Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.40.2019.1.PK
z 14 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 lutego 2019 r. (data wpływu 15 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier w zakresie określenia podstawy opodatkowania w loterii audioteksowej – jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od gier w zakresie określenia podstawy opodatkowania w loterii audioteksowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w imieniu własnym, ale na zlecenie innego podmiotu (dalej: „Zleceniodawca”), planuje organizację loterii audioteksowych (dalej: „Loterie”) w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. 2018.165 - tekst jedn. z późn. zm.; dalej „ustawa o grach”). Loterie będą organizowane na podstawie stosownego zezwolenia, o wydanie których Spółka wystąpi do dyrektora właściwej izby administracji skarbowej.

Wnioskodawca jest spółką kapitałową prawa polskiego, która podlega (i na moment opisanego zdarzenia przyszłego będzie podlegać) nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych w Polsce.

Loterie będą organizowane przez Spółkę za wynagrodzeniem, na podstawie zawartych umów ze Zleceniodawcą, który jest spółką kapitałową prawa polskiego, która podlega (i na moment opisanego zdarzenia przyszłego będzie podlegać) nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych w Polsce.

Wnioskodawca, jako zleceniobiorca, będzie między innymi, obowiązany do:

  1. wystąpienia w charakterze organizatora Loterii;
  2. opracowania, zgodnie z wymogami polskiego prawa, wszelkich niezbędnych dokumentów wymaganych w związku z Loterią przez przepisy prawa;
  3. uzyskania wszelkich zezwoleń wymaganych przez przepisy prawa polskiego do przeprowadzenia Loterii, w tym przygotowanie i złożenie kompletnego wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie Loterii;
  4. wystąpienia, celem uzyskania zezwolenia na urządzenie Loterii, do właściwego organu administracji z wnioskiem o wydanie zezwolenia na urządzenie Loterii.
  5. terminowego wniesienia wymaganej opłaty za zezwolenie na urządzenie Loterii, w wysokości 10% wartości puli nagród w Loterii określonej w regulaminie Loterii lub innej ustalonej zgodnie z ustawą o grach hazardowych;
  6. rozpoczęcia i przeprowadzania Loterii w terminie i na zasadach określonych w zezwoleniu na urządzenie Loterii, wydanym przez właściwy organ administracji, oraz powiadomienia właściwego organu o rozpoczęciu i zakończeniu Loterii;
  7. powołania wewnętrznej komisji nadzoru oraz zapewnienia sprawowania nadzoru nad przebiegiem Loterii oraz nad przebiegiem losowań przez osobę posiadającą świadectwo zawodowe wydane przez Ministra Finansów uprawniające do nadzorowania Loterii wymagane przez obowiązujące przepisy prawa, w tym ustawę o grach hazardowych;
  8. opublikowania i udostępnienia regulaminu uczestnikom Loterii;
  9. wyłaniania zwycięzców Loterii zgodnie z regulaminem, w tym przygotowanie aplikacji losującej, przeprowadzenie losowań i zapewnienie ich rzetelności;
  10. powiadamiania laureatów nagród o wygranych zgodnie z regulaminem oraz weryfikacja laureatów Loterii;
  11. wydania nagród zwycięzcom, w tym logistycznej obsługi wydawania nagród, zgodnie z regulaminem;
  12. spełnienia wszelkich obowiązków publicznoprawnych związanych z organizacją Loterii, w tym naliczenia i odprowadzenia należnego podatku od osób fizycznych na rzecz właściwego Urzędu Skarbowego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa;
  13. spełnienia wszelkich zobowiązań cywilnoprawnych związanych z przeprowadzeniem Loterii, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa;
  14. obsługi wszelkich reklamacji związanych z organizowaniem i prowadzeniem Loterii, w tym: przyjmowania, rozpatrywania i udzielania odpowiedzi na reklamacje pisemne zgłoszone przez uczestników Loterii, zgodnie z zasadami opisanymi w regulaminie oraz z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa;
  15. dokonania nagrań rozmów z uczestnikami Loterii oraz ich przechowania zgodnie z postanowieniami Regulaminu;
  16. zapewnienia obsługi prawnej Loterii;
  17. dokonania wszelkich innych czynności nie związanych z promocją Loterii, niezbędnych do przygotowania i prawidłowego przeprowadzenia Loterii;
  18. wykonania wszelkich obowiązków, do których zgodnie z przepisami prawa zobowiązany jest podmiot urządzający loterię audioteksową w czasie i po zakończeniu jej przeprowadzania oraz wykonania obowiązków dokumentacyjnych, ewidencyjnych i archiwizacyjnych związanych z Loterią;
  19. przekazania Zleceniodawcy wszelkich informacji i/lub materiałów niezbędnych do prawidłowego przygotowania przez Zleceniodawcę materiałów promocyjnych dotyczących Loterii.

Dodatkowo, na podstawie niektórych umów ze Zleceniodawcami, Wnioskodawca, jako zleceniobiorca, może być obowiązany do opracowania w uzgodnieniu ze Zleceniodawcą części komunikatów reklamowych dotyczących Loterii oraz opracowania treści wszystkich komunikatów SMS wykorzystywanych w ramach Loterii.

Z kolei, na podstawie ww. umów Zleceniodawcy będą między innymi, obowiązani do:

  1. opracowania pełnej koncepcji Loterii, na którą składać się będzie jej scenariusz, mechanika, strategia komunikacji Loterii, strategia marketingowa, uwzględniającej uwarunkowania rynkowe, techniczne i prawne, których spełnienie jest niezbędne do należytej organizacji loterii audioteksowych oraz do dostarczenia tej koncepcji Spółce:
  2. przeprowadzenia akcji marketingowej dotyczącej Loterii;
  3. zapewnienia Zleceniobiorcy bankowej gwarancji wypłaty nagród na kwotę odpowiadającą puli nagród w Loterii;
  4. zapewnienia Zleceniobiorcy nagród rzeczowych określonych w regulaminie Loterii, w terminie umożliwiającym mu wydanie tych nagród zgodnie wymogami zawartymi w regulaminie Loterii;
  5. zapewnienia Zleceniobiorcy infrastruktury teleinformatycznej niezbędnej do obsłużenia komunikacji SMS w ramach Loterii, w tym do zapewnienia na potrzeby Loterii dedykowanego numeru SMS Premium, niezbędnego do przeprowadzenia Loterii zgodnie z jej Regulaminem;
  6. zapewnienia Zleceniobiorcy stałego wsparcia merytorycznego, technicznego niezbędnego dla przeprowadzenia Loterii zgodnie z jej regulaminem, stosownym zezwoleniem oraz Koncepcją Loterii, przez cały okres trwania Loterii.

Zleceniodawca przekaże wszystkie informacje istotne z punktu widzenia regulaminu Loterii Spółce, ponieważ wszelkie zasadnicze funkcje związane z organizacją Loterii należeć będą do wyłącznej kompetencji Spółki.

Organizacja Loterii wymaga zaangażowania do współpracy operatorów telekomunikacyjnych udostępniających usługę telekomunikacyjną działającą w oparciu o numery PREMIUM. Biorąc pod uwagę, że współpraca z operatorami telekomunikacyjnymi przy organizacji Loterii wymaga fachowej wiedzy technicznej. Zleceniodawca zamierza angażować do współpracy w tym zakresie Agregatora bądź Agregatorów.

Czynności podejmowane przez Agregatora bądź Agregatorów w ramach współpracy ze Zleceniodawcą będą sprowadzały się do pośrednictwa we współpracy z operatorami telekomunikacyjnymi

W celu wzięcia udziału w Loteriach, uczestnicy będą obowiązani wykonywać połączenia telefoniczne bądź wysyłać wiadomości tekstowe SMS na numery PREMIUM udostępniane przez operatorów telekomunikacyjnych. W konsekwencji, całość środków pieniężnych z tytułu połączeń telefonicznych/sms zrealizowanych przez uczestników Loterii będzie wpływała do operatorów telekomunikacyjnych. Operatorzy telekomunikacyjni będą z tych środków pieniężnych potrącali należne sobie wynagrodzenie z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych przez operatorów na rzecz klientów - uczestników Loterii (np. opłata za sms, opłata za połączenie) i będą rozpoznawali z tego tytułu przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

Pozostałe środki pieniężne (tj. środki pieniężne uzyskane od uczestników Loterii pomniejszone o swoje wynagrodzenie z tytułu usług telekomunikacyjnych) operatorzy telekomunikacyjni będą przesyłali do Agregatora, a Agregator będzie rozpoznawał z tego tytułu przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych. Następnie środki pieniężne uzyskane od uczestników Loterii będą przekazywane przez Agregatora do Zleceniodawcy, który z tego tytułu będzie rozpoznawał przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca nie będzie otrzymywał przychodów z Loterii od jej uczestników, a jedynie zryczałtowane wynagrodzenie od Zleceniodawcy.

Natomiast Agregator będzie rozpoznawał jako przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych kwoty netto uzyskane od operatorów telekomunikacyjnych, tj. kwoty netto uzyskane przez operatorów telekomunikacyjnych od uczestników Loterii pomniejszone o wynagrodzenie netto operatorów telekomunikacyjnych z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych na rzecz klientów - uczestników Loterii.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego podstawa opodatkowania podatkiem od gier będzie równa kwocie przychodu rozpoznawanego dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych przez Agregatora?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, podstawa opodatkowania podatkiem od gier będzie równa kwocie przychodu rozpoznawanego dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych przez Agregatora.

Tytułem uzasadnienia wskazać należy, że zgodnie z art. 73 pkt 2 ustawy o grach hazardowych, podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w loterii audioteksowej „przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii”.

Ustawa o grach hazardowych nie definiuje pojęcia przychodu, lecz odsyła wprost do przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 z późn. zm.; dalej: „ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych”).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Natomiast stosownie do treści art. 12 ust. 3 tej ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadzają więc jako zasadę kasowy charakter przychodu (a więc fizycznie uzyskany przez podatnika), natomiast w odniesieniu do przychodów z działalności gospodarczej zasadę tę ogranicza memoriałowy charakter przychodu (kwota należna, choć nie została jeszcze faktycznie otrzymana).

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, podstawę opodatkowania podatkiem od gier dla loterii audioteksowej stanowią wszystkie środki pieniężne należne organizatorowi od uczestników loterii, choćby nie zostały faktycznie wpłacone organizatorowi. Co więcej, w ocenie Wnioskodawcy, nie obniżają podstawy opodatkowanie podatkiem od gier koszty ponoszone przez organizatora w związku z organizacją loterii audiotekstowych.

W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy, wynagrodzenie z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych przez operatorów telekomunikacyjnych pobierane od klientów - uczestników loterii (np. opłata za sms, opłata za połączenie) nie stanowi środków pieniężnych należnych organizatorowi od uczestników loterii. Wynagrodzenie to jest bowiem ściśle związane z usługą telekomunikacyjną świadczoną przez operatorów telekomunikacyjnych i w związku z tym nie powinno wchodzić do podstawy opodatkowania podatkiem od gier w rozumieniu ustawy o grach hazardowych. Natomiast pozostała część opłaty ponoszonej przez uczestników loterii, poza ww. wynagrodzeniem należnym operatorom telekomunikacyjnym, stanowi kwotę należną organizatorowi od uczestników loterii, choćby kwota ta nie została faktycznie wpłacona organizatorowi

W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanych we wniosku Loterii podstawa opodatkowania podatkiem od gier będzie równa kwocie przychodu rozpoznawanego dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych przez Agregatora.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie zarówno w orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i interpretacjach organów podatkowych, np.:

  1. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 30 lipca 2013 r (sygn. II FSK 2334/11) stwierdził, że: „(...) W świetle przepisów art. 73 pkt 2 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 11 u.g.h, podstawą opodatkowania podatkiem od gier dla organizatora loterii jest „przychód z tej urządzonej przez niego loterii audiotekstowej”. Nie jest to zatem każdy, dowolny przychód, nawet związany z loterią, lecz przychód osiągnięty z tej konkretnej loterii. Usługa wykonana przez operatorów nie może być w żaden sposób potraktowana jako gra hazardowa i nie jest ona opodatkowana podatkiem od gier. (...)”.
  2. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 22 marca 2016 r. (sygn. V SA/Wa 1785/15) stwierdził, że: „(...) Organy zauważyły, że uczestnicy loterii audioteksowej ponoszą zwiększone opłaty, w porównaniu do cen obowiązujących za typowe połączenia SMS. Sąd zgadza się z organami, iż w niniejszej sprawie, 100% przychodu stanowi kwota całego przychodu uzyskanego z tytułu obrotów na numerach skróconych SMS, pomniejszona jedynie o należności zatrzymane przez operatorów telekomunikacyjnych (… )”.
  3. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 10 marca 2016 r (sygn. V SA/Wa 1003/15) wskazał, że (…) przychodem jest cała kwota uzyskana z tytułu obrotów na numerach skróconych SMS, pomniejszona jedynie o należność zatrzymaną przez operatorów telekomunikacyjnych. Inne, dodatkowe rozliczenia dokonywane przez organizatora z podmiotami biorącymi udział w organizacji loterii, są kosztem organizatora, jaki musiał on ponieść w związku z organizacją gry (...). Zatem zasadnie organy uznały, dokonując wykładni art. 89 ust. 2 pkt 1 u.g.h w kontekście art. 73 pkt 2 u.g.h. (podstawą opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej jest przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii), że usługa wykonana przez operatorów nie może być w żaden sposób potraktowana jako gra hazardowa i nie jest ona opodatkowana podatkiem od gier (...).
  4. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z dnia 10 czerwca 2011 r. (sygn. I SA/Kr 608/11) wskazał, że „(...) Zdaniem Sądu, skoro notoryjnym faktem jest, że uczestnicy loterii audiotekstowych ponoszą zwiększone opłaty (w porównaniu do cen obowiązujących za typowe połączenia SMS-owe) to prawidłowym były wnioski organu, że wynagrodzenie zatrzymane przez operatorów telekomunikacyjnych w istocie składało się z opłat za połączenie (należnych operatorom i nie mającym wpływu na podstawę opodatkowania podatkiem od gier) i globalną kwotę uzyskiwaną z tej loterii, przy czym kwota ta miała pokryć zarówno koszty organizacji loterii (czyli m.in. czynności techniczne Agregatora) jak i stanowić zysk dla jej organizatora (...)”.
  5. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 21 maja 2015 r. (sygn. IPPP2/4513-2/15-2/MJ) uznał, iż (...) Należy zwrocie uwagę, że regulacje dotyczące określenia podstawy opodatkowania w zakresie podatku od gier losowych wskazują, że podstawę opodatkowania stanowi - w zależności od rodzaju gry – m.in. suma wpływów uzyskanych ze sprzedaży, suma wpłaconych stawek, uzyskany przychód. Wskazuje to, że podstawę opodatkowania stanowi globalna kwota uzyskana od graczy biorących udział w grze. Przy czym bez znaczenia jest tutaj ewentualny koszt jaki ponosi organizator w celu przeprowadzenia gry, np. zatrudnienie pośrednika, którego wynagrodzenie będzie stanowiło część kwoty uzyskanej z organizacji gry, i która nie będzie przekazana organizatorowi gry lecz zostanie zatrzymana przez pośrednika w ramach wzajemnych rozliczeń. Powyższa reguła znajduje zastosowanie również w niniejszej sprawie, gdzie Agregator będzie niejako pośredniczył na rzecz Wnioskodawcy w ramach uzyskiwania kwot od graczy biorących udział w loterii, za co uzyska pewne wynagrodzenie, które de facto będzie cząstką przychodu Wnioskodawcy z tytułu zorganizowanej loterii.
  6. Podsumowując, przychodem, a tym samym podstawą opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej, będzie kwota należna Wnioskodawcy nie pomniejszona o kwotę pobraną przez Agregatora, która de facto stanowić będzie koszt uzyskania przychodu Wnioskodawcy. Przyjęcie zasady proponowanej przez Wnioskodawcę, aby podstawą opodatkowania była kwota, którą stanowi kwota wygenerowana przez graczy, uzyskiwana przez operatorów, pomniejszona o ich wynagrodzenie oraz o wynagrodzenie Agregatora z tytułu pełnienia całości funkcji określonych w umowie o współpracy, doprowadziłoby do sytuacji gdzie wbrew woli ustawodawcy podstawa opodatkowania stałby się dochód (...)”.
  7. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 10 grudnia 2014 r. (sygn. IPPP2/443-833/14-6/MM) wskazał, że: „(...) Należy zatem stwierdzić, że w opisanym we wniosku przypadku opodatkowaniu podatkiem od gier podlega działalność Wnioskodawcy w zakresie urządzania loterii, gdzie podstawą opodatkowania jest przychód uzyskany z tej loterii, czyli wartości pieniężne otrzymane przez kontrahenta od operatorów telekomunikacyjnych z uwagi na opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że przychodem, a tym samym podstawą opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej, jest kwota należna Wnioskodawcy nie pomniejszona o kwotę pobraną przez kontrahenta, która de facto stanowi koszt uzyskania przychodu przez Wnioskodawcę. Przyjęcie zasady proponowanej przez Wnioskodawcę, aby podstawą opodatkowania była kwota faktycznie uzyskana przez Zainteresowanego, czyli prowizja od kontrahenta w wysokości 40% kwoty przekazanej przez operatorów telekomunikacyjnych doprowadziłoby do sytuacji, gdzie wbrew woli ustawodawcy podstawą opodatkowania stałby się dochód. (...)”.
  8. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 16 września 2016 r. (sygn. IPPP2/4513-1/16-2/JO) stwierdził, iż. „(...) podstawą opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej, będzie przychód uzyskany z tej loterii czyli wartości pieniężne lub należne Wnioskodawcy, a wygenerowane przez graczy biorących udział w loterii (tj. całkowite wpływy Spółki A z tytułu ruchu telekomunikacyjnego które wpłyną do Spółki A) nie pomniejszone o kwoty pobrane przez Spółkę A (tj. ustalona procentowo kwota zatrzymanych wpływów od integratorów), które de facto stanowić będzie koszt uzyskania przychodu Wnioskodawcy Przy czym kwoty należne Spółce od Spółki A będą odpowiadały kwotom należnym Spółce A od Integratorów (nie pomniejszone o prowizję należną Integratorom od Spółki A z tytułu wykonania przez nich usług na rzecz Spółki A) Przyjęcie zasady proponowanej przez Wnioskodawcę, aby podstawą opodatkowania była kwota wpływów otrzymanych przez Spółkę od Spółki A. tj kwota stanowiąca część wpływów od operatorów telekomunikacyjnych, które wpływają do Spółki A, doprowadziłoby do sytuacji, gdzie wbrew woli ustawodawcy podstawą opodatkowania stałby się dochód (...)”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 847) - zwanej dalej ustawą - grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Są to m.in. loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez odpłatne:

  1. połączenie telefoniczne,
  2. wysyłanie wiadomości tekstowych z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej.

Na podstawie art. 71 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest m.in urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem urządzania loterii promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa w art. 7 ust. 1a, oraz urządzania pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, że podatnikiem podatku od gier jest m.in. podmiot urządzający loterie audioteksowe na podstawie stosownego zezwolenia, a przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzenie loterii audioteksowej.

Podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w loterii audioteksowej - przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii (art. 73 ust.1 pkt 2 ustawy).

Ustawa o grach hazardowych nie definiuje pojęcia przychodu lecz odsyła wprost do przepisów podatkowych, na gruncie których stosowane jest pojęcie przychodu.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepisy prawa podatkowego wprowadzają więc jako zasadę kasowy charakter przychodu (a więc fizycznie uzyskany przez podatnika), natomiast w odniesieniu do przychodów z działalności gospodarczej zasadę tę ogranicza memoriałowy charakter przychodu (kwota należna, choć nie została jeszcze faktycznie otrzymana).

Objęte powyższą regulacją przychody muszą być zatem następstwem prowadzonej działalności gospodarczej. Między przychodem a działalnością gospodarczą musi zatem istnieć związek skutkujący powstaniem przychodu. Określenie „związane z działalnością gospodarczą” pojmuje się dość szeroko uznając tym samym, iż przychodami z tego źródła są nie tylko przychody będące bezpośrednim wynikiem tej działalności, ale także przychody z każdej innej działalności z nią związanej.

W kontekście rozpatrywanej sprawy należy zwrócić uwagę na dwa aspekty. Mianowicie, co jest przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem od gier, a w konsekwencji, co stanowi podstawę opodatkowania tym podatkiem.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca organizuje loterie audioteksowe w imieniu własnym (to Wnioskodawca jest regulaminowym organizatorem loterii, to on uzyskuje zezwolenie na przeprowadzenie loterii), jednak robi to na zlecenie podmiotów trzecich za wynagrodzeniem, na podstawie zawartych umów. Obowiązki Wnioskodawcy związane z organizacją loterii obejmują m.in.: wystąpienia w charakterze organizatora Loterii; opracowania, wszelkich niezbędnych dokumentów wymaganych w związku z Loterią przez przepisy prawa; uzyskania wszelkich zezwoleń wymaganych do przeprowadzenia Loterii; w tym przygotowanie i złożenie kompletnego wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie Loterii; uzyskania zezwolenia na urządzenie Loterii, terminowego wniesienia wymaganej opłaty za zezwolenie na urządzenie Loterii; rozpoczęcia i przeprowadzania Loterii w terminie i na zasadach określonych w zezwoleniu na urządzenie Loterii; powołania wewnętrznej komisji nadzoru oraz zapewnienia sprawowania nadzoru nad przebiegiem Loterii oraz nad przebiegiem losowań przez osobę posiadającą świadectwo zawodowe wydane przez Ministra Finansów uprawniające do nadzorowania Loterii wymagane przez obowiązujące przepisy prawa, w tym ustawę o grach hazardowych; opublikowania i udostępnienia regulaminu uczestnikom Loterii; wyłaniania zwycięzców Loterii zgodnie z regulaminem, w tym przygotowanie aplikacji losującej, przeprowadzenie losowań i zapewnienie ich rzetelności; powiadamiania laureatów nagród o wygranych zgodnie z regulaminem oraz weryfikacja laureatów Loterii; wydania nagród zwycięzcom, w tym logistycznej obsługi wydawania nagród, zgodnie z regulaminem; spełnienia wszelkich obowiązków publicznoprawnych związanych z organizacją Loterii, w tym naliczenia i odprowadzenia należnego podatku od osób fizycznych na rzecz właściwego Urzędu Skarbowego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa; spełnienia wszelkich zobowiązań cywilnoprawnych związanych z przeprowadzeniem Loterii, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa; obsługi wszelkich reklamacji związanych z organizowaniem i prowadzeniem Loterii, w tym: przyjmowania, rozpatrywania i udzielania odpowiedzi na reklamacje pisemne zgłoszone przez uczestników Loterii, zgodnie z zasadami opisanymi w regulaminie oraz z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa; dokonania nagrań rozmów z uczestnikami Loterii oraz ich przechowania zgodnie z postanowieniami Regulaminu; zapewnienia obsługi prawnej Loterii; dokonania wszelkich innych czynności nie związanych z promocją Loterii, niezbędnych do przygotowania i prawidłowego przeprowadzenia Loterii; wykonania wszelkich obowiązków, do których zgodnie z przepisami prawa zobowiązany jest podmiot urządzający loterię audioteksową w czasie i po zakończeniu jej przeprowadzania oraz wykonania obowiązków dokumentacyjnych, ewidencyjnych i archiwizacyjnych związanych z Loterią; przekazania Zleceniodawcy wszelkich informacji lub materiałów niezbędnych do prawidłowego przygotowania przez Zleceniodawcę materiałów promocyjnych dotyczących Loterii.

Organizacja Loterii wymaga zaangażowania do współpracy operatorów telekomunikacyjnych udostępniających usługę telekomunikacyjną działającą w oparciu o numery PREMIUM. Biorąc pod uwagę, ze współpraca z operatorami telekomunikacyjnymi przy organizacji Loterii wymaga fachowej wiedzy technicznej, Zleceniodawca zamierza angażować do współpracy w tym zakresie Agregatora bądź Agregatorów. W celu wzięcia udziału w Loteriach, uczestnicy będą obowiązani wykonywać połączenia telefoniczne bądź wysyłać wiadomości tekstowe SMS na numery PREMIUM udostępniane przez operatorów telekomunikacyjnych. W konsekwencji, całość środków pieniężnych z tytułu połączeń telefonicznych/sms zrealizowanych przez uczestników Loterii będzie wpływała do operatorów telekomunikacyjnych. Operatorzy telekomunikacyjni będą z tych środków pieniężnych potrącali należne sobie wynagrodzenie z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych przez operatorów na rzecz klientów - uczestników Loterii (np. opłata za sms, opłata za połączenie) i będą rozpoznawali z tego tytułu przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych. Pozostałe środki pieniężne (tj. środki pieniężne uzyskane od uczestników Loterii pomniejszone o swoje wynagrodzenie z tytułu usług telekomunikacyjnych) operatorzy telekomunikacyjni będą przesyłali do Agregatora, a Agregator będzie rozpoznawał z tego tytułu przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych tj. kwoty netto uzyskane przez operatorów telekomunikacyjnych od uczestników Loterii pomniejszone o wynagrodzenie netto operatorów telekomunikacyjnych z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych na rzecz klientów - uczestników Loterii. Następnie środki pieniężne uzyskane od uczestników Loterii będą przekazywane przez Agregatora do Zleceniodawcy, który z tego tytułu będzie rozpoznawał przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

Stosownie do powyższego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku opodatkowaniu podatkiem od gier podlega działalność Wnioskodawcy w zakresie urządzania loterii, gdzie podstawą opodatkowania jest przychód uzyskany z tej loterii, czyli wartości pieniężne otrzymane lub należne Wnioskodawcy, a wygenerowane przez graczy biorących udział w tej loterii - poprzez odpłatne połączenia telefoniczne lub SMS.

Należy zwrócić uwagę, że regulacje dotyczące określenia podstawy opodatkowania w zakresie podatku od gier losowych wskazują, że podstawę opodatkowania stanowi – w zależności od rodzaju gry – m.in. suma wpływów uzyskanych ze sprzedaży, suma wpłaconych stawek, uzyskany przychód. Wskazuje to, że podstawę opodatkowania stanowi globalna kwota uzyskana od graczy biorących udział w grze. Przy czym bez znaczenia jest tutaj ewentualny koszt jaki ponosi organizator w celu przeprowadzenia gry, np. zatrudnienie pośrednika, którego wynagrodzenie będzie stanowiło część kwoty uzyskanej z organizacji gry, i która nie będzie przekazana organizatorowi gry, lecz zostanie zatrzymana przez pośrednika w ramach wzajemnych rozliczeń.

Zatem przychodem w loterii audioteksowej są wartości pieniężne otrzymane lub należne organizatorowi (w tym przypadku Spółce, która jest organizatorem loterii), wygenerowane przez uczestników poprzez wysyłanie odpłatnych wiadomości tekstowych SMS. Przychód ten wyliczany jest jako iloczyn liczby wysłanych SMS-ów i koszt pojedynczego SMS. Tak obliczony przychód, który uwzględnia wartość nominalną (koszt) każdego wysłanego przez uczestnika loterii SMS-a, co do zasady, powinien podlegać w całości opodatkowaniu podatkiem od gier. Przy czym, od ww. wartości należy odliczyć kwoty które nie są należne organizatorowi loterii, a są zawarte w cenie SMS-a. Taką kwotą może być wartość usługi telekomunikacyjnej jaką operator telekomunikacyjny świadczy na rzecz swych klientów na podstawie zawartych umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Dodatkowo należy podkreślić, że podstawa opodatkowania w loterii audiotekstowej nie jest pomniejszana o koszty które organizator loterii ponosi w związku z jej organizacją np. wynagrodzenie/prowizja dla agregatorów czy też wynagrodzenie/prowizja dla operatorów telekomunikacyjnych za uruchomienie (udostępnienie/obsługę) numeru premium – jeżeli organizator loterii (pośrednio lub bezpośredni) takie ponosi.

Dla oceny, która wartość stanowi przychód uzyskany przez organizatora loterii audioteksowej w przedmiotowej sprawie znaczenie będą miały dwa czynniki, a mianowicie sposób rozliczania się organizatora z operatorami telekomunikacyjnymi oraz sposób rozliczania się organizatora z Agregatorem.

Z wniosku wynika, że operatorzy telekomunikacyjni przekazują na konto Agregatora kwotę pomniejszoną o koszt samych połączeń/SMS, czyli kwotę stanowiącą opłatę za świadczenie usług telekomunikacyjnych na rzecz swych klientów. A zatem zatrzymują dla siebie kwotę która w żaden sposób nie jest należna Wnioskodawcy, a tym samym nie będzie stanowiła przychodu dla Wnioskodawcy jako operatora loterii.

Mając na uwadze przytoczone przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji gdy ciężar wynagrodzenia Agregatora spoczywa na organizatorze loterii (niezależnie od przyjętego sposobu rozliczenia), to kwota która należy się organizatorowi loterii, i zarazem stanowiąca przychód, jest kwota uzyskana od graczy z tytułu zorganizowania loterii pomniejszona wyłącznie o wartość usługi telekomunikacyjnej - należną operatorom telekomunikacyjnym - która jest świadczona na podstawie umowy pomiędzy operatorami telekomunikacyjnymi i ich klientami.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w sytuacji gdy Agregator otrzymuje od operatorów telekomunikacyjnych pełną wartość kwoty uzyskanej z tytułu organizowanej loterii, pomniejszoną jedynie o wartość (która jest zawarta w cenie wysłanego na loterię sms-a) usługi telekomunikacyjnej świadczonej prze operatorów telekomunikacyjnych na rzecz ich klientów - uczestników Loterii - to wartość ta (rozpoznawana przez Agregatora jako przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych) będzie stanowiła podstawę opodatkowania podatkiem od gier organizowanej loterii audiotekstowej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj