Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.345.2018.1.APO
z 3 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 lipca 2018 r. (data wpływu 13 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy wynik (dochód lub strata) na instrumentach zabezpieczających, jako wynik z działalności nieobjętej zakresem Zezwolenia stanowi wynik z działalności pozastrefowej Spółki, podlegający w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy wynik (dochód lub strata) na instrumentach zabezpieczających, jako wynik z działalności nieobjętej zakresem Zezwolenia stanowi wynik z działalności pozastrefowej Spółki, podlegający w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dale również: „Spółka”) jest przedsiębiorcą, którego przeważającym przedmiotem działalności jest produkcja akumulatorów wykorzystywanych w różnego rodzaju produktach, m.in. w branży motoryzacyjnej, elektronarzędzi czy technologii mobilnych. Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie Zezwolenia z 16 października 2013 r. (dalej: „Zezwolenie”). Pierwotna treść niniejszego zezwolenia podlegała zmianom odpowiednio na mocy decyzji Ministra Rozwoju nr X z 31 marca 2016 r. - modyfikującej przedmiot działalności ujęty w preambule Zezwolenia oraz decyzji Ministra Rozwoju i Finansów nr Y z 14 grudnia 2016 r. - wydłużającej terminy na poniesienie minimalnych nakładów kwalifikowanych ujętych w Zezwoleniu (niniejsze wiązało się również z wydłużeniem terminu zakończenia inwestycji).

Zezwolenie zostało udzielone na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie następujących wyrobów wytworzonych na terenie strefy - według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego [rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz.U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.] - uwzględniając treść ww. decyzji Ministra Rozwoju nr X:

26.1 Elementy i obwody drukowane, elektroniczne,

26.51 Instrumenty i przyrządy pomiarowe, kontrolne i nawigacyjne,

27.20 Baterie i akumulatory,

28.99 Pozostałe maszyny specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane,

33.14 Usługi naprawy i konserwacji urządzeń elektrycznych,

33.20 Usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia,

38.32 Usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych; surowce wtórne,

49.41 Transport drogowy towarów,

52.10 Magazynowanie i przechowywanie towarów,

62.01 Usługi związane z oprogramowaniem,

71.20 Usługi w zakresie badań i analiz technicznych,

72.19 Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych.

Spółka jest obecnie w trakcie realizacji projektu inwestycyjnego będącego podstawą wydania Zezwolenia i nabyła już prawo do korzystania ze zwolnienia podatkowego, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036, z późn. zm., dalej: „p.d.o.p.”), kalkulowanego przez nią w oparciu o koszty nowej inwestycji, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. 2015 r., poz. 465).

W ramach całokształtu działalności Spółka zawiera transakcje kupna i sprzedaży zarówno w walucie polskiej, jak i w walutach obcych. W przypadku transakcji zawieranych w walutach obcych, w celu zabezpieczenia pozycji walutowych Spółki związanych z tymi transakcjami wykorzystuje ona instrumenty pochodne tj, np. kontrakty typu forward walutowy - mające charakter instrumentów służących zabezpieczeniu (tzw. hedging) przychodów/kosztów niezaliczanych do zysków kapitałowych.

Zawieranie transakcji w walutach obcych jest nierozerwalnie związane z ryzykiem kursowym. W przypadku niekorzystnej zmiany kursów walut Spółka narażona jest na straty. Jednym ze sposobów ograniczenia ryzyka poniesienia strat jest zawieranie ww. terminowych kontraktów zabezpieczających, poprzez które Spółka uzyskuje zagwarantowaną możliwość wymiany waluty w przyszłości po określonym z góry kursie. W ten sposób Spółka de facto zapewnia sobie stałą i przewidywalną wartość danej transakcji w walucie podstawowej (PLN), niezależnie od tego, w jaki sposób zmienią się kursy walut.

W zakresie ewidencji księgowej pochodnych instrumentów finansowych, Spółka stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz.U. 2017, poz. 277, z późn. zm.) tj. stosuje tzw. rachunkowość zabezpieczeń. Rok podatkowy Spółki trwa od 1 kwietnia do 31 marca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wynik (dochód lub strata) na instrumentach zabezpieczających, jako wynik z działalności nieobjętej zakresem Zezwolenia stanowi wynik z działalności pozastrefowej Spółki, podlegający w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych?

Zdaniem Spółki, wynik (dochód lub strata) na instrumentach zabezpieczających, jako wynik z działalności nieobjętej zakresem Zezwolenia stanowi wynik z działalności pozastrefowej Spółki, podlegający w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 p.d.o.p., wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie, uprawnia do korzystania z pomocy publicznej na podstawie prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności [ art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 282, winno być: t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1010, z późn. zm., dalej „ustawa o SSE”)]. Powyższe regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności gospodarczej, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę strefowego podatek dochodowy.

Zasadniczym elementem stosowania tej ulgi jest więc łączne wystąpienie dwóch warunków:

  • prowadzenie działalności gospodarczej fizycznie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
  • uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu.

Powyższe warunki, jak każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować ściśle. Przedmiotowe zwolnienie podatkowe przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej fizycznie na terenie strefy. Jeżeli część działalności podmiotu prowadzona jest poza strefą, dochód pochodzący z tej części nie podlega zwolnieniu. Zwolnieniem podatkowym objęty jest zatem jedynie dochód wygenerowany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wymienionej wprost w zezwoleniu (poprzez wskazane w nim kody statystyczne).

Umowa kontraktu terminowego typu forward nie należy do zakresu czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu. Nie jest także nieodłącznym następstwem węzłów prawnych, bez których prowadzenie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności określonej w zezwoleniu, okazałoby się niemożliwe, jak ma to miejsce np. w przypadku umów o pracę, umowy rachunku bankowego, umów dostawy lub umów ubezpieczenia.

W związku z powyższym, wynik realizowany na niniejszych instrumentach, generowany w ramach działalności odrębnej od działalności określonej w zezwoleniu, powinien podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych (tym samym, zarówno całkowita wartość przychodu jak i kosztu osiągniętego w związku z zawarciem umowy kontraktu terminowego typu forward, powinna być rozpoznawana dla celów rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych jako przychód/koszt z działalności pozastrefowej).

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych i wyrokach sądów administracyjnych dotyczących podobnych spraw, m.in. w:

  • wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 23 czerwca 2017 r., sygn. akt I SA/Kr 358/17, w którym Sąd stwierdził, że: W ocenie Sądu stosowanie spornych instrumentów finansowych nie jest działalnością pomocniczą, bowiem mimo, że przynosi korzyści to jednak nie jest niezbędne do realizacji działalności gospodarczej wykonywanej w SSE na podstawie zezwolenia. Lokowanie środków pieniężnych na terminowych rachunkach bankowych ma bowiem na celu - jak trafnie podnosi Minister Finansów pomnożenie środków pieniężnych i stanowi działalność odrębną, niezależną od działalności gospodarczej prowadzonej w SSE. [...] Skoro dokonywanie operacji finansowych polegających na lokowaniu środków finansowych na lokatach terminowych nie jest działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę na terenie SSE, ani też działalnością pomocniczą, to dochód pochodzący z tej działalności nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 30 listopada 2016 r., sygn. 2461-IBPB-1-3.4510.862.2016.1.IZ,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9 marca 2016 r., sygn. IBPB-1-3/4510-131/16/APO, w której organ potwierdził stanowisko wnioskodawcy, że: W konsekwencji, wykorzystanie instrumentów zabezpieczających, do których odnosi się przedmiotowe pytanie, uznać należy za przejaw wskazanej „dodatkowej” działalności finansowej przedsiębiorcy, nieokreślonej w treści Zezwolenia, nie będącej jednocześnie działalnością pomocniczą względem działalności podstawowej korzystającej ze zwolnienia podatkowego. Tym samym, wynik realizowany na niniejszych instrumentach, generowany w ramach działalności finansowej, odrębnej od działalności określonej w Zezwoleniu, podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9 marca 2016 r., sygn. IBPB-1-3/4510-132/16/APO,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 14 lipca 2014 r., sygn. IBPBI/2/423-429/14/AK,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 14 lipca 2014 r., sygn. IBPBI/2/423-595/14/AK,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 czerwca 2014 r., sygn. IBPBI/2/423-270/14/JD, w której organ stwierdził, że: W świetle powyższego, kwoty wynikające z rozliczenia kontraktów forward nie mogą zostać zaliczone do przychodów lub kosztów osiąganych lub ponoszonych w ramach działalności objętej zezwoleniem i tym samym nie mogą być objęte zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 czerwca 2014 r., sygn. IBPBI/2/423-535/14/AK,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 czerwca 2014 r., sygn. IBPBI/2/423-536/14/AK,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 30 kwietnia 2014 r., sygn. ITPB3/423-55a/14/MK,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 26 marca 2013 r., sygn. ITPB3/423-142/13/MK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj