Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-494/10-2/IB
z 22 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-494/10-2/IB
Data
2010.06.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
autobus
brak prawa do odliczenia
gmina
niepełnosprawni


Istota interpretacji
Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupu fabrycznie nowego autobusu do przewozu osób niepełnosprawnych przy dofinansowaniu ze środków PFRON?



Wniosek ORD-IN 300 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20.05.2010 r. (data wpływu 24.05.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupu fabrycznie nowego autobusu do przewozu osób niepełnosprawnych przy dofinansowaniu z PFRON - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.05.2010 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupu fabrycznie nowego autobusu do przewozu osób niepełnosprawnych przy dofinansowaniu z PFRON.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 24 lutego 2010 roku zawarta została umowa nr 1/2010 pomiędzy Powiatem a Gminą na dofinansowanie ze środków PFRON części kosztów likwidacji barier transportowych w zakresie zakupu pojazdu przeznaczonego do przewozu osób niepełnosprawnych. Likwidacja barier transportowych zgodnie z umową obejmuje następujący zakres: zakup autobusu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych. Środki finansowe na zakup autobusu do przewozu osób niepełnosprawnych pochodzą z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - dotacja do wysokości 110 000,00 zł. Na wykonanie dostawy pn. „Zakup i dostawa fabrycznie nowego autobusu do przewozu osób niepełnosprawnych o ilości miejsc 19 + 1 z możliwością przewozu dwóch osób na wózkach inwalidzkich po demontażu kilku siedzeń dla pasażerów” ogłoszono przetarg nieograniczony, który został rozstrzygnięty w dniu 4 maja 2010 roku. Umowę z wybranym wykonawcą zawarto w dniu 11 maja 2010 roku z terminem realizacji 30 dni. Wartość umowy w cenach netto wynosi 179 900,00 zł. natomiast w cenach brutto 219 478,00 zł. przy stawce podatku VAT w wysokości 22 % - 39 578,00 zł. Samochód będzie wykorzystywany wyłącznie na cele związane z rehabilitacją zawodową, leczniczą lub społeczną osób niepełnosprawnych. Planuje się przekazanie w użytkowanie zakupionego autobusu Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej, który wchodzi w skład struktury organizacyjnej beneficjenta. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej jako biorący w użyczenie autobus do przewozu osób niepełnosprawnych nie jest podatnikiem podatku VAT zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm. /

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupu fabrycznie nowego autobusu do przewozu osób niepełnosprawnych przy dofinansowaniu ze środków PFRON...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W przypadku realizacji wykonania dostawy fabrycznie nowego autobusu do przewozu osób niepełnosprawnych o ilości miejsc 19 + 1 z możliwością przewozu dwóch osób na wózkach po demontażu kilku siedzeń dla pasażerów, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, w związku z czym podatek VAT został zaliczony w koszty kwalifikowane inwestycji. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie Gmina warunku tego nie spełnia bowiem nie będzie uzyskiwała obrotu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym w świetle treści art. 86 ustawy o VAT inwestycja jako nie mająca związku ze sprzedażą opodatkowaną Gminy nie zrodzi prawa rozliczenia podatku od towarów i usług w systemie VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ww. przepis został powtórzony w niezmienionym brzmieniu w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy). Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym).

W przedstawionym opisie stanu faktycznego i stanowiska Wnioskodawcy wskazano, iż zawarto umowę pomiędzy Powiatem a Gminą na dofinansowanie ze środków PFRON części kosztów likwidacji barier transportowych w zakresie zakupu pojazdu przeznaczonego do przewozu osób niepełnosprawnych. Samochód będzie wykorzystywany wyłącznie na cele związane z rehabilitacją zawodową, leczniczą lub społeczną osób niepełnosprawnych. Planuje się przekazanie w użytkowanie zakupionego autobusu Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej, który wchodzi w skład struktury organizacyjnej beneficjenta, oraz jako biorący w użyczenie autobus do przewozu osób niepełnosprawnych nie jest podatnikiem podatku VAT zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.). Ponadto, Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a inwestycja nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż zakupiony w ramach realizacji przedmiotowego projektu samochód do przewozu osób niepełnosprawnych nie będzie służył Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zatem zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupu fabrycznie nowego autobusu do przewozu osób niepełnosprawnych przy dofinansowaniu ze środków PFRON. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj