Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.372.2018.1.IZ
z 10 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 lipca 2018 r. (data wpływu 27 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy po połączeniu Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania z Zezwolenia SSE Spółki przejmowanej na prowadzenie działalności na terenie SSE, a tym samym do korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, dla dochodów z działalności gospodarczej objętej zakresem przejętego Zezwolenia SSE – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy po połączeniu Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania z Zezwolenia SSE Spółki przejmowanej na prowadzenie działalności na terenie SSE, a tym samym do korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, dla dochodów z działalności gospodarczej objętej zakresem przejętego Zezwolenia SSE.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

X S.A. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka przejmująca”) podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji mebli. Wnioskodawca jest większościowym udziałowcem (posiada 99,6% udziałów w kapitale zakładowym) w spółce:

  • będącej polskim rezydentem podatkowym,
  • prowadzącej działalność na terenie (…) Specjalnej Stefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”), (dalej: „Spółka przejmowana”).

W chwili obecnej Wnioskodawca znajduje się w trakcie przeprowadzania zmian organizacyjnych mających na celu integrację działalności gospodarczej oraz zwiększenie ekonomicznej efektywności w grupie spółek powiązanych (dalej: „Grupa”).

Pierwszym etapem zmian w Grupie było połączenie Spółki przejmowanej (dalej: „Pierwsza Reorganizacja”) z jej spółką powiązaną (dalej: „Spółka przejęta”). Pierwsza Reorganizacja rozpoczęła proces ograniczenia kosztów i usprawnienia procesów produkcji i zarządzania. Biorąc pod uwagę okoliczność, że Spółka przejęta i Spółka przejmowana prowadziły zbliżoną działalność gospodarczą, dokonane przez Spółkę przejmowaną (spółkę „matkę”) przejęcie spółki „córki” było najbardziej naturalnym kierunkiem połączenia działalności obu podmiotów (przejęcie podmiotu zależnego przez Spółkę przejmowaną).

Tym samym, Spółka przejmowana wstąpiła w ogół praw i obowiązków wynikających z zezwolenia z 12 października 2004 r. (dalej: „Zezwolenie SSE”), wydanego pierwotnie na rzecz Spółki przejętej. Zwolnienie SSE (winno być: „Zezwolenie SSE”) uprawnia do prowadzenia działalności na terenie SSE, m.in. w zakresie:

  • produkcji mebli; działalności produkcyjnej gdzie indziej niesklasyfikowanej - sekcja D, podsekcja DN, dział 36 PKD (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (Dz.U. z 2007 r. poz. 251.1885; dalej: „PKD”),
  • produkcji drewna i wyrobów z drewna oraz korka (z wyłączeniem mebli), wyrobów ze słomy i materiałów używanych do wyplatania - sekcja D, podsekcja DD, dział 20 PKD,
  • produkcji wyrobów gumowych i z tworzyw sztucznych - sekcja D, podsekcja DH, dział 25 PKD,
  • produkcji metalowych wyrobów gotowych, z wyłączeniem maszyn i urządzeń - sekcja D, podsekcja DJ, dział 28 PKD.

W konsekwencji, w granicach Zezwolenia SSE, Spółka przejmowana uzyskała prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036, z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”) jako, że inwestycje oraz pozostałe warunki określone w Zezwoleniu SSE zostały spełnione.

Sukcesja uprawnień, będąca wynikiem dokonanego przejęcia, a tym samym prawo do korzystania ze zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, w zakresie całej działalności gospodarczej, spełniającej warunki określone w Zezwoleniu SSE, została potwierdzona przez organ podatkowy w interpretacji indywidualnej (Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 stycznia 2018 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.469.2017.1.JKT, dalej: „Interpretacja Indywidualna”).

Kolejnym planowanym krokiem w procesie gospodarczej reorganizacji działalności jest skupienie głównej produkcji w jednym podmiocie prawnym, tj. Wnioskodawcy. Aby to osiągnąć, Wnioskodawca rozważa dokonanie połączenia ze Spółką przejmowaną poprzez przejęcie w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1577, z późn. zm., dalej: „KSH”), przez przeniesienie na Wnioskodawcę całego majątku Spółki przejmowanej.

Uproszczenie struktury własnościowej w drodze przejęcia ułatwiłoby bowiem zarządzanie spółkami w kwestiach takich jak płynność finansowa, zasoby ludzkie czy podział kompetencji. Dodatkowo, istotnie uproszczone zostałyby kwestie sprawozdawczości finansowej oraz obowiązki w zakresie dokumentacji transakcji dokonywanych z podmiotami powiązanymi, co zmniejszyłoby koszty i ilość sporządzanej dokumentacji.

Wnioskodawca wskazuje, że decyzja o dalszej integracji działalności gospodarczej po Pierwszej Reorganizacji w drodze scentralizowania produkcji Spółki oraz Spółki przejmowanej, będzie miała bezpośrednie przełożenie na zwiększenie efektywności prowadzonej działalności i w konsekwencji redukcję kosztów produkcyjnych i ogólnych. Zarówno bowiem Wnioskodawca, jak i Spółka przejmowana, prowadzą zbieżną działalność gospodarczą, która obejmuje m.in.:

  • produkcję mebli, działalność produkcyjną gdzie indziej niesklasyfikowanej - sekcja C, 31.09Z PKWiU (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. z 2015 r. poz. 1676; dalej: „PKWiU”),
  • produkcję mebli biurowych i sklepowych, sekcja C, 31.01Z PKWIU,
  • produkcję mebli kuchennych, sekcja C, 31.02Z PKWiU.

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca, który w wyniku planowanego połączenia, jako następca prawny Spółki przejmowanej wstąpi w jej prawa i obowiązki (w tym prawa i obowiązki wynikające z przywołanego wyżej Zezwolenia SSE), zamierza prowadzić również działalność na terenie SSE na podstawie Zezwolenia SSE przysługującego obecnie Spółce przejmowanej. Należy dodać, że przejęcie w żadnym wypadku nie będzie skutkowało naruszeniem przez Wnioskodawcę ustanowionego warunku kontynuacji działalności i utrzymania inwestycji przez okres co najmniej 5 lat od ich zakończenia.

W ramach połączenia rozważane jest zarówno pozostawienie zakładu w M., stanowiącego część Spółki przejmowanej, jako samobilansującego się zakładu, jak również analizowana jest możliwość połączenia ksiąg.

Po połączeniu Wnioskodawca, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, zamierza kwalifikować dochody z całej działalności gospodarczej, spełniającej warunki określone w Zezwoleniu SSE jako zwolnione z opodatkowania CIT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy po połączeniu Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania z Zezwolenia SSE Spółki przejmowanej na prowadzenie działalności na terenie SSE, a tym samym do korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, dla dochodów z działalności gospodarczej objętej zakresem przejętego Zezwolenia SSE?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Zachowanie mocy obowiązującej Zezwolenia.

Zezwolenie, które pierwotnie przysługiwało Spółce przejętej, a w dalszej kolejności zostało przeniesione na Spółkę Przejmowaną, zostało wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1010, z późn. zm.; dalej: „ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych”), zmienionej następnie ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 1162; dalej: „ustawa o wspieraniu nowych inwestycji lub u.w.n.i.”).

Zgodnie z przepisami przejściowymi zawartymi w drugiej z ustaw, zezwolenia wydane przed wejściem w życie u.w.n.i. pozostają w mocy. Tym samym, Zezwolenie, zgodnie z art. 19 pkt 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, wygaśnie co do zasady dopiero z okresem, na jaki została ustanowiona strefa. Zgodnie natomiast z § 1 pkt 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie (…) specjalnej strefy ekonomicznej, strefa ta działa do dnia 31 grudnia 2026 r.

Tym samym, Zezwolenie wydane na podstawie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych zachowało swoją moc obowiązującą po wejściu w życie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, a wynikające z niego prawa i obowiązki, które w drodze sukcesji generalnej związanej z przejęciem Spółki Przejmowanej zostaną przeniesione na Wnioskodawcę, pozostają co do zasady prawnie skuteczne do końca 2026 r.

2. Sukcesja prawna na gruncie KSH.

Zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 KSH, połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).

W myśl art. 494 § 1 KSH, Spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki.

Na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej (art. 494 § 2 KSH).

Rozstrzygając kwestię przejścia Zezwolenia SSE na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE przez Spółkę przejmującą należy zatem wziąć pod uwagę art. 494 § 1 i § 2 KSH, zgodnie z którym Spółka przejmująca wstąpi z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki.

Tak więc, na gruncie KSH, Zezwolenie SSE na prowadzenie działalności w SSE przysługujące w Spółce przejmowanej w wyniku połączenia przejdzie na Spółkę przejmującą.

3. Dochody osiągane z tytułu prowadzenia działalności na terytorium SSE wolne od opodatkowania CIT.

W zakresie praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia SSE na prowadzenie działalności w SSE można wyróżnić zwolnienie z opodatkowania dochodów osiąganych z tytułu prowadzenia działalności na terytorium SSE.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, w przypadku gdy podatnik posiada zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, będą wolne od podatku.

Art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE.

Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania CIT jest zatem:

  • posiadanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
  • prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE.

Wówczas dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE będą wolne od opodatkowania CIT.

4. Cofnięcie/ograniczenie Zezwolenia SSE na prowadzenie działalności w SSE.

Sukcesja Zezwolenia SSE na prowadzenie działalności na terenie SSE na podstawie KSH, nie podlega również ograniczeniom przewidzianym w przepisach szczególnych, w szczególności w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych.

Art. 19 ust. 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych stanowi, że zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

  1. zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
  2. rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
  3. nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki, lub,
  4. wystąpił z wnioskiem o cofnięcie zezwolenia albo ograniczenie zakresu lub przedmiotu działalności określonego w zezwoleniu.

Powyższe przypadki utraty/cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej stanowią katalog zamknięty, tj. tylko enumeratywnie wymienione przypadki mogą stanowić podstawę cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

Przytoczone przepisy nie wskazują jednak połączenia spółek kapitałowych (i związanej z nim sukcesji prawno-podatkowej) jako podstawy do cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. W rezultacie, w przypadku sukcesji generalnej zezwolenie nadal obowiązuje, a sukcesorem praw i obowiązków wynikających z zezwolenia staje się podmiot przejmujący.

A zatem, przejęcie Spółki przejmowanej, w wyniku którego Wnioskodawca - Spółka przejmująca nabędzie cały majątek oraz prawa i obowiązki Spółki przejmowanej, będzie również skutkowało przejęciem praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia SSE na prowadzenie działalności w SSE.

5. Sukcesja podatkowa na gruncie Ordynacji podatkowej.

W myśl art. 93 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm. – winno być t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm., dalej: „Ordynacja podatkowa”), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Z kolei, na podstawie art. 93 § 2 pkt 1 ww. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych).

Analiza następstwa prawnego wymaga kompleksowej wykładni przepisów zaliczanych do szczegółowego prawa podatkowego, zaś przepisy Ordynacji podatkowej należy stosować jedynie w tym zakresie, w jakim brak jest uregulowań w szczegółowym prawie podatkowym. Zatem, jedynie w przypadku, gdy ustawy szczegółowe wyraźnie odnoszą się do następstwa prawnego w prawie podatkowym, zakres tego następstwa kształtowany jest przez unormowania takich ustaw.

Ustawa o CIT nie zawiera szczególnych rozwiązań w zakresie sukcesji prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, w związku z tym w ocenie Wnioskodawcy, należy odwołać się do ogólnych przepisów o sukcesji podatkowej przewidzianych w Ordynacji podatkowej.

W związku z powyższym, norma z art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej konstytuuje zasadę ciągłości praw i zobowiązań podatkowych w przypadku łączenia się spółek, a jej zakres obejmuje, w ocenie Wnioskodawcy, również zwolnienie podatkowe wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.

6. Przejęcie prawa do zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, przez Spółkę przejmującą.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca (Spółka przejmująca) jest 99,6% udziałowcem Spółki przejmowanej, która prowadzi działalność na terenie SSE, podlegającej zwolnieniu z CIT na podstawie Zezwolenia SSE, którego Spółka przejmowana stała się sukcesorem w wyniku Pierwszej Reorganizacji. Przejście na Wnioskodawcę uprawnień z Zezwolenia SSE zostało potwierdzone przez uzyskaną przez Spółkę Interpretację Indywidualną.

Wnioskodawca rozważa połączenie ze Spółką przejmowaną w sposób określony w art. 492 § 1 pkt 1 KSH. Po planowanym połączeniu Wnioskodawca prowadzić będzie również działalność na terenie SSE, na podstawie Zezwolenia SSE przysługującego obecnie Spółce przejmowanej. Należy dodać, że przejęcie w żadnym wypadku nie będzie skutkowało naruszeniem przez Wnioskodawcę ustanowionego warunku kontynuacji działalności i utrzymania inwestycji przez okres co najmniej 5 lat od ich zakończenia.

Na gruncie ww. przepisów Ordynacji podatkowej należy zatem stwierdzić, że w związku z sukcesją podatkową, w następstwie zamierzonego połączenia, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia podatkowego o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, w zakresie, w którym prowadzić będzie działalność gospodarczą na terenie SSE, na podstawie przejętego Zezwolenia SSE, tj. w zakresie objętym Zezwoleniem SSE.

Za przyjęciem powyżej przedstawionej argumentacji powinna przemawiać także okoliczność, że tożsamą wykładnię przepisów prawa podatkowego przyjął organ podatkowy w Interpretacji Indywidualnej, która obejmowała swoim zakresem analogiczny stan faktyczny jak w przypadku niniejszego wniosku o interpretację indywidualną.

7. Zgodność dokonywanych przekształceń z regulacjami dotyczącymi klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.

Jednocześnie, Wnioskodawca wskazuje, że dokonane przez niego w ramach reorganizacji przekształcenia pozostają zgodne z obowiązującymi od 15 lipca 2016 r. w polskim systemie podatkowym regulacjami w zakresie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania (art. 199a § 1 Ordynacji podatkowej).

Jakkolwiek kwestia ekonomicznego uzasadnienia przeprowadzanej reorganizacji nie jest objęta zakresem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (gdyż stanowi ona element stanu faktycznego, a nie oceny prawnej zaistniałej sytuacji przedstawianej przez Wnioskodawcę), Spółka dla uwypuklenia całości skutków towarzyszących dokonywanemu przejęciu wskazuje na towarzyszącą mu istotną redukcję obciążających Wnioskodawcę obowiązków dokumentacyjnych tak w zakresie sprawozdawczości finansowej, jak i sporządzania dokumentacji w zakresie cen transferowych.

Tym samym, końcowy cel dokonywanego przejęcia, tj. ostateczne skupienie działalności produkcyjnej w jednym podmiocie prawnym, będzie miało kluczowy wpływ dla prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej i zachodzących w jej ramach procesów, co świadczy o niewątpliwym biznesowym uzasadnieniu dokonywanej reorganizacji.

Jednocześnie, Wnioskodawca podkreśla, że dokonane przez niego działania reorganizacyjne nie doprowadzą do wykreowania żadnych dodatkowych uprawnień, które mogłyby być postrzegane w kategoriach korzyści podatkowej. Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę w ramach zakładu nie jest bowiem zlokalizowana na terenie SSE, a tym samym nie może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT na mocy przejętego Zezwolenia SSE.

Tym samym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że opisane powyżej ekonomiczne uzasadnienie dokonywanych przez niego przekształceń, nie pozwalają na uznanie przeprowadzanej reorganizacji za zmierzającą przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści podatkowej.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że planowana reorganizacja działalności pozostaje także w zgodzie z przepisami dotyczącymi klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.

8. Interpretacje Indywidualne potwierdzające stanowisko Wnioskodawcy.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych wydanych przez organy podatkowe, np.:

  1. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 kwietnia 2018 r., sygn. 0114-KDIP2-3.4010.70.2018.1.MS: „Zatem, przejęcie Spółek przejmowanych (w tym Spółki strefowej 1 i Spółki strefowej 2), w wyniku którego Wnioskodawca (Spółka przejmująca) nabędzie cały majątek oraz prawa i obowiązki Spółek przejmowanych, będzie również skutkowało przejęciem praw i obowiązków wynikających z obu Zezwoleń na prowadzenie działalności w Strefie.
    Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przejęciem spółek działających w specjalnej strefie ekonomicznej, Spółka przejmująca, jako sukcesor Spółek przejmowanych w świetle prawa podatkowego, będzie uprawniona do korzystania ze Zwolnień strefowych udzielonych Spółce strefowej 1 oraz Spółce strefowej 2”,
  2. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 kwietnia 2017 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4510.14.2017.1.PC: „Zatem, przejęcie Spółki Przejmowanej, w wyniku którego Wnioskodawca - Spółka Przejmująca nabędzie cały majątek oraz prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej, będzie również skutkowało przejęciem praw i obowiązków wynikających z zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.
    Podsumowując, w związku z planowanym połączeniem Wnioskodawcy ze Spółką Przejmowaną, Spółka - jako Spółka Przejmująca - będzie sukcesorem zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej uzyskanego przez Spółkę Przejmowaną, a tym samym będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych”.
  3. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 grudnia 2016 r., sygn. 2461-IBPB-1-3.4510.1031.2016.1.PC, w której organ zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że: „Zgodnie z przytoczonymi przepisami zwolnienie podatkowe wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT (zwolnienie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE), zostanie po połączeniu ze Spółką Zależną przejęte przez Wnioskodawcę w drodze sukcesji generalnej.
    Z uwagi na wskazaną zasadę sukcesji generalnej, Wnioskodawca uprawniony będzie zatem do obliczania wartości dostępnego dla niego zwolnienia podatkowego (art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT), z uwzględnieniem kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych poniesionych przed dniem połączenia przez Spółkę Zależną”.
  4. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 26 kwietnia 2016 r., sygn. IBPB-1-2/4510-238/16/BD: „Zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Ponadto art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej stanowi, że przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych).
    Zatem w wyniku łączenia się spółek, o którym mowa w art. 492 § 1 pkt 1 ksh, na spółkę przejmującą przechodzi nie tylko majątek spółki przejmowanej, lecz drogą sukcesji uniwersalnej przechodzą na nią wszystkie prawa i obowiązki, jakie spółka ta posiadała na dzień wykreślenia jej z rejestru sądowego. Ponadto proces łączenia się spółek przez przejęcie związany jest z sukcesją podatkową. Oznacza to, że spółka przejmująca wstępuje, co do zasady, we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej przewidziane w przepisach prawa podatkowego”.
  5. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 30 grudnia 2015 r., sygn. IBPB-1-2/4510-711/15/BKD, w której organ zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że: „(...) w wyniku połączenia spółek, w drodze przejęcia Spółki Zależnej przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca będzie uprawniony, jako sukcesor, do korzystania z zezwolenia Spółki Zależnej (zezwolenie „przejęte” od Spółki Zależnej) na prowadzenie działalności na terenie SSE, a w konsekwencji do korzystania ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych na terenie SSE”.
  6. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 24 listopada 2015 r., sygn. ITPB3/4510-458/15-4/DK, w której organ zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że: „(...) połączenie przez przejęcie skutkować będzie przejściem zezwoleń strefowych posiadanych przez spółkę przejmowaną na spółkę przejmującą, w tym przypadku Wnioskodawcę. Wnioskodawca będzie więc też uprawniony do korzystania z preferencji podatkowych, które przysługiwałyby spółce przejmowanej, gdyby nie doszło do przejęcia. Tak więc w ocenie Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. w odniesieniu do przychodów osiąganych z działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwoleń strefowych uzyskanych przez spółkę przejmowaną”.
  7. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 stycznia 2015 r., sygn. IBPBI/2/423-1332/14/BG: „Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że jeżeli po przejęciu Spółki zależnej Spółka kontynuować będzie działalność objętą zakresem zezwolenia, to będzie miała prawo do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie SSE. Zatem, samo przejęcie Spółki zależnej, w wyniku którego Spółka Przejmująca przejmie (zatrudni) pracowników tej Spółki na terenie SSE, nie spowoduje utraty zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych w związku z tym przejęciem”.
  8. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 16 grudnia 2014 r., sygn. IBPBI/2/423-1130/14/SD, w której organ zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że: „(...) przejęcie Spółki, w wyniku którego Wnioskodawca nabędzie cały majątek oraz prawa i obowiązki spółki przejmowanej, będzie również skutkowało przejęciem praw i obowiązków wynikających z zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, w tym również obowiązku kontynuacji działalności gospodarczej oraz utrzymania inwestycji objętych zwolnieniem przez okres wskazany w ww. przepisie”.
  9. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29 sierpnia 2014 r., sygn. ITPB3/423-268/14/KK, w której organ zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że: „(...) w świetle zaprezentowanych przepisów prawa, w tym w szczególności przepisów Kodeksu spółek handlowych oraz Ordynacji podatkowej - w ocenie Wnioskodawcy, w wyniku połączenia Wnioskodawcy z I.B. Sp. z o.o., Wnioskodawca, jako spółka przejmująca, będzie sukcesorem wszystkich praw i obowiązków, również podatkowych, I.B. Sp. z o.o. Tym samym Wnioskodawca będzie sukcesorem praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE, w tym w szczególności prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskanych z działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie tego Zezwolenia, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.
  10. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 17 marca 2014 r., sygn. IBPBI/2/423-1701/13/CZP, w której organ zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że: „(...) po połączeniu ze Spółką Przejmowaną, stanie ona się sukcesorem ogółu praw i obowiązków związanych z Zezwoleniem X. Tym samym, po połączeniu Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „updop”) także w oparciu o niniejsze zezwolenie, pierwotnie udzielone Spółce Przejmowanej”.
  11. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 25 października 2013 r., sygn. IPTPB3/4231-10/13-2/IR: „W związku z powyższym, w przypadku gdy Wnioskodawca (spółka przejmująca) dokona połączenia ze spółką przejmowaną stanie się podmiotem praw i obowiązków wynikających z zezwoleń spółki przejmowanej na skutek sukcesji prawnej. Sukcesja ta odnosić się będzie do obydwu zezwoleń spółki przejmowanej na podstawie wskazanych wyżej przepisów.
    Zatem, Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w oparciu o zezwolenia posiadane przez spółkę przejmowaną jeśli spełni warunki zapisane w zezwoleniach oraz wymogi określone właściwymi przepisami”.

9. Podsumowanie.

Podsumowując, w związku z planowanym połączeniem Wnioskodawcy ze Spółką przejmowaną, Wnioskodawca - jako Spółka przejmująca - będzie sukcesorem Zezwolenia SSE na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE uzyskanego przez Spółkę przejmowaną, a tym samym będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, w zakresie całej działalności gospodarczej, spełniającej warunki określone w Zezwoleniu SSE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja, zgodnie z zadanym pytaniem wyznaczającym jej zakres, dotyczy wyłącznie ustalenia, czy po połączeniu Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania z Zezwolenia SSE Spółki przejmowanej na prowadzenie działalności na terenie SSE, a tym samym do korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036, z późn. zm.; dalej: „updop”), dla dochodów z działalności gospodarczej objętej zakresem przejętego Zezwolenia SSE. Tut. Organ nie odniósł się zatem do tej części stanowiska Wnioskodawcy, która dotyczyła zgodności dokonywanych przekształceń z regulacjami dotyczącymi klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.

Zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1577, z późn. zm.), połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).

Rozstrzygając kwestię przejścia zwolnienia na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej ze spółki przejmowanej na spółkę przejmującą należy wziąć pod uwagę fakt, że zgodnie z art. 494 § 1 i § 2 ww. ustawy, spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki. Na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.

Do sukcesji prawnej na gruncie przepisów podatkowych odnoszą się natomiast następujące przepisy.

W myśl art. 93 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Z kolei na podstawie art. 93 § 2 pkt 1 ww. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych).

Analiza następstwa prawnego wymaga kompleksowej wykładni przepisów zaliczanych do szczegółowego prawa podatkowego, zaś przepisy Ordynacji podatkowej należy stosować jedynie w tym zakresie, w jakim brak jest uregulowań w szczegółowym prawie podatkowym. Zatem, jedynie w przypadku, gdy ustawy szczegółowe wyraźnie odnoszą się do następstwa prawnego w prawie podatkowym, zakres tego następstwa kształtowany jest przez unormowania takich ustaw.

Zatem w wyniku łączenia się spółek, o którym mowa w art. 492 § 1 pkt 1 ustawy Kodeks spółek handlowych, na spółkę przejmującą przechodzi nie tylko majątek spółki przejmowanej, lecz drogą sukcesji uniwersalnej przechodzą na nią wszystkie prawa i obowiązki, jakie spółka ta posiadała na dzień wykreślenia jej z rejestru sądowego.

Ponadto, proces łączenia się spółek przez przejęcie związany jest z sukcesją podatkową. Oznacza to, że spółka przejmująca wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej przewidziane w przepisach prawa podatkowego.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1010, z późn. zm.; dalej: „ustawa o SSE”).

Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o SSE).

Przepisy wprowadzające zwolnienie z opodatkowania, będące odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, muszą być interpretowane zgodnie z ich literalnym brzmieniem. Mając na względzie powyższą zasadę należy stwierdzić, że na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 updop stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z kolei art. 17 ust. 5 cyt. ustawy, przewiduje utratę prawa do zwolnienia ww. dochodów w przypadku cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34 tego artykułu.

Zwolnienie od podatku dochodowego stanowi pomoc publiczną udzielaną podatnikom działającym w specjalnych strefach ekonomicznych i przyjmuje formę pomocy regionalnej, która udzielana jest w celu wspierania nowych inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy w związku z realizacją nowej inwestycji.

Artykuł 19 ust. 3 ustawy o SSE stanowi natomiast, że zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

  1. zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
  2. rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
  3. nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki, lub,
  4. wystąpił z wnioskiem o cofnięcie zezwolenia albo ograniczenie zakresu lub przedmiotu działalności określonego w zezwoleniu.

Powyższe przypadki utraty/cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej stanowią katalog zamknięty, tj. tylko enumeratywnie wymienione przypadki mogą stanowić podstawę cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, a w efekcie utraty zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dla dochodów strefowych. Przytoczone przepisy nie wskazują połączenia spółek kapitałowych (i związanej z nim sukcesji prawno-podatkowej) jako podstawy do cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. W rezultacie, w przypadku sukcesji generalnej zezwolenie nadal obowiązuje, a sukcesorem praw i obowiązków wynikających z zezwolenia staje się podmiot przejmujący.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwolnienia z opodatkowania zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, w stosunku do Zezwolenia SSE, czyli zezwolenia przeniesionego na Wnioskodawcę w ramach połączenia ze Spółką przejmowaną.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj