Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-174/09-3/TK
z 3 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-174/09-3/TK
Data
2010.02.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe --> Warunki przyznania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe --> Organ właściwy do wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego


Słowa kluczowe
akcyza
procedura zawieszenia poboru akcyzy
skład podatkowy
zezwolenie


Istota interpretacji
Spółka wnosi o potwierdzenie, że przemieszczanie wyrobów alkoholowych (nieoznaczonych znakami akcyzy) pomiędzy Jej składem podatkowym i nowoutworzonym składem podatkowym Kontrahenta (w ramach opisanego wyżej etapu drugiego) za pośrednictwem przebiegającej przez oba te składy linii produkcyjnej będzie odbywało się w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.



Wniosek ORD-IN 803 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2009 r. (data wpływu 6 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.) o pełnomocnictwo do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest producentem napojów alkoholowych.

Obecnie Spółka wytwarza w swoim składzie podatkowym zlokalizowanym w wyroby alkoholowe z surowca (spirytusu) dostarczanego przez głównego odbiorcę jej produktów (dalej: Kontrahent) i odprzedaje produkty z przeznaczeniem do dystrybucji na terytorium kraju Kontrahentowi.

Nabyte przez Kontrahenta wyroby są przemieszczane z zapłaconą akcyzą do jego składu podatkowego magazynowego w i następnie dalej przez niego dystrybuowane (odsprzedawane).

Ponieważ obecny model biznesowy stwarza dla obu stron liczne niedogodności, zarówno Spółka, jak i Kontrahent planują jego zmianę nakierowaną na (I) poprawienie płynności finansowej poprzez przesunięcie w czasie konieczności ponoszenia ciężaru podatku akcyzowego z etapu wyprowadzenia wyrobów alkoholowych ze składu podatkowego Spółki na moment ich faktycznego dopuszczenia do konsumpcji, czyli wyprowadzenia ze składu podatkowego Kontrahenta, (II) zmniejszenie kosztów magazynowania wyrobów gotowych poprzez możliwość składowania gotowych wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz (III) zmniejszenie kosztów gospodarki zakupowo-materiałowej poprzez zachowanie własności wyrobów po stronie Kontrahenta.

Nowy model zakłada zlecenie przez Kontrahenta produkcji napojów alkoholowych Spółce. Analizowany model będzie obejmował trzy etapy.

W ramach etapu pierwszego Kontrahent będzie dostarczał surowce do produkcji wyrobów alkoholowych, w szczególności - spirytus, do składu podatkowego Spółki. Surowce będą wprowadzane do składu Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Następnie, na ich bazie, Spółka będzie wytwarzała na zlecenie Kontrahenta wyroby alkoholowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Etap drugi zakłada przemieszczenie nieoznaczonych znakami akcyzy wyrobów alkoholowych do nowoutworzonego składu podatkowego magazynowego Kontrahenta. Skład Kontrahenta zostanie utworzony na powierzchni wydzielonej z istniejącego składu podatkowego Spółki (powierzchnia składu podatkowego Spółki ulegnie zmniejszeniu). Kontrahent uzyska w tym celu od Spółki odpowiedni tytuł prawny upoważniający go do korzystania z powierzchni przeznaczonej na jego skład magazynowy, oba składy będą prowadzone na odrębnych powierzchniach (w odrębnych miejscach). Powierzchnie składów (miejsca) zostaną fizycznie rozdzielone. Granica między tymi powierzchniami (miejscami) będzie granicą pomiędzy dwoma odrębnymi składami podatkowymi.

Wydzielenie powierzchni pod skład podatkowy Kontrahenta nastąpi w poprzek obecnie funkcjonującej linii produkcyjnej należącej do Spółki w taki sposób, że etap produkcji obejmujący rozlew alkoholu będzie odbywał się na odcinku znajdującym się w składzie podatkowym Spółki. Następnie, produkt (bez znaków akcyzy) zostanie dostarczony za pośrednictwem linii produkcyjnej do składu podatkowego Kontrahenta w celu nałożenia znaków akcyzy/w zależności od przyjętego rozwiązania - również w celu nałożenia etykiet.

Przemieszczanie wyrobów pomiędzy składem podatkowym Spółki i składem podatkowym Kontrahenta będzie odbywało się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie wystawianego przez Spółkę administracyjnego dokumentu towarzyszącego (dalej: ADT), przy czym odpowiedni dokument zostanie dostarczony kontrahentowi najpóźniej w ciągu 24 godzin od odbioru przez niego wyrobów, których dokument ten dotyczy.

Ostatni trzeci etap będzie obejmował nakładanie znaków akcyzy (etykiet) przez Kontrahenta na otrzymane wyroby alkoholowe, ich późniejsze pakowanie, przemieszczenie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego Kontrahenta w oraz - następnie - wyprowadzenie ze składu podatkowego Kontrahenta w celu dystrybucji na terenie kraju oraz (opcjonalnie) poza jego granicami.

Zarówno surowiec (spirytus), jak i wytworzone gotowe napoje alkoholowe, będą stanowiły własność Kontrahenta. w okresie przejściowym, Spółka może korzystać z własnych surowców do produkcji wyrobów alkoholowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Spółka wnosi o potwierdzenie, że przemieszczanie wyrobów alkoholowych (nieoznaczonych znakami akcyzy) pomiędzy jej składem podatkowym i nowoutworzonym składem podatkowym Kontrahenta (w ramach opisanego wyżej etapu drugiego) za pośrednictwem przebiegającej przez oba te składy linii produkcyjnej będzie odbywało się w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy...

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego będzie on uprawniony do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. w tej sytuacji zostaną bowiem wypełnione warunki jej zastosowania, tj.: (I) przemieszczane będą wyroby akcyzowe, (II) wyroby te będą przemieszczane pomiędzy składami podatkowymi, (III) przemieszczenie wyrobów pomiędzy składami podatkowymi będzie dokumentowane ADT, (IV) Spółka złoży odpowiednie zabezpieczenie akcyzowe.

Swoje stanowisko Spółka uzasadnia poniżej.

Zgodnie z poz. 18 do załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym (Dz. u. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm. - dalej ustawa o podatku akcyzowym), wyroby sklasyfikowane pod kodem CN 2208 to alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj., w szczególności wódki, likiery i pozostałe napoje alkoholowe, są wyrobami akcyzowymi.

W myśl art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku akcyzowym, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeśli „wyroby akcyzowe są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju”.

Powyższy przepis ustanawia podstawową zasadę, zgodnie z którą przemieszczanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jest możliwe w przypadku transferu tych wyrobów pomiędzy składami podatkowymi. Warto wskazać, że zasada ta została potwierdzona w pkt 17 preambuły do dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego (omawiany akt wszedł w życie 15 stycznia 2009 r. i z dniem 1 kwietnia 2010 r. zastąpi dyrektywę Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania), w świetle której „powinna istnieć możliwość przemieszczania wyrobów akcyzowych na terenie wspólnoty w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przed dopuszczeniem do konsumpcji. Takie przemieszczanie powinno być dozwolone pomiędzy składem podatkowym a różnymi miejscami przeznaczenia, przede wszystkim innymi składami podatkowymi, ale również innymi miejscami zgodnie z celami niniejszej dyrektywy”. Powyższa zasada wynika również z obecnie obowiązujących przepisów wspólnotowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym, za skład podatkowy uważa się miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest łączne spełnienie przez podmiot prowadzący skład podatkowy następujących warunków: (I) dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych ADT i (II) złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Stosownie do art. 63 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej, powstałe albo mogące powstać, zobowiązanie podatkowe.

Na podstawie art. 65 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, celem zagwarantowania pokrycia potencjalnych zobowiązań podatkowych podmiotu prowadzącego skład podatkowy, podmiot ten składa zabezpieczenie generalne, którego wysokość ustalana jest przez właściwego naczelnika celnego w oparciu o regulacje § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lipca 2009 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Dz. u. z 2009 r. Nr 108, poz. 902).

Z powyższych przepisów wynika, że podstawowe warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, to:

  1. przemieszczanie wyrobów akcyzowych;
  2. istnienie składów podatkowych, pomiędzy którymi wyroby te są przemieszczane;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych ADT;
  4. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Poniżej, Spółka wykazuje, że w opisanej przez nią sytuacji wszystkie powyższe warunki zostaną wypełnione.

Ad. a) Wyroby akcyzowe

Przedmiotem przemieszczania w objętym wnioskiem zdarzeniu przyszłym będą wyroby akcyzowe sklasyfikowane pod kodem CN 2208, a więc wyroby akcyzowe z art. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Ad. b) Skład podatkowy

Kontrahent zamierza utworzyć odrębny skład podatkowy, który zostanie wydzielony z istniejącego składu podatkowego Spółki w ten sposób, że aktualna powierzchnia składu Spółki zostanie pomniejszona o powierzchnię przeznaczoną na skład podatkowy Kontrahenta. Wskutek wydzielenia powierzchni pod skład podatkowy Kontrahenta, powstaną dwa odrębne składy podatkowe prowadzone w dwóch różnych miejscach (na różnych powierzchniach) przez dwa różne podmioty. Składy będą zlokalizowane wokół linii produkcyjnej.

Kontrahent i Spółka będą korzystali z różnych elementów tej linii (z osobnych odcinków linii produkcyjnej).

Skład podatkowy utworzony w powyższy sposób będzie wypełniał warunki z art. 2 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym. Jednocześnie, w tej sytuacji nie znajdzie zastosowania § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (Dz. u. z 2009 r. Nr 32, poz. 241), zgodnie z którym „nie wydaje się zezwolenia na prowadzenie w jednym miejscu lub pomieszczeniu więcej niż jednego składu podatkowego”.

Istota § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. polega na tym, że przepis ten przeciwdziała sytuacjom, w których dokładnie to samo miejsce/powierzchnia stanowi podstawę funkcjonowania dla kilku składów podatkowych. Stąd, w przypadku wydzielenia z powierzchni aktualnego składu podatkowego odrębnej powierzchni z przeznaczeniem na nowy skład podatkowy (przypadek Spółki), a więc w sytuacji fizycznego wyodrębnienia nowego pomieszczenia, nie występuje wskazany w tym przepisie przypadek równoczesnego prowadzenia w jednym pomieszczeniu/miejscu kilku składów podatkowych.

Powyższe oznacza, że przepis ten nie sprzeciwia się fizycznemu wyodrębnieniu ze składu podatkowego powierzchni z przeznaczeniem na nowy skład podatkowy. Wówczas, na powierzchni wyodrębnionej działa wyłącznie nowy skład podatkowy/skład „stary” działa w oparciu o powierzchnię pomniejszoną o część przeznaczoną na utworzenie nowego składu podatkowego.

Powyższy wniosek potwierdza Ministerstwo Finansów - w piśmie z 7 kwietnia 2004 r. skierowanym do Dyrektorów Izb Celnych w sprawie ogólnych warunków do wydania zezwolenia na prowadzenie składów podatkowych w sytuacji wyodrębnienia na terenie aktualnego składu podatkowego miejsca, które będzie stanowiło odrębny skład podatkowy Ministerstwo wskazało, że takie wyodrębnienie jest możliwe „gdy kilka podmiotów będzie prowadziło swoją działalność gospodarczą w tym samym miejscu, korzystając z niego np. z tytułu współwłasności, umowy najmu, dzierżawy lub innego tytułu prawnego o podobnym charakterze. Wspólne korzystanie z tego samego miejsca może wynikać ze specyfiki procesów technologicznych, tym samym wymuszając wspólne korzystanie z części urządzeń infrastruktury, np. z tej samej linii produkcyjnej. Wszelkie kwestie organizacyjno-techniczne oraz zależności pomiędzy podmiotami w tym zakresie powinny regulować szczegółowo regulaminy poszczególnych składów podatkowych. w takim przypadku nie dochodzi do sytuacji funkcjonowania składu podatkowego w innym składzie podatkowym”.

Podobny wniosek wynika z praktyki organów podatkowych (co prawda stosowanej przed dniem 1 marca 2009 r. ale mającej zastosowanie również do sytuacji po tym dniu) - pismo naczelnika Urzędu Celnego z dnia 12 kwietnia 2005 r.

Specyfika sytuacji opisanej przez Ministerstwo w powyższym piśmie dokładnie odpowiada sytuacji przedstawionej wyżej przez Spółkę. Konkluzja Ministerstwa o dopuszczalności takiego rozwiązania powinna zatem również stosować się do Spółki.

Ad. c) Administracyjny dokument towarzyszący

W ramach planowanego rozwiązania, przemieszczanie wyrobów alkoholowych pomiędzy składami podatkowymi będzie odbywało się w sposób ciągły - Spółka będzie wystawiała i dołączała do przemieszczanych wyrobów alkoholowych ADT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, jednym z warunków zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych ADT.

Częstotliwość wystawiania ADT nie jest w żaden sposób uregulowana w przepisach dotyczących podatku akcyzowego. z treści wskazówek w zakresie wypełniania i stosowania dokumentów ADT zawartych na odwrocie karty 1 ADT, w szczególności - z treści pkt 1.7 not wyjaśniających do wzoru ADT, można wnioskować, że taki dokument musi zostać wystawiony tak, aby co najmniej w ciągu 24 godzin od odbioru wyrobów, których dotyczy dotarł do miejsca dostawy towarów.

Spółka i Kontrahent, celem uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości, potraktują powyższy termin w ich specyficznym przypadku jako termin maksymalny (formalnie termin ten dotyczy tylko przesyłu wyrobów ropopochodnych rurociągami) i tak zorganizują wystawianie dokumentów ADT, że dokumenty te będą dostarczane Kontrahentowi najpóźniej w ciągu 24 godzin od odbioru przez niego wyrobów, których dotyczą.

Ad. d) Zabezpieczenie akcyzowe

Stosownie do przepisów ustawy o podatku akcyzowym oraz przepisów aktów wykonawczych, Spółka jako podmiot prowadzący skład podatkowy dokonujący wysyłki wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy będzie zobowiązana do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie ustalonej przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych w sytuacji objętej wnioskiem będzie także wypełniało wymogi dotyczące zasad ewidencyjnych umożliwiające objęcie kontrolą i monitorowaniem w ramach szczególnego nadzoru podatkowego procesu wysyłki i odbioru wskazanych wyrobów akcyzowych odpowiednio przez Kontrahenta i Spółke.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy przemieszczanie wyrobów alkoholowych pomiędzy składem podatkowym prowadzonym przez Spółkę, a składem podatkowym Kontrahenta w ramach jednej linii produkcyjnej spełnia przesłanki uprawniające do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Polskie uregulowania dotyczące opodatkowania wyrobów akcyzowych, zawarte zostały w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. u. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z art. 2 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Stosownie do art. 49 ust. 1 ustawy, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu. Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego może być wydane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 lata, albo na czas nieoznaczony (art. 49 ust. 2 ustawy).

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 84 ust. 2 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (Dz. u. Nr 32, poz. 241) zwanym dalej rozporządzeniem, określił m.in. szczegółowy sposób wydawania oraz cofania zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego (§ 1 pkt 1a rozporządzenia).

W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia, podmiot ubiegający się o wydanie zezwoleń, o których mowa w § 1 pkt 1, składa do właściwego naczelnika urzędu celnego odpowiednio wypełniony wniosek wraz z wymaganymi dokumentami. Wzór wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia (§ 1 pkt 2 rozporządzenia).

Stosownie do § 5 rozporządzenia, właściwy naczelnik urzędu celnego, po zweryfikowaniu danych zawartych we wniosku i dołączonych do niego dokumentów, dokonuje w obecności wnioskodawcy lub osoby reprezentującej wnioskodawcę oceny miejsca przeznaczonego na prowadzenie składu podatkowego. z czynności tej sporządza się protokół zawierający w szczególności ustalenia dotyczące lokalizacji, powierzchni, sposobu odgrodzenia miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym od innych powierzchni i terenów, sposobu zabezpieczenia tego miejsca oraz opis wyposażenia systemu zabezpieczenia technicznego i biurowego.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia, przed wydaniem zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego właściwy naczelnik urzędu celnego wzywa wnioskodawcę do złożenia zabezpieczenia akcyzowego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, chyba że wnioskodawca został zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy.

Na uzasadniony wniosek złożony przez wnioskodawcę przed upływem terminu, o którym mowa w § 6 ust. 1 rozporządzenia, właściwy naczelnik urzędu celnego może przedłużyć termin wyznaczony do złożenia zabezpieczenia akcyzowego nie dłużej jednak niż o 30 dni (§ 6 ust. 2 rozporządzenia).

Wmyśl z § 6 ust. 3 rozporządzenia, jeżeli zabezpieczenie akcyzowe nie zostanie złożone w terminie, o którym mowa w § 6 ust. 1 rozporządzenia, albo w terminie określonym na podstawie § 6 ust. 2 rozporządzenia, właściwy naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję o odmowie wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Stosownie do § 8 rozporządzenia, nie wydaje się zezwolenia na prowadzenie w jednym miejscu lub pomieszczeniu więcej niż jednego składu podatkowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

W myśl art. 40 ust 1 pkt 1 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są:

  1. w składzie podatkowym,
  2. przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,
  3. przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. w przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem (art. 40 ust. 5 ustawy).

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż w ramach etapu drugiego zakłada przemieszczenie nieoznaczonych znakami akcyzy wyrobów alkoholowych do nowoutworzonego składu podatkowego magazynowego Kontrahenta. Skład Kontrahenta zostanie utworzony na powierzchni wydzielonej z istniejącego składu podatkowego Spółki (powierzchnia składu podatkowego Spółki ulegnie zmniejszeniu). Kontrahent uzyska w tym celu od Spółki odpowiedni tytuł prawny upoważniający go do korzystania z powierzchni przeznaczonej na jej skład magazynowy. Oba składy będą prowadzone na odrębnych powierzchniach (w odrębnych miejscach). Powierzchnie składów (miejsca) zostaną fizycznie rozdzielone. Granica między tymi powierzchniami (miejscami) będzie granicą pomiędzy dwoma odrębnymi składami podatkowymi.

Wydzielenie powierzchni pod skład podatkowy Kontrahenta nastąpi w poprzek obecnie funkcjonującej linii produkcyjnej należącej do Spółki w taki sposób, że etap produkcji obejmujący rozlew alkoholu będzie odbywał się na odcinku znajdującym się w składzie podatkowym Spółki. Następnie, produkt (bez znaków akcyzy) zostanie dostarczony za pośrednictwem linii produkcyjnej do składu podatkowego Kontrahenta w celu nałożenia znaków akcyzy, w zależności od przyjętego rozwiązania - również w celu nałożenia etykiet.

Przemieszczanie wyrobów pomiędzy składem podatkowym Spółki i składem podatkowym Kontrahenta będzie odbywało się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie wystawianego przez Spółkę administracyjnego dokumentu towarzyszącego, przy czym odpowiedni dokument zostanie dostarczony Kontrahentowi najpóźniej w ciągu 24 godzin od odbioru przez niego wyrobów, których dokument ten dotyczy.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest łączne spełnienie przez podmiot prowadzący skład podatkowy następujących warunków:

  1. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego administracyjnego dokumentu towarzyszącego:

  1. z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych przez odbiorcę,
  2. z potwierdzeniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium Wspólnoty Europejskiej przez urząd celny, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów

   - w części objętej potwierdzeniem (art. 41 ust. 5 ustawy).

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 43 ust. 1 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. u. Nr 32, poz. 229 ze zm.) określił:

  1. wzór formularza administracyjnego dokumentu towarzyszącego;
  2. warunki, na jakich dokument handlowy może zastąpić administracyjny dokument towarzyszący;
  3. szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności sposób obiegu i terminy przekazywania kart administracyjnego dokumentu towarzyszącego, dokumentowania procedury w przypadku zaginięcia lub zniszczenia kart administracyjnego dokumentu towarzyszącego, sposób prowadzenia ewidencji administracyjnych dokumentów towarzyszących oraz szczegółowy zakres danych, które powinna zawierać ewidencja, sposób potwierdzania odbioru wyrobów akcyzowych przez odbiorcę, warunki wykorzystywania duplikatów administracyjnego dokumentu towarzyszącego, a także sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku importu wyrobów akcyzowych;
  4. szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy odnośnie wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, sposób prowadzenia ewidencji dokumentów handlowych towarzyszących przemieszczaniu tych wyrobów oraz zakres danych, które powinna zawierać ewidencja;
  5. sposób postępowania w przypadku nieotrzymania administracyjnego dokumentu towarzyszącego;
  6. szczegółowe warunki i tryb zwrotu akcyzy w przypadkach, o których mowa w art. 42 ust. 4 ustawy;
  7. szczegółowe warunki dokonywania przeładunku wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy poza składem podatkowym;
  8. wzór oraz sposób obiegu kart uproszczonego dokumentu towarzyszącego;
  9. warunki, na jakich dokument handlowy może zastąpić uproszczony dokument towarzyszący

(§ 1 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych:

  1. Administracyjny dokument towarzyszący składa się z pięciu akt.
  2. Przeznaczenie akt 1-4 administracyjnego dokumentu towarzyszącego określone jest w notach wyjaśniających zamieszczonych na odwrocie karty 1 administracyjnego dokumentu towarzyszącego.
  3. Karta 0 administracyjnego dokumentu towarzyszącego jest przeznaczona dla naczelnika urzędu celnego właściwego ze względu na miejsce prowadzenia składu podatkowego wysyłającego.

Stosownie do zapisu w punkcie 1.6. not wyjaśniający zamieszczonych na odwrocie karty 1 administracyjnego dokumentu karty 2, 3 i 4 muszą być załączone do wyrobów w czasie przemieszczania.

W myśl art. 117 ust. 1 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, przed przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych lub dokonaniem ich sprzedaży.

Mając na uwadze zapis art. 52 ust. 1 należy zaznaczyć, iż właściwy naczelnik urzędu celnego odmawia wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w przypadku gdy:

  1. podmiot występujący z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego nie spełnia warunków, o których mowa w art. 48 ust. 1, 3 lub 4, przy czym przy ocenie spełnienia warunku, o którym mowa w art. 48 ust. 1 pkt 6, bierze się pod uwagę okres ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia;
  2. wydanie zezwolenia może powodować zagrożenie ważnego interesu publicznego;
  3. proponowana lokalizacja składu podatkowego, stan lub wielkość pomieszczeń, w których ma być prowadzony skład podatkowy, lub stan ich wyposażenia uniemożliwiają sprawowanie właściwej kontroli.

W myśl art. 49 ust. 7 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianach danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 1, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia należy dokonać przed dokonaniem tej zmiany (art. 49 ust. 8 ustawy).

Reasumując, przemieszczanie wyrobów alkoholowych (nieoznaczonych znakami akcyzy) za pośrednictwem przebiegającej linii produkcyjnej będzie odbywało się w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy po uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1- rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj