Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-310/12-2/AO
z 15 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2012 r. (data wpływu 16 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prowadzenie na terenie SSE działalności gospodarczej zwolnionej z podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o dwa lub więcej zezwoleń, skutkuje obowiązkiem prowadzenia ewidencji rachunkowej odrębnie dla każdego z posiadanych zezwoleń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • ustalenia, czy prowadzenie na terenie SSE działalności gospodarczej zwolnionej z podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o dwa lub więcej zezwoleń, skutkuje obowiązkiem prowadzenia ewidencji rachunkowej odrębnie dla każdego z posiadanych zezwoleń,
  • ustalenia, na jaki dzień należy dyskontować uzyskaną pomoc publiczną w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE w oparciu o dwa lub więcej zezwoleń.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca („Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą na terenie … Specjalnej Strefy Ekonomicznej („Strefa” lub „…SSE”) na podstawie dwóch zezwoleń: pierwszego z 2008 r. („Zezwolenie nr 1”) oraz drugiego z 2012 r. („Zezwolenie nr 2”). Zezwolenie nr 1 zostało udzielone do dnia 28 maja 2017 r.

Rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej wskazany w ww. zezwoleniach obejmuje działalność gospodarczą prowadzoną na terenie Strefy, rozumianą jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w ramach wskazanej w tych zezwoleniach klasyfikacji statystycznej.

W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie …SSE na podstawie ww. zezwoleń, Spółce przysługuje pomoc publiczna w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w ramach dostępnego limitu w wysokości 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji (pomoc publiczna dla Spółki jest kalkulowana w oparciu o wydatki kwalifikowane).

W przyszłości Spółka nie wyklucza ubiegania się o uzyskanie kolejnych zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, w związku z możliwością realizacji kolejnych przedsięwzięć inwestycyjnych.

Rok podatkowy Spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy prowadzenie na terenie …SSE działalności zwolnionej z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w oparciu o dwa lub więcej zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy, skutkuje obowiązkiem prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z art. 9 ust. 1 przywołanej ustawy, odrębnie dla każdego z posiadanych zezwoleń? W konsekwencji, czy istnieje obowiązek dodatkowego podziału dochodów z działalności prowadzonej na terenie Strefy na części przypadające na każde zezwolenie osobno?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym, dyskontowanie całości uzyskanej pomocy publicznej (tj. faktycznie otrzymanego zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie wszystkich posiadanych zezwoleń łącznie) powinno odbywać się najpierw na dzień uzyskania Zezwolenia nr 1, a po wyczerpaniu przysługującego w ramach Zezwolenia nr 1 limitu pomocy - na dzień wydania Zezwolenia nr 2, i w przypadku uzyskania przez Spółkę kolejnych zezwoleń finalnie na dzień uzyskania ostatniego z posiadanych zezwoleń?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie pytania nr 1 (zaistniały stan faktyczny i zdarzenie przyszłe).

Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 (zaistniały stan faktyczny i zdarzenie przyszłe) został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 15 listopada 2012 r. nr ILPB3/423-310/12-3/AO.

Zdaniem Wnioskodawcy, w treści przepisów ustalających zasady korzystania ze zwolnienia podatkowego w Strefie brak jest zapisów, które nakładałyby obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji rachunkowej, a także podatkowej dla każdego z projektów, na które wydane zostały zezwolenia strefowe z osobna.

W szczególności, brak jest takich zapisów (i) w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, (ii) w ustawie z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.; „ustawa o SSE”), (iii) jak również w którymkolwiek z tzw. rozporządzeń strefowych właściwych dla poszczególnych Zezwoleń Spółki (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych - Dz. U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1548 ze zm.; dalej: „rozporządzenie w sprawie pomocy”) oraz wcześniej obowiązujące rozporządzenie w sprawie … specjalnej strefy ekonomicznej (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 października 2006 r. w sprawie … specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2006 r. Nr 200, poz. 1473 ze zm.)).

Stosownie do art. 12 ustawy o SSE, ustalającej podstawowe zasady prowadzenia działalności w Strefie, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy w ramach zezwolenia strefowego, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei, art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy na podstawie zezwolenia, stanowiącego, zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, podstawę do korzystania z pomocy publicznej. Art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określa, iż zwolnienie to przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy.

W konsekwencji, zwolnieniem podatkowym objęty jest dochód z działalności gospodarczej: (i) prowadzonej przez Spółkę na terenie Strefy, która równocześnie (ii) została wymieniona w posiadanym zezwoleniu / zezwoleniach strefowych.

Brak jest we wskazanych przepisach regulacji nakazujących ustalanie odrębnego wyniku finansowego / podatkowego, w przypadku posiadania przez przedsiębiorcę więcej niż jednego zezwolenia strefowego. Brak jest również regulacji zabraniających posiadania więcej niż jednego zezwolenia strefowego.

Spółka pragnie także zwrócić uwagę na fakt, iż w świetle art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania jest dochód, nadwyżka przychodu nad kosztami jego uzyskania. Zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ww. ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł położonych na terytorium RP lub za granicą, jeśli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu osiągnięcia przychodu zwolnionego z opodatkowania.

Tym samym, w celu ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, Spółka zobowiązana jest jedynie na podstawie prowadzonej ewidencji rachunkowej do wyodrębnienia odpowiednio przychodów oraz kosztów działalności zwolnionej z opodatkowania (prowadzonej na terenie …SSE na podstawie zezwoleń strefowych). Nie ma natomiast podstawy do ustalania tych wartości odpowiednio na każde zezwolenie.

Również art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie nakazuje prowadzenia odrębnej ewidencji przychodów i kosztów odpowiednio do każdego z zezwoleń.

Warto także podkreślić, iż w rozporządzeniu w sprawie pomocy w § 5 ust. 5 wskazano, iż w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. Analogiczne zapisy zawarte zostały również we wcześniejszych rozporządzeniach dotyczących pomocy publicznej udzielanej na terenie Strefy.

Zgodnie ze wskazanym przepisem, obowiązek ustalania odrębnego wyniku podatkowego odnosi się wyłącznie do sytuacji, kiedy ten sam podatnik prowadzi jednocześnie działalność na terenie Strefy i poza nią.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, w przypadku prowadzenia działalności w całości na terenie Strefy, na podstawie dwóch lub więcej zezwoleń strefowych, będzie ona zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli w sposób zapewniający m.in. określenie kwoty dochodu zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych oraz podlegającego opodatkowaniu, niezależnie od liczby posiadanych zezwoleń strefowych. W przepisach regulujących zasady kalkulacji wyniku podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej brak jest bowiem wymogu dodatkowego podziału dochodów z działalności prowadzonej na terenie strefy dla projektów inwestycyjnych związanych z poszczególnymi zezwoleniami. Tym samym, nie ma obowiązku wydzielania w ramach działalności zwolnionej dochodów z poszczególnych zezwoleń.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki, dla celów korzystania z dwóch lub więcej zezwoleń strefowych, Spółka nie jest obowiązana do prowadzenia odrębnej ewidencji rachunkowej, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustalania odrębnego wyniku podatkowego dla każdego z Zezwoleń.

Równocześnie Spółka jest świadoma, iż powinna zapewnić możliwość wyodrębnienia środków trwałych oraz utworzonych nowych miejsc pracy związanych z każdym projektem inwestycyjnym. Powyższe umożliwi niezależne rozliczenie każdego z projektów pod kątem wypełnienia warunków określonych w poszczególnych zezwoleniach oraz ustalenie kosztów inwestycji poniesionych w związku z realizacją poszczególnych projektów dla celów kalkulacji przysługującego Spółce limitu pomocy publicznej.

Wskazane przez Spółkę stanowisko jest w pełni zgodne z jednolitą linią interpretacyjną prezentowaną przez organy podatkowe. Analogiczne podejście zostało zaprezentowane m.in. przez:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 8 listopada 2011 r. sygn. IBPBI/2/423-995/11/SD;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 29 sierpnia 2011 r. sygn. ILPB3/423-241/11-2/MM;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 17 marca 2011 r. sygn. IBPBI/2/423-1887/10/JD;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 2 marca 2011 r. sygn. ILPB3/423-946/10-3/MM.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnioskuje o potwierdzenie przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj