Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-273d/10/MN
z 7 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-273d/10/MN
Data
2010.06.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
odliczenia
ulga
wydatki na zakup kasy rejestrującej
zwrot wydatków na zakup kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Przysługuje prawo do odliczenia kwot wydatkowanych z tytułu zakupu opisanej kas rejestrującej w wysokości odpowiadającej 90% ceny jej zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2010 r. (data wpływu 17 marca 2010 r.) uzupełnionym w dniu 10 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym do składania miesięcznych deklaracji dla podatku od towarów i usług. Od dnia 1 marca 2010 r. rozpoczął pobieranie opłat za korzystanie z parkingu stanowiącego jego własność. W dniu 9 marca 2010 r. Wnioskodawca zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego, iż będzie posiadał jedno stanowisko kasowe, na którym będzie zainstalowana i użytkowana jedna kasa fiskalna. W dniu 12 marca 2010 r. nabył od podatnika VAT czynnego kasę fiskalną za kwotę netto 895 zł i wystąpił do organu podatkowego o nadanie jej numeru ewidencyjnego. Nabycie kasy zostało udokumentowane fakturą VAT, doręczoną stronie w marcu 2010 r., a należność za nabytą kasę fiskalną w całości opłacono nabywcy również w marcu 2010 r. Na dzień zainstalowania kasy fiskalnej Wnioskodawca nie uzyskał w roku podatkowym 2010 r. ani też w latach poprzednich obrotu ze sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w kwocie ponad 40.000,00 zł.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku dodatkowo wskazano, iż do dnia składania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie nie powstał obowiązek w zakresie ewidencji obrotu i kwot należnego podatku za pośrednictwem kas fiskalnych. Wnioskodawca do dnia złożenia niniejszego wniosku nie wykonywał oraz nie wykonuje czynności określonych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797). Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż od dnia 1 stycznia 1993 r. (jako następca prawny podmiotu prowadzącego działalność od 1950 r.), w pierwszym roku działalności gospodarczej obrót ze sprzedaży towarów i usług dla osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych Wnioskodawcy oraz jej poprzednika prawnego nie przekroczył 20.000 zł.

Wskazano również, iż Wnioskodawca posiada dowód zapłaty należności za kasę rejestrującą, należność w wysokości 1.090,07 zł została uiszczona w całości sprzedawcy gotówką w dniu 11 marca 2010 r.

Ponadto z rozliczenia podatku od towarów i usług za marzec 2010 r., wynikającego z deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7) wynika, iż Wnioskodawca był zobowiązany do zapłaty podatku należnego za ten miesiąc w kwocie 22.376 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo z tytułu zakupu oraz zainstalowania kasy fiskalnej pomniejszyć w deklaracji dla podatku od towarów i usług podatek należny za miesiąc marzec 2010 r. o kwotę 700 zł...


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług z tytułu nabycia i zainstalowania kasy fiskalnej przysługuje prawo odliczenia od podatku należnego za miesiąc marzec 2010 r. kwoty w wysokości 700,00 zł. Bez znaczenia natomiast w przedmiotowej sprawie jest fakt, iż ewidencję sprzedaży za pośrednictwem kasy fiskalnej Wnioskodawca rozpoczął przed uzyskaniem kwoty 40.000 zł z tytułu obrotu ze sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Kwestię prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących reguluje art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Przepisem art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych został upoważniony do określenia w drodze rozporządzenia sposobu, warunków i trybu odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, oraz przypadków, warunków i trybu zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz innych przypadków naruszenia warunków związanych z jej odliczeniem (zwrotem), powodujących konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, mając na uwadze okres wykorzystywania kas rejestrujących oraz przestrzegania przez podatników warunków technicznych związanych z wykorzystywaniem tych kas.

W oparciu o powyższą delegację ustawową Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1509). Zgodnie z § 2 pkt 1 tego rozporządzenia, odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwane dalej „odliczeniem”, może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

W myśl § 2 pkt 2 powołanego rozporządzenia kwota dokonanego w danym okresie rozliczeniowym odliczenia, z tytułu zakupu kas rejestrujących, nie może być wyższa od kwoty różnicy między podatkiem należnym, a podatkiem naliczonym, o którym mowa w art. 86 ustawy. (…).

Natomiast treść § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia stanowi, iż dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania.(…)

Odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).

Uwzględniając treść powołanych regulacji prawnych stwierdzić należy, iż skorzystanie przez podatnika z prawa do odliczenia części kwot wydatkowanych z tytułu zakupu kas rejestrujących, możliwe jest jedynie po spełnieniu łącznie warunków określonych przez ustawodawcę. Należy jednak podkreślić, że prawo do odliczenia wydatków poniesionych z tytułu zakupu kas dotyczy wyłącznie tych kas, które zostały zgłoszone do użytkowania przez podatnika na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania (powstania obowiązku).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 9 marca 2010 r. zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego, iż będzie posiadał jedno stanowisko kasowe, na którym będzie zainstalowana i użytkowana jedna kasa fiskalna. Następnie, w dniu 12 marca 2010 r. nabył kasę fiskalną za kwotę netto 895 zł. i wystąpił do organu podatkowego o nadanie jej numeru ewidencyjnego. Nabycie kasy zostało udokumentowane fakturą VAT doręczoną stronie w marcu 2010 r., a należność za nabytą kasę fiskalną w całości opłacono nabywcy również w marcu 2010 r. U Wnioskodawcy nie powstał obowiązek rozpoczęcia ewidencji obrotu i kwot należnego podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących. Z rozliczenia podatku od towarów i usług za marzec 2010 r. wynikającego z deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7) wynika, iż Wnioskodawca był zobowiązany do zapłaty podatku należnego za ten miesiąc w kwocie 22.376 zł.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia kwot wydatkowanych z tytułu zakupu opisanej kas rejestrującej w rozliczeniu za miesiąc marzec 2010 r. w wysokości odpowiadającej 90% ceny jej zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. W tym konkretnym przypadku kwota odliczenia od podatku należnego za miesiąc marzec 2010 r. wynosi 700 zł. Z opisu stanu faktycznego wynika bowiem, iż wszystkie warunki uprawniające do skorzystania z prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej zostały spełnione.

Wskazać dodatkowo należy, iż przepis § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia daje podatnikowi prawo wyboru okresu rozliczeniowego, w którym dokona odliczania kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących, tj. w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.


Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj