Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/436-189/12-2/KK
z 14 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania darowizn – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania darowizn.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od dnia 15 lutego 2000 r. Wnioskodawczyni stanowi rodzinę zastępczą. Pod opieką Wnioskodawczyni pozostaje 7 dzieci w wieku od 8 do 18 lat. W dniu 21 grudnia 2011 r. Wnioskodawczyni wstąpiła w związek małżeński. Mąż formalnie nie stanowi wraz z Wnioskodawczynią rodziny zastępczej. Wnioskodawczyni z mężem wspólnie prowadzą gospodarstwo domowe. Jako rodzina zastępcza otrzymują Oni darowizny, których wpłaty dokonywane są pod tytułem „dla rodziny zastępczej”, „dla potrzeb dzieci w rodzinie zastępczej” itp. Darowizny te, zgodnie z art. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn, są zwolnione od opodatkowania.

„ Art. 4 ust. 1 Zwalnia się od podatku:

17) nabycie w drodze dziedziczenia lub darowizny przez osoby tworzące rodzinę zastępczą lub prowadzącego rodzinny dom dziecka, o którym mowa w przepisach o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, pieniędzy lub innych rzeczy, pod warunkiem, że pieniądze te lub rzeczy w okresie 12 miesięcy od dnia ich otrzymania zostaną przeznaczone na cele bezpośrednio związane ze sprawowaniem pieczy zastępczej”.

Wnioskodawczyni jako konto do wpłat wskazała konto męża, który przekazuje Jej w całości uzyskane z darowizny środki.

Darowizny w całości przeznczone są w okresie nieprzekraczającym 12 miesięcy na rzecz obdarowanej rodziny zastępczej, a w szczególności na potrzeby dzieci tworzących z Wnioskodawczynią rodzinę zastępczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy darowizna uczyniona na potrzeby rodziny zastępczej, wpłacona na konto męża, niebędącego formalnie rodziną zastępczą, faktycznie sprawującego wraz z Wnioskodawczynią opiekę nad dziećmi, przekazana następnie współmałżonkowi tworzącemu rodzinę zastępczą i przeznaczona w całości na cele bezpośrednio związane ze sprawowaną pieczą zastępczą, jest zwolniona w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn?

Zdaniem Wnioskodawczyni, darowizny na rzecz osoby tworzącej rodzinę zastępczą, wpłacone na konto bankowe współmałżonka, nie tworzącego formalnie rodziny zastępczej, choć faktycznie sprawującego opiekę nad dziećmi, w całości przekazywane współmałżonkowi i faktycznie przeznaczone w okresie 12 miesięcy od dnia ich otrzymania na cele bezpośrednio związane ze sprawowaną pieczą zastępczą, są zwolnione od podatku w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o podatku o spadków i darowizn.

Wnioskodawczyni i mąż, dzielą obowiązki związane z wychowaniem dzieci i wspólnie prowadzą gospodarstwo domowe, co wiąże się z przeznaczeniem wszystkich uzyskiwanych dochodów na potrzeby rodziny. Co za tym idzie, zgodnie z art. 23 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, Wnioskodawczyni z mężem wspólnie ponoszą ciężar związany z utrzymaniem rodziny, m.in. przez opiekę nad dziećmi oraz zapewnienie im wszelkich niezbędnych dóbr materialnych.

W myśl art. 23, małżonkowie mają równe prawa i obowiązki w małżeństwie. Są obowiązani do wspólnego pożycia, do wzajemnej pomocy i wierności oraz do współdziałania dla dobra rodziny, która przez swój związek założyli.

Natomiast otrzymane darowizny są darowiznami celowymi, które dokonywane są przez darczyńców dla potrzeb osoby tworzącej rodzinę zastępczą, czyli rodziny zastępczej.

Tak więc od daty ich wpłacenia na konto męża biegnie termin 12 miesięcy do ich przeznaczenia na cele bezpośrednio związane ze sprawowaniem pieczy zastępczej.

Fakt, że wpłacone były na konto męża, nie ma żadnego znaczenia z punktu widzenia sposobu rozdysponowania tych wpłat i nie stanowi przeszkody z wyżej wskazanych względów i pod warunkiem ich wydatkowania na określone cele w przepisanym terminie do zwolnienia ich z podatku od darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, podatkowi podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem darowizny.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie definiuje pojęcia darowizny i oceniając tak przedstawione zagadnienie należy odwołać się do przepisów Kodeksu cywilnego. Jak stanowi art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), że przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.

Przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn przewidują zwolnienia z opodatkowania.

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

  1. 9.637 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej,
  2. 7.276 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej,
  3. 4.902 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy, zwalnia się od podatku nabycie w drodze dziedziczenia lub darowizny przez osoby tworzące rodzinę zastępczą lub prowadzącego rodzinny dom dziecka, o których mowa w przepisach o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, pieniędzy lub innych rzeczy pod warunkiem, że pieniądze te lub rzeczy w okresie 12 miesięcy od dnia ich otrzymania zostaną przeznaczone na cele bezpośrednio związane ze sprawowaniem pieczy zastępczej. Przepis nie nakłada obowiązku przekazania darowizny na konto bankowe osób tworzących rodziną zastępczą.

Z treści wniosku wynika, że od dnia 15 lutego 2000 r. Wnioskodawczyni stanowi rodzinę zastępczą. Pod opieką Wnioskodawczyni pozostaje siedmioro dzieci w wieku od 8 do 18 lat. W dniu 21 grudnia 2011 r. Wnioskodawczyni wstąpiła w związek małżeński. Mąż formalnie nie stanowi wraz z Wnioskodawczynią rodziny zastępczej. Wnioskodawczyni z mężem wspólnie prowadzą gospodarstwo domowe. Jako rodzina zastępcza otrzymują darowizny, których wpłaty dokonywane są pod tytułem „dla rodziny zastępczej”, dla potrzeb dzieci w rodzinie zastępczej” itp. Wnioskodawczyni jako konto do wpłat wskazała konto męża, który przekazuje Jej w całości uzyskane z darowizny środki. Darowizny w całości przeznczone są w okresie nieprzekraczającym 12 miesięcy na rzecz obdarowanej rodziny zastępczej, a w szczególności na potrzeby dzieci tworzących z Wnioskodawczynią rodzinę zastępczą.

Mając na uwadze wyżej powołane przepisy oraz przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że jeżeli pieniądze otrzymane jako darowizna dla rodziny zastępczej, w okresie 12 miesięcy od dnia ich otrzymania, zostaną wydane na cele bezpośrednio związane ze sprawowaniem pieczy zastępczej, darowizna taka skorzysta ze zwolnienia określonego w art. 4 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy.

Jednocześnie Organ zauważa że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj