Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-222/10-4/MP
Data
2010.06.16
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
Norwegia
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
projekt badawczy
stypendia
stypendium naukowe
wynagrodzenie za pracę
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
zwolnienie z opodatkowania stypendium zagranicznego finansowanego w ramach Programu Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego
Wniosek ORD-IN
576 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 11.03.2010 r. (data wpływu 16.03.2010 r. ) uzupełnione pismem z dnia 24.05.2010 r. (data nadania 24.05.2010 r., data wpływu 26.05.2010 r.) na wezwanie z dnia 17.05.2010 r. (data nadania 17.05.2010 r., data odbioru 20.05.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendium zagranicznego finansowanego w ramach Programu Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16.03.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendium zagranicznego finansowanego w ramach Programu Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W okresie od 1 lipca 2009 roku do 26 lutego 2010 roku Wnioskodawca przebywał w Norwegii na stypendium zagranicznym w celu bezpośredniej realizacji indywidualnego projektu badawczego finansowanego w ramach Programu Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego - FSS (tzw. Działanie III – stypendia indywidualne). Program Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego utworzony funkcjonuje w ramach Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowanego, które stanowią źródła bezzwrotnej pomocy zagranicznej pochodzącej od rządów Islandii, Lichtensteinu i Norwegii. Podczas pobytu służącego bezpośredniej realizacji celu programu FSS, Wnioskodawca przebywał na płatnym urlopie naukowym, stanowiącym wynagrodzenie za jego pracę, zaś środki pochodzące z programu FSS, zgodnie z umową finansową zawartą między Wnioskodawcą (czyli Beneficjentem programu) a FSS, obejmowały: - koszty podróży,
- koszty instytucjonalne norweskiego instytutu przyjmującego Beneficjenta,
- koszty utrzymania podczas pobytu,
- koszty ubezpieczenia na czas stypendium.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż wniosek o stypendium został złożony 28 marca 2009 roku. Wyniki selekcji wniosku o stypendium zostały przesłane do Wnioskodawcy pismem z dnia 3 czerwca 2009 roku, zaś umowa finansowa dotycząca projektu badawczego została zawarta w dniu 30 czerwca 2009 r. Zgodnie z tą umową stypendium wypłacane jest w czterech transzach: 14 lipca 2009 r., 4 listopada 2009 r., 31 grudnia 2009 r. Ostania płatność zostanie zrealizowana w przeciągu 45 dni od daty zatwierdzenia przez Operatora Raportu Końcowego z realizacji projektu, co jeszcze, mimo terminowego złożenia raportu ze strony Wnioskodawcy, nie nastąpiło. Otrzymany przez Wnioskodawcę grant badawczy został sfinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG na okres 2004-2009 oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego na okres 2004-2009 poprzez Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy, który został ustanowiony na podstawie umów zawartych w 2004 roku przez rząd polski, a dotyczących zasad wykorzystania źródeł bezzwrotnej pomocy zagranicznej: „Memorandum of Understanding wdrażania Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego” oraz „Memorandum of Understanding wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego”.
Pismem z dnia 17.05.2010 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Wnioskodawca uzupełnił powyższe w terminie, pismem z dnia 24.05.2010 r. (data wpływu 26.05.2010 r., data nadania 24.05.2010 r.).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy otrzymany z Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego grant badawczy podlega zwolnieniu przedmiotowemu od podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych...
Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle właściwych przepisów prawa podatkowego, jak też wytycznych interpretacyjnych, zawartych w piśmie Ministra Finansów do Izb Skarbowych z dnia 30.04.2009 r., przedstawiony stan faktyczny spełnia przestanki warunkujące zastosowanie zwolnienia, gdyż Wnioskodawca jest beneficjentem pomocy w postaci środków umożliwiających bezpośrednią realizację celu programu finansowanego ze środków zagranicznej pomocy bezzwrotnej.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2009 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: - pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki: - środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
- prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.
Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym - związanym z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi to zwolnienie jest bowiem zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, które otrzymuje podatnik. W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku i w jego uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż otrzymał stypendium zagraniczne w celu bezpośredniej realizacji indywidualnego projektu badawczego finansowanego w ramach Programu Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego - FSS, na podstawie umowy finansowej zawartej między Wnioskodawcą (czyli Beneficjentem programu), a FSS. Otrzymany przez Wnioskodawcę grant badawczy został sfinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG na okres 2004-2009 oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego na okres 2004-2009 poprzez Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy, który został ustanowiony na podstawie umów zawartych w 2004 roku przez rząd polski, a dotyczących zasad wykorzystania źródeł bezzwrotnej pomocy zagranicznej: „Memorandum of Understanding wdrażania Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego” oraz „Memorandum of Understanding wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego”. Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż wniosek o stypendium został złożony 28 marca 2009 r. Wyniki selekcji wniosku o stypendium zostały przesłane do Wnioskodawcy pismem z dnia 3 czerwca 2009 roku, zaś umowa finansowa dotycząca projektu badawczego została zawarta w dniu 30 czerwca 2009 r. Zgodnie z tą umową stypendium wypłacane jest w czterech transzach: 14 lipca 2009 r., 4 listopada 2009 r., 31 grudnia 2009 r. Ostania płatność zostanie zrealizowana w przeciągu 45 dni od daty zatwierdzenia przez Operatora Raportu Końcowego z realizacji projektu, co jeszcze, mimo terminowego złożenia raportu ze strony Wnioskodawcy, nie nastąpiło. Uwzględniając fakt, iż złożony w dniu 16.03.2010 r. wniosek dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz biorąc pod uwagę treść pytania odnoszącego się do otrzymanego już grantu badawczego, należy dokonać interpretacji w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, w oparciu o przepisy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r. (tj. okresu dotyczącego trzech transz, które zostały wypłacone w 2009 r.). Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) – w brzmieniu obowiązującym do końca 2009 r. - środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 3a lit. a) i b) ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Na podstawie art. 200 ust. 4 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4 (w tym środki pochodzące z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego), stanowią dochody budżetu państwa po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 5. W myśl art. 106 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wydatki budżetu państwa dzielą się na dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dalej "dotacjami rozwojowymi". Uwzględniając powyższe, środki pochodzące z Norweskiego Mechanizmu Finansowego, Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu. W konsekwencji, źródłem finansowania stypendium, które Wnioskodawca otrzymał w 2009 r. były wyłącznie środki krajowe a nie środki bezzwrotnej pomocy, o których stanowi art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przedmiotowej sprawie nie zostało więc spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w tym przepisie. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że otrzymane przez Wnioskodawcę w 2009 r. stypendium z Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Niezależnie jednak od powyższego w przedmiotowej sprawie wskazać należy, iż u beneficjentów środków pomocowych uzyskane przychody pochodzące z dotacji rozwojowych mogą być wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Jednakże przyznana dotacja może być wolna od podatku dochodowego na podstawie powołanego wyżej przepisu tylko u bezpośredniego jej beneficjenta, czyli podmiotu, który ww. dotację otrzymuje bezpośrednio z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.
|