Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-773/10/AŚ
z 11 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-773/10/AŚ
Data
2010.06.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
odliczenia
prawo do odliczenia
projekt


Istota interpretacji
Przekazanie przez Wnioskodawcę (Lidera) części dofinansowania partnerowi na jego wniosek, celem realizacji przez niego działań w ramach projektu nie stanowi u Wnioskodawcy obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała po stronie Wnioskodawcy (Lidera projektu) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym przekazanie przez Wnioskodawcę (Lidera) części dofinansowania partnerowi na jego wniosek powinno zostać udokumentowane dowodem księgowym stwierdzającym dokonanie operacji gospodarczej, dopuszczonym przez ustawę o rachunkowości.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2010r. (data wpływu 16 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2010r. (data wpływu 13 maja 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz dokumentowania przekazania przez Wnioskodawcę (lidera) części dofinansowania partnerowi na jego wniosek w ramach projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz dokumentowania przekazania przez Wnioskodawcę (lidera) części dofinansowania partnerowi na jego wniosek w ramach projektu pn. „…”.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2010r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IBPP4/443-422/10/AŚ z dnia 29 kwietnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji, stosunków międzyludzkich, komunikacji i doradztwa. Do dnia 7 grudnia 2009r. Spółka miała status podatnika zwolnionego z VAT na podstawie zwolnienia podmiotowego, ze względu na wykonywanie w przeważającej większości sprzedaży usług zwolnionych z opodatkowania (usługi szkoleniowe), natomiast wartość sprzedaży podlegającej opodatkowaniu nie przekroczyła w roku kwoty powodującej utratę zwolnienia, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ze względu na rozpoczęcie wykonywania usług doradczych Spółka stała się czynnym podatnikiem VAT od dnia 7 grudnia 2009r. W dniu 31 sierpnia 2009r. Spółka zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 2.2.2 umowę na realizację projektu pn. „…" o numerze l

Głównymi działaniami w projekcie jest przeprowadzenie kursów szkoleniowych oraz doradztwo i coaching dla uczestników tych kursów - osób chcących doskonalić profesję trenera. Projekt ten jest realizowany w partnerstwie. Liderem projektu jest Wnioskodawca, natomiast partnerami projektu są dwie inne firmy. Zgodnie zapisami Zasad finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz zgodnie z podpisanymi umowami, projekt ten jest finansowany z budżetu państwa ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków krajowych (współfinansowanie). Zgodnie z wytycznymi dla Projektodawców ubiegających się o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz zgodnie z zapisami umowy, partner projektu jako instytucja współrealizująca projekt podlega tym samym regułom prowadzenia i rozliczania projektu co lider projektu. Zgodnie z zapisami umowy, partner w projekcie oznacza instytucję wymienioną we wniosku o dofinansowanie, uczestniczącą w realizacji projektu, wnoszącą do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizującą projekt wspólnie z Beneficjentem i innymi Partnerami na warunkach określonych w umowie partnerstwa.

Wnioskodawca jako lider projektu jest zobligowana do otwarcia rachunku bankowego, na które Instytucja udzielająca wsparcie (PARP) będzie przekazywała w transzach otrzymane dofinansowanie, jest również zobowiązana prowadzić dokumentację projektu zgodnie z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektu i zgodnie z wytycznymi dotyczącymi zasad finansowania projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jest również zobowiązana do prowadzenia wyodrębnionej księgowości na rzecz projektu.

Współrealizowany przez Wnioskodawcę wraz z partnerami projekt jest projektem typu non-profit, co oznacza, że beneficjent projektu jak i jego partner realizując projekty otrzymują środki finansowe na finansowanie kosztów realizacji tych projektów służących realizacji założonych celów projektu nie związanych ze sprzedażą towarów i usług. Projekt ten ma charakter szkoleniowo-doradczy. Ogólnym celem projektu pn. „…" jest przygotowanie do pracy na rzecz polskich przedsiębiorstw 48 zaawansowanych trenerów-specjalistów łączących dobrą znajomość kontekstu biznesowego z wysoko rozwiniętymi „miękkimi" kompetencjami trenerskimi oraz nowoczesnym kompetencyjnym podejściem do rozwoju kapitału ludzkiego w organizacjach. Cel ten zrealizowany zostanie poprzez udzielenie kompleksowego wsparcia szkoleniowo-doradczego czterem 12-osobowym grupom trenerów wewnętrznych i zewnętrznych, posiadających minimum dwuletnie doświadczenie prowadzenia szkoleń dla pracowników polskich przedsiębiorstw.

Projekt zakłada realizację następujących sześciu celów szczegółowych:

  1. Rozwój kompetencji 48 trenerów zgodnie ze standardem EQF (European Qualifications Framework), opracowanym i opublikowanym przez Wszechnicę Uniwersytetu (profil stanowi załącznik niniejszego wniosku) od poziomu 4 „trener” do poziomu 6 „trener specjalista", do końca sierpnia 2010 roku,
  2. Stworzenie forum wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy trenerami zatrudnionymi w przedsiębiorstwach, posiadającymi często techniczne lub ekonomiczne wykształcenie a trenerami zewnętrznymi, posiadającymi najczęściej wykształcenie psychologiczne lub inne humanistyczne,
  3. Rozwój szerszego rozumienia organizacji zarówno przez trenerów pracujących w przedsiębiorstwach, jak i trenerów zewnętrznych,
  4. Zwiększenie kompetencji trenerów na poziomie zaawansowanym w odniesieniu do poszczególnych etapów procesu szkoleniowego takich jak: diagnoza potrzeb rozwojowych, projektowanie działań rozwojowych; realizacja działań rozwojowych; ewaluacja działań rozwojowych,
  5. Opracowanie indywidualnych planów rozwoju kompetencji i specjalizacji uczestników projektu w oparciu o profil trenera zgodny z EQF,
  6. Rozwój kompetencji trenerów w obszarze praktycznych umiejętności biznesowych.

Wydatki kwalifikowane projektu przedstawione w budżecie tego projektu będą finansowane w całości z otrzymanego dofinansowania. Zgodnie z zasadami partnerstwa, Spółka jako lider projektu współrealizuje projekty wraz z partnerami. Zgodnie z zawartą umową partnerstwa Wnioskodawca podjął następujące działania: prowadzenie biura projektu, opieka nad działaniami merytorycznymi realizowanymi w projekcie, realizacja działań promocyjnych i organizacyjnych projektu, realizacja szkoleń oraz doradztwo.

W piśmie z dnia 12 maja 2010r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje.

Istotą realizacji przedmiotowego projektu jest realizacja ogółu działań edukacyjnych, na które składa się realizacja szkoleń oraz coaching i konsultacje (doradztwo) indywidualne dla uczestników szkoleń-osób chcących doskonalić profesję trenera, które stanowią integralną część działań szkoleniowych i stanowią uzupełnienie prowadzonych szkoleń. Ogół wszystkich tych realizowanych czynności składa się na opracowany program szkoleniowy i stanowi integralną część zaplanowanej ścieżki edukacyjnej dla każdego z uczestników projektu. W związku z powyższym wszystkie usługi jakie są realizowane w ramach projektu są kwalifikowane według symbolu PKWiU jako 80.42 „usługi kształcenia dorosłych i pozostałych form kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowanych".

Otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na realizację projektu jest przeznaczone tylko i wyłącznie na pokrycie kosztów realizacji projektu. Wnioskodawca realizuje przedmiotowy projekt w partnerstwie. Wnioskodawca jest liderem projektu. Zgodnie z zawartą umową partnerstwa, lider projektu i partnerzy projektu wspólnie realizują projekt, przy czym dzielą się funkcjami i zadaniami, jakie każde ze stron jest zobowiązane zrealizować w ramach projektu. Na realizację swojej części zadań Lider projektu jest zobowiązany przekazać część dofinansowania Partnerom projektu, aby partnerzy mogli sfinansować koszty związane z realizacją tych zadań. W par. 8 punkt 1 umowy partnerstwa strony wyraziły, iż „Środki finansowe przekazywane Partnerowi przez Lidera Partnerstwa stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w niniejszej umowie, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera Partnerstwa".

Zgodnie z założeniami projektu oraz zgodnie z umową o dofinansowanie projektu zawartą pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a Wnioskodawcą, uczestnicy projektu, uczestniczą w projekcie całkowicie bezpłatnie, nie wnoszą żadnych opłat w związku z uczestnictwem w szkoleniach.

Dofinansowanie stanowi 100% całkowitych kosztów projektu.

Zgodnie z umową partnerstwa regulującą zasady współrealizacji projektu pn. „…", pomiędzy Liderem a Partnerami projektu. Lider projektu - Wnioskodawca jest zobowiązana do wykonania następujących działań w projekcie:

  1. organizacja Biura Projektu
  2. prowadzenie Biura Projektu (gromadzenie wymaganej dokumentacji projektowej)
  3. oddelegowanie Opiekuna
  4. oddelegowanie Specjalisty ds. Rozliczeń Projektu
  5. oddelegowanie Asystenta ds. Logistyki i Spraw Administracyjno - Biurowych
  6. zakup usług związanych z promocją projektu
  7. zakup usług związanych z utworzeniem i prowadzeniem strony www projektu
  8. zakup usług związanych z zakwaterowaniem i wyżywieniem uczestników projektu i trenerów
  9. zakup usług księgowych związanych z rozliczaniem projektu
  10. wydruk materiałów szkoleniowych
  11. zakup materiałów szkoleniowych (teczki, długopisy)
  12. zakup materiałów promocyjnych (plakaty, certyfikaty)
  13. przeprowadzenie rekrutacji uczestników w ramach Development Center
  14. oddelegowanie trenerów do prowadzenia następujących szkoleń: R C -moduły szkoleniowe 1,3,8,10; K S - H - moduły szkoleniowe 3 i 8
  15. oddelegowanie praktyków biznesu: S C - moduły szkoleniowe 9 i 10.
  16. oddelegowanie doradców (R C, S C, K S - H, J P) do prowadzenia coachingu indywidualnego dla 2 grup uczestników Szkoły Trenerów Organizacji, zlokalizowanych w Krakowie
  17. zatrudnienie praktyka biznesu A M do prowadzenia modułu szkoleniowego 7.

Realizowane wyżej wymienione działania lider projektu realizuje we własnym imieniu i na własny koszt i jest nabywcą wszystkich towarów i usług związanych z realizacją tych działań a tym samym widnieje jako nabywca na fakturach zakupu związanych z realizacją tych działań. Analogicznie, partnerzy projektu realizują we własnym imieniu i na własny rachunek pozostałe działania powierzone mu na podstawie umowy partnerstwa i na realizację swoich zadań będą nabywać towary i usługi oraz będą figurować na fakturze jako nabywcy.

Na potrzeby projektu Wnioskodawca będzie nabywał następujące towary i usługi:

  • zakup materiałów i usług związanych z prowadzeniem biura projektu: wynajem powierzchni biura projektu, zużycie energii elektrycznej i gazu w związku z biurem projektu, zakup materiałów biurowych i gospodarczych na potrzeby funkcjonowania biura projektu;
  • zakup materiałów i usług w związku z realizacją szkoleń: zakup usług szkoleniowych, zakup usług związanych z przygotowaniem i opracowaniem materiałów szkoleniowych, zakup materiałów szkoleniowych i pomocy dydaktycznych, zakup materiałów eksploatacyjnych służących przygotowaniu materiałów szkoleniowych, wynajem sal szkoleniowych, usługi gastronomiczne podczas szkoleń;
  • zakup usług doradczych na poczet realizacji procesu szkoleniowego;
  • zakup usług księgowych;
  • zakup usług i materiałów związanych z promocją projektu: usługi internetowe, usługi związane z reklamą, usługi związane z przygotowaniem u wydrukiem materiałów promocyjnych, zakup materiałów promocyjnych;
  • zakup usług związanych z odbywaniem podróży służbowych przez personel projektu: zakup usług transportowych i hotelowych.


    Nabywane towary i usługi wymienione służą tylko i wyłącznie dla celów realizacji zadań w projekcie i nie będą zużywane w pozostałej działalności firmy realizowanej poza projektami.

    Zasady współrealizacji projektu zostały ustalone w podpisanej pomiędzy Liderem projektu - Wnioskodawcą a partnerami projektu: firmą X i firmą Y w Umowie Partnerstwa. Zgodnie z umową partnerstwa „strony umowy ponoszą odpowiedzialność za prawidłową realizację umowy o dofinansowanie Projektu, która zostanie zawarta przez Lidera Partnerstwa z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)”.

    Dodatkowo strony określiły, iż „Lider Partnerstwa i Partnerzy wykonują osobiście przyjęte na siebie zadania. Zlecanie części zadań podmiotom nie będącym stroną umowy, zwanym dalej wykonawcami, może dotyczyć jedynie części zadania powierzonego Partnerowi (...), która nie może być wykonana bezpośrednio przez Partnera lub w ramach współpracy między Partnerami".

    Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie projektu pn. „…" pomiędzy Wnioskodawcą a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 2.2.2, dofinansowanie projektu stanowi 100% kosztów projektu. Uczestnictwo w projekcie dla uczestników projektu jest bezpłatne Lider projektu ani jego partnerzy nie są zobowiązani do wniesienia wkładu prywatnego do projektu, w związku z powyższym Wnioskodawca - Lider projektu przekazuje swoim partnerom część dofinansowania na realizację zadań w projekcie, za które poszczególni partnerzy są odpowiedzialni, zgodnie z umową partnerstwa. Lider projektu nie będzie przekazywał partnerom żadnych środków własnych jako wkład prywatny projektu.

    W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

    Czy przekazana przez Spółkę część dofinansowania partnerowi na jego wniosek, celem realizacji przez niego działań w ramach projektu, nie stanowi obrotu i powinno być udokumentowane notą księgową...

    Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z podpisaną umową partnerstwa na realizację projektu, Wnioskodawca jako beneficjent i lider projektu przekazuje partnerom część transzy na realizację przez nich określonych umową działań w projekcie. Zdaniem Wnioskodawcy przekazywanie kwot dofinansowania powinno odbywać się na podstawia not księgowych, na wniosek partnerów skierowany do lidera projektu - Wnioskodawcy. Przekazywane kwoty, zdaniem Spółki, nie stanowią obrotu podlegającącego opodatkowaniu, ponieważ nie są zapłatą za świadczone usługi, lecz służą pokryciu ponoszonych kosztów w ramach projektu realizowanego wspólnie. Partner projektu będzie musiał rozliczyć się z wydatkowanych środków, ewentualna kwota, która pozostanie niewydatkowana na rzecz projektu będzie musiała zostać zwrócona Liderowi. W związku z powyższym przekazanie partnerowi części środków z otrzymanego dofinansowania celem pokrycia ponoszonych wydatków kwalifikowanych w związku z realizacją działań merytorycznych we wspólnym projekcie, którego głównym beneficjentem i współrealizatorem jest sam projektodawca - Lider projektu, nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem VAT w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jednocześnie nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy VAT.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) #8722; art. 7 ust. 1 ustawy.

    Przy czym w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

    Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

    1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

    Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

    Z powyższego wynika, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

    • brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
    • istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.


      Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

      Pojęcie świadczenia – składającego się na istotę usługi – należy natomiast interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. Jak wskazuje art. 353 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), świadczenie może polegać na działaniu albo zaniechaniu. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innego podmiotu), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

      Na świadczenie mogą się też jednocześnie składać zachowania związane z działaniem, jak i zaniechaniem. Ponadto wskazać należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym wiążące się z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą. Podatek od towarów i usług jest bowiem podatkiem obciążającym konsumpcję i w przypadku jej braku, uznać należy, iż nie miało miejsca świadczenie usługi.

      W świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

      Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

      Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

      Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji, stosunków międzyludzkich, komunikacji i doradztwa.

      Ze względu na rozpoczęcie wykonywania usług doradczych Spółka stała się czynnym podatnikiem VAT od dnia 7 grudnia 2009r. W dniu 31 sierpnia 2009r. Spółka zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 2.2.2 umowę na realizację projektu pn. „….".

      Głównymi działaniami w projekcie jest przeprowadzenie kursów szkoleniowych oraz doradztwo i coaching dla uczestników tych kursów - osób chcących doskonalić profesję trenera. Projekt ten jest realizowany w partnerstwie. Liderem projektu jest Wnioskodawca, natomiast partnerami projektu są dwie inne firmy. Zgodnie zapisami Zasad finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz zgodnie z podpisanymi umowami, projekt ten jest finansowany z budżetu państwa ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków krajowych (współfinansowanie). Zgodnie z Wytycznymi dla Projektodawców ubiegających się o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz zgodnie z zapisami umowy, partner projektu jako instytucja współrealizująca projekt podlega tym samym regułom prowadzenia i rozliczania projektu co lider projektu.

      Wnioskodawca jako lider projektu jest zobligowana do otwarcia rachunku bankowego, na które Instytucja udzielająca wsparcie (PARP) będzie przekazywała w transzach otrzymane dofinansowanie, jest również zobowiązana prowadzić dokumentację projektu zgodnie z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektu i zgodnie z wytycznymi dotyczącymi zasad finansowania projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jest również zobowiązana do prowadzenia wyodrębnionej księgowości na rzecz projektu.

      Współrealizowany przez Wnioskodawcę wraz z partnerami projekt jest projektem typu non-profit, co oznacza, że beneficjent projektu jak i jego partner realizując projekty otrzymują środki finansowe na finansowanie kosztów realizacji tych projektów służących realizacji założonych celów projektu nie związanych ze sprzedażą towarów i usług. Projekt ten ma charakter szkoleniowo-doradczy. Ogólnym celem projektu pn. „…" jest przygotowanie do pracy na rzecz polskich przedsiębiorstw 48 zaawansowanych trenerów-specjalistów łączących dobrą znajomość kontekstu biznesowego z wysoko rozwiniętymi „miękkimi" kompetencjami trenerskimi oraz nowoczesnym kompetencyjnym podejściem do rozwoju kapitału ludzkiego w organizacjach. Cel ten zrealizowany zostanie poprzez udzielenie kompleksowego wsparcia szkoleniowo-doradczego czterem 12-osobowym grupom trenerów wewnętrznych i zewnętrznych, posiadających minimum dwuletnie doświadczenie prowadzenia szkoleń dla pracowników polskich przedsiębiorstw.

      Istotą realizacji przedmiotowego projektu jest realizacja ogółu działań edukacyjnych, na które składa się realizacja szkoleń oraz coaching i konsultacje (doradztwo) indywidualne dla uczestników szkoleń-osób chcących doskonalić profesję trenera, które stanowią integralną część działań szkoleniowych i stanowią uzupełnienie prowadzonych szkoleń. Ogół wszystkich tych realizowanych czynności składa się na opracowany program szkoleniowy i stanowi integralną część zaplanowanej ścieżki edukacyjnej dla każdego z uczestników projektu. W związku z powyższym wszystkie usługi jakie są realizowane w ramach projektu są kwalifikowane według symbolu PKWiU jako 80.42 „usługi kształcenia dorosłych i pozostałych form kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowanych".

      Otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na realizację projektu jest przeznaczone tylko i wyłącznie na pokrycie kosztów realizacji projektu. Wnioskodawca realizuje przedmiotowy projekt w partnerstwie. Wnioskodawca jest liderem projektu. Zgodnie z zawartą umową partnerstwa, lider projektu i partnerzy projektu wspólnie realizują projekt, przy czym dzielą się funkcjami i zadaniami, jakie każde ze stron jest zobowiązane zrealizować w ramach projektu. Na realizację swojej części zadań Lider projektu jest zobowiązany przekazać część dofinansowania Partnerom projektu, aby partnerzy mogli sfinansować koszty związane z realizacją tych zadań. W par. 8 punkt 1 umowy partnerstwa strony wyraziły, iż „Środki finansowe przekazywane Partnerowi przez Lidera Partnerstwa stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w niniejszej umowie, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera Partnerstwa".

      Zgodnie z założeniami projektu oraz zgodnie z umową o dofinansowanie projektu zawartą pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a Wnioskodawcą, uczestnicy projektu - uczestniczą w projekcie całkowicie bezpłatnie, nie wnoszą żadnych opłat w związku z uczestnictwem w szkoleniach.

      Dofinansowanie stanowi 100% całkowitych kosztów projektu.

      Realizowane wyżej wymienione działania lider projektu realizuje we własnym imieniu i na własny koszt i jest nabywcą wszystkich towarów i usług związanych z realizacją tych działań a tym samym widnieje jako nabywca na fakturach zakupu związanych z realizacją tych działań. Analogicznie, partnerzy projektu realizują we własnym imieniu i na własny rachunek pozostałe działania powierzone im na podstawie umowy partnerstwa i na realizację swoich zadań będą nabywać towary i usługi oraz będą figurować na fakturze jako nabywcy.

      Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie projektu pn. „…" pomiędzy Wnioskodawcą a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 2.2.2, dofinansowanie projektu stanowi 100% kosztów projektu. Uczestnictwo w projekcie dla uczestników projektu jest bezpłatne Lider projektu ani jego partnerzy nie są zobowiązani do wniesienia wkładu prywatnego do projektu, w związku z powyższym Wnioskodawca- Lider projektu przekazuje swoim partnerom część dofinansowania na realizację zadań w projekcie, za które poszczególni partnerzy są odpowiedzialni, zgodnie z umową partnerstwa. Lider projektu nie będzie przekazywał partnerom żadnych środków własnych jako wkład prywatny projektu.

      Podsumowując najistotniejsze informacje zawarte w treści wniosku potrzebne do udzielenia odpowiedzi na zadane przez Wnioskodawcę pytanie należy zauważyć, że Wnioskodawca (lider projektu) i partnerzy projektu wspólnie realizują projekt, przy czym dzielą się funkcjami i zadaniami, jakie każde ze stron jest zobowiązane zrealizować w ramach projektu. Lider projektu jest zobowiązany przekazać część dofinansowania Partnerom projektu, aby partnerzy mogli sfinansować koszty związane z realizacją tych zadań.

      Lider projektu przekazuje swoim partnerom część dofinansowania na realizację zadań w projekcie, za które poszczególni partnerzy są odpowiedzialni, zgodnie z umową partnerstwa.

      Partnerzy projektu realizują we własnym imieniu i na własny rachunek pozostałe działania powierzone im na podstawie umowy partnerstwa i na realizację swoich zadań będą nabywać towary i usługi oraz będą figurować na fakturze jako nabywcy.

      Z powyższego wynika, że przekazanie przez Wnioskodawcę (lidera) projektu swoim partnerom części dofinansowania na realizację zadań w projekcie, za które poszczególni partnerzy są odpowiedzialni (realizują we własnym imieniu i na własny rachunek pozostałe działania powierzone im na podstawie umowy partnerstwa i na realizację swoich zadań będą nabywać towary i usługi oraz będą figurować na fakturze jako nabywcy), zgodnie z umową partnerstwa, nie wiąże się z jakimkolwiek świadczeniem usług ze strony Lidera (tj. Wnioskodawcy) na rzecz Partnerów, lecz wynika wyłącznie z procedury, w jakiej poszczególni członkowie konsorcjum uzyskują dofinansowanie od podmiotu trzeciego.

      Tym samym, zdaniem tut organu przekazanie przez Wnioskodawcę (Lidera) części dofinansowania partnerowi na jego wniosek, celem realizacji przez niego działań w ramach projektu nie stanowi po stronie Wnioskodawcy czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

      Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przekazanie przez Wnioskodawcę (Lidera) części dofinansowania partnerowi na jego wniosek, celem realizacji przez niego działań w ramach projektu pn. „…" nie stanowi u Wnioskodawcy obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała po stronie Wnioskodawcy (Lidera projektu) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

      W związku z powyższym przekazanie przez Wnioskodawcę (Lidera) części dofinansowania partnerowi na jego wniosek powinno zostać udokumentowane dowodem księgowym stwierdzającym dokonanie operacji gospodarczej, dopuszczonym przez ustawę o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.)

      Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

      Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

      Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Partnera projektu.

      Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy dotacja po stronie Partnera stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

      Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

      Tut. organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie stanu faktycznego dotyczącego opodatkowania oraz dokumentowania przekazania przez Wnioskodawcę (lidera) części dofinansowania partnerowi na jego wniosek w ramach projektu pn. „…” (pytanie trzecie wniosku z dnia 9 marca 2010r.). Wniosek w zakresie dwóch pozostałych pytań został rozstrzygnięty w odrębnych interpretacjach indywidualnych.

      Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

      Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



      doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

      Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
      Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

      Reklama

      Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

      czytaj

      O nas

      epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

      czytaj

      Regulamin

      Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

      czytaj