniu realizacji inwestycji będzie Wnioskodawca. Majątek zostanie oddany w użyczenie na podstawie porozumień z wyżej wymienionymi Komendami, które będą ponosić koszty eksploatacyjne oraz dbać o prawidłowe użytkowanie infrastruktury przy zachowaniu trwałości projektu.

W realizacji projektu partnerzy nie są zaangażowani finansowo. Partnerzy projektu nie dostaną dotacji oraz nie przekazują środków na rzecz lidera. Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT za pomocą produktów powstałych w wyniku realizacji projektu, informacje przekazywane przez utworzony portal internetowy będą dotyczyć całego województwa, ich udostępnianie będzie bezpłatne. Wojewódzka sieć teleinformatyczna nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi w związku z tworzeniem wojewódzkiej sieci teleinformatycznej nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pod nazwą „...” – wdrożenie technologii informacyjno – komunikacyjnych przez Państwową Straż Pożarną w województwie o.. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 21 ust. 1 i 2 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U 224, poz. 1799).

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj