Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-153/10-4/DG
z 18 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-153/10-4/DG
Data
2010.06.18


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
dokumentacja
inwestycje zaniechane
koszty uzyskania przychodów
wydatek


Istota interpretacji
1) Czy spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę wydatków poniesionych na dokumentację projektową sporządzoną w 2000 r. jako wydatku poniesionego na zaniechaną inwestycję, sporządzając przy tym protokół z komisyjnego zniszczenia dokumentacji?2) Czy postępowanie spółki będzie prawidłowe jeżeli zaniecha inwestycji i dokona jej wyksięgowania z zapisów księgowych zarówno dla celów bilansowych jaki podatkowych?



Wniosek ORD-IN 473 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 08.03.2010r. (data wpływu 12.03.2010r.) oraz piśmie z dnia 26.04.2010r. (data nadania 27.04.2010r., data wpływu 29.04.2010r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 15.04.2010r. Nr IPPB5/423-153/10-2/DG (data nadania 15.04.2010r., data doręczenia 21.04.2010r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie

  • momentu zaliczenia do kosztów zaniechanej inwestycji wydatków na dokumentację – jest nieprawidłowe,
  • możliwości wyksięgowania dla celów bilansowych i podatkowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2010r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zaniechaną inwestycję.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka w 2000 r. podjęła decyzję o rozpoczęciu realizacji inwestycji. W tym celu dokonano podziału wcześniej nabytej nieruchomości gruntowej o łącznej powierzchni 8, 2145 ha, na działki budowlane. W związku z planami wybudowania osiedla domów jednorodzinnych w tym samym roku spółka zleciła wykonanie dokumentacji projektowej 76 domów w różnej konfiguracji ustawienia i lokalizacji budynków. Następnie w 2006 r. w związku ze zmianą strategii spółki dokonano sprzedaży ww. gruntów przy czym sprzedaż nie obejmowała wskazanej dokumentacji projektowej. W chwili obecnej spółka rozważa podjęcie decyzji o zaniechaniu inwestycji i wyksięgowaniu jej z zapisów księgowych, zaliczając jednocześnie poniesione, wydatki na dokumentację projektową w wysokości 471.912, 72 zł do kosztów podatkowych.

W zapisach księgowych wykonana dokumentacja projektowa widnieje na koncie środki trwałe w budowie. Spółka zamierza przeprowadzić komisyjnie fizyczną likwidację dokumentacji technicznej oraz sporządzić protokół z jej przebiegu, a także dokonać wyksięgowania jej z zapisów księgowych zarówno dla celów bilansowych jak i podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę wydatków poniesionych na dokumentację projektową sporządzoną w 2000 r. jako wydatku poniesionego na zaniechaną inwestycję, sporządzając przy tym protokół z komisyjnego zniszczenia dokumentacji...
  2. Czy postępowanie spółki będzie prawidłowe jeżeli zaniecha inwestycji i dokona jej wyksięgowania z zapisów księgowych zarówno dla celów bilansowych jaki podatkowych...

Spółka w związku z planami wybudowania osiedla domów jednorodzinnych na zakupionej nieruchomości o łącznej powierzchni 8,2145 ha zleciła w 2000 r. wykonanie dokumentacji projektowej 76 domów w różnej konfiguracji ustawienia i lokalizacji budynków Następnie w 2006 r. w związku ze zmianą strategii Spółka dokonała sprzedaży ww. nieruchomości. Sprzedaż nie obejmowała ww. dokumentacji projektowej. Zgodnie z art. 15 ust 4f ustawy podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r., koszty zaniechanych inwestycji są potrącane w dacie zbycia inwestycji lub ich likwidacji. Wydatki poniesione na niedokończoną inwestycję, mogą być więc kosztami uzyskania przychodów w sytuacji zlikwidowania zaniechanej inwestycji, przy czym tylko fizyczna likwidacja inwestycji umożliwi uznanie poniesionych na nią wydatków za koszty uzyskania przychodów. Spółka stoi na stanowisku, ze nabyta przez nią dokumentacja projektowa mieści się w definicji pojęcia „inwestycje” i w związku z tym istnieje możliwość przeprowadzenia obecnie jej Iikwidacji poprzez zniszczenie dokumentacji. Wobec tego wydatki poniesione na dokumentację techniczną można uznać za koszty uzyskania przychodów Ponadto, zdaniem spółki, sporządzenie protokołu z komisyjnego zniszczenia dokumentacji będzie wystarczającym dowodem realizacji przepisu art. 15 ust. 4f ustawy podatek dochodowy od osób prawnych, a wydatki związane ze sporządzeniem dokumentacji można uznać za koszt uzyskania przychodu 2010 r.

Zaprezentowane wyżej stanowisko spółki znajduje potwierdzenie w wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacji indywidualnej z dnia 16 lipca 2009 r. o sygnaturze IPPB5/423-352/09/JC. Zgodnie ze stanowiskiem organu „Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartość nierozliczonej dokumentacji jako wydatku związanego z zaniechaną inwestycją a protokół zniszczenia komisyjnego będzie oznaczał zakończenie procesu likwidacji”.

Reasumując powyższe, sporządzenie protokołu z komisyjnego zniszczenia dokumentacji stanowić będzie zdaniem spółki wystarczający dowód realizacji art. 15 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a wydatki poniesione na sporządzenie dokumentacji projektowej możemy uznać za koszt uzyskania przychodu 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

W świetle art. 4a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) pod pojęciem inwestycji rozumie się środki trwałe w budowie w rozumieniu ustawy o rachunkowości czyli zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej podatnicy podejmują zadania inwestycyjne związane w szczególności z wytworzeniem lub ulepszeniem środków trwałych.

W toku prowadzonej inwestycji może również dojść do jej zaniechania, z którym mamy do czynienia wówczas, gdy podatnik nie podejmuje kolejnych czynności związanych z prowadzonym procesem inwestycyjnym, pomimo że nie został on zakończony. Innymi słowy jest to brak działania, zaprzestanie dokonywania następnych czynności, a w konsekwencji rezygnacja z podjętych wcześniej zamierzeń i odstąpienie od inwestycji. Przy czym zaniechanie inwestycji dotyczy także rezygnacji z inwestycji na etapie wstępnych czynności związanych z planowaną budową.

Wydatki ponoszone w związku z inwestycją są kosztem uzyskania przychodu. Gdy powiększają wartość inwestycji, wpływają na przyszłą wartość początkową środka trwałego, który powstanie po zakończeniu inwestycji. Wydatki poniesione na zakończone inwestycje, staną się, co do zasady, kosztami uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. Ustawodawca dozwala także rozliczyć w kosztach podatkowych koszty inwestycji, która nie została przez podatnika dokończona, nie żądając spełnienia jakiś dodatkowych warunków np. zaniechania z określonych powodów. Niewątpliwie jednak podatnik rozliczający w kosztach podatkowych wydatki poniesione na taką inwestycję powinien być w stanie wykazać, że podejmując ją zakładał jej związek z uzyskiwaniem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Warunek ten jest podstawowy w zaliczeniu wydatku do kosztu uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust.1 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 4f ustawy, koszty zaniechanych inwestycji są potrącalne w dacie zbycia inwestycji lub ich likwidacji. Ustawodawca jednakże nie wprowadził do przepisów podatkowych definicji legalnej pojęcia „likwidacja inwestycji”. Dlatego też dokonując interpretacji przepisów dotyczących likwidacji należy posłużyć się wykładnią językową tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl) zlikwidować to powodować, że coś przestaje istnieć lub traci ważność, usuwać, pozbywać się czegoś”. Zatem na podstawie art. 15 ust. 4f ustawy podatkowej wydatki poniesione na niedokończoną inwestycję, mogą być kosztami uzyskania przychodów w dwóch sytuacjach:

  • sprzedaży niedokończonej inwestycji, najlepiej wraz z całą dokumentacją, analizami itp., aby nie było wątpliwości co do rezygnacji z niej. W takim bowiem przypadku poniesione koszty posłużą osiągnięciu przychodu ze sprzedaży inwestycji, a zatem wystąpi bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy,
  • zlikwidowania zaniechanej inwestycji.

Wydatki poniesione na dokumentację projektową niezbędną do rozpoczęcia i prowadzenia inwestycji, stanowią koszt zaniechanej inwestycji w chwili zbycia inwestycji lub jej likwidacji. Systemowa wykładnia przepisu art. 15 ust. 4f ustawy podatkowej daje podstawę do oceny, iż w ramach likwidacji zaniechanej inwestycji, wystarczające do uznania kosztów wytworzenia czy nabycia dokumentacji inwestycyjnej, jako kosztów uzyskania przychodów, jest podjęcie decyzji o trwałym i definitywnym odstąpieniu od dalszego prowadzenia zadania inwestycyjnego. W odniesieniu do tych nakładów, nie jest racjonalna ich fizyczna likwidacja, również ze względów dowodowych, bowiem zniszczenie nośników tych wartości pozbawiłoby podatnika możliwości udowodnienia rzeczywistego poniesienia kosztu w celu osiągnięcia przychodów.

W takim przypadku wystarczające do uznania kosztów zaniechanej inwestycji jest podjęcie decyzji o zaniechaniu inwestycji, wykreślenie inwestycji z ewidencji rachunkowej i sporządzenie protokołu likwidacyjnego, dokumentującego skutki decyzji o zaniechaniu inwestycji. Warunkiem uznania tych wydatków za koszty podatkowe jest, aby efekt nakładów poniesionych na zaniechaną inwestycję nie był wykorzystywany w przyszłości. Dane zawarte w dokumentacjach, analizach, ekspertyzach i opiniach podlegają określonym obowiązkom wynikającym z innych przepisów. W odniesieniu do dokumentacji będą to przede wszystkim przepisy ustawy o rachunkowości, określające terminy jej przechowywania (art. 74).

Zatem w sytuacji wskazanej we wniosku, gdy w 2010r. dojdzie do podjęcia decyzji o trwałym zaniechaniu inwestycji, dokumentację projektową dotyczącą budowy osiedla domów jednorodzinnych, należy zaliczyć do kosztów zaniechanej inwestycji na podstawie art. 15 ust. 4f ustawy podatkowej. Warunkiem uznania inwestycji za zaniechaną jest więc w przypadku dokumentacji wykreślenie inwestycji z ewidencji rachunkowej i sporządzenie protokołu likwidacyjnego, dokumentującego skutki decyzji o zaniechaniu inwestycji bez konieczności przeprowadzenia fizycznej likwidacji dokumentacji.

Końcowo, odnosząc się jeszcze do przywołanej w treści wniosku interpretacji indywidualnej tutejszy Organ stwierdza, iż stan faktyczny, którego dotyczy powołane rozstrzygnięcie jest inny niż w sprawie przedstawionej przez Spółkę - stąd taka interpretacja jako nie stanowiąca źródła powszechnie obowiązującego prawa nie może bezpośrednio rzutować na stanowisko zajęte przez Organ w niniejszej sprawie a dotyczącej Spółki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj