Interpretacje do przepisu
art. 86 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług

 

Wybierz przepis

art. ust. pkt lit.

Wybór obejmuje dokładnie wskazany przepis, np. art.5 nie obejmie art.5 ust.1 pkt 1


9/481753 - interpretacji podatkowych do przepisu art. 86 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług

1

2014.06.27 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP5/443-87/14-3/PG
     ∟Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących związanych z autobusem.

2009.09.07 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP1/443-757/09-4/MK
     ∟Prawo do odliczenia podatku w związku z nabyciem autokarów finansowanych w projekcie Regionalnego Programu Operacyjnego.

2008.10.09 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP1/443-697/08-4/HW
     ∟Prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa na podstawie kart wagenów, które nie są przyporządkowanego do konkretnego samochodu i na wystawianych fakturach brak jest numerów rejestracyjnych tankowanych pojazdów

2008.04.24 - Izba Skarbowa w Warszawie - 1401/PV-II/4407/14-48/07/EK/PV-IV
     ∟ Interpretacje podatkowe   Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnatura1401/PV-II/4407/14-48/07/EK/PV-IVData2008.04.24AutorIzba Skarbowa w WarszawieTematPodatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatkuSłowa kluczowepaliwoprawo do odliczeniasamochódPytanie podatnikaCzy istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zakupu paliwa do do samochodu ciężarowego SEAT 1M Leon 1,6 rok produkcji 2002 r.? DECYZJA Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz.U z 2005 r, Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) oraz w związku z art. 4 ust. 2 i art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006r., Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 09.08.2007 r. na postanowienie Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście nr: 1449/1BV/448/59/2007/JS z dnia 03.08.2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawiepostanawiaodmówić zmiany postanowienia organu pierwszej instancji. UZASADNIENIE Pismem z dnia 10.05.2007 r. Strona zwróciła się z wnioskiem o udzielenie interpretacji w trybie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr z 2005 r, Nr 8, poz. 60, z późn.zm.) zwana dalej Ordynacją Podatkową, w kwestii możliwości odliczenia podatku o towarów i usług z tytułu zakupu paliwa do samochodu ciężarowego SEAT 1M Leon 1,6 rok produkcji 2002 r. W przedmiotowym wniosku podatnik przedstawił stan faktyczny sprawy, zgodnie z którym w marcu 2007 r. nabył samochód ciężarowy SEAT 1M Leon 1,6 rok produkcji 2002 r. Pierwszy właściciel nabył ww. samochód w salonie w 2002 r. jako samochód ciężarowy, który do chwili obecnej nie miał żadnych przeróbek. W związku z powyższym wnioskodawca zadał m.in. pytanie, czy w świetle przepisów prawa istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zakupu paliwa do przedmiotowego samochodu. Po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy organ pierwszej instancji stwierdził, iż w przypadku nabycia pojazdów samochodowych wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt. 5-7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U z 2004 r., Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi całość kwoty określonej na fakturze - bez spełnienia dodatkowych wymagań określonych w ustawie. Natomiast w przypadku pojazdów samochodowych wymienionych w punktach 1-4, możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia w pełnej wysokości uzależniona jest od posiadania stosownego zaświadczenia, o którym mowa w art. 86 ust. 5 cyt. ustawy. Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych, o których mowa w pkt. 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Kopię zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów - zgodnie z art. 86 ust. 5a cyt. ustawy - podatnik jest obowiązany dostarczyć do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego zaświadczenia. W uzupełnieniu wniosku w dniu 21.06.2007 r. podatnik dostarczył wymagane zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym, zgodnie z którym samochód nie spełnia wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1 - 4. W tej sytuacji Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał, iż podatnik nie może stosować obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego do nabywanych paliw silnikowych z tytułu zakupu przedmiotowego samochodu. Na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Strona złożyła zażalenie z dnia 09.08.2007 r., w którym podniosła, iż samochód ciężarowy SEAT 1M Leon 1,6 rok produkcji 2002 nabyła w marcu 2007 r. w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. Pierwszy właściciel nabył ww. samochód jako ciężarowy. Także podatnik zarejestrował ww. auto jako ciężarowe, gdyż samochód posiada trwałą przegrodę, oddzielającą część do przewozu ładunku od części do przewozu osób, a ponadto nie podlegał żadnym przeróbkom. Zdaniem podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego uzależnił swe rozstrzygnięcie od treści zaświadczenia z badania technicznego pojazdu, które zostało wydane w oparciu o art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT. W ocenie Strony argument podnoszony przez urząd skarbowy, iż samochód nie spełnia warunków technicznych, o których mowa w ww. przepisach nie znajduje uzasadnienia w przepisach prawnych. Podatnik stwierdził, że ustawa o VAT uchyliła z dniem 1 maja 2004r poprzednio obowiązującą ustawę z dnia 8 stycznia 1993 r o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U.z 1993 r, Nr 11, poz. 50, z późn. zm). W świetle poprzedniej ustawy, właściciel samochodu ciężarowego posiadał prawo do odliczania podatku VAT od zakupu samochodu oraz od zakupu paliwa i innych kosztów. Natomiast nowa ustawa - w ocenie organu podatkowego - pozbawiła podatnika tych praw. Skarżący uznał taką interpretację za błędną i powołał się na uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 4 kwietnia 2007 r.- sygn. akt I Sa/Wr 1852/06, zgodnie z którym " ... przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 (w brzmieniu obowiązującym do 22 sierpnia 2005 r. ) w związku z art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT sprzeciwia się celowi, jak i treści VI Dyrektywy, a zwłaszcza jej art. 17 ust. 6 w związku z art. 17 ust. 2. Niezgodność ta będzie dotyczyć tych sytuacji, w jakich rozszerzono zakres ograniczenia rzeczywiście stosowanego przed wejściem w życie VI Dyrektywy do polskiego porządku prawnego, a przewidzianego w art. 25 ust. 1 pkt 3a ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym w zakresie podatku naliczonego przy zakupie paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych. ...". W pisemnym uzasadnieniu wyroku Sąd wyjaśnił, że art. 88 ust. 1 pkt 3 w związku 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT sprzeciwia się celowi i treści VI Dyrektywy. Niezgodność ta dotyczy tych sytuacji, w jakich rozszerzono zakres ograniczenia rzeczywiście stosowanego przed wejściem w życie VI Dyrektywy do polskiego porządku prawnego. Tym samym podatnik uważa, iż zgodnie z uprzednio obowiązującym do dnia 01.05.2004 r. systemem opodatkowania VAT zachował on prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu samochodu oraz paliwa i innych kosztów dotyczących przedmiotowego pojazdu. Po zapoznaniu się z aktami sprawy i zarzutami zawartymi w zażaleniu, Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, co następuje. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl ust. 3 powołanego przepisu w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł. Stosownie do ust. 4 przepis ust. 3 nie dotyczy: 1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van; 2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków; 3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków; 4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu; 5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:a) odsprzedaż tych samochodów (pojazdów) lubb) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy. W przypadku nabycia pojazdów samochodowych wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt 5-7 cytowanej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi całość kwoty podatku określonego na fakturze zakupu - bez konieczności spełnienia dodatkowych wymagań, określonych w ustawie. Natomiast w przypadku pojazdów samochodowych wymienionych w punktach 1-4, możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia w pełnej wysokości uzależniona jest od posiadania stosownego zaświadczenia, o którym mowa w art. 86 ust. 5 ww. ustawy. Jak wynika z akt przedmiotowej sprawy pismem z dnia 15.06.2007 r. organ podatkowy wezwał podatnika do uzupełnienia pierwotnego wniosku w zakresie przedstawienia wyczerpującego stanu faktycznego sprawy w postaci dostarczenia zaświadczenia z badania technicznego pojazdu. W dniu 21.06.2007 r. podatnik dostarczył do urzędu skarbowego badania techniczne przeprowadzone w dniu 20.06.2007 r, zgodnie z którym pojazd nie spełnia wymagań określonych w art. 86 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 4 ustawy o VAT. Należy w tym miejscu zauważyć, iż zaświadczenie przedstawione przez podatnika nie spełniało wymagań określonych w art. 86 ust. 5 cyt. ustawy i nie mogło stanowić podstawy do wydania właściwej interpretacji przedmiotowej sprawie. Stacja kontroli pojazdów zaświadczyła bowiem, iż pojazd nie spełnia wymagań określonych w art. 86 ust.1 pkt 1, 2, 3, 4 ustawy o VAT, zamiast wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1, 2, 3, 4 ustawy o VAT. Z tych też względów pracownik urzędu skarbowego poprosił stację kontroli pojazdów o sprostowanie ww. zaświadczenia. Sprostowanie do ww. zaświadczenia dosłane do urzędu skarbowego za pośrednictwem fax-u, stwierdzało, iż pojazd nie spełnia wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt ustawy o VAT. Po zapoznaniu się z materiałem zgromadzonym w sprawie Dyrektor Izby Skarbowej potwierdza stanowisko organu pierwszej instancji, zgodnie z którym wydanie przez okręgową stację kontroli pojazdów zaświadczenia stwierdzającego, że pojazd nie spełnia warunków technicznych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT, jest podstawą do uznania przedmiotowego pojazdu za pojazd, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ww. ustawy. W konsekwencji prowadzi to do stwierdzenia, iż Podatnik nie może odliczyć podatku naliczonego od zakupu paliw silnikowych do przedmiotowego samochodu Rozpatrując stan faktyczny przedmiotowej sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, iż przedmiotem sporu jest w tym przypadku nie tyle ustalenie spełnienia przez samochód wymagań określonych przez art. 86 ust. 4 ustawy o VAT, co kwestionowanie zgodności postanowień prawa krajowego z prawem wspólnotowym. Taki wniosek wynika zarówno z analizy wniosku podatnika, dokumentów składanych w toku postępowania odwoławczego jak i argumentacji podniesionej w zażaleniu. Strona powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych kwestionuje bowiem zgodność przepisów ustawy o VAT z prawem wspólnotowym. Z prezentowanym przez Stronę stanowiskiem Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie może się zgodzić. Prawodawca wspólnotowy, który w art. 17(6) szóstej dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG, z późn. zm.), obowiązującej do dnia 31 grudnia 2006r., a od dnia 1 stycznia 2007r. w art. 176 obowiązującej dyrektywy Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (2006/112/WE, z późn. zm.), zezwala na ograniczenia w prawie do odliczenia wydatków, które nie są ściśle związane z działalnością gospodarczą. Z ww. możliwości zawartej w przepisach dyrektywy skorzystało w odniesieniu do samochodów osobowych wiele państw członkowskich, w tym również Polska. Dodatkowo należy wyjaśnić, iż w przypadku Polski spełniony został podstawowy warunek do stosowania tych ograniczeń, zgodnie z którym ograniczenia te musiały istnieć w prawie krajowym w momencie wejścia w życie ww. Szóstej dyrektywy Rady (w przypadku Polski w dniu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, tj. 1 maja 2004r.) Przepisy implementujące VI dyrektywę VAT w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej zostały wprowadzone ww. ustawą o VAT, która weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, tj. w dniu 20 kwietnia 2004r., z tym że przepisy m.in. art. 86-89 (zawarte w dziale IX, rozdział 1 Odliczenie i zwrot podatku) stosowane są od dnia 1 maja 2004r. Zatem przepisy w zakresie odliczenia podatku od towarów i usług przy nabyciu i leasingu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych (w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 11 marca 2004r.) oraz paliwa używanego do ich napędu obowiązywały w dniu wejścia w życie przepisów VI dyrektywy VAT. Uwzględniając zatem zarówno ww. przepisy dyrektywy, jak również orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, które zezwala na utrzymanie istniejących w dniu wejścia w życie przepisów VI dyrektywy VAT w Polsce ograniczeń, nie ma podstaw do zmiany istniejących przedmiotowych przepisów dotyczących ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego wprowadzonych ustawą o VAT. Wskazać należy, że m.in. w wyroku w sprawi

2008.04.24 - Izba Skarbowa w Warszawie - 1401/PV-II/4407/14-49/07/EK/PV-IV
     ∟ Interpretacje podatkowe   Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnatura1401/PV-II/4407/14-49/07/EK/PV-IVData2008.04.24AutorIzba Skarbowa w WarszawieTematPodatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatkuSłowa kluczoweodliczenie podatku od towarów i usługsamochódPytanie podatnikaCzy z tytułu nabycia samochodu ciężarowego SEAT 1M Leon 1,6 rok produkcji 2002 można odliczyć cały podatek naliczony czy tylko 60% tej kwoty? DECYZJA Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz.U z 2005 r, Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) oraz w związku z art. 4 ust. 2 i art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006r., Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 09.08.2007 r. na postanowienie Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście nr: 1449/1BV/448/57/2007/JS z dnia 03.08.2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanawiaodmówić zmiany postanowienia organu pierwszej instancji. UZASADNIENIE Pismem z dnia 10.05.2007 r. Strona zwróciła się z wnioskiem o udzielenie interpretacji w trybie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr z 2005 r, Nr 8, poz. 60, z późn.zm.) zwana dalej Ordynacją Podatkową, w kwestii wysokości kwoty podatku naliczonego do odliczenia z tytułu nabycia samochodu ciężarowego SEAT 1M Leon 1,6 rok produkcji 2002 W przedmiotowym wniosku podatnik przedstawił stan faktyczny sprawy, zgodnie z którym w marcu 2007 r. nabył samochód ciężarowy SEAT 1M Leon 1,6 rok produkcji 2002 r. Pierwszy właściciel nabył ww. samochód w salonie w 2002 r. jako samochód ciężarowy, który do chwili obecnej nie miał żadnych przeróbek. W związku z powyższym wnioskodawca zadał m.in. pytanie, czy w świetle przepisów prawa z tytułu zakupu przedmiotowego samochodu może odliczyć cały podatek naliczony czy tylko 60% kwoty. Po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy organ pierwszej instancji stwierdził, iż w przypadku nabycia pojazdów samochodowych wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt. 5-7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U z 2004 r., Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi całość kwoty określonej na fakturze - bez spełnienia dodatkowych wymagań określonych w ustawie. Natomiast w przypadku pojazdów samochodowych wymienionych w punktach 1-4, możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia w pełnej wysokości uzależniona jest od posiadania stosownego zaświadczenia, o którym mowa w art. 86 ust. 5 cyt. ustawy. Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych, o których mowa w pkt. 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Kopię zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów - zgodnie z art. 86 ust. 5a cyt. ustawy - podatnik jest obowiązany dostarczyć do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego zaświadczenia. W uzupełnieniu wniosku w dniu 21.06.2007 r. podatnik dostarczył wymagane zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym, zgodnie z którym samochód nie spełnia wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4. W tej sytuacji Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał, iż kwota podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. pojazdu stanowić będzie 60% kwoty podatku określonej na fakturze - nie więcej niż 6.000 zł. Na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Strona złożyła zażalenie z dnia 09.08.2007 r., w którym podniosła, iż samochód ciężarowy SEAT 1M Leon 1,6 rok produkcji 2002 nabyła w marcu 2007 r. w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. Pierwszy właściciel nabył ww. samochód jako ciężarowy. Także podatnik zarejestrował ww. auto jako ciężarowe, gdyż samochód posiada trwałą przegrodę, oddzielającą część do przewozu ładunku od części do przewozu osób, a ponadto nie podlegał żadnym przeróbkom. Zdaniem podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego uzależnił swe rozstrzygnięcie od treści zaświadczenia z badania technicznego pojazdu, które zostało wydane w oparciu o art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT. W ocenie Strony argument podnoszony przez urząd skarbowy, iż samochód nie spełnia warunków technicznych, o których mowa w ww. przepisach nie znajduje uzasadnienia w przepisach prawnych. Podatnik stwierdził, że ustawa o VAT uchyliła z dniem 1 maja 2004r. poprzednio obowiązującą ustawę z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U.z 1993 r, Nr 11, poz. 50, z późn. zm). W świetle poprzedniej ustawy, właściciel samochodu ciężarowego posiadał prawo do odliczania podatku VAT od zakupu samochodu oraz od zakupu paliwa i innych kosztów. Natomiast nowa ustawa - w ocenie organu podatkowego - pozbawiła podatnika tych praw. Skarżący uznał taką interpretację za błędną i powołał się na uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 4 kwietnia 2007 r.- sygn. akt I Sa/Wr 1852/06, zgodnie z którym " ... przepis art. 88 ust. 1 pkt. 3 (w brzmieniu obowiązującym do 22 sierpnia 2005 r. ) w związku z art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT sprzeciwia się celowi, jak i treści VI Dyrektywy, a zwłaszcza jej art. 17 ust. 6 w związku z art. 17 ust. 2. Niezgodność ta będzie dotyczyć tych sytuacji, w jakich rozszerzono zakres ograniczenia rzeczywiście stosowanego przed wejściem w życie VI Dyrektywy do polskiego porządku prawnego, a przewidzianego w art. 25 ust. 1 pkt 3a ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym w zakresie podatku naliczonego przy zakupie paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych. ...". W pisemnym uzasadnieniu wyroku Sąd wyjaśnił, że art. 88 ust. 1 pkt 3 w związku 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT sprzeciwia się celowi i treści VI Dyrektywy. Niezgodność ta dotyczy tych sytuacji, w jakich rozszerzono zakres ograniczenia rzeczywiście stosowanego przed wejściem w życie VI Dyrektywy do polskiego porządku prawnego. Tym samym podatnik uważa, iż zgodnie z uprzednio obowiązującym do dnia 01.05.2004 r. systemem opodatkowania VAT zachował on prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu samochodu oraz paliwa i innych kosztów dotyczących przedmiotowego pojazdu. Po zapoznaniu się z aktami sprawy i zarzutami zawartymi w zażaleniu, Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, co następuje. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl ust. 3 powołanego przepisu w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł. Stosownie do ust. 4 przepis ust. 3 nie dotyczy: 1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van; 2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków; 3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków; 4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu; 5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:a) odsprzedaż tych samochodów (pojazdów) lubb) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy. W przypadku nabycia pojazdów samochodowych wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt. 5-7 cytowanej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi całość kwoty podatku określonego na fakturze zakupu - bez konieczności spełnienia dodatkowych wymagań, określonych w ustawie. Natomiast w przypadku pojazdów samochodowych wymienionych w punktach 1-4, możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia w pełnej wysokości uzależniona jest od posiadania stosownego zaświadczenia, o którym mowa w art. 86 ust. 5 ww. ustawy. Jak wynika z akt przedmiotowej sprawy pismem z dnia 15.06.2007 r. organ podatkowy wezwał podatnika do uzupełnienia pierwotnego wniosku w zakresie przedstawienia wyczerpującego stanu faktycznego sprawy w postaci dostarczenia zaświadczenia z badania technicznego pojazdu. W dniu 21.06.2007 r. podatnik dostarczył do urzędu skarbowego badania techniczne przeprowadzone w dniu 20.06.2007 r, zgodnie z którym pojazd nie spełnia wymagań określonych w art. 86 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 4 ustawy o VAT. Należy w tym miejscu zauważyć, iż zaświadczenie przedstawione przez podatnika nie spełniało wymagań określonych w art. 86 ust. 5 cyt. ustawy i nie mogło stanowić podstawy do wydania właściwej interpretacji przedmiotowej sprawie. Stacja kontroli pojazdów zaświadczyła bowiem, iż pojazd nie spełnia wymagań określonych w art. 86 ust.1 pkt 1, 2, 3, 4 ustawy o VAT, zamiast wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt1, 2, 3, 4 ustawy o VAT. Z tych też względów pracownik urzędu skarbowego poprosił stację kontroli pojazdów o sprostowanie ww. zaświadczenia. Sprostowanie do ww. zaświadczenia dosłane do urzędu skarbowego za pośrednictwem fax-u, stwierdzało, iż pojazd nie spełnia wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt ustawy o VAT. Po zapoznaniu się z materiałem zgromadzonym w sprawie Dyrektor Izby Skarbowej potwierdza stanowisko organu pierwszej instancji, zgodnie z którym wydanie przez okręgową stację kontroli pojazdów zaświadczenia stwierdzającego, że pojazd nie spełnia warunków technicznych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT, jest podstawą do uznania przedmiotowego pojazdu za pojazd, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ww. ustawy. W konsekwencji prowadzi to do stwierdzenia, iż kwota podatku naliczonego z tytułu nabycia tego pojazdu stanowić będzie 60% kwoty podatku określonej na fakturze - nie więcej jednak niż 6000 zł. Rozpatrując stan faktyczny przedmiotowej sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, iż przedmiotem sporu jest w tym przypadku nie tyle ustalenie spełnienia przez samochód wymagań określonych przez art. 86 ust. 4 ustawy o VAT, co kwestionowanie zgodności postanowień prawa krajowego z prawem wspólnotowym. Taki wniosek wynika zarówno z analizy wniosku podatnika, dokumentów składanych w toku postępowania odwoławczego jak i argumentacji podniesionej w zażaleniu. Strona powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych kwestionuje bowiem zgodność przepisów ustawy o VAT z prawem wspólnotowym. Z prezentowanym przez Stronę stanowiskiem Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie może się zgodzić. Prawodawca wspólnotowy, który w art. 17(6) szóstej dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG, z późn. zm.), obowiązującej do dnia 31 grudnia 2006r., a od dnia 1 stycznia 2007r. w art. 176 obowiązującej dyrektywy Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (2006/112/WE, z późn. zm.), zezwala na ograniczenia w prawie do odliczenia wydatków, które nie są ściśle związane z działalnością gospodarczą. Z ww. możliwości zawartej w przepisach dyrektywy skorzystało w odniesieniu do samochodów osobowych wiele państw członkowskich, w tym również Polska. Dodatkowo należy wyjaśnić, iż w przypadku Polski spełniony został podstawowy warunek do stosowania tych ograniczeń, zgodnie z którym ograniczenia te musiały istnieć w prawie krajowym w momencie wejścia w życie ww. Szóstej dyrektywy Rady (w przypadku Polski w dniu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, tj. 1 maja 2004r.) Przepisy implementujące VI dyrektywę VAT w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej zostały wprowadzone ww. ustawą o VAT, która weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, tj. w dniu 20 kwietnia 2004r., z tym że przepisy m.in. art. 86-89 (zawarte w dziale IX, rozdział 1 Odliczenie i zwrot podatku) stosowane są od dnia 1 maja 2004r. Zatem przepisy w zakresie odliczenia podatku od towarów i usług przy nabyciu i leasingu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych (w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 11 marca 2004r.) obowiązywały w dniu wejścia w życie przepisów VI dyrektywy VAT. Uwzględniając zatem zarówno ww. przepisy dyrektywy, jak również orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, które zezwala na utrzymanie istniejących w dniu wejścia w życie przepisów VI dyrektywy VAT w Polsce ograniczeń, nie ma podstaw do zmiany istniejących przepisów dotyczących ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego przy nabyciu lub leasingu samochodów osobowych, wprowadzonych ustawą o VAT. Wskazać należy, że m.in. w wyroku w spraw

2007.02.02 - Urząd Skarbowy w Zamościu - POIV-443/3/07
     ∟Możliwość odliczenia podatku VAT od zakupionego paliwa samochodów, które spełniają wymagania w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa wykorzystywanego do ich napędu, w sytuacji gdy jest ono tankowane do zbiornika a nie do baku samochodu.

2006.02.24 - Urząd Skarbowy w Kraśniku - DP.III.443/3/06
     ∟Stan faktyczny:Podmiot, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przewozu osób. Do świadczenia usług wykorzystuje pojazdy samochodowe przeznaczone do przewozu do najmniej 10 osób łącznie z kierowcą – spełniające wymogi art. 86 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku VAT. W związku z planowanym rozszerzeniem działalności o dodatkowe trasy, podmiot zamierza dokonać zakupu samochodu ciężarowego spełniającego wymogi art. 86 ust. 4. pkt 1 ustawy o VAT, co zostanie potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez okręgową stację kontroli pojazdów zgodnie z art. 86 ust. 5 ustawy. Po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z art. 86 ust. 5 i 5a, podmiot planuje odliczyć podatek...

2005.08.10 - Drugi Urząd Skarbowy w Lublinie - P-3-443/35/05
     ∟1.Czy w przypadku użytkowania na podstawie umowy dzierżawy autobusów przysługuje obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego przy nabywaniu:- paliw silnikowych, benzynowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanychdo ich napędu,- opłat czynszu ponoszonych z tytułu umów dzierżawy samochodów,- a także innych kosztów związanych z ich bieżącą eksploatacja? P o s t a n o w i e n i e

2005.08.05 - Pierwszy Urząd Skarbowy w Bydgoszczy - PP1.2-443-17/05
     ∟Czy w świetle art. 86 ust. 4 pkt 6 znowelizowanej ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur VAT dokumentujących zakup paliwa do autobusów o liczbie miejsc 20, 19 i 18 oraz dopuszczalnej masie całkowitej tych pojazdów 4600 kg i 3500 kg.

1

Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj