Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.152.2018.2.MG
z 9 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2018 r. (data wpływu 13 marca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 kwietnia 2018 r. (data wpływu 18 kwietnia 2018 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 5 kwietnia 2018 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.152.2018.1.MG o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizacją przez Spółkę konkursu i wydawaniem zwycięzcom nagród – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizacją przez Spółkę konkursu i wydawaniem zwycięzcom nagród.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


  1. Spółka S.A. (Spółka) jest spółką produkującą i wprowadzającą do obrotu m.in. produkty lecznicze, środki spożywcze (np. suplementy diety), wyroby farmaceutyczne oraz kosmetyki (dalej: Produkty).
  2. Kontrahentami Spółki są podmioty zajmujące się hurtową sprzedażą Produktów (dalej: Kontrahenci), które w dalszej kolejności sprzedają Produkty na rzecz podmiotów zajmujących się detaliczną sprzedażą Produktów (dalej: Punkty sprzedaży detalicznej).
  3. W celu promocji Produktów i wspierania własnej sprzedaży, Spółka we współpracy z Agencją reklamową (dalej: Agencja) zamierza ogłosić konkurs (dalej: Konkurs) skierowany do osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży Produktów, będących pracownikami lub współpracownikami Punktów sprzedaży detalicznej (dalej: Uczestnicy). Uczestnicy Konkursu nie są pracownikami lub współpracownikami Spółki. Spółka będzie organizatorem Konkursu, będzie również ponosić ciężar ekonomiczny organizacji (w tym poniesie koszt zakupu nagród).
  4. Celem konkursu jest nagrodzenie najlepszych Uczestników, którzy zdobędą największą liczbę punktów w Konkursie. Spółka wyda nagrody zwycięzcom poszczególnych tur (nagrody eliminacyjne) oraz zwycięzcom finałowym (nagrody finałowe). Nagrody będą miały charakter pieniężny, niepieniężny lub mieszany (niepieniężno-pieniężny). Przyznawane będą nagrody o różnej wartości, tj.:
    1. zarówno takie, których wartość nie przekroczy 200 zł;
    2. jak i taki, których wartość przekroczy 200 zł.
  1. Przedmiotem niniejszego wniosku jest ocena czy Konkurs jest konkursem, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 updof (a zatem na Wnioskodawcy spoczywać będzie obowiązek potrącenia (i odprowadzenia do urzędu skarbowego) 10% pdof od przekazania zwycięzcom Nagród w Konkursie oraz obowiązek przygotowania deklaracji PIT-8AR (nie będą zaś spoczywać inne obowiązki płatnika). Przedmiotem niniejszego wniosku nie jest ocena możliwości zastosowania ewentualnych zwolnień z pdof (przewidzianych w różnych przepisach updof).
  2. Konkurs będzie ogłoszony za pośrednictwem Internetu, będzie posiadać regulamin Konkursu (Regulamin) określający szczegółowe zasady rywalizacji oraz sposób wyłonienia zwycięzców.
  3. Regulamin jest następujący:


Regulamin Konkursu „X”


Pojęcia i definicje


W niniejszym regulaminie, o ile kontekst nie wymaga jasno inaczej, poniższe słowa i wyrażenia posiadają poniższe znaczenia:


„Regulamin” oznacza Regulamin Konkursu „X” kierowanego do pracowników lub współpracowników Punktów sprzedaży detalicznej;


„Konkurs” oznacza Konkurs „X” dla Produktu kierowany do farmaceutów, zorganizowany przez Spółkę, którego zasady określa niniejszy Regulamin;


„Punkty” oznaczają punkty zdobywane na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie, będące podstawą do otrzymania Nagród, rejestrowane na indywidualnym Koncie premiowym Uczestnika;


„Konto” oznacza indywidualne konto Uczestnika w ramach platformy IT;


„Nagrody eliminacyjne” oznaczają nagrody o charakterze niepieniężnym i nagrody pieniężne wymienione w pkt 4 Regulaminu i przyznawane Uczestnikom na zasadach określonych w Regulaminie;


„Nagroda finałowa” oznaczają nagrody o charakterze niepieniężnym i nagrody pieniężne wymienione w pkt 6 Regulaminu i przyznawane Uczestnikom na zasadach określonych w Regulaminie;


„Produkt” oznacza następujące Produkty wyprodukowane przez Organizatora i objęte Konkursem:


Nazwa ------ Wielkość opakowania ------ Nr BLOZ7 ------ Liczba punktów za jedno opakowanie

Produkt 1 -------------------[ ] ------------------ [ ] ------------------ 1

Produkt 2 -------------------[ ] ------------------ [ ] ------------------ 1


„Organizator” oznacza Spółkę;


„Uczestnik” oznacza osobę spełniającą kryteria określone w pkt 2, która przystąpiła do Konkursu;


„Strona internetowa” oznacza stronę internetową Konkursu dostępną pod adresem [ ].


  1. Postanowienia ogólne.

1.1. Przedmiotem niniejszego Regulaminu jest określenie zasad Konkursu.


1.2. Niniejszy Regulamin określa szczegółowe zasady dotyczące udziału w Konkursie.


1.3. Organizatorem Konkursu jest Organizator, działający za pośrednictwem Agencji.


1.4. Konkurs trwa od 2 kwietnia 2018 r. i trwa do 30 września 2018 r. („Okres trwania”).


1.5. Konkurs prowadzony jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


1.6. Konkurs podzielony jest na dwa etapy - etap eliminacyjny i etap finałowy.


  1. Uczestnictwo w Konkursie.

2.1. Konkurs skierowany jest do pracowników lub współpracowników zatrudnionych w Punktach sprzedaży detalicznej (Punkty sprzedaży detalicznej działają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i są uprawnione do sprzedaży Produktów). Uczestnik Konkursu nie może prowadzić działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży Produktów.


2.2. Organizator zastrzega sobie prawo weryfikacji, czy Uczestnicy Konkursu spełniają warunki określone w Regulaminie. W tym celu Organizator może żądać od Uczestnika Konkursu złożenia określonych oświadczeń, podania określonych danych bądź przedłożenia określonych dokumentów. Odmowa Uczestnika wyklucza możliwość wzięcia przez Uczestnika udziału w Konkursie.

2.3. Warunkiem uczestnictwa w organizowanym Konkursie jest posiadanie i korzystanie przez Uczestnika z systemu IT w wersji 2014.1.4.1 lub nowszej oraz poprawne przypisywanie numerów X-7 w kartotece towarowej w lokalnej bazie Punktu sprzedaży detalicznej w zakresie Produktów. Każdy Uczestnik Konkursu obowiązany jest do weryfikacji poprawności numerów X (weryfikacji takiej można dokonać automatycznie przy użyciu przycisku „Weryfikuj lokalną bazę towarową” w module Z, zakładce „Serwis Punktu sprzedaży detalicznej”, menu ,Programy Partnerskie”/ „

2.4. Uczestnik przystępuje do Konkursu za pośrednictwem platformy IT poprzez zaznaczenie odpowiedniego pola.


2.5. Uczestnik, przystępując do Konkursu, wyraża zgodę na postanowienia niniejszego Regulaminu.


2.6. Uczestnictwo w Konkursie jest dobrowolne.


2.7. Warunkiem uczestnictwa w Konkursie jest zgoda właściciela Punktu sprzedaży detalicznej, o której mowa w punkcie 2.1 wyrażona za pośrednictwem systemu IT poprzez akceptację zaproszenia wysłanego w przedmiotowym systemie. Akceptacja zaproszenia stanowi akceptację niniejszego regulaminu przez aptekę. Naliczenie punktów w programie wiąże się z pobieraniem z Punktu sprzedaży detalicznej informacji o sprzedaży produktów (ilość / wartość).


  1. Zasady etapu eliminacyjnego Konkursu.

3.1. Celem Konkursu jest wyłonienie zwycięzców, którzy w najkrótszym czasie zbiorą największą liczbę punktów.


3.2. Etap eliminacyjny podzielony jest na 24 tury, których przedziały czasowe to: tydzień.


3.3. Uczestnik gromadzi Punkty na indywidualnym Koncie, od momentu przystąpienia do Konkursu aż do zakończenia ostatniej tury wskazanej w pkt 3.1.


3.4. Punkty przyznawane są na następujących zasadach:


3.4.1. po każdorazowym zalogowaniu się przez Uczestnika na swoje Konto w systemie kasowym działającym w ramach platformy IT system rejestruje fakt sprzedaży każdego opakowania Produktu przez danego Uczestnika Konkursu;


3.4.2. każda sprzedaż pełnego opakowania Produktu przez danego Uczestnika Konkursu powoduje naliczenie 1 punktu dla Uczestnika (sprzedaż niepełnych opakowań Produktów nie powoduje naliczenia punktów);


3.5. Zwycięzcami tury jest 49% najlepszych Uczestników, osób posiadających największą ilość Punktów, ale nie mniej niż 10 punktów. W przypadku gdy w ramach danej tury, z powodu remisu liczby Punktów niemożliwe będzie określenie granicy Uczestników z 49% najlepszych wyników, o wygranej w tej turze decydowała będzie kolejność czasowa rejestracji dowodu zakupu.

3.6. Rankingi Uczestników w danej turze tworzone są według stanu zebranych Punktów na godzinę 23:59 ostatniego dnia danej tury.


3.7. Za zwycięstwo w danej turze Punkty Uczestników wymieniane są na Nagrody eliminacyjne za pośrednictwem systemu IT zgodnie z ilością Punktów określoną w punkcie 4.1. Nagrody nie można zwrócić ani wymienić na inną. Punkty, za które Uczestnik otrzymał Nagrody (zwyciężając w turze) są usuwane, zgodnie z Tabelą nr 1 poniżej. Uczestnik może rywalizować (i zbierać punkty) w kolejnych turach.


3.8. Informacja o wygranej zostanie przekazana Uczestnikowi za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres, który Uczestnik wskazał podczas dokonywania wyboru konkretnej Nagrody za pośrednictwem systemu IT.


3.9. Punkty Uczestników, którzy w danej turze nie otrzymali Nagrody eliminacyjnej przechodzą na kolejną turę.


3.10. Każdy Uczestnik może sprawdzić ilość zgromadzonych przez siebie Punktów poprzez swoje Konto na platformie IT.


  1. Nagrody w etapie eliminacyjnym Konkursu.

4.1. Organizator w ramach etapu eliminacyjnego Konkursu przyzna następujące kategorie Nagród dla zwycięzców poszczególnych tur Konkursu:

  1. Za każde 10 punktów Uczestnikowi (który znalazł się w gronie zwycięzców Konkursu) przyznawana jest 1 nagroda. Pula Nagród eliminacyjnych określonych w Tabeli 1 (nagrody niepieniężne), które zostaną przyznane Uczestnikom zwyciężającym w danej turze wynosi w ramach każdej tury [ ] voucherów na zakupy w sieci sklepów.
  2. O przyznaniu Nagrody eliminacyjnej w przypadku wyczerpania puli nagród decyduje kolejność czasowa rejestracji dowodów zakupu uprawniających do wymiany Punktów na nagrodę.

Tabela 1.


Nagrody - Wartość


Voucher na zakupy w sieci sklepów E. - PLN


Nagroda rzeczowa - X PLN


4.2. Każdy Uczestnik otrzymujący Nagrodę eliminacyjną wymienioną w Tabeli 1 otrzyma także dodatkową nagrodę pieniężną w wysokości 11,11% wartości Nagrody eliminacyjnej wymienionej w Tabeli 1. Uczestnik wyraża zgodę, by nagroda pieniężna została przeznaczona na pokrycie podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032). Zwycięzca zgadza się, że kwota dodatkowej nagrody pieniężnej nie podlega wypłacie na jego rzecz, lecz przeznaczona jest na zapłatę podatku należnego z tytułu wygranej Nagrody eliminacyjnej w Konkursie i zostanie wpłacona na rachunek właściwego urzędu skarbowego.


4.3. Płatnikiem podatku, o którym mowa w punkcie 4.2 jest Organizator.


4.4. Nie ma limitu liczby Nagród przypadających na jednego Uczestnika, przy czym warunkiem przyznania Nagród jest zwyciężenie w rywalizacji w turach.


4.5. Nagrody będą przekazywane przez Organizatora Uczestnikom za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres wskazany przez Uczestnika w systemie IT w terminie 21 dni od chwili przyznania nagrody.


4.6. Organizator zastrzega sobie prawo zmian polegających na usuwaniu dotychczasowych i wprowadzaniu nowych rodzajów Nagród eliminacyjnych określonych w Tabeli 1 poprzez dokonanie stosownych modyfikacji w Tabeli 1 dostępnej na Stronie internetowej.


4.7. Uczestnikowi nie przysługuje ekwiwalent pieniężny w zamian za Nagrodę eliminacyjną.


  1. Etap finałowy konkursu.

5.1. Stu najlepszych Uczestników, którzy na etapie eliminacyjnym Konkursu zdobyli we wszystkich rundach wskazanych w pkt 3.1. w sumie najwięcej punktów, zostanie zakwalifikowanych do etapu finałowego Konkursu.


5.2. Uczestnicy, którzy zostaną zakwalifikowani do etapu finałowego Konkursu otrzymają w terminie [ ] od zakończenia etapu eliminacyjnego Konkursu, za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres wskazany przez Uczestnika w systemie IT, link do strony internetowej na której będą mogli rozwiązać test wiedzy na temat Produktów.


5.3. Test wiedzy na temat Produktów będzie się składał z 15 pytań zamkniętych z opcją jednokrotnego wyboru jednej z [ ] odpowiedzi.


5.4. Etap finałowy zwyciężają Uczestnicy, którzy w teście wiedzy zdobędą 3 najlepsze wyniki pod względem liczby poprawnych odpowiedzi. W przypadku, gdy w ramach etapu finałowego Konkursu, z powodu remisu liczby poprawnych odpowiedzi niemożliwe będzie wskazanie Uczestników z 3 najlepszymi wynikami pod względem liczby poprawnych odpowiedzi, o wygranej w tej turze decydował będzie jak najkrótszy czas rozwiązania testu.


  1. Nagrody w etapie finałowym Konkursu.

6.1. Organizator w ramach etapu finałowego Konkursu przyzna następujące kategorie Nagród finałowych:


Miejsce w rankingu Uczestników etapu finałowego Konkursu


Nagrody - Wartość


  • 1 miejsce 3000 PLN
  • 2 miejsce 2000 PLN
  • 3 miejsce 1000 PLN


6.2. Każdy Uczestnik otrzymujący Nagrodę finałową wymienioną w Tabeli 1 otrzyma także dodatkową nagrodę pieniężną w wysokości 11,11% wartości Nagrody finałowej wymienionej w Tabeli 1. Uczestnik wyraża zgodę, by nagroda pieniężna została przeznaczona na pokrycie podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032). Zwycięzca zgadza się, że kwota dodatkowej nagrody pieniężnej nie podlega wypłacie na jego rzecz, lecz przeznaczona jest na zapłatę podatku należnego z tytułu wygranej Nagrody finałowej w Konkursie i zostanie wpłacona na rachunek właściwego urzędu skarbowego.


6.3. Płatnikiem podatku, o którym mowa w punkcie 4.2, jest Organizator.


6.4. Każdy Uczestnik może otrzymać jedną Nagrodę finałową.


6.5. Nagrody finałowe będą przekazywane przez Organizatora Uczestnikom za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres wskazany przez Uczestnika w systemie IT w terminie 21 dni od chwili przyznania nagrody.


6.6. Organizator zastrzega sobie prawo zmian polegających na usuwaniu dotychczasowych i wprowadzaniu nowych rodzajów Nagród finałowych określonych w Tabeli 1 poprzez dokonanie stosownych modyfikacji w Tabeli 1 dostępnej na Stronie internetowej.


6.7. Uczestnikowi nie przysługuje ekwiwalent pieniężny w zamian za Nagrodę finałową.


6.8. Po zakończeniu ostatniej tury Uczestnicy będą mieli 7 dni na odbiór wygranych w trakcie konkursu Nagród finałowych. Po tym czasie, Uczestnicy stracą uprawnienie do odbioru Nagród finałowych.


  1. Rezygnacja

7.1. Uczestnik ma prawo w dowolnym momencie zrezygnować z udziału w Konkursie. W tym celu Uczestnik dokonuje rezygnacji za pośrednictwem platformy IT poprzez zaznaczenie odpowiedniego pola. Po dokonaniu rezygnacji ewentualne Punkty Uczestnika są umarzane, zaś Uczestnik traci status Uczestnika. Nie oznacza to utraty praw do uzyskanych już rzeczowych Nagród.

  1. Reklamacje

8.1. Reklamacje co do przebiegu Konkursu mogą być zgłaszane Organizatorowi za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres mailowy x.pl W tytule e-maila należy wpisać „reklamacja do konkursu X dla Produktu”.


8.2. Reklamacje mogą być zgłaszane w czasie trwania Konkursu oraz nie później niż w ciągu 14 dni od dnia zakończenia Konkursu.


8.3. Reklamacja powinna zawierać imię i nazwisko, adres korespondencyjny, jak również dokładny opis i wskazanie przyczyny reklamacji.


8.4. Reklamacje rozpatrywane są przez Organizatora w terminie 14 dni, licząc od dnia następującego po dniu, w którym prawidłowe zgłoszenie reklamacji dotarło do na skrzynkę mailową Organizatora.


8.5. Uczestnik zostanie powiadomiony o decyzji Organizatora odnoście do reklamacji. Decyzja Organizatora w przedmiocie reklamacji jest ostateczna i wiążąca.


8.6. Dochodzenie roszczeń na drodze sądowej może nastąpić wyłącznie po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej przewidzianej w Regulaminie.


  1. Ochrona danych osobowych.

9.1. Akceptując niniejszy Regulamin, Uczestnik wyraża zgodę na przetwarzanie przez Organizatora danych osobowych podanych w momencie rejestracji do systemu Punktu sprzedaży detalicznej w serwisie operatora dla potrzeb niezbędnych do udziału w Konkursie.


9.2. Administratorem danych osobowych Uczestników jest Organizator, tj. Spółka. Podanie danych osobowych przez Uczestnika jest dobrowolne lecz konieczne do wzięcia udziału w Konkursie. Dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z realizacją Konkursu oraz z realizacją obowiązków prawnych nałożonych na Administratora danych w związku z Konkursem. Każdy Uczestnik posiada prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz do ich poprawiania.


  1. Postanowienia końcowe.


10.1. W przypadku zmiany przepisów powszechnie obowiązujących, w związku z którą prowadzenie Konkursu stanie się sprzeczne z prawem, Organizator zakończy Konkurs niezwłocznie i przed upływem Okresu trwania. W takim przypadku Organizator przekaże Uczestnikom Nagrody, do których prawo nabyli przed zakończeniem Konkursu z przyczyn określonych w zd. 1.

10.2. Załączniki stanowią integralną część Regulaminu.


10.3. Organizator zastrzega sobie prawo zmiany treści Regulaminu. O wszelkich zmianach warunków i zasad Konkursu, określonych w Regulaminie, Uczestnicy będą informowani na Stronie internetowej Konkursu [ ]. Zmiany te nie mogą naruszać uprawnień nabytych przez Uczestników.


10.4. Niniejszy Regulamin dostępny jest za pośrednictwem systemu IT.


10.5. W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie zastosowanie znajdują odpowiednie przepisy prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności przepisy Kodeksu Cywilnego.


10.6. Wszelkie spory związane z Regulaminem Strony będą rozstrzygały polubownie, a w braku porozumienia poddadzą je pod rozstrzygnięcie sądu powszechnego właściwego miejscowo dla siedziby Organizatora”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Konkurs opisany w stanie faktycznym jest konkursem w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2) updof?
  2. Czy na Spółce jako płatniku podatku dochodowego od osób fizycznych (pdof), w związku z wydaniem nagród w Konkursie dla zwycięzców Konkursu, będzie spoczywał obowiązek pobrania 10% pdof i odprowadzenia do urzędu skarbowego oraz obowiązek złożenia deklaracji PIT-8AR, a nie będą spoczywały inne obowiązki płatnika (w szczególności obowiązek złożenia PIT-8C lub innych deklaracji).

Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1


Zdaniem Wnioskodawcy Konkurs jest konkursem, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2) updof.


Ad. 2


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jako płatnik pdof będzie zobowiązana do pobrania i wpłacenia na rachunek urzędu skarbowego 10% pdof od wartości nagród przekazanych zwycięzcom Konkursu.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.


Ad. 1


  1. W ocenie Wnioskodawcy, opisany Konkurs stanowi konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 updof.
  2. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 updof, „od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: (...)
    1. z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody”.
  3. Updof nie zawiera definicji konkursu, to niemniej w praktyce wykształconej na podstawie stanowisk prezentowanych przez organy podatkowe uznaje się, że konkursem dla celów podatkowych jest przedsięwzięcie, w którym uczestnicy rywalizują ze sobą, a zwycięzcy (zawodnicy, którzy osiągną najlepsze wyniki/zbiorą największą liczbę punktów) są nagradzani (otrzymują nagrodę).
  4. Zgodnie z definicją słownikową, konkurs to impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., zwykle wyróżnianych nagrodami. Zatem uznać należy, iż konkursem dla celów updof jest przedsięwzięcie, w którym z założenia tylko określona liczba uczestników, którzy osiągną najlepsze wyniki, uzyskuje nagrodę (charakterystyczny element rywalizacji). Organy podatkowe wskazują także na formalną stronę przedsięwzięcia, jak konieczność sporządzenia regulaminu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.
  5. Wskazane cechy konstytutywne dla pojęcia konkursu potwierdzono także w orzecznictwie sądowym, przykładowo w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12, wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 24 kwietnia 2013 r., sygn. akt I SA/Łd 141/13 lub w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 7 maja 2015 r., sygn. akt I SA/Wr 303/15, a także w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 3 lutego 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 34/16, z 27 stycznia 2016 r. sygn. akt III SA/Wa 523/15.
  6. Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki wszystkie ww. przesłanki konieczne do uznania Konkursu opisanego w stanie faktycznym za konkurs w rozumieniu updof zostały spełnione, ponieważ:
    1. nagrody będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników wyłonionych w ramach rywalizacji (element rywalizacji; wyłonienia najlepszych);
    2. zasady organizacji przedsięwzięć regulują ich regulaminy, które określają czas ich trwania, nazwę, Uczestników, zasady przyznawania nagród, tryb składania i rozpatrywania reklamacji.

    Konkludując organizowane przedsięwzięcia spełniają przesłanki konkursu z art. 30 ust. 1 pkt 2 updof.
  7. Stanowisko Wnioskodawcy jest również akceptowane w szeregu interpretacji wydawanych w imieniu Ministra Finansów, np.:
    1. Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 grudnia 2017 r., 0114-KDIP3-2.4011.323.2017.1., w której organ wskazał: „przedsięwzięcie, które będzie skierowane jednocześnie przynajmniej do dwóch grup osób wymienionych we wniosku, w którym liczba nagród jest ograniczona (...) występują elementy niezbędne do uznania go za konkurs, ponieważ uczestnicy ww. konkursów będą pomiędzy sobą rywalizować w celu osiągnięcia najlepszych wyników sprzedażowych, a konkursy będą prowadziły do wyłonienia laureatów, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminach konkursu”.
    2. Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 czerwca 2017 r. (0113-KDIPT2-3.4011.60.2017.1.IS), w której organ wskazał: „w przedsięwzięciach, które organizuje Wnioskodawca wystąpią elementy niezbędne do uznania ich za konkurs (...) Uczestnicy Programów będą pomiędzy sobą rywalizować, co doprowadzi do wyłonienia tych Uczestników, którzy osiągną najwyższe wyniki, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu”.
    3. Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 czerwca 2017 r. (0112-KDIL3-1.4011.78.2017.l.AN) - w odniesieniu do nagród przyznawanych uczestnikom, którzy rywalizują między sobą o to, którzy z nich w czasie trwania konkursu uzyskają określoną w regulaminie ilość największych wzrostów wartości zamówień w porównaniu do okresu wskazanego w treści regulaminu;
    4. Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 czerwca 2017 r. (3063-II PB1-1.4511.104.2017.2.AMN) - w odniesieniu do konkursu organizowanego dla pracowników, współpracowników kontrahentów, w których wydawane będą nagrody gwarantowane: „Nagrody gwarantowane wydawane uczestnikom konkursu („grywalizacji”) będącymi osobami fizycznymi - pracownikami danego przedsiębiorstwa (...) za np. osiągnięcie wyznaczonych indywidualnie lub zespołowo celów podlegają opodatkowaniu zryczałtowaną stawkę 10% wartości nagrody”.

Ad. 2

  1. Zgodnie z art. 41 ust. 4 updof, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (m.in. osoby prawne), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.
  2. Stosownie do art. 42 ust. la updof, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.
  3. Skoro Konkurs organizowany przez Spółkę jest konkursem, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2) updof, to Spółka zobowiązana będzie (jako płatnik) do pobrania 10% zryczałtowanego podatku oraz do uwzględnienia kwoty pobranego podatku w rocznej deklaracji PIT-8AR. Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania innych informacji lub deklaracji.

Wniosek zawierał braki formalne, w związku z czym organ podatkowy pismem z dnia 5 kwietnia 2018 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.152.2018.1.MG wezwał do ich uzupełnienia poprzez doprecyzowanie stanowiska Spółki odnośnie pytania Nr 2 wniosku, tj. wskazanie, czy w opinii Spółki będzie zobowiązana do pobrania i odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku oraz złożenia deklaracji PIT-8AR także od wartości przekazanych zwycięzcom dodatkowych nagród pieniężnych, dotyczących zarówno nagród eliminacyjnych, jak i nagród finałowych. Organ podatkowy prosi o szczegółowe doprecyzowanie stanowiska Spółki w tym zakresie.

Spółka pismem z dnia 10 kwietnia 2018 r. (data wpływu 18 kwietnia 2018 r.) doprecyzowała, że jest zobowiązana do pobrania 10% podatku zarówno od nagród niepieniężnych (eliminacyjnych i finałowych), jak i nagród pieniężnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 , 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach – (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z poźn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy)

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj