Interpretacje do przepisu
art. 21 ust. 1 pkt 76 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

 

Wybierz przepis

art. ust. pkt lit.

Wybór obejmuje dokładnie wskazany przepis, np. art.5 nie obejmie art.5 ust.1 pkt 1


22/481753 - interpretacji podatkowych do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 76 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

1

2018.08.22 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0115-KDIT2-2.4011.211.2018.2.ENB
     ∟Czy wypłacone studentom z Ukrainy środki pieniężne będą opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 20% przychodu na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 na podstawie ustawy o podatku od osób fizycznych?

2018.04.30 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0113-KDIPT2-3.4011.210.2018.1.GG
     ∟obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika z tytułu wypłat na rzecz gości krajowych i zagranicznych oraz obowiązku sporządzenia informacji (PIT-8C)

2017.09.28 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0113-KDIPT2-1.4011.202.2017.2.RK
     ∟Skutki podatkowe sfinansowania kosztów podróży i diet gościom krajowym.

2017.09.27 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0113-KDIPT2-1.4011.322.2017.1.RK
     ∟Skutki podatkowe sfinansowania kosztów podróży i diet gościom zagranicznym.

2017.09.27 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0113-KDIPT2-1.4011.324.2017.1.RK
     ∟Skutki podatkowe wypłacenia kieszonkowego gościom zagranicznym.

2017.09.27 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0113-KDIPT2-1.4011.323.2017.1.RK
     ∟Skutki podatkowe wypłacenia kieszonkowego gościom krajowym.

2016.10.19 - Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi - 1061-IPTPB2.4511.787.2016.1.Akr
     ∟1) Czy dla wypłat dofinansowania dla studentów i pracowników uczelni partnerskich w ramach projektów KA107 programu Erasmus+ znajduje zastosowanie zwolnienie z opodatkowania w Polsce na podstawie przepisów odpowiednich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, a w przypadku braku takiej możliwości - zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 76 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? 2) Czy na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika polegające na poborze podatku od dokonywanych wypłat oraz obowiązek sporządzania informacji PIT-11, PIT-8C lub informacji IFT-1 /IFT-1R?

2016.10.19 - Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi - 1061-IPTPB2.4511.788.2016.1.Akr
     ∟1) Czy dla wypłat dofinansowania dla studentów i pracowników uczelni partnerskich w ramach projektów KA107 programu Erasmus+ znajduje zastosowanie zwolnienie z opodatkowania w Polsce na podstawie przepisów odpowiednich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, a w przypadku braku takiej możliwości - zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 76 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? 2) Czy na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika polegające na poborze podatku od dokonywanych wypłat oraz obowiązek sporządzania informacji PIT-11, PIT-8C lub informacji IFT-1 /IFT-1R?

2016.10.19 - Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi - 1061-IPTPB2.4511.534.2016.2.Akr
     ∟1) Czy dla wypłat dofinansowania dla studentów i pracowników uczelni partnerskich w ramach projektów KA107 programu Erasmus+ znajduje zastosowanie zwolnienie z opodatkowania w Polsce na podstawie przepisów odpowiednich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, a w przypadku braku takiej możliwości - zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 76 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? 2) Czy na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika polegające na poborze podatku od dokonywanych wypłat oraz obowiązek sporządzania informacji PIT-11, PIT-8C lub informacji IFT-1 /IFT-1R?

2016.10.04 - Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi - 1061-IPTPB4.4511.162.2016.1.MG
     ∟Czy Wnioskodawca, jako płatnik, powinien pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od całej kwoty wypłaconego pracownikowi dofinansowania do wypoczynku, czy też zaliczkę powinien pobrać od kwoty stanowiącej nadwyżkę ponad kwotę 380 zł, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2016.07.29 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPB-2-1/4511-285/16/BJ
     ∟Opodatkowanie świadczeń wypłacanych w ramach programu X studentom, pracownikom dydaktycznym i pracownikom administracyjnym.

2016.07.29 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPB-2-1/4511-286/16/BJ
     ∟Opodatkowanie świadczeń wypłacanych w ramach programu Erasmus+ studentom, pracownikom dydaktycznym i pracownikom administracyjnym.

2015.08.03 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPB4/4511-538/15-4/JK3
     ∟Zwolnienie z opodatkowania opodatkowania stypendiów dla uczestników kursu,

2015.01.07 - Minister Finansów - DD3/033/372/KDJ/14
     ∟W przypadku ponoszonych przez Wnioskodawcę kosztów wyżywienia, powyższym zwolnieniem od podatku objęta jest jedynie wartość wyżywienia nieprzekraczająca wysokości diety, o której mowa w § 7 ust. 1 rozporządzenia. Nadwyżka ponad kwotę diety podlega opodatkowaniu, a na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz właściwemu dla niego urzędowi skarbowemu, na zasadach i w terminie określonym w art. 42a ustawy, informacji PIT-8C. Co do zasady, za każdą rozpoczęta dobę w podróży przysługuje ryczałt na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej w wysokości 20% diety, jednakże ryczałt nie przysługuje, jeżeli gość nie ponosi kosztów dojazdów. Z kolei diety i kieszonkowe otrzymywane przez gości zagranicznych objęte są zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 76 ustawy. Środki te mogą być przez gości przeznaczone na różne cele, w tym m.in. na wskazane we wniosku, tj. zakup kart telefonicznych, dostępu do bezprzewodowego Internetu, bilety wstępu czy w przypadku dziennikarzy, koszty akredytacji prasowych. Natomiast wypłata diet i kieszonkowego gościom krajowym stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz właściwemu dla niego urzędowi skarbowemu, na zasadach i w terminie określonym w art. 42a ustawy, informacji PIT-8C

2014.09.08 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPB4/415-427/14-4/JK
     ∟Zwrot kosztów podróży odnośnie kosztów dojazdów do wysokości udokumentowanej biletami lub fakturami obejmującymi cenę biletu środka transportu wraz ze związanymi z nimi opłatami dodatkowymi oraz koszty zakwaterowania/noclegi stwierdzone rachunkiem w wysokości przekraczającej limit określony w cytowanym rozporządzeniu, koszty wyżywienia gościa do wysokości diety z tytułu podróży osoby niebędącej pracownikiem oraz kosztów dojazdów lokalnych, stanowią dla gości krajowych i zagranicznych przychód podlegający zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast zwrot kosztów podróży odnoś...

2013.07.31 - Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi - IPTPB1/415-339/13-2/KO
     ∟Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym pokrywanie lub refundacja kosztów podróży, w tym kosztów przyjazdu, kosztów hotelu, diet i wypłata kieszonkowego stanowi przychód gości krajowych oraz zagranicznych, podlegający zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) i pkt 76 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?Czy pokrywanie takich kosztów przez Wnioskodawcę wiąże się z koniecznością wystawienia informacji PIT-8C?

2013.05.17 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPB2/415-171/13/IB
     ∟1.Czy wypłacane pracownikom Wnioskodawcy - skierowanym za granicę w celu wykonywania badań naukowych w ramach realizacji wyżej wymienionego projektu unijnego - miesięczne stypendium, o którym mowa w § 3 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób, w kwocie nie wyższej niż kwota stanowiąca równowartość diety w pełnej wysokości z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, właściwej dla państwa, do którego osoba jest kierowana, określonej w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, będzie zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy tym samym nie ciążą na Wnioskodawcy obowiązki płatnika?2.Czy wypłacane pracownikom Wnioskodawcy - skierowanym za granicę w celu wykonywania badań naukowych w ramach realizacji wyżej wymienionego projektu unijnego - świadczenia przewidziane w § 4 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób, w szczególności:1)zwrot kosztów podróży do miejsca prowadzenia badań naukowych,2)zwrot kosztów zakupu polisy ubezpieczeniowej na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków,3)zwrot opłat wizowych lub opłat związanych z legalizacją pobytu,będą zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 16a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy tym samym nie ciążą na Wnioskodawcy obowiązki płatnika?3.Czy diety, kieszonkowe oraz zwrot kosztów podróży do i z miejsca prowadzenia badań naukowych, zwrot kosztów zakupu polisy ubezpieczeniowej na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków i zwrot opłat wizowych lub opłat związanych z legalizacją pobytu wypłacane naukowcom przyjeżdżającym z zagranicy jako goście Wnioskodawcy w celu prowadzenia badań naukowych w ramach realizacji wyżej wymienionego projektu unijnego w siedzibie Wnioskodawcy, będą zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 16a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy tym samym nie ciążą na Wnioskodawcy obowiązki płatnika (informacyjne)?Jeśli ww. świadczenia dla gościom Wnioskodawcy są zwolnione z pdof, to do jakiej wysokości?

2011.02.08 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB1/415-1284/10-3/AMN
     ∟Czy w przedstawionym stanie faktycznym kwoty wypłaconych diet i kieszonkowego są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 76 (do jakiej wysokości)?

2011.02.08 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB1/415-1284/10-2/AMN
     ∟Czy w przedstawionym stanie faktycznym zwrot i refundacja kosztów podróży, za hotel, diety i kieszonkowego stanowi przychód gości krajowych oraz zagranicznych i podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) i pkt 76 ?INTERPRETACJA INDYWIDUALNANa podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010 r. (data wpływu 10 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów w części dotyczącej:kieszonkowego wypłacanego gościom krajowym – jest prawidłowe,w pozostałej części – jest nieprawidłowe.UZASADNIENIEW dniu 10 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów oraz w zakresie zwolnień przedmiotowych.W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.Wnioskodawca organizuje sympozja, konferencje w ramach prowadzonych grantów: statutowych, SPUB (środki publiczne na urządzenia badawcze grantów) – finansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, na które zaprasza gości krajowych i zagranicznych np. z USA, Niemiec, Malezji, RPA, Francji. Celem przyjazdu jest wygłoszenie wykładu, omówienie grantu, wymiana doświadczeń naukowych, nawiązanie współpracy naukowej między uczelniami (Wnioskodawcą a Uczelnią, której przedstawicielem jest zaproszony gość). Nie otrzymują żadnego wynagrodzenia, nie są związani żadną umową cywilną. Uczelnia ponosi koszty zakupu biletu lotniczego (w biurze podróży obsługującym Uczelnię) lub refunduje wcześniej zakupiony bilet przez gościa w innym biurze, opłaty za hotel, diety, kieszonkowego.W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie źródeł przychodów.Czy w przedstawionym stanie faktycznym zwrot i refundacja kosztów podróży, za hotel, diety i kieszonkowego stanowi przychód gości krajowych oraz zagranicznych i podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) i pkt 76 ... Zdaniem Wnioskodawcy, poniesione wydatki a także wartość sfinansowanych kosztów za bilety lotnicze, opłaty za hotel, diety, kieszonkowe stanowią przychód zaproszonych gości krajowych i zagranicznych, w związku z powyższym należy wypełnić informację PIT-8C W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie źródeł przychodów w części dotyczącej:kieszonkowego wypłacanego gościom krajowym – uznaje się za prawidłowe,w pozostałej części – uznaje się za nieprawidłowe.Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). W myśl art. 3 ust. 2b tej ustawy za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z: pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.Zgodnie z art. 4a ww. ustawy przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do przepisu art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są inne źródła. Przepis art. 20 ust. 1 powołanej ustawy wskazuje, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.W myśl natomiast art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.W świetle powyższego, za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy natomiast rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. O przychodzie podatkowym należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zaproszonym, w ramach prowadzonych grantów (statutowych, SPUB) gościom krajowym i zagranicznym refunduje wcześniej zakupiony przez nich bilet lub ponosi koszty zakupu biletu lotniczego (w biurze podróży obsługującym Wnioskodawcę), opłaca pobyt w hotelu, wypłaca diety i kieszonkowe. Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.Odrębnymi przepisami, o których mowa w cytowanym artykule, są dwa rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 roku: w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.) oraz, w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.).Aby jednak przedmiotowe świadczenia, do wysokości określonej w ww. rozporządzeniach, korzystały ze zwolnienia, muszą być spełnione warunki, wynikające z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione: w celu osiągnięcia przychodów lub w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji. Należy zauważyć, iż we wskazanym przepisie użyto pojęcia „podróż” bez określenia „służbowa”, tym samym zakres zwolnienia jest znacznie szerszy, gdyż nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami. W konsekwencji dojazd zaproszonych gości do siedziby uczelni, będzie mieścił się w określeniu „podróż”, zawartym w ww. przepisie. Zaproszeni przez Wnioskodawcę goście krajowi i zagraniczni w celu wygłoszenia wykładu, omówienia grantu, wymiany doświadczeń naukowych, nawiązania współpracy naukowej itp. nie są pracownikami, tym samym w stosunku do nich będzie miało zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto należy podkreślić, iż cytowane powyżej rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej wyznaczają jedynie limity do wysokości, których obowiązuje zwolnienie, natomiast nie są podstawą do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.Zatem, świadczenia w postaci zwrotu gościom krajowym wcześniej zakupionych przez nich biletów; opłat za hotel albo poniesienia kosztów zakupu biletu lotniczego (w biurze podróży obsługującym Wnioskodawcę), diety będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do wysokości limitu określonego w stosownych rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej wcześniej cytowanych oraz pod warunkiem, iż spełnione zostaną wymagania wynikające z ust. 13 tego artykułu.W odniesieniu do wypłacanego przez Wnioskodawcę zaproszonym gościom krajowym i zagranicznym kieszonkowego, należy zwrócić uwagę, na treść art. 21 ust. 1 pkt 76 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są kwoty diet i kieszonkowego dla gości zagranicznych przybywających do Polski w ramach programów i umów oraz wartość wyżywienia dla tłumaczy (pilotów) towarzyszących tym gościom, z wyjątkiem ekwiwalentów za to wyżywienie.Zgodnie z powyższym w opisanym zdarzeniu przyszłym kieszonkowe wypłacane gościom zagranicznym stanowi dla tych osób przychód podlegający zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 76 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast kieszonkowe wypłacane gościom krajowym stanowi dla nich przychód nieobjęty ww. zwolnieniem. Reasumując, mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, że zwrot i refundacja kosztów podróży, opłat za hotel, diety, stanowią dla gości krajowych i zagranicznych przychód podlegający zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wypłata kieszonkowego dla gości zagranicznych podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 76 ww. ustawy, natomiast kieszonkowe wypłacane gościom krajowym stanowi przychód tych osób podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. W związku z powyższym w przypadku wypłaty zaproszonym gościom świadczeń podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym, tj. kieszonkowego wypłacanego gościom krajowym, Wnioskodawca obowiązany jest sporządzić dla tych osób informację PIT-8C. Natomiast w przypadku pozostałych świadczeń, o których mowa w niniejszym wniosku, tj. zwrotu i refundacji kosztów podróży, za hotel, diet oraz kieszonkowego wypłacanego gościom zagranicznym, nie wystąpi obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, zgodnie bowiem z treścią ww. art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w informacji tej nie zamieszcza się dochodów zwolnionych z opodatkowania.Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lutego 2011 r. nr ILPB1/415-1284/10-3/AMN.Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi

2010.02.11 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPB2/415-916/09/MM
     ∟1. Czy wypłata gotówki wolontariuszowi zagranicznemu na wyżywienie będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?2. Czy zgodnie z zapisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w celu udokumentowania prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 76 i 113 – Wnioskodawca można zastąpić dotychczasowy sposób dokumentowania wydatków na wyżywienie dla zagranicznych wolontariuszy (na podstawie faktur na poszczególne zakupy) na wypłatę potwierdzoną na dokumencie KW, odpowiadającą równowartości kwoty przeznaczonej na wyżywienie dla wolontariusza, bez konieczności dokumentowania każdego zakupu?

2005.04.20 - Urząd Skarbowy Wrocław-Psie Pole - US/PZ/0090/1/02/2/05
     ∟Czy zwolnione od podatku diety i kieszonkowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 76 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są ograniczone limitem i czy może to być forma rozliczenia z artystą zagranicznym w sytuacji gdy wykonałby on bezpłatnie dzieło - koncert muzyczny, występ wokalny itp.?

2005.01.21 - Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście - US-36/1CF/413/IP-79/04/UO
     ∟Jak należy opodatkować diety wypłacone osobom zagranicznym przebywającym w Polsce na podstawie umów zawartych między polskim podmiotem a zagraniczną instytucją?

1

Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj