Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.36.2018.1.MD
z 1 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 stycznia 2018 r. (data wpływu 17 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • wpływu odpłatności pobieranych przez Liceum Plastyczne za zakwaterowanie i wyżywienie od uczestników ogólnopolskich plenerów, seminariów, warsztatów artystycznych organizowanych przez szkołę, na kwalifikowanie usług wyżywienia i zakwaterowania dla uczniów własnej szkoły oraz wyżywienia własnych nauczycieli zatrudnionych jednostce jako usług zwolnionych na podstawie art. 43 ust 1. pkt 26 lit. a oraz art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. a ustawy o VAT,
  • zachowania statusu podatnika zwolnionego z podatku VAT w związku z wykonywaniem czynności polegających na wydawaniu posiłków w stołówce szkolnej dla emerytowanych nauczycieli mieszkających w domach nauczyciela znajdujących się na terenie Liceum Plastycznego w przypadku, gdy łączna wartość sprzedaży w roku podatkowym nie przekroczy kwoty ustalonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług,

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu odpłatności pobieranych przez Liceum Plastyczne za zakwaterowanie i wyżywienie od uczestników ogólnopolskich plenerów, seminariów, warsztatów artystycznych organizowanych przez szkołę, na kwalifikowanie usług wyżywienia i zakwaterowania dla uczniów własnej szkoły oraz wyżywienia własnych nauczycieli zatrudnionych jednostce jako usług zwolnionych na podstawie art. 43 ust 1. pkt 26 lit. a oraz art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. a ustawy o VAT oraz zachowania statusu podatnika zwolnionego z podatku VAT w związku z wykonywaniem czynności polegających na wydawaniu posiłków w stołówce szkolnej dla emerytowanych nauczycieli mieszkających w domach nauczyciela znajdujących się na terenie Liceum Plastycznego w przypadku, gdy łączna wartość sprzedaży w roku podatkowym nie przekroczy kwoty ustalonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Liceum Plastyczne im. X. w N…. jest publiczną szkołą artystyczną o czteroletnim cyklu kształcenia, pracującą w oparciu o statut szkoły. Placówka jest jednostką budżetową i podlega Centrum Edukacji Artystycznej w W… jako dysponent III-go stopnia.

Od 1 sierpnia 2017 r. szkoła posiada status podatnika zwolnionego z VAT w związku z nieprzekroczeniem w poprzednim roku podatkowym wartości sprzedaży o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług tj. kwoty 200 000 zł i złożeniem w dniu 28 lipca 2017 roku zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R.

Szkoła w oparciu o § 7 statutu szkoły realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. oraz w przepisach Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odnoszących się do szkół artystycznych. Szkoła umożliwia uczniom przede wszystkim zdobywanie wiedzy i umiejętności, kształtowania postawy patriotyzmu, tolerancji, poczucia obowiązku, rozwijania u młodzieży przekonania o konieczności kultywowania dziedzictwa kulturowego.

Jako jednostka oświatowa, w celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów, szkoła prowadzi również internat, a w nim stołówkę szkolną. Stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym.

Stołówka jest prowadzona samodzielnie, przez własnych pracowników. Pracownicy kuchni są zatrudnieni przez dyrektora szkoły, posiłki są wydawane na terenie internatu. Ze stołówki do dnia 31 lipca 2017 roku korzystali uczniowie szkoły oraz zatrudnieni pracownicy tj. nauczyciele, pracownicy działu administracji szkoły i internatu oraz pracownicy obsługi szkoły i internatu.

Od dnia 1 sierpnia 2017 roku w związku ze skorzystaniem przez tut. liceum ze zwolnienia podmiotowego z VAT, osobami uprawnionymi do korzystania z posiłków są jedynie uczniowie, nauczyciele szkoły i internatu i w związku z interpretacją indywidualną przepisów prawa podatkowego nr 0111-KDIB3-2.4012.605.2017.1.MGO pracownicy administracji i obsługi.

Cena za jeden obiad kalkuluje się następująco:

  1. Cena obiadu dla ucznia obejmuje koszt zakupionego surowca tzw. „wsad do kotła”
  2. Cena obiadu dla nauczyciela oraz pracownika administracji i obsługi obejmuje:
    • koszt zakupionego surowca tzw. „wsad do kotła” oraz
    • koszt wynagrodzenia pracowników zatrudnionych do przygotowania posiłków i utrzymania stołówki.


Stołówka szkolna jest zamknięta dla osób z zewnątrz, nie świadczy usług ogólnodostępnych, tylko jest przeznaczona dla uczniów, nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi szkoły i internatu. Szkoła przez cały czas swojej działalności edukacyjnej nie ma na celu osiągania dochodów ze sprzedaży posiłków, tylko ma na celu zapewnienie wyżywienia uczniom, nauczycielom i pracownikom administracji i obsługi.

Ponadto szkoła zgodnie z § 8 Statutu organizuje ogólnopolskie plenery, warsztaty, seminaria adresowane do uczniów i nauczycieli szkół. Plenery ceramiczne, fotograficzne oraz seminaria są to imprezy cykliczne, organizowane zazwyczaj co dwa lata, wpisane w kalendarz imprez CEA. Głównymi celami organizowanych imprez są m.in:

  • stworzenie możliwości spotkania i konfrontacji umiejętności fotograficznych uzdolnionych uczniów szkół plastycznych z całego kraju oraz stworzenie warunków nauczycielom do wzbogacenia warsztatu i wymiany doświadczeń,
  • stwarzanie możliwości spotkania się nauczycieli ceramiki i rzeźby oraz przedmiotów pokrewnych pracujących w szkołach w różnych regionach Polski w celu wymiany doświadczeń i opinii szeroko związanych z dydaktyką i metodyką nauczania.

Kosztami związanymi z uczestnictwem w plenerach, warsztatach i seminariach są koszty związane z zakupem materiałów.

Zgodnie z przeprowadzoną analizą zeszłorocznej sprzedaży oraz prognozowaną sprzedażą za rok 2018 łączna wartość sprzedaży z tytułu każdej działalności tj. zakwaterowania dla uczniów szkoły; wyżywienia dla uczniów, nauczycieli i pracowników administracji i obsługi szkoły; seminariów, warsztatów i plenerów nie spowoduje przekroczenia limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, ze względu na nie wliczanie do łącznej wartości sprzedaży usług o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i pkt 30 lit a. cyt. ustawy.

Szkoła w związku z prowadzoną działalnością chciałaby umożliwić emerytowanym nauczycielom mieszkającym w domach nauczyciela znajdujących się na terenie kampusu Liceum Plastycznego korzystanie ze stołówki szkolnej, umożliwiając im wykupienie posiłków według ceny skalkulowanej analogicznie jak w przypadku nauczycieli czynnych zawodowo oraz pracowników administracji i obsługi tj. uwzględniającej jedynie:

  • koszt zakupionego surowca tzw. „wsad do kotła” oraz
  • koszt wynagrodzenia pracowników zatrudnionych do przygotowania posiłków i utrzymania stołówki.

Ponadto szkoła organizując ogólnopolskie plenery, warsztaty i seminaria adresowane do uczniów i nauczycieli szkół zamierza zapewniać uczestnikom zakwaterowanie i wyżywienie na czas trwania ogólnopolskich plenerów seminariów, warsztatów artystycznych organizowanych przez szkołę i adresowanych do uczniów i nauczycieli szkół. Za zapewnione wyżywienie i zakwaterowanie naliczona zostanie opłata, którą ponosić będą uczestnicy lub jednostki kierujące uczestników na daną formę doskonalenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w świetle obowiązującego prawa podatkowego w Polsce zapewnienie uczestnikom zakwaterowania i wyżywienia na czas trwania ogólnopolskich plenerów, seminariów, warsztatów artystycznych organizowanych przez szkołę, adresowanych do uczniów i nauczycieli szkół i związane z tym pobieranie odpłatności za zakwaterowanie i wyżywienie nie będzie powodować utraty prawa do kwalifikowania usług wyżywienia i zakwaterowania dla uczniów naszej szkoły oraz wyżywienia nauczycieli zatrudnionych w naszej jednostce jako usług zwolnionych na podstawie art. 43 ust 1 pkt 26 lit. a oraz art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. a ustawy o VAT?
  2. Czy w świetle obowiązującego prawa podatkowego w Polsce, wydawanie posiłków w stołówce szkolnej dla emerytowanych nauczycieli mieszkających w domach nauczyciela znajdujących się na terenie Liceum Plastycznego nie spowoduje automatycznego przejścia placówki do statusu podatnika VAT czynnego w przypadku gdy łączna wartość sprzedaży w roku podatkowym nie przekroczy kwoty ustalonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Zapewnienie uczestnikom zakwaterowania i wyżywienia na czas trwania ogólnopolskich plenerów, seminariów, warsztatów artystycznych organizowanych przez szkołę, adresowanych do uczniów i nauczycieli szkół i związane z tym pobieranie odpłatności za zakwaterowanie i wyżywienie nie będzie powodować utraty prawa do kwalifikowania usług wyżywienia i zakwaterowania dla uczniów szkoły oraz wyżywienia nauczycieli zatrudnionych w naszej jednostce jako usług zwolnionych na podstawie art. 43 ust 1. pkt 26 lit. a oraz art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. a ustawy o VAT, a tym samym placówka nie będzie miała obowiązku powrotu do statusu podatnika VAT czynnego w przypadku gdy łączna wartość sprzedaży w roku podatkowym nie przekroczy kwoty ustalonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
  2. Wydawanie posiłków w stołówce szkolnej dla emerytowanych nauczycieli mieszkających w domach nauczyciela znajdujących się na terenie Liceum Plastycznego nie spowoduje automatycznego przejścia placówki do statusu podatnika VAT czynnego w przypadku gdy łączna wartość sprzedaży w roku podatkowym nie przekroczy kwoty ustalonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia czy zapewnienie uczestnikom zakwaterowania i wyżywienia na czas trwania ogólnopolskich plenerów, seminariów, warsztatów artystycznych organizowanych przez szkołę, adresowanych do uczniów i nauczycieli szkół i związane z tym pobieranie odpłatności za zakwaterowanie i wyżywienie nie będzie powodować utraty prawa do kwalifikowania usług wyżywienia i zakwaterowania dla uczniów szkoły oraz wyżywienia nauczycieli zatrudnionych w jednostce jako usług zwolnionych na podstawie art. 43 ust 1 pkt 26 lit. a oraz art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. a ustawy o VAT.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności należy odnieść się do treści art. 43 ust 1. pkt 26 oraz art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy o VAT.

W myśl art. według art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy postanowiono, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl ust. 17a cyt. artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy, zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania:

  1. w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty,
  2. w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie,
  3. świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b, pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie utraty prawa do kwalifikowania usług wyżywienia i zakwaterowania dla uczniów własnej szkoły oraz wyżywienia własnych nauczycieli zatrudnionych w jednostce jako usług zwolnionych, należy wskazać że ustawa o podatku od towarów i usług nie uzależnia zastosowania zwolnienia od podatku przewidzianego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i 30 ustawy od faktu świadczenia przez Wnioskodawcę innych usług.

Tym samym zwolnienie usług wyżywienia i zakwaterowania dla uczniów własnej szkoły oraz wyżywienia własnych nauczycieli zatrudnionych w jednostce powinno obowiązywać bez względu na fakt, czy Wnioskodawca świadczy również dodatkowe usługi wyżywienia i zakwaterowania na rzecz uczestników (uczniów i nauczycieli) ogólnopolskich plenerów, seminariów, warsztatów artystycznych organizowanych przez szkołę.

Mając zatem na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że ze względu na zapewnienie wyżywienia i zakwaterowania uczniom i nauczycielom będącym uczestnikami organizowanych przez Liceum ogólnopolskich plenerów seminariów, warsztatów artystycznych Wnioskodawca nie utraci prawa do kwalifikowania usług wyżywienia i zakwaterowania dla uczniów własnej szkoły oraz wyżywienia nauczycieli zatrudnionych w jednostce jako usług zwolnionych, bowiem zwolnienie to zależy od spełnienia przesłanek wynikających

z ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 i 30 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego zapewnienie uczestnikom zakwaterowania i wyżywienia na czas trwania ogólnopolskich plenerów, seminariów, warsztatów artystycznych organizowanych przez szkołę, adresowanych do uczniów i nauczycieli szkół i związane z tym pobieranie odpłatności za zakwaterowanie i wyżywienie nie będzie powodować utraty prawa do kwalifikowania usług wyżywienia i zakwaterowania dla uczniów własnej szkoły oraz wyżywienia nauczycieli zatrudnionych w jednostce jako usług zwolnionych jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii, czy wydawanie posiłków w stołówce szkolnej dla emerytowanych nauczycieli mieszkających w domach nauczyciela znajdujących się na terenie Liceum Plastycznego nie będzie powodować obowiązku powrotu przez placówkę do statusu podatnika VAT czynnego w przypadku, gdy łączna wartość sprzedaży w roku podatkowym nie przekroczy kwoty ustalonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z zastrzeżeniem art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast, na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    • jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych (…).
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę (art. 113 ust. 5 ustawy o VAT).

W myśl przepisu art. 113 ust. 13 ustawy o VAT stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu;
  2. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy wskazać, że – co do zasady – o ile podatnik nie przekroczył kwoty sprzedaży określonej na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 2 ustawy ma prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego do momentu przekroczenia tej kwoty. W przypadku przekroczenia ww. kwoty z tytułu świadczenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, podatnik zobowiązany jest do dokonania rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług na zasadach określonych w ustawie.

Z treści wynika, że Wnioskodawca jest publiczną szkołą artystyczną. Od 1 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca posiada status podatnika zwolnionego z VAT w związku z nieprzekroczeniem w poprzednim roku podatkowym wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług tj. kwoty 200 000 zł i złożeniem w dniu 28 lipca 2017 roku zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R. Wnioskodawca realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. oraz w przepisach Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odnoszących się do szkół artystycznych. Jako jednostka oświatowa, w celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów, szkoła prowadzi również internat, a w nim stołówkę szkolną. Stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością chciałaby umożliwić emerytowanym nauczycielom mieszkającym w domach nauczyciela znajdujących się na terenie kampusu Liceum korzystanie ze stołówki szkolnej, umożliwiając im wykupienie posiłków. Jak wskazał Wnioskodawca zgodnie z przeprowadzoną analizą zeszłorocznej sprzedaży oraz prognozowaną sprzedażą za rok 2018 łączna wartość sprzedaży z tytułu każdej działalności tj. zakwaterowania dla uczniów szkoły; wyżywienia dla uczniów, nauczycieli i pracowników administracji i obsługi szkoły; seminariów, warsztatów i plenerów nie spowoduje przekroczenia limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, ze względu na nie wliczanie do łącznej wartości sprzedaży usług o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i pkt 30 lit a. cyt. ustawy. Jednocześnie należy zauważyć, że z treści wniosku nie wynika, że Wnioskodawca świadczy którąkolwiek z czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w związku z wydawaniem posiłków w stołówce szkolnej dla emerytowanych nauczycieli mieszkających w domach nauczyciela znajdujących się na terenie Liceum Plastycznego nie będzie miał obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny, w przypadku gdy łączna wartość sprzedaży w roku podatkowym nie przekroczy kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT tj. 200 000 zł, z zastrzeżeniem art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści przywołanych przepisów, prowadzi do stwierdzenia, że skoro Wnioskodawca w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, może korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Do wartości sprzedaży, której przekroczenie powoduje utratę zwolnienia tj. 200 000 zł wlicza się wyłącznie usługi, które nie mogą korzystać z żadnego zwolnienia od podatku. Usługi o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i pkt 30 lit. a korzystają ze zwolnienia przedmiotowego w związku z tym nie podlegają wliczeniu do wartości sprzedaży o której mowa w art. 113 ust.1 ustawy. W niniejszej sytuacji gdy łączna wartość sprzedaży z całej działalności przy zachowaniu wyłączeń o których mowa w art. 113 ust. 2 nie przekroczy łącznie kwoty 200 000 zł zwolnienie od podatku zostanie zachowane.

Mając zatem powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny/zdarzenie przyszłe. Organ wydający interpretację nie przeprowadza postępowania dowodowego lecz opiera się wyłącznie na opisie wskazanym przez Wnioskodawcę w treści wniosku. W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. a oraz art. 43 ust.1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Stwierdzenie to przyjęto jako element opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj