Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.286.2019.2.MW
z 17 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2019 r. (data wpływu 2 lipca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2019 r. (data wpływu 16 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • ustalenia podstawy opodatkowania z tytułu otrzymanego dofinansowania;;
  • udokumentowania otrzymanego dofinansowania;
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług związanych z realizowanym projektem

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Wniosek uzupełniono w dniu 16 sierpnia 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego odnoszącego się do pytania nr 2 wskazanego we wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

A jest jednostką naukową prowadzącą działalność na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, rozporządzenia Ministra (...) z dnia (…) maja 2007 r. w sprawie reorganizacji A oraz statutu.

A realizuje zadania statutowe w szczególności w obszarze:

  • realizowania projektów badawczych, badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych krajowych oraz międzynarodowych;
  • prowadzenia działalności naukowo-badawczej;
  • kształcenia i doskonalenia specjalistów z dziedziny (…);
  • szkolenia kadr inżynieryjno-technicznych oraz prowadzenia szkoleń specjalistycznych;
  • sporządzania analiz dotyczących (…) oraz upowszechniania wyników badań;
  • prowadzenia działalności informacyjnej naukowo-technicznej;
  • opracowywania, upowszechniania i wdrażania rozwiązań technicznych i technologicznych;
  • podejmowania działań w zakresie tworzenia i wdrażania postępu biologicznego;
  • organizowania konferencji, seminariów, sympozjów oraz prowadzenia innych form upowszechniania wyników badań.

A planuje realizację operacji w ramach Działania 2.2 Usługi z zakresu zarządzania, zastępstwa i doradztwa dla gospodarstw (…) w zakresie Priorytetu 2 – (...), zawartego w Programie Operacyjnym „(...)” (dalej: Projekt). Pomoc na realizację Projektu w zakresie zapewniania usług z zakresu zarządzania, zastępstw i doradztwa dla gospodarstw (…) zostanie przyznana w formie refundacji poniesionych kosztów kwalifikowanych w wysokości do 100% tych kosztów, nie więcej niż (...) zł. Działania związane z realizacją Projektu zostaną sfinansowane z dotacji przyznanej z przeznaczeniem na ten cel przez B na podstawie umowy o dofinansowanie projektu. Zwrot poniesionych kosztów kwalifikowanych zostanie dokonany przez B jednorazowo po zakończeniu realizacji Projektu lub w transzach po zakończeniu każdego etapu. Wnioskodawcy może zostać ponadto przyznana zaliczka na pokrycie wydatków stanowiących koszty kwalifikowane Projektu.

Wnioskodawca będzie realizował założenia operacji Działania 2.2 Priorytetu 2 - PO „(...)” na lata 2014-2020 poprzez przeprowadzenie szkoleń i warsztatów, a także doradztwo realizowane w miejscu, tj. bezpośrednio u podmiotów zajmujących się lub planujących rozpocząć działalność w zakresie hodowli (…) oraz innych (…). Doradztwo będzie realizowane bezpośrednio w miejscu prowadzenia przez dany podmiot działalności gospodarczej w obszarze (…). Natomiast szkolenia i/lub warsztaty, w zależności od potrzeb odbiorców i tematyki będą przeprowadzane w siedzibie Wnioskodawcy lub w jego placówkach terenowych. Nie jest przewidziane pobieranie opłat od uczestników szkoleń, warsztatów oraz podmiotów zakwalifikowanych do objęcia doradztwem.

Dofinansowaniem objęte będą następujące rodzaje kosztów kwalifikowanych Projektu:

  • koszty administracyjne,
  • koszty delegacji służbowych,
  • koszty materiałów biurowych i korzystania z infrastruktury badawczej A;
  • koszty wynagrodzeń pracowników naukowych odpowiedzialnych za przygotowanie materiałów i realizację szkoleń oraz działań doradczych.

Wnioskodawca realizując założenia Działania 2.2 w zakresie zapewniania usług z zakresu zarządzania, zastępstw i doradztwa dla gospodarstw (…), będzie działał w związku i w obrębie swoich zadań statutowych. A prowadzi bowiem działalność w obszarze między innymi kształcenia i doskonalenia specjalistów z dziedziny (…), sporządzania analiz dotyczących (…) oraz upowszechniania wyników badań oraz organizowania konferencji, seminariów, sympozjów oraz prowadzenia innych form upowszechniania wyników badań, w ramach podstawowej działalności naukowej określonej statutem A, finansowanej ze środków pochodzących z dotacji państwowych na finansowanie nauki oraz innych źródeł publicznych, z których to środków pokrywane są koszty prowadzenia tej działalności. Uzyskania dotacja ze środków B przeznaczona będzie wyłącznie na pokrycie ponoszonych kosztów kwalifikowanych działalności statutowej Wnioskodawcy w obszarze realizacji określonego celami Projektu zadania naukowo- badawczego ukierunkowanego na popularyzację i implementację wyników prac naukowych w obszarze (…) i hodowli (…) i nie będzie stanowiła dopłaty do ceny, ani innego ekwiwalentu „rynkowej” ceny usług doradczych lub szkoleniowych. Działalność naukowa i edukacyjna w przedmiotowym zakresie jest prowadzona przez Wnioskodawcę w sposób ciągły, a udział w Projekcie stanowi źródło pozyskania finansowania na przeprowadzenie określonych działań wpisujących się w zakres i przedmiot podstawowej działalności naukowej Wnioskodawcy. Celem przyznawanej pomocy na realizację operacji w ramach działania Usługi z zakresu doradztwa dla gospodarstw (…) jest bowiem realizacja operacji mających na celu wspieranie postępu rozwoju technologicznego, innowacji oraz transferu wiedzy. Przedmiotem działań w zakresie realizacji operacji jest doradztwo A w zakresie naukowym oraz organizacyjnym z wykorzystaniem posiadanej wiedzy merytorycznej oraz zasobów kadrowo-technicznych umożliwiających lub ułatwiających wdrożenie w gospodarstwach (…) założeń Priorytetu 2 poprzez upowszechnianie i implementację aktualnej wiedzy, w tym najnowszych, innowacyjnych i nowatorskich rozwiązań z zakresu (…) i produkcji (…), ukierunkowanych w szczególności na dywersyfikację produkcji i wprowadzenie (…) tzw. nowych, perspektywicznych gatunków (np. (…)). Program stworzy możliwości kształcenia kadry (…) wszystkich szczebli, tj. osoby fizyczne i inne podmioty prowadzące lub planujące (…) w systemach o różnym stopniu intensyfikacji produkcji.

Wnioskodawca, realizując operacje w ramach Działania 2.2 Priorytetu 2 ma na celu przyczynianie się do osiągnięcia i utrzymania pozycji lidera Polski w Unii Europejskiej w produkcji (…) pochodzących z (…) (…), zgodnie z głównym założeniem Priorytetu 2. Cel ten ma zostać zrealizowany za pomocą działań, wśród których jako realizowane przez A będą doradztwo naukowe i organizacyjne dla gospodarstw (…), w związku z przekazywaniem wiedzy i informacji przyczyniających się do zwiększenia innowacyjności oraz przedsiębiorczości wśród gospodarstw (…) oraz zachęcaniem do modernizacji gospodarstw. Istotnym celem jest również działanie pro środowiskowe zmniejszające negatywne lub zwiększające pozytywne oddziaływanie gospodarstw (…) na środowisko. W ramach działań ogólnorozwojowych sektora wspierane będą operacje mające na celu wzrost produkcji, podniesienie rentowności podmiotów (…) oraz wzmocnienie planowania ((…)), ze szczególnym uwzględnieniem terenów (…).

Wnioskodawca zobligowany będzie do zwrotu otrzymanego dofinansowania w części lub całości w przypadku m.in. niezrealizowania Projektu lub niezachowania celu Projektu.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

Ad. 1

Docelową grupę uczestników do których kierowane będą działania szkoleniowe i doradcze realizowane w Projekcie stanowią wszyscy hodowcy (…) prowadzący działalność na terenie Polski. A zakłada też, że udział w Projekcie mogą również wziąć pracownicy szkół średnich i szkół wyższych prowadzący działalność edukacyjną z zakresu (…) oraz słuchacze tych szkół. Uzasadnienie wyboru tej grupy stanowi fakt, że są to ludzie bezpośrednio związani (…).

W ramach realizacji Projektu planowana jest realizacja trzech rodzajów działań:

  1. doradztwo w zakresie optymalizacji metod kontrolowanego rozrodu (…) oraz ich intensywnego podchowu w (...);
  2. doradztwo w zakresie optymalizacji kontrolowanego rozrodu i podchowu (…) w systemach o różnym stopniu intensyfikacji;
  3. doradztwo z zakresu wylęgarnictwa i (…) realizowane w formie szkoleń i warsztatów.

W ramach działania nr 1. planowane jest przeprowadzenie 10 doradztw w miejscu. W działania nr 2 planowane jest przeprowadzenie 30 doradztw w miejscu, podzielonych na trzy obszary rzeczowe: (…). W ramach działania nr 3 planowane jest przeprowadzenie 10 szkoleń i warsztatów.

A zakłada, że doradztwo realizowane w miejscu, tj. bezpośrednio u beneficjenta działań realizowanych w Projekcie - podmioty związane z (…) - obejmie 40 podmiotów gospodarczych. Poza tym A przewiduje umieszczenie opracowanych podczas doradztw w miejscu instrukcji doradczych oraz materiałów szkoleniowych na stronie internetowej A – w ramach nieodpłatnego upowszechniania wyników Projektu.

Reasumując, z bezpośrednich efektów realizacji Projektu skorzystać będzie mogło kilkaset osób, ponad 200 (minimum 20 osób podczas każdego szkolenia i warsztatu) podczas szkoleń i warsztatów i około 40 podmiotów w ramach działań realizowanych na miejscu (właściciele ośrodków hodowlanych i ich pracownicy). Oprócz tego każdy hodowca (…), każdy pracownik zatrudniony w branży (…), każdy pracownik szkoły średniej i szkoły wyższej prowadzący działalność edukacyjną z zakresu (…) oraz słuchacze tych szkół, a także każda osoba zainteresowana rozpoczęciem działalności dotyczącej chowu i hodowli (…) może skorzystać z realizacji operacji w sposób pośredni mając nieograniczony dostęp do całej wiedzy wypracowanej w trakcie realizacji operacji, która będzie umieszczona na stronie internetowej.

Uczestnicy będący beneficjentami poszczególnych działań realizowanych w Projekcie będą wybierani na podstawie przedłożonych A zgłoszeń, dotyczących różnego rodzaju hodowli, zgodnie z formularzami zgłoszeń zamieszczonymi na stronie internetowej A - potencjalny uczestnik działań opisanych w pkt 1 i 2 będzie musiał w formularzu zgłoszeniowych umieścić informacje dotyczą zagadnienia, którym jest zainteresowany. Przede wszystkim będzie musiał wskazać gatunek oraz etap produkcji (…) (kontrolowany rozród, podchów w (...) i systemach o różnym stopniu intensyfikacji) w zakresie którego chciałby zdobyć wiedzę, dzięki której będzie mógł zdywersyfikować swoją produkcję. O zakwalifikowaniu danego zainteresowanego do działań nr 1 i 2 decydować będzie merytoryczny zakres zagadnienia objętego zgłoszeniem oraz kolejność zgłoszeń. Wnioskodawca przewiduje, że jeden ośrodek hodowlany może wysłać kilka zgłoszeń dotyczących różnych zagadnień (różnych gatunków (…) i metod hodowli) oraz to, że kilka ośrodków hodowlanych może wysłać zgłoszenie dotyczące tego samego zagadnienia.

Potencjalny beneficjent doradztwa realizowanego w ramach działania opisanego jako nr 3 w formularzu zgłoszeniowym będzie musiał podać wyłącznie dane osobowe. Tematy i terminy szkoleń będą ustalony z góry przez A. O zakwalifikowaniu danego zainteresowanego do działania 3 decydować będzie kolejność zgłoszeń.

Ad. 2

Na etapie procedowania wniosku przez B jest możliwe określenie liczby uczestników szkoleń i warsztatów, a także podmiotów, na rzecz których przeprowadzone zostaną czynności doradcze. Wnioskodawca zakłada, że w ramach działania nr 1 planowane jest przeprowadzenie 10 doradztw w miejscu, w ramach działania nr 2 planowane jest przeprowadzenie 30 doradztw w miejscu, podzielonych na trzy obszary rzeczowe: (…), a w ramach działania nr 3 planowane jest przeprowadzenie 10 szkoleń i warsztatów. Doradztwo realizowane w miejscu dla podmiotów związanych z (…) obejmie łącznie do 40 podmiotów gospodarczych, przy czym należy podkreślić, że szkoleni będą właściciele tych podmiotów (ośrodków hodowlanych w głównej mierze prowadzonych przez osoby fizyczne) i zatrudnieni przez nich pracownicy (zazwyczaj od 1 do 6 osób). Oznacza to, że potencjalnie w ramach działania nr 1 i 2 przeszkolonych zostanie od ok. 80 do ok. 240 osób.

W przypadku działania nr 3 każdy zainteresowany będzie mógł wziąć udział we wszystkich szkoleniach. Wnioskodawca w złożonym do B wniosku założył, że w każdym z 10 szkoleń i warsztatów weźmie udział minimum 20 osób i nie wyznacza górnego pułapu liczby uczestników.

Ponadto, zgodnie z opisem do pkt Ad. 1 A zakłada, że jeden ośrodek hodowlany może wysłać kilka zgłoszeń dotyczących różnych zagadnień, które mogą być zrealizowane w ramach działania nr 1 i 2 oraz, że kilka ośrodków hodowlanych może wysłać zgłoszenie dotyczące tego samego zagadnienia, natomiast w przypadku działania nr 3 A zakłada, że każdy zainteresowany może wziąć udział we wszystkich organizowanych szkoleniach. Dlatego mając na uwadze powyższe nie jest obecnie możliwe dokładne określenie liczby uczestników szkoleń i warsztatów, a także podmiotów, na rzecz których przeprowadzone zostaną czynności doradcze – liczba ta będzie znana dopiero po zakończeniu realizacji działań przewidzianych w Projekcie.

Ad. 3

Kwota dofinansowania przyznanego A na realizację Projektu określona została na podstawie harmonogramu rzeczowo-finansowego stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie oraz do umowy zawartej przez Wnioskodawcę z B.

Kwota dofinansowania odpowiada wartości prawidłowo poniesionych i udokumentowanych kosztów kwalifikowanych Projektu, obejmujących:

  • koszty administracyjne,
  • koszty delegacji służbowych,
  • koszty materiałów biurowych i korzystania z infrastruktury badawczej A;
  • koszty wynagrodzeń pracowników naukowych odpowiedzialnych za przygotowanie materiałów i realizację szkoleń oraz działań doradczych.

W celu opracowania harmonogramu rzeczowo-finansowego Projektu w pierwszej kolejności określono ilość szkoleń w miejscu (działanie nr 1 i 2) oraz szkoleń i warsztatów (działanie nr 3), które są możliwe do zrealizowania w okresie przewidzianym w Rozporządzeniu Ministra (...) z dnia (…) lutego 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy finansowej oraz wysokości stawek tej pomocy na realizację działań w ramach Priorytetu 2 – (...), zawartego w Programie Operacyjnym „(...)”. W wyniku przeprowadzonych kalkulacji, opartych o konsultacje przeprowadzone z hodowcami (…), określono, że do dnia 30 czerwca 2023 roku (§ 51 ww. rozporządzenia) możliwe jest przeprowadzenie 10 doradztw w zakresie działania nr 1, 30 doradztw w zakresie działania nr 2 oraz 10 doradztw z zakresu wylęgarnictwa i (…) realizowanych w formie szkoleń i warsztatów – działanie nr 3.

Następnie określono zakres czynności niezbędnych do realizacji poszczególnych działań, w tym:

  • przeprowadzenia czynności przygotowawczych obejmujących inspekcję metod i urządzeń hodowlanych oraz innych niezbędnych czynności badawczych np. badanie (…),
  • analizy danych oraz opracowania i przekazania zaleceń końcowych, które to czynności oprócz kosztów wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy wymagać będą odbycia podróży służbowej z siedziby Wnioskodawcy do miejsca realizacji doradztwa, co będzie się wiązało z pokryciem kosztów przejazdu samochodem prywatnym, diety i noclegu;
  • kosztów obsługi administracyjnej i księgowej;
  • czynności przygotowawczych, przeprowadzenia szkolenia i warsztatu, przeprowadzenia konsultacji oraz przeprowadzenia monitorowania;
  • kosztów obsługi technicznej oraz obsługi administracyjnej i księgowej szkoleń oraz cateringu i serwisu kawowego w czasie szkoleń;
  • kosztów podróży służbowych samochodem służbowym, diet i noclegów pracowników Wnioskodawcy prowadzących szkolenia;
  • kosztów zakupu materiałów biurowych, sprzętu biurowego (drukarki i skanery), sprzętu fotograficznego oraz krzeseł, projektora i ekranu;
  • kosztów prowadzenia strony internetowej na potrzeby Projektu oraz cateringu i serwisu kawowego.

Faktycznie poniesione koszty kwalifikowane będą rozliczane na podstawie zestawień tych kosztów przedłożonych w B przez Wnioskodawcę.

Ad. 4

Na potrzeby realizacji Projektu Wnioskodawca nie dokonał wyliczenia wartości czynności wykonywanych na rzecz uczestników szkoleń i warsztatów, a także podmiotów, na rzecz których przeprowadzone zostaną czynności doradcze.

Formuła dofinansowania realizacji Projektu przez B dotyczy pokrycia kosztów kwalifikowanych Projektu jako całości działań objętych jego zakresem rzeczowym, na podstawie harmonogramu rzeczowo-finansowego oraz przedłożonego przez Wnioskodawcę rozliczenia kosztów kwalifikowanych.

Ad. 5

Dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę będzie przeznaczone wyłącznie na przedmiotowy Projekt, co wynika wprost z warunków umowy zawartej z B i zasad rozliczania kosztów kwalifikowanych Projektu opisanych we Wniosku o wydanie interpretacji oraz w uzupełnieniu.

Ad. 6

Zadania wchodzące w skład opisanego we wniosku Projektu hipotetycznie mogłyby być zatem realizowane przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem środków pozyskanych z innych źródeł niż dotacja B, tym niemniej podjęcie decyzji o realizacji Projektu przez Wnioskodawcę w tym czasie i w zakresie rzeczowym określonym we wniosku o dofinansowanie jest ściśle związane z możliwością uzyskania tego dofinansowania od B.

Ad. 7

Działalność realizowana przez A w zakresie sporządzania analiz dotyczących śródlądowej gospodarki (…), doradztwa dla podmiotów prowadzących działalność w zakresie (…) oraz upowszechniania wyników badań w tym poprzez organizowanie konferencji, seminariów, sympozjów, w przypadku gdy nie jest realizowana w ramach środków pozyskanych z dotacji na działalność naukową, w szczególności z dotacji przedmiotowych, jest wykonywana przez A na zasadzie odpłatności ponoszonej przez podmioty zainteresowane uzyskaniem takich świadczeń.

Należy jednak wskazać, że działania wchodzące w skład opisanego we wniosku Projektu nie stanowią „standardowej” oferty A, ale zostały opracowane w celu wypełnienia założeń Działania 2.2 Priorytetu 2 - PO „(...)”, w związku z realizacją celów określonych w ramach Priorytetu 2, w szczególności poprzez upowszechnianie i implementację aktualnej wiedzy, w tym najnowszych, innowacyjnych i nowatorskich rozwiązań z zakresu wylęgarnictwa i produkcji (…), ukierunkowanych w szczególności na dywersyfikację produkcji i wprowadzenie do (…) tzw. nowych, perspektywicznych gatunków.

Ad. 8

Kwota dofinansowania dla A przeznaczona na realizację Projektu została określona jako suma kosztów kwalifikowanych, jakie musi ponieść A aby zrealizować Projekt opisany we wniosku o dofinansowanie i w Umowie. Wartość dofinansowania odpowiadająca sumie kosztów kwalifikowanych została szczegółowo określona w zestawieniu rzeczowo-finansowym złożonym do B i stanowiącym załącznik do umowy o dofinansowanie. Dofinansowanie otrzymane z B ma charakter dotacji „wydatkowej” tj. służy pokryciu faktycznie poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów kwalifikowanych Projektu. A jest zobowiązany do rozliczenia całości (100%) kosztów kwalifikowanych Projektu z podmiotem przyznającym dofinansowanie – B po zakończeniu realizacji działań przewidzianych w ramach Projektu, lub w jego trakcie w związku z rozliczeniem otrzymanych zaliczek. W tym celu A składać będzie w B wnioski o płatność (kolejnych zaliczek lub płatności końcowej) wykazując wartość poniesionych kosztów kwalifikowanych w Projekcie opisanych w zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik do Umowy z B.

Ad. 9

Zgodnie z informacjami wskazanymi we wniosku o wydanie interpretacji, A na podstawie umowy zawartej z B nie będzie uprawniony do otrzymania dotacji na pokrycie kosztów innych niż związane z realizacją Projektu, poniesionych w ramach zakresu rzeczowego wydatków kwalifikowanych określonego w Umowie. W przypadku niezrealizowania zadania lub wydatkowania środków pieniężnych niezgodnie z warunkami umowy zawartej z B, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanego dofinansowania wraz z odsetkami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy kwota stanowiąca dofinansowanie w formie refundacji kosztów kwalifikowanych Projektu przekazana Wnioskodawcy przez B związku z realizacją Projektu stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
  2. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie numer 1, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie kto jest odbiorcą świadczenia stanowiącego przedmiot opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na którego rzecz należałoby wystawić fakturę potwierdzającą wykonanie świadczenia oraz w jaki sposób określić należy podstawę opodatkowania w takiej fakturze?
  3. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług stanowiących koszty kwalifikowane realizacji Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Odnośnie pytania 1

W ocenie Wnioskodawcy kwota dofinansowania przekazanego Wnioskodawcy przez B stanowiąca zwrot poniesionych kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją zadań określonych Projektem nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wymienionych w art. 29a Ustawy VAT.

UZASADNIENIE

Wnioskodawca stwierdza, iż w rozumieniu art. 5 ust. 1 Ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W związku z powyższym świadczeniem usług na gruncie Ustawy VAT stanowi każde zachowanie nie posiadające znamion dostawy towarów świadczone na rzecz innego podmiotu. Analizując przytoczone przepisy należy ponadto stwierdzić, iż świadczenie nie polega tylko na działaniu, ale również na obowiązku do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy VAT usługą jest również każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów opisanych w art. 7. Dodatkowo, zgodnie z Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 29 czerwca 2018 r., sygn. akt III SA/Wa 3126/17, który w swoim orzeczeniu powoływał się na: „(...) szereg orzeczeń: (zob. wyroki TSUE z dnia: 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93; 1 kwietnia 1982 r. w sprawie C-89/81, 5 lutego 1980 r. w sprawie C-154/80 czy w sprawie C-276/97, C-358/97 i 408/97 oraz wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia: 12 czerwca 2013 r., I FSK 1128/12; 18 kwietnia 2013 r., I FSK 942/12; 31 stycznia 2013 r., I FSK 289/12; 19 grudnia 2012 r., I FSK 273/12 - dostępne w internetowej Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych, w skrócie „CBOSA”), w związku z którymi wyrażono pogląd, że za świadczenie usług za wynagrodzeniem, a więc czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, uważane mogą być takie sytuacje, w których:

  1. istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
  2. wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
  3. istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
  4. odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
  5. istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.”

Ponadto w Komentarzu Matarewicz Jacek, Ustawa o podatku od towarów i usług. Komentarz aktualizowany, Opublikowano: LEX/el. 2019 do art. 8 Ustawy VAT autor powołując się na orzeczenia: „(por. m.in. wyrok NSA z 29.10.2015 r., I FSK 1352/14, LEX nr 1935255; nieprawomocny wyrok WSA w Lublinie z 4.12.2015 r., I SA/Lu 573/15, LEX nr 2013415; nieprawomocny wyrok WSA w Poznaniu z 7.11.2017 r., I SA/Po 515/17)”, sformułował następującą tezę: „Warunkiem opodatkowania VAT określonego świadczenia jest zidentyfikowanie beneficjenta tej usługi. Bez podmiotu, który faktycznie uzyskuje korzyść w związku z otrzymaniem określonego świadczenia, nie można bowiem mówić o czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.”

W związku z powyższym Wnioskodawca stwierdza, że odpłatnym świadczeniem, stanowiącym podstawę opodatkowani podatkiem od towarów i usług jest odpłatne świadczenie, które posiada konkretnego beneficjenta, odbiorcę tej usługi.

W ocenie Wnioskodawcy, w przedmiotowym przypadku Projektu opisanego we wniosku, który realizowany będzie przez A na podstawie umowy z B, otrzymane dofinansowanie na realizację Projektu, które stanowi refundację poniesionych kosztów kwalifikowanych przez Wnioskodawcę nie stanowi dokonania zapłaty świadczenia usługi bądź dostawy towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca realizuje Projekt w ramach Działania 2.2, która polega na doradztwie dla gospodarstw (…) w zakresie posiadanej wiedzy oraz prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych w zakresie (…) działając jednocześnie w zakresie swoich celów statutowych. Wnioskodawca poniesie koszty związane z realizacją Operacji, które stanowią koszty kwalifikowane i zostaną zgodnie z umową refundowane w wysokości do 100% kosztów, maksymalnie do (...) zł. Wnioskodawca zatem działa w zakresie i w celu realizacji swoich celów statutowych, które polegają m.in. na organizowaniu konferencji, seminariów, sympozjów i prowadzenia innych form upowszechniania wyników przeprowadzonych badań czy też upowszechnianiu i wdrażaniu rozwiązań technicznych i technologicznych oraz w celu realizacji założeń wynikających z zawartej z B umowy. Otrzymana refundacja na pokrycie kosztów kwalifikowanych Projektu polega rozliczeniu zgodnie z postanowieniami umownymi. Celem przystąpienia do realizacji Projektu przez Wnioskodawcę jest doradztwo naukowe i techniczne dla gospodarstw (…), z wykorzystaniem posiadanej wiedzy merytoryczno-naukowej oraz odpowiedniego zaplecza szkoleniowo-kadrowego. Zgodnie z treścią umowy A jako wykonawca założeń wynikających z umowy zawartej z B zobowiązany jest do wykonania zakresu rzeczowego zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji, poniesienia kosztów Projektu, nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność oraz odpowiednie udokumentowanie poniesionych kosztów Projektu. Zwrot poniesionych kosztów przez A zostanie zwrócony przez B jednorazowo po zakończeniu realizacji Projektu lub w transzach po zakończeniu każdego etapu Projektu. Wnioskodawca zobligowany będzie do zwrotu otrzymanego dofinansowania w części lub całości w przypadku m.in. niezrealizowania Projektu lub niezachowania celu Projektu.

Podkreślić należy, iż Wnioskodawca będzie bezpośrednim odbiorcą refundacji kosztów i nie świadczy żadnych usług w tym przedmiocie względem B ani uczestników szkoleń i odbiorców działań doradczych.

Wnioskodawca stwierdza również, iż otrzymana kwota stanowiąca refundację poniesionych kosztów kwalifikowanych Projektu nie stanowi dopłaty mającej wpływ na cenę towarów dostarczanych (cena sprzedawanych (…) przez zakłady doświadczalne, prowadzące działalność produkcyjną) lub usług świadczonych przez A podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz nie stanowi elementu obrotu A w rozumieniu art. 29a ust.1 Ustawy VAT.

Zgodnie z art. 29a ust.1 Ustawy VAT:

„Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ no cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.”

Zagadnienie zakwalifikowania dotacji jako stanowiącej podstawę opodatkowania na gruncie VAT, bądź wyłączenia dotacji z podstawy opodatkowania stanowiło przedmiot orzeczeń wydawanych przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, na które powołują się również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 listopada 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.85.2017.2.MS, organ uzasadniając swoje stanowisko w przedmiocie określenia czy otrzymany grant będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT, powołał się m.in. na Wyrok C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State): „W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.” Z przytoczonego orzeczenia TSUE, wynika, iż dotację bezpośrednio związaną z ceną, można określić tylko taką dotację, która stanowi wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług. Konkluzja jest więc taka, że otrzymana dotacja, która wpływałaby na wysokość podstawy opodatkowania powinna być związana z określoną dostawą towarów lub świadczeniem usług. W odniesieniu do powyższego zaprezentowanego zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić że otrzymana przez A dotacja nie jest związana ze świadczeniem usług. W ramach zawartej umowy Wnioskodawca zobowiązany jest do wykonania założeń Działania 2.2 Priorytetu realizowanego w ramach pomocy unijnej PO „(...)” 2014-2020, w związku z wykonaniem, których otrzyma zwrot kosztów kwalifikowanych. Zawarta umowa nie zobowiązuje jednak Wnioskodawcy do świadczenia żadnych usług ani dostawy towarów, a jedynie do zrealizowania założeń Priorytetu. Nie można jednocześnie stwierdzić, że B stanie się beneficjentem wykonanego świadczenia, ponieważ umowa nie została zawarta w celu świadczenia usług bądź dokonania dostawy towarów. W odniesieniu do powyższego stwierdzenia, organ podatkowy stwierdza również: „Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.” Organ podkreśla tym samym, że aby dana dotacja stanowiła podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zawarta umowa na mocy której zostanie przyznana dotacja musi mieć charakter zobowiązaniowy i na jej podstawie możliwe jest określenie bezpośredniego beneficjenta usługi.

W podobnym tonie, odnośnie kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji wypowiedział się również Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w Interpretacji indywidualnej z dnia 27 marca 2014 r.: „(...) że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy są one celowe i jednocześnie związane bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Zatem do podstawy opodatkowania wliczane są tylko takie, które mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru, czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą konkretnego towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy dofinansowanie jest związane z dostawą lub świadczeniem usługi, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensata z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie, bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie, czy zwiększają podstawę opodatkowania, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego, w określonej formie, dofinansowania.”

Ponadto, Naczelny Sad Administracyjny w swoich orzeczeniach określił jakie warunki muszą być spełnione, aby dana dotacja stanowiła podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przykładowo w wyroku z dnia 17 czerwca 2009 r., sygn. akt I FSK 571/08, NSA stwierdził: „Jak wynika z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, aby dotacja stanowiła obrót podatnika musi być ona związana bezpośrednio z konkretną dostawą lub usługą i równocześnie musi mieć ona bezpośredni wpływ na cenę, kwotę należną. Klasycznym przykładem stanu faktycznego pozwalającego na objęcie go tym przepisem jest sytuacja, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towaru lub świadczoną usługą otrzymuje od podmiotu trzeciego w stosunku do stron tej transakcji dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny, jako pokrycie części jej wartości lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny. W tym przypadku nie budzi wątpliwości, że dotacja taka będzie wchodziła do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.”

Zbliżone stanowisko zaprezentował również NSA w wyroku z dnia 8 stycznia 2014 r., sygn. akt I FSK 176/13: „Aby dotacja stanowiła obrót podatnika musi być ona związana bezpośrednio z konkretną dostawą lub usługą i równocześnie musi mieć ona bezpośredni wpływ na cenę, kwotę należną. Dotacja taka będzie wchodziła do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 u.p.t.u. W rozważaniu o dotacjach nie chodzi o dokonywanie ustaleń, czy świadczenie usługi jest odpłatne, czy nie i co można uznać za wynagrodzenie za usługę, ale podstawowym jest zagadnienie, czy otrzymywana dotacja miała bezpośredni wpływ na konkretną, ustaloną dla danej czynności cenę.” oraz w wyroku z dnia 5 lutego 2015 r., sygn. akt I FSK 821/13: „Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośrednio wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Dla oceny, czy dotacja jest elementem istotnym wpływającym na włączenie jej do podstawy opodatkowania, kluczowe jest stwierdzenie, czy dotacje są przekazywane w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Tylko bowiem w takiej sytuacji można uznać, że stanowią one element wynagrodzenia. Dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 u.p.t.u., czyli nie zwiększają obrotu.”

Z przytoczonych powyżej orzeczeń wynika, iż w celu określenia czy uzyskana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie czy dana dotacja przeznaczona jest na refundowanie konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług oraz czy z zapisów umownych można wywnioskować, iż dotacja przekazywana jest w związku ze świadczoną usługą lub dostawą towarów. Dotacja aby podlegała opodatkowaniu na gruncie VAT musi ponadto, mieć bezpośredni wpływ na świadczoną usługę lub dostawę towaru. Nie stanowi natomiast przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwrot kosztów kwalifikowanych określonego działania podejmowanego przez Wnioskodawcę w celu realizacji przedmiotu jego własnej działalności statutowej, w tym przypadku w obszarze działań naukowych oraz popularyzacji i implementacji ich wyników, służących osiąganiu celów społecznych i gospodarczych leżących w obszarze zainteresowań państwa oraz działających w jego imieniu B dysponujących środkami publicznymi i europejskimi przeznaczonymi na ten właśnie cel.

Odnośnie pytania 2

W ocenie Wnioskodawcy w przedmiotowej sytuacji realizowane zadania w ramach Projektu, wynikające z umowy zawartej z B nie będą stanowiły świadczenia usług, a tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia faktur VAT w związku z art. 106b ust. 1 Ustawy VAT.

UZASADNIENIE

Zgodnie z treścią art. 106b ust. 1 Ustawy VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W odniesieniu do treści powyższego przepisu, należy wskazać, że podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury VAT, w przypadku zdarzenia, którego zaistnienie powoduje obowiązek zapłaty podatku na gruncie podatku od towarów i usług. W związku ze stanowiskiem Wnioskodawcy, uzasadnionym w pytaniu numer 1, Wnioskodawca jako, iż nie świadczy względem B usług ani nie dokonuje dostawy towarów, a jedynie realizuje zadania umowne, związane z otrzymaną dotacją nie jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT, a tym samym nie możliwe jest oznaczenie beneficjenta usługi (odbiorcy usługi).

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca stwierdza, że otrzymana od B dotacja przeznaczona będzie na pokrycie konkretnych, udokumentowanych wydatków A, które stanowią koszty kwalifikowane, poniesione w związku z realizowanym Projektem, w granicach zadań zawartych w umowie o dofinansowanie. Realizowane zadania w ramach Projektu związane są ponadto, z zadaniami statutowymi A. Umowa nie obliguje Wnioskodawcy do świadczenia żadnych usług ani dostawy towarów, a jedynie do wypełnienia obowiązków wynikających z jej postanowień. W związku ze stwierdzeniem, iż realizowane zadania w ramach projektu nie stanowią świadczenia usług lub dostawy towarów na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, niemożliwe jest określenie beneficjenta, a tym samym Wnioskodawca nie jest zobligowany do wystawienia faktury VAT, ani na rzecz B – jako podmiotu wypłacającego dofinansowanie, ani na rzecz gospodarstw (…) i innych podmiotów i osób uczestniczących w programach i działaniach informacyjnych i doradczych realizowanych przez Wnioskodawcę.

Uzupełniając własne stanowisko w zakresie pytania nr 2 wniosku, A wskazał, że w jego ocenie, także w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 wniosku, otrzymana dotacja B nie stanowi dopłaty do ceny usług świadczonych przez A na rzecz podmiotów uczestniczących w realizacji Projektu - w ramach poszczególnych działań 1-3. Czynności te realizowane są bowiem przez A wyłącznie w celu wykonania zadań określonych w Umowie o dofinansowanie zawartej z B i mają na celu osiągnięcie założeń Działania 2.2 Priorytetu 2 - PO „...” w szczególności poprzez upowszechnianie i implementację aktualnej wiedzy, w tym najnowszych, innowacyjnych i nowatorskich rozwiązań z zakresu wylęgarnictwa i produkcji (…), ukierunkowanych w szczególności na dywersyfikację produkcji i wprowadzenie do (…) tzw. nowych, perspektywicznych gatunków – tj. celu określonego przez podmiot przyznający dotację.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 wniosku, tj. uznania że otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu zgodnie z przepisami Ustawy VAT, podmiotem na rzecz którego A powinien wystawić fakturę z tytułu realizacji działań opisanych w Projekcie będzie podmiot powierzający A ich wykonanie oraz przyznający na ten cel środki finansowe, tj. B.

Podstawę opodatkowania, tj. kwotę należną Wnioskodawcy z tytułu wykonania działań opisanych we wniosku stanowić będzie kwota faktycznie przyznanego przez B dofinansowania na realizację Projektu, a w przypadku otrzymania od B zaliczek na realizację Projektu, kwota otrzymanej zaliczki.

Odnośnie pytania 3

W ocenie Wnioskodawcy, stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, A nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług stanowiących koszty kwalifikowane realizacji Projektu.

UZASADNIENIE

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Mając tym samym na uwadze, że zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 przedmiotowego wniosku, kwota dofinansowania przekazanego Wnioskodawcy przez B stanowiąca zwrot poniesionych kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją zadań określonych Projektem nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wymienionych w art. 29a Ustawy VAT, w odniesieniu do kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług stanowiących koszty kwalifikowane realizacji Projektu Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy zauważyć, że – poza wyjątkami wskazanymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności odpłatne.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zatem czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z cytowanych przepisów wynika, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – musi być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy – podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Według art. 29a ust. 6 ustawy – podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzymuje dofinansowanie, które jest związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taką należy zaliczyć do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Wskazać należy, że przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Niezbędnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy za niższą kwotę (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza VAT.

Jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą VAT.

Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za konkretną dostawę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. ustalenia podstawy opodatkowania z tytułu otrzymanego dofinansowania.

W przedmiotowej sprawie dofinansowanie przeznaczone jest na wyraźnie określony cel, tj. świadczenie przez A usług szkoleniowych i doradczych dla hodowców (…) prowadzących działalność na terenie Polski (podmiotów zajmujących się lub planujących rozpocząć działalność w zakresie hodowli (…) oraz (…)), a także pracowników szkół średnich i szkół wyższych prowadzących działalność edukacyjną z zakresu (…) oraz słuchaczy tych szkół. Uzasadnienie wyboru tej grupy stanowi fakt, że są to ludzie bezpośrednio związani (…). A będzie świadczył Usługi dla tych uczestników Projektu w zamian za dofinansowanie od B. Wnioskodawca nie może przeznaczyć dofinansowania na inne cele, np. na sfinansowanie ogólnej działalności A. Wartość dofinansowania odpowiadająca sumie kosztów kwalifikowanych została szczegółowo określona w zestawieniu rzeczowo-finansowym złożonym do B i stanowiącym załącznik do umowy o dofinansowanie. W ramach realizacji Projektu planowana jest realizacja trzech rodzajów działań:

  1. doradztwo w zakresie optymalizacji metod kontrolowanego rozrodu (…) oraz ich intensywnego podchowu w (...);
  2. doradztwo w zakresie optymalizacji kontrolowanego rozrodu i podchowu (…) w systemach o różnym stopniu intensyfikacji;
  3. doradztwo z zakresu wylęgarnictwa i (…) realizowane w formie szkoleń i warsztatów.

Uczestnicy będący beneficjentami poszczególnych działań realizowanych w Projekcie będą wybierani na podstawie przedłożonych A zgłoszeń, dotyczących różnego rodzaju hodowli, zgodnie z formularzami zgłoszeń zamieszczonymi na stronie internetowej A - potencjalny uczestnik działań opisanych w pkt 1 i 2 będzie musiał w formularzu zgłoszeniowych umieścić informacje dotyczą zagadnienia, którym jest zainteresowany. Przede wszystkim będzie musiał wskazać gatunek oraz etap produkcji (…) (kontrolowany rozród, podchów w (...) i systemach o różnym stopniu intensyfikacji) w zakresie którego chciałby zdobyć wiedzę, dzięki której będzie mógł zdywersyfikować swoją produkcję. O zakwalifikowaniu danego zainteresowanego do działań nr 1 i 2 decydować będzie merytoryczny zakres zagadnienia objętego zgłoszeniem oraz kolejność zgłoszeń. Potencjalny beneficjent doradztwa realizowanego w ramach działania opisanego jako nr 3 w formularzu zgłoszeniowym będzie musiał podać wyłącznie dane osobowe. Tematy i terminy szkoleń będą ustalony z góry przez A. O zakwalifikowaniu danego zainteresowanego do działania 3 decydować będzie kolejność zgłoszeń. Co równie istotne, działalność realizowana przez A w zakresie sporządzania analiz dotyczących śródlądowej gospodarki (…), doradztwa dla podmiotów prowadzących działalność w zakresie (…) oraz upowszechniania wyników badań w tym poprzez organizowanie konferencji, seminariów, sympozjów, w przypadku gdy nie jest realizowana w ramach środków pozyskanych z dotacji na działalność naukową, w szczególności z dotacji przedmiotowych, jest wykonywana przez A na zasadzie odpłatności ponoszonej przez podmioty zainteresowane uzyskaniem takich świadczeń.

W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie można uznać, iż dofinansowanie nie stanowi elementu wynagrodzenia związanego z konkretnymi usługami świadczonymi dla określonych podmiotów. W rezultacie, ww. dofinansowanie stanowi podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Reasumując, uwzględniając w rozpatrywanej sprawie treść ww. art. 29a ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że podstawą opodatkowania z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach Projektu usług szkoleniowych i doradczych dla uczestników – beneficjentów poszczególnych działań realizowanych w Projekcie – jest kwota dofinansowania otrzymana od B.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii udokumentowania otrzymanego dofinansowania należy wskazać, że zasady wystawiania faktur regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.

Zgodnie z art. 106a ustawy, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

  1. sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
    1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
    2. państwa trzeciego.

Według regulacji art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl art. 106b ust. 2 ustawy, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Stosownie do art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

− jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Wskazany wyżej przepis art. 106b ustawy zawiera zamknięty katalog transakcji, które winny być dokumentowane fakturą VAT, wśród nich wymienione są dostawa towarów i świadczenie usług, a także wskazuje, że obowiązek dokumentowania fakturą dotyczy podatnika.

W związku z przedstawionym opisem sprawy stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki z B na realizację opisanego we wniosku Projektu stanowią zapłatę za świadczoną usługę polegającą na organizowaniu usług szkoleniowych i doradczych dla uczestników – beneficjentów poszczególnych działań realizowanych w Projekcie. Istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy realizowanym świadczeniem (usługi szkoleniowe i doradcze) a otrzymywanym od osoby trzeciej B wynagrodzeniem. W sprawie zostały zatem spełnione przesłanki warunkujące uznanie wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu czynności za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Zorganizowanie usług szkoleniowych i doradczych nastąpi zatem odpłatnie.

Zatem dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę, jak wcześniej stwierdzono, stanowi element podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy. W konsekwencji realizowane świadczenia, powinny być udokumentowane przez Wnioskodawcę fakturami stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy, wystawionymi na rzecz beneficjentów świadczenia, tj. uczestników – beneficjentów poszczególnych działań realizowanych w Projekcie, a podstawę opodatkowania stanowić będzie kwota faktycznie przyznanego przez B dofinansowania na realizację Projektu, a w przypadku otrzymania od B zaliczek na realizację Projektu, kwota otrzymanej zaliczki – przypadająca na poszczególnych uczestników – beneficjentów poszczególnych działań realizowanych w Projekcie.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług stanowiących koszty kwalifikowane realizacji Projektu, należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, prawo do odliczenia podatku naliczonego wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług wyklucza możliwość odliczenia podatku w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

Wskazać należy, iż w niniejszym rozstrzygnięciu tut. organ uznał, iż „ww. dofinansowanie stanowi podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy”.

W konsekwencji, Wnioskodawcy co do zasady będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego Projektu – z uwagi na ich związek z czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnosząc się do wyroków sądów administracyjnych oraz interpretacji indywidualnych powołanych przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że stanowią one rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach i tylko do nich się zawężają i w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj