Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-57/10/AŻ
z 28 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/436-57/10/AŻ
Data
2010.04.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Przedmiot opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
darowizna
darowizna
działki rolne
działki rolne
gospodarstwo rolne
gospodarstwo rolne
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy w wyniku sprzedaży 26a działki rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego w drodze darowizny wnioskodawca utraci zwolnienie, z którego skorzystał w momencie nabycia darowizny w 2007r.- jeśli tak, to czy utrata zwolnienia dotyczy całej darowizny otrzymanej w 2007r. czy części tj. 26a, które zamierza sprzedać?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 12 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działki rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego tytułem darowizny - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działki rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego tytułem darowizny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W lipcu 2007r. wnioskodawca wraz z żoną otrzymał darowiznę od teściów: budynek mieszkalny oraz nieruchomość rolno-leśną o powierzchni 3 ha, z tego 2 ha stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Wspomniane gospodarstwo rolne wnioskodawca prowadzi wspólnie z żoną. Wnioskodawca zaznacza, że spełnia wymogi prowadzenia gospodarstwa rolnego, gdyż posiada wykształcenie rolnicze. Darowizna gospodarstwa rolnego na rzecz wnioskodawcy (zięcia) zwolniona została od podatku na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn. Darowizna dokonana na rzecz żony zwolniona została na podstawie art. 4a ust. 1 oraz ust. 4 pkt 2 ww. ustawy. W akcie notarialnym został ujęty zapis, iż wnioskodawca wraz z żoną będą prowadzili gospodarstwo rolne przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia oraz zamieszkiwali w darowanym budynku. Była to pierwsza darowizna dokonana na rzecz wnioskodawcy i jego żony przez teściów w ciągu ostatnich 5 lat. Wyżej opisana darowizna jest zwolniona od podatku pod warunkiem, że przez okres co najmniej 5 lat wnioskodawca wraz z żoną będą prowadzić gospodarstwo rolne oraz będą zamieszkiwać w darowanym budynku. W najbliższym czasie wnioskodawca zamierza wraz z żona sprzedać działkę rolną o pow. 26 arów wchodzącą w skład gospodarstwa rolnego, a w jej miejsce kupić inną działkę rolną o pow. 65 arów od osoby, która również prowadzi gospodarstwo rolne. Wartość działki, którą wnioskodawca chce sprzedać oraz wartość działki, którą chce kupić wynosi około 5 000 zł. Działki rolne, które wnioskodawca wraz z żoną zamierza kupić oraz sprzedać wskutek tego działania nie zmienią charakteru rolnego, nadal będą działkami rolnymi. Gospodarstwo rolne wnioskodawcy nadal będzie gospodarstwem rolnym – powiększonym o 39 arów i nadal będzie prowadzone przez wnioskodawcę wraz z żoną. Zgodnie z zapisem zawartym w akcie notarialnym wnioskodawca wraz żoną będzie prowadzić gospodarstwo rolne przez co najmniej 5 lat od dnia nabycia. Umowę sprzedaży działki jak i zakupu nowej działki wnioskodawca zamierza zawrzeć w formie aktu notarialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w wyniku sprzedaży działki rolnej o pow. 26 arów wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego w drodze darowizny wnioskodawca utraci zwolnienie, z którego skorzystał w momencie nabycia darowizny w 2007r.- jeśli tak, to czy utrata zwolnienia dotyczy całej darowizny otrzymanej w 2007r. czy części tj. 26 arów, które zamierza sprzedać...
  2. W razie utraty zwolnienia w jakiej wysokości i na jakim formularzu należy odprowadzić podatek...
  3. Czy w wyniku sprzedaży działki rolnej o powierzchni 26 arów wystąpi podatek, jeśli tak to w jakiej wysokości...
  4. Czy po dokonanej sprzedaży działki należy ten fakt zgłosić do urzędu skarbowego, jeśli tak - to na jakim formularzu i w jakim czasie...

Wskazać należy, iż przywołane w niniejszej interpretacji stanowisko wnioskodawcy odnosi się do pytania 1 i 2. W zakresie pytania 3 i 4 – z uwagi na odrębne w tym zakresie rozstrzygnięcie - pominięto stanowisko wnioskodawcy adekwatne do wskazanych pytań.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie utraci zwolnienia w związku z otrzymaną darowizną i nie będzie musiał płacić podatku od spadków i darowizn, gdyż nadal będzie posiadał oraz prowadził gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym; użytki rolne przekraczają powierzchnię 1 ha i na skutek sprzedaży i zakupu działek nie utracą charakteru rolnego. Wnioskodawca spełnia również wymogi prowadzenia gospodarstwa rolnego, gdyż posiada wykształcenie rolnicze. Wnioskodawca wskazuje, iż w miejsce sprzedanej działki o pow. 26 arów zakupi działkę o pow. 56 arów, a zatem jego gospodarstwo zwiększy się o 39 arów i nadal będzie gospodarstwem rolnym. Zdaniem wnioskodawcy zatem warunek prowadzenia gospodarstwa przez 5 lat pozostanie spełniony. Wnioskodawca uważa, że nie wystąpi podatek i nie należy tego faktu zgłaszać do urzędu, gdyż zwolnienie jest zachowane. Zwolnienie powinno zostać utrzymane.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego – w zakresie pytań 1 i 2 - dotyczącą podatku od spadków i darowizn. W pozostałym zakresie, tj. pytań 3 i 4 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 93, poz. 768) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. darowizny.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku nabycie własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości lub jej części wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem:

  1. budynków mieszkalnych,
  2. budynków zajętych na cele specjalistycznego chowu i wylęgu drobiu lub specjalistycznej hodowli zwierząt wraz z urządzeniami i ze stadem hodowlanym,
  3. urządzeń do prowadzenia upraw specjalnych, jak: szklarnie, inspekty, pieczarkarnie, chłodnie, przechowalnie owoców

-pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili nabycia ta nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne lub jego część albo wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy i to gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Zgodnie z art. 5 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych. Natomiast na podstawie z art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze darowizny - z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

W myśl art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej kwotę wolną w wysokości 9 637 zł, jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej. W myśl art. 14 ust. 2 ww. ustawy zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe. Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do I grupy podatkowej zalicza się: małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż 2007r. wnioskodawca wraz z żoną otrzymał od teściów darowiznę: budynek mieszkalny oraz nieruchomość rolno-leśną o powierzchni 3 ha, z tego 2 ha stanowi gospodarstwo. Darowizna gospodarstwa rolnego na rzecz wnioskodawcy (zięcia) zwolniona została od podatku na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn. Opisana darowizna jest zwolniona od podatku pod warunkiem, że przez okres co najmniej 5 lat wnioskodawca wraz z żoną będą prowadzić gospodarstwo rolne oraz będą zamieszkiwać w darowanym budynku. W najbliższym czasie jednakże wnioskodawca zamierza wraz z żona sprzedać działkę rolną o pow. 26 arów wchodzącą w skład gospodarstwa rolnego, a w jej miejsce kupić inną działkę rolną o pow. 65 arów.

W myśl ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej (także osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej).

Z powyższego wynika, że co do zasady nabycie przez osobę fizyczną w drodze darowizny własności rzeczy i praw majątkowych podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, jednak nabycie gospodarstwa rolnego w drodze darowizny jest zwolnione od tego podatku, jeżeli w chwili nabycia nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym a nabywca będzie to gospodarstwo rolne prowadził przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Zatem dla zachowania powyższego zwolnienia podatkowego w okresie co najmniej 5 lat od dnia nabycia gospodarstwa rolnego w darowiźnie nabywca nie może sprzedać zarówno całości jak i części nabytego tytułem darowizny gospodarstwa rolnego.

Nabywca chcąc skorzystać ze zwolnienia musi prowadzić gospodarstwo rolne obejmujące wszystkie działki nabyte tytułem darowizny. Fakt, że po sprzedaży jednej działki wnioskodawca wraz z żoną nadal będzie prowadził gospodarstwo rolne, a jego powierzchnia nawet ulegnie powiększeniu nie powoduje, że zostaje zachowane prawo do zwolnienia z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Istotą zwolnienia jest aby nabywca darowizny prowadził gospodarstwo nabyte tytułem darowizny. Przepis art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy wyraźnie wskazuje, iż przedmiotem zwolnienia jest „to gospodarstwo”. Wnioskodawca nabył gospodarstwo rolne obejmujące konkretne działki i to właśnie gospodarstwo w całości jest zobowiązany prowadzić przez 5 lat aby zachować prawo do zwolnienia.

Wobec powyższego sprzedaż działki - przed upływem 5 lat od dnia nabycia -wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego tytułem darowizny, powoduje konieczność zapłaty podatku od wartości gospodarstwa rolnego, w części przypadającej na wnioskodawcę, bowiem zbycie działki spowodowało utratę przez wnioskodawcę w całości przedmiotowego zwolnienia określonego w treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 258 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej organ podatkowy, który wydał decyzję w pierwszej instancji stwierdza jej wygaśniecie jeżeli m.in. została wydana z zastrzeżeniem dopełnienia przez stronę określonego warunku, a strona nie dopełniła tego warunku. Organ podatkowy stwierdza wygaśnięcie decyzji w drodze decyzji – art. 258 § 2 Ordynacji podatkowej.

Tak więc niedopełnienie warunku art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn poprzez sprzedaż części nabytego tytułem darowizny gospodarstwa rolnego przed upływem okresu 5 lat od dnia jego nabycia jest przesłanką wygaśnięcia decyzji wydanej przez urząd skarbowy w tej sprawie. Dlatego w razie sprzedaży części gospodarstwa rolnego nabytego tytułem darowizny przed upływem okresu 5 lat od dnia jego nabycia wnioskodawca ma obowiązek poinformowania urzędu skarbowego o tym fakcie. W takim przypadku naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję ustalającą wysokość podatku od spadków i darowizn. Informuje się, ponadto że do organów podatkowych są przesyłane wszystkie akty notarialne, a także ma miejsce wymiana informacji pomiędzy urzędami skarbowymi.

W niniejszej sprawie podkreślić należy, iż wszelkie ulgi i zwolnienia od podatku jako odstępstwo od zasady sprawiedliwości podatkowej, przejawiającej się w powszechności oraz równości opodatkowania mają charakter wyjątkowy. Z tego też względu stosowanie ulg i zwolnień przedmiotowych nie może być dokonywane w drodze wykładni rozszerzającej. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i muszą być interpretowane ściśle z jego literą.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153,poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj