Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-557/10/AZ
z 21 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-557/10/AZ
Data
2010.04.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
inwestycje
obrót
odliczenie podatku
proporcja


Istota interpretacji
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją zadania polegającego na przebudowie budynku oraz terminu w którym można dokonać tego odliczenia



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2010r. (data wpływu 12 lutego 2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2010r. (data wpływu 29 marca 2010r.) oraz pismem z dnia 20 kwietnia 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją zadania polegającego na przebudowie budynku oraz terminu w którym można dokonać tego odliczenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją zadania polegającego na przebudowie budynku oraz terminu w którym można dokonać tego odliczenia. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 marca 2010r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-274/10/AZ z dnia 16 marca 2010r. oraz pismem z dnia 20 kwietnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Muzeum Wsi Kieleckiej w K. - dalej UWK jest wspólną instytucją kultury Województwa i Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi prowadzoną przez województwo. X jest wpisane do Państwowego Rejestru Muzeów prowadzonego przez ministra właściwego ds. kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

W skład struktury organizacyjnej Muzeum wchodzą:

  1. Dworek L. w K.;
  2. Park Etnograficzny w T., gm. Ch.;
  3. Mauzoleum Martyrologa Wsi Polskich w M.;
  4. terenowe punkty etnograficzne.

Działalność oparta jest na przepisach ustawy z dnia 21 listopada 1996r. o muzeach (Dz. U. z 1997r. Nr 5, poz. 24 ze zm.), ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001r. Nr 13, poz. 123 ze zm. statutu X.

X jest instytucją o charakterze naukowo-badawczym i edukacyjnym. Cele określone w statucie realizowane są przede wszystkim poprzez gromadzenie, przechowywanie, ochronę i udostępnianie zabytków kultury ludowej z obszaru województwa ś., ze szczególnym uwzględnieniem budownictwa ludowego, popularyzacją kultury ludowej oraz tematyki związanej z martyrologią wsi polskich w czasie II wojny światowej.

Głównym źródłem finansowania działalności jest dotacja podmiotowa przekazywana przez Urząd Marszałkowski Województwa i dotacja przekazywana przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Otrzymane dotacje służą dofinansowaniu działalności bieżącej X (nie dotyczy finansowania inwestycji), płace pracowników, utrzymanie budynków, remonty, bieżąca działalność merytoryczna - organizowanie wystaw, zakup eksponatów. Pozostałe środki przeznaczane na finansowanie działalności statutowej to przychody własne uzyskiwane ze sprzedaży usług, wydawnictw itd. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje czynności korzystające ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT, niepodlegające ustawie o VAT oraz czynności opodatkowane podatkiem VAT.

Organizuje na terenie Parku Etnograficznego w T., w Dworku L. w K. różnego rodzaju zadania, a mianowicie:

  • imprezy folklorystyczne - biletowane (wpływy z biletów);
  • wystawy stałe i czasowe - biletowane (wpływy z biletów);
  • różnorodne płatne zajęcia w plenerze - biletowane (wpływy z biletów) polegające przede wszystkim na edukacji kulturalnej młodzieży i wychowaniu jej poprzez sztukę;
  • konferencje, spotkania integracyjne, rekreacyjne, na zlecenie zakładów pracy, instytucji publicznych, osób fizycznych;
  • wynajem pomieszczeń na prowadzenie działalności gastronomicznej, handlowej i noclegowej;
  • sprzedaży wydawnictw,
  • refakturowania z tytułu rozmów telefonicznych, dostaw mediów.

Obok tej działalności X prowadzi Y w M. udostępniane bezpłatnie.

Muzeum Wsi Kieleckiej przystąpiło do projektu inwestycyjnego pod nazwą „...” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Województwa na lata 2007-2013 w ramach działania 2.3. Promocja gospodarcza i turystyczna regionu Osi 2 „Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz potencjału inwestycyjnego regionu”. Wartość inwestycji to kwota: 14 544 000zł netto, z tego EFRR finansuje w kwocie: 11 635 000 zł, a budżet Województwa finansuje w kwocie: 2 909 000 zł. Środki finansowe z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy zgodnie z zawartą umową w dniu 1 października 2009r. Z rachunku, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej Wnioskodawca dokonywać będzie płatności za nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu inwestycyjnego pod nazwą „...”. Realizacja projektu następuje w latach 2007-2011.

Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach inwestycji realizowanych w przyszłości polega na:

  • przebudowie budynku Dworek L. i całkowitym wyposażeniu wyremontowanych pomieszczeń, które zmienią swój dotychczasowy charakter. Po zrealizowaniu zadania w wyremontowanym obiekcie powstaną sale wystawowe. W holu głównym będzie mieściła się księgarnia, kasa biletowa, kawiarnia,
  • wymianie nawierzchni, przebudowie placu wokół budynku Dworek L. i budynku administracyjno-wystawienniczego oraz zagospodarowanie terenów zielonych parku. Po zrealizowaniu zadania powstanie plac wielofunkcyjny do wykorzystania cele ekspozycyjne i parkingowe,
  • budowie obiektu turystyczno-rekreacyjnego, część I to Centrum Dydaktyczno - Konferencyjne realizowanego na terenie Parku Etnograficznego w T., w gminie Ch.,
  • budowie parkingu i dróg wewnętrznych na terenie Parku Etnograficznego w T.

W wyniku realizacji projektu rozbudowy i przebudowy Wnioskodawca będzie osiągał zwiększone przychody z czynności opodatkowanych, tj. sprzedaży biletów wstępu na wystawy, pokazy, koncerty i imprezy folklorystyczne, wynajmu pomieszczeń, terenu, z organizacji imprez na terenie Parku Etnograficznego i na terenie Dworku L..

Obiekty, które powstaną w wyniku realizacji zadania będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tj. sprzedaży biletów wstępu, wynajmu pomieszczeń, terenu oraz działalności Centrum Dydaktyczno-Konferencyjnego.

W piśmie z dnia 20 kwietnia 2010r. wyjaśniono, iż obiekty, które powstaną w wyniku realizacji zadania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot po rozliczeniu faktur otrzymywanych cyklicznie od wykonawców, a także innych wydatków zrealizowanych w ramach zadania...
  2. Czy można odliczać na bieżąco, tzn. w momencie dokonywania zakupów służących ww. inwestycji, całość podatku, czy też trzeba by dokonywać odliczenia częściowego - przy pomocy proporcji...


Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ zakupy (usług, urządzeń, sprzętu oraz robót budowlanych) dokonywane w przyszłości w ramach realizowanego zadania pod nazwą „...” będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, to przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego, lub ubiegania się o jego zwrot po rozliczeniu faktur otrzymywanych cyklicznie od wykonawców zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Wnioskodawca może odliczać całość podatku w momencie dokonywania zakupów służących tej inwestycji ponieważ po całkowitym zrealizowaniu zadania inwestycyjnego zmodernizowany obiekt Dworek L. jak też nowo powstały obiekt Centrum Dydaktyczno-Konferencyjne wraz z parkingiem i drogami wewnętrznymi będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10 - 13.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W oparciu o przytoczone powyżej przepisy, należy podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i kwot, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

Wnioskodawca w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany jest więc do przyporządkowania w odpowiednich częściach podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej oraz działalności mieszanej).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca wykonuje czynności korzystające ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT, niepodlegające ustawie o VAT oraz czynności opodatkowane podatkiem VAT. Wnioskodawca przystąpił do projektu inwestycyjnego pod nazwą „xxx.” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Województwa na lata 2007-2013. Realizacja projektu następuje w latach 2007-2011.

Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach inwestycji realizowanych w przyszłości polega na:

  • przebudowie budynku Dworek L. i całkowitym wyposażeniu wyremontowanych pomieszczeń, które zmienią swój dotychczasowy charakter. Po zrealizowaniu zadania w wyremontowanym obiekcie powstaną sale wystawowe. W holu głównym będzie mieściła się księgarnia, kasa biletowa, kawiarnia,
  • wymianie nawierzchni, przebudowie placu wokół budynku Dworek L. i budynku administracyjno-wystawienniczego oraz zagospodarowanie terenów zielonych parku. Po zrealizowaniu zadania powstanie plac wielofunkcyjny do wykorzystania na cele ekspozycyjne i parkingowe,
  • budowie obiektu turystyczno-rekreacyjnego, część I to Centrum Dydaktyczno - Konferencyjne realizowanego na terenie Parku Etnograficznego w T., w gminie Ch.,
  • budowie parkingu i dróg wewnętrznych na terenie Parku Etnograficznego w Tokami.

W wyniku realizacji projektu rozbudowy i przebudowy Wnioskodawca będzie osiągał zwiększone przychody z czynności opodatkowanych, tj. sprzedaży biletów wstępu na wystawy, pokazy, koncerty i imprezy folklorystyczne, wynajmu pomieszczeń, terenu, z organizacji imprez na terenie Parku Etnograficznego i na terenie Dworku L..

Obiekty, które powstaną w wyniku realizacji zadania będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tj. sprzedaży biletów wstępu, wynajmu pomieszczeń, terenu oraz działalności Centrum Dydaktyczno-Konferencyjnego.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż wybudowane obiekty będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, iż Wnioskodawca jest w stanie dokonać wyodrębnienia całości kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli więc wszystkie wybudowane w związku z realizacją projektu obiekty przeznaczone zostaną w całości do działalność przynoszącej obroty opodatkowane podatkiem VAT, to wszystkie zakupy związane z przedmiotową inwestycją będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Zatem podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy w ramach realizacji projektu będzie związany z czynnościami opodatkowanymi, a tym samym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tych faktur. W odniesieniu do zakupów związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi nie będzie więc miała zastosowania proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż niezależnie od tego, czy dokonany zakup stanowi kompletny i zdatny do użytkowania środek trwały, czy też dokonywane są dopiero nakłady (inwestycja w toku), których efektem będzie środek trwały - podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, jeśli tylko zakup dokonywany jest w związku z obecnie prowadzoną lub planowaną działalnością opodatkowaną.

Podatnik dokonujący zakupów inwestycyjnych - w określonym momencie nabywa prawo do dysponowania towarem jak właściciel i otrzymuje fakturę VAT. Jeżeli nawet dokonany zakup nie zostaje natychmiastowo zaliczony do środków trwałych, to i tak w świetle przepisów ustawy podatnik nabywa prawo do niezwłocznego odliczenia kwoty podatku VAT wynikającej z faktury dokumentującej dokonany zakup.

Jeżeli zatem podatnik dokonuje zakupów inwestycyjnych, przy czym inwestycja ta po oddaniu do użytkowania będzie służyła wyłącznie czynnościom opodatkowanym, to w kolejnych miesiącach w których dokonywane są zakupy, podatnik ma prawo do odliczenia całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy projektu, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Tym samym w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do uzyskania zwrotu różnicy podatku na wskazany rachunek bankowy według zasad określonych w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wszystkich faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji przeznaczonej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zgodnie z powołanymi przepisami faktury otrzymane z tytułu dokonanych zakupów w ramach realizacji budowy winien wykazać w deklaracjach za poszczególne okresy rozliczeniowe, w których przysługuje mu odliczenie przewidziane w art. 86 ust. 10 i ust. 11.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania, uregulowania § 22 ust. 1 i 2 obowiązującego do dnia 30 grudnia 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Wyżej cytowane unormowanie zgodne jest z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj