Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-23/11-4/JF
z 16 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-23/11-4/JF
Data
2011.03.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa towarów
dostawa towarów
książka
książka
stawki podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
wytworzenie książek (oznaczonych numerem ISBN - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym regionalnym i lokalnym książek telefonicznych teleksów i telefaksów (PKWiU 58.11.1) nut map i ulotek) z materiałów własnych na podstawie doręczonej w formie elektronicznej treści publikacji i dostawa produktu zamawiającemu za umówioną cenę stanowi dostawę towarów rozumianą jako przeniesienie praw do rozporządzania towarem przez zamawiającego, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. opodatkowane stawką 5 % dla ww. dostawy.



Wniosek ORD-IN 439 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 03.01.2011 r. (data wpływu 05.01.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25.01.2011 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 13.01.2011 r. nr IPPP3/443-23/11-2/JF o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 5% dla książek drukowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.01.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 5% dla książek drukowanych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych i w związku z tym pismem z dnia 13.01.2011 r. nr IPPP3-443-23/11-2/JF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia ww. wniosku. Wezwanie doręczono w dniu 24.01.2011 r. Uzupełnienie wpłynęło w dniu 26.01.2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką, która posiada własne urządzenia poligraficzne (maszyny do druku i oprawy książek). Na zlecenie innych podmiotów wykonuje działalność produkcyjną polegającą na drukowaniu oraz oprawianiu pozycji książkowych oznaczonych numerem ISBN (produkty finalne). Do wykonania produktów finalnych zużywa surowce, materiały i komponenty będące Jego własnością. Treść merytoryczną danej książki otrzymuje od zleceniodawców w formie elektronicznej. Prawa autorskie do danego produktu finalnego nie są własnością Wnioskodawcy. Są one przedmiotem umów zawartych ze zleceniodawcą a dysponentem praw autorskich.

Wnioskodawca dokonuje jedynie czysto technicznej czynności polegającej na fizycznym wytworzeniu egzemplarzy danych książek na zlecenie zleceniodawcy i według jego specyfikacji technicznej. Tak wytworzone produkty dostarcza zleceniodawcy. Łącząca kontrahentów umowa określa ilość, termin wykonania, specyfikację techniczną oraz cenę wykonania zlecenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wytworzenie książek (oznaczonych numerem ISBN - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym regionalnym i lokalnym książek telefonicznych teleksów i telefaksów (PKWiU 58.11.1) nut map i ulotek) z materiałów własnych na podstawie doręczonej w formie elektronicznej treści publikacji i dostawa produktu zamawiającemu za umówioną cenę stanowi dostawę towarów rozumianą jako przeniesienie praw do rozporządzania towarem przez zamawiającego, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. i pozwala na zastosowanie stawki 5% podatku od towarów i usług zgodnie z art. 19 pkt 2 ppkt a ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej...

Zdaniem Wnioskodawcy proces wydrukowania książek oznaczonych numerem ISBN za pomocą własnych środków i surowców według treści merytorycznej dostarczonej Wnioskodawcy przez zamawiającego w formie elektronicznej jest wytworzeniem nowych dóbr materialnych (rzeczy). Rzeczy te - w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - są rzeczami ruchomymi. Rzeczy te (nakłady książek) są rzeczami oznaczonymi co do gatunku, a do przeniesienia ich własności konieczne jest ich wydanie (fizyczne przeniesienie posiadania). Przeniesienie własności następuje z chwilą przekazania tych rzeczy zamawiającemu. Przedmiotem obrotu w tym przypadku nie są prawa autorskie do utworu przynależne zamawiającemu (lub jeszcze innemu podmiotowi), ale jest nim rzeczowa postać tego utworu tj. książka.

Wobec powyższego działalność Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym należy zakwalifikować jako dostawę, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., co w związku z treścią art. 19 pkt 2 ppkt a ustawy z dnia 26.11.2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej pozwala na zastosowanie przez Wnioskodawcę stawki 5% podatku od towarów i usług.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie na wniosek Wnioskodawcy w dniu 09.04.2009 r. wydał interpretację indywidualną nr IPPP2/443-137/09-2/AZ, na mocy której do dnia 31.12.2010 r. wyżej zdefiniowany proces drukowania i oprawy książek Wnioskodawca traktował jako dostawę, która pozwala na zastosowanie do 30.12.2010 r. stawkę 0% podatku od towaru i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust . 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwana dalej: ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. a dodanego do ustawy na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) - art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W myśl pkt 4.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – zakres rzeczowy PKWiU (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym:

  • pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi;
  • pod pojęciem wyrobów rozumie się surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów - o ile występują w obrocie;
  • pod pojęciem usług rozumie się:
    • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych;
    • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.


Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności z materiałów własnych wykonawcy.

Zatem, odnosząc definicję usługi zawartą w ww. rozporządzeniu do definicji usługi zawartej w art. 8 ustawy, wyjaśnić należy, iż pojęcie usługi wynikające z powołanego rozporządzenia nie jest tożsame z definicją usługi zawartą w art. 8 ustawy, a pojęcie dostawy towaru we wskazanym rozporządzeniu nie występuje. W konsekwencji, dokonując oceny określonej czynności należy badać, czy jest ona usługą w rozumieniu ustawy o podatku VAT, a następnie ustalić, czy usługa ta została wymieniona w klasyfikacji usług.

Natomiast, dla oceny, czy w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z dostawą towaru w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, kluczowe jest ustalenie czy w danym przypadku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, tj. czy w wyniku danej transakcji nabywca będzie mógł faktycznie dysponować rzeczą.

Kiedy jest mowa o „przeniesieniu prawa do rozporządzania” nie należy tego zwrotu utożsamiać jedynie z przeniesieniem prawa własności w sensie prawnym, gdyż w pojęciu tym mieszczą się wszelkie formy przeniesienia prawa, które nabywcy umożliwiają rozporządzanie dobrami materialnymi (rzeczami) jak właścicielowi.

Proces wydrukowania książki w oparciu o własne materiały jest procesem wytworzenia nowego dobra materialnego (rzeczy), o funkcji całkiem odmiennej od tej, związanej z wykorzystanymi materiałami, które staje się przedmiotem obrotu w momencie przeniesienia prawa na wydawcę do rozporządzenia nim jak właściciel. W tym przypadku niewątpliwie drukarnia wyzbywa się własności użytych do tej produkcji materiałów, surowców i komponentów (papier, farby itp.), które w ramach tego procesu produkcyjnego przybrały postać rzeczową książek lub czasopism. Bez znaczenia są przy tym prawa autorskie przynależne wydawcy do drukowanego utworu, gdyż nie one są w tym przypadku przedmiotem obrotu, lecz obrotem jest rzeczowa postać tegoż utworu jakim jest książka. Przeniesienie własności wyprodukowanych książek na wydawcę wymaga ich wydania, jako rzeczy określonych co do gatunku – art. 155 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), czyli przeniesienia również ich posiadania na wydawcę, co pozwala temu ostatniemu na rozporządzanie tymi rzeczami jak właściciel. Wytworzone w takim procesie produkcyjnym książki są rzeczami ruchomymi w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, co do których drukarnia – aby wydawca mógł nimi rozporządzać jak właściciel – musi przenieść prawo ich posiadania na nabywcę. Tym samym, następuje w takim przypadku przeniesienie przez drukarnię na wydawcę prawa do rozporządzania jak właściciel wyprodukowanym przez drukarnię z jej materiałów majątkiem rzeczowym, co czyni tę czynność dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na zlecenie kontrahentów wykorzystując własne urządzenia poligraficzne drukuje i oprawia książki oznaczone numerem ISBN – z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, telefaksów i telefaksów (PKWiU 58.11.1). Przy czym przedmiotem dostawy nie są prawa autorskie, których Wnioskodawca nie posiada.

Powyższe wskazuje, iż Wnioskodawca nie posiadając praw autorskich do drukowanej książki w procesie produkcji poligraficznej z materiału własnego wytwarza nowe produkty (książki), a następnie dokonuje ich dostawy na rzecz zleceniodawcy. W wyniku wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności wytworzone zostają rzeczy materialne a następnie przeniesione zostaje na nabywcę prawo do rozporządzania tymi produktami (towarami) jak właściciel. Taki charakter czynności przesądza na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, iż Wnioskodawca będzie dokonywał dostawy towarów, tj. dostawy publikacji – książek – posiadających numer ISBN, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy.

Mając na względzie powołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca wytwarzając książki z własnych materiałów, a następnie przenosząc prawo do rozporządzania takimi towarami jak właściciel na klienta, będzie dokonywał dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., stawka podatku wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2a ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5 %.

W pozycji 32 tego załącznika, wymieniono towary zgrupowane pod symbolem PKWiU – ex 58.11.1, tj. książki drukowane – wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy – wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictwa w alfabecie Braille´a.

Z powyższego wynika, że od dnia 1 stycznia 2011 r. można zastosować obniżoną 5% stawkę podatku od towarów i usług dla dostawy książek drukowanych wytworzonych metodami poligraficznymi sklasyfikowanych do grupowania PKWiU ex 58.11.1 i oznaczonych symbolem ISBN.

Zatem, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że wytworzenie książek (oznaczonych numerem ISBN - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym regionalnym i lokalnym książek telefonicznych teleksów i telefaksów (PKWiU 58.11.1) nut map i ulotek) z materiałów własnych na podstawie doręczonej w formie elektronicznej treści publikacji i dostawa produktu zamawiającemu za umówioną cenę stanowi dostawę towarów rozumianą jako przeniesienie praw do rozporządzania towarem przez zamawiającego, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Wobec powyższego na podatnie art. 41 ust. 2a ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 5 % dla ww. dostawy.

Mając na uwadze powyższe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Wskazać należy, iż dostawa książek będących przedmiotem wniosku, tj. mieszczących się w grupowaniu PKWiU ex 58.11.1 i oznaczonych symbolami ISBN ujętych przez Wnioskodawcę w spisie z natury sporządzonym na dzień 31 grudnia 2010 r. do dnia 30 kwietnia 2011 r. na podstawie § 36 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. podlega opodatkowaniu 0% stawką podatku.

Ponadto podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania czynności wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj