Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.302.2017.1.JF
z 3 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2017 r. (data wpływu 25 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla montażu pergoli mocowanych do obiektów zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 sierpnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla montażu pergoli mocowanych do obiektów zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.


We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne:


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach swojej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. dystrybucją i montażem pergoli. Pergole chronią przed światłem lub opadami atmosferycznymi, a zatem polepszają standard mieszkania/domu. Przedmiotem umowy między Wnioskodawcą a klientami są roboty budowlano - remontowe wraz z materiałami dostarczonymi przez Wnioskodawcę, polegające na montażu pergoli wraz z wszelkimi niezbędnymi pracami dodatkowymi (w tym na przykład doradztwo w doborze pergoli i jej usytuowania). Pergole są instalowane przy lokalach mieszkalnych (najczęściej na balkonach i tarasach) oraz przy budynkach mieszkalnych. Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych wynosi najczęściej do 150 m2 natomiast budynków mieszkalnych do 300 m2.

Zlecenia wykonywane przez Wnioskodawcę w odniesieniu do pergoli zależnych od budynku dotyczą usług obejmujących:

  • wykonanie pergoli w nowobudowanym budynku mieszkalnym,
  • wykonanie pergoli w istniejącym już budynku mieszkalnym (wymienione elementy konstrukcyjne nie są ujęte w pierwotnym projekcie budynku, są niejako „dobudowywane” do budynku, na stałe),
  • remont bądź modernizację pergoli będącej częścią budynku mieszkalnego bądź lokalu mieszkalnego polegające na wymianie elementów (np. listew, desek) w pergoli itp.

Przedmiotem niniejszego wniosku są pergole zależne od budynków oraz pergole wolnostojące (4 lub 6 nożne).


Pergola zależna od budynku jest montowana po jego zewnętrznej stronie. Musi być zamontowana do ściany budynku w sposób trwały i solidny, uniemożliwiający jej odłączenie się od budynku wskutek intensywnych opadów atmosferycznych, silnego wiatru, oblodzenia lub innych trudnych warunków atmosferycznych. Pergola musi się też być odporna na inne fizyczne oddziaływanie typu opieranie się osób, opierania drabiny lub złożonych mebli tarasowych/ogrodowych i innych standardowych działań ludzkich występujących w tego typu miejscach. Dlatego też pergole są instalowane za pomocą różnego rodzaju kotew trwale przytwierdzonych do ścian budynku.

Nieodpowiedni montaż pergoli (brak zakotwiczenia/zamocowania w stałych elementach budynku) może skutkować niebezpieczeństwem dla jej użytkowników lub uszkodzeniem pergoli i budynku. Demontaż pergoli jest możliwy na tej samej zasadzie jak jest możliwy demontaż zwykłych okien, płytek tarasowych czy parapetów, ale jego nieumiejętne przeprowadzenie może spowodować uszkodzenia budynku i samej pergoli. Podsumowując tę cześć opisu stanu faktycznego - pergole zależne są trwale zintegrowane z bryłą budynku (za pomocą kotew przymocowanych do ścian lub podłoża), a pergole wolnostojące są trwale zintegrowane z podłożem.


Oprócz samej usługi montażowej dla prawidłowego funkcjonowania pergoli istotny jest dobór odpowiedniej jakości materiałów. Pergole są montowane z prefabrykowanych elementów i składają się z elementów ze stali nierdzewnej, aluminiowych, drewnianych łączonych ze sobą za pomocą metalowych łączników. Pokrycie pergoli może być zrobione z tworzyw sztucznych, tkanin lub metalu (np. aluminium). Instalowane pergole mogą mieć pokrycie:

  1. spadkowe (woda spływa pod spadkiem do przedniej rynny i jest odprowadzana do nóg),
  2. lamelowe (możliwość dowolnego dostosowania nachylenia lameli zapewnia przepływ powietrza i zacienienie przestrzeni; przy zamkniętych lamelach woda jest odprowadzana na boki do nóg),
  3. bezspadkowe (woda spływa na oba, bądź jeden wskazany bok).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca może stosować stawkę VAT 8% do usług obejmujących montaż pergoli zależnych w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym na podstawie art. 41 ust. 12 z uwzględnieniem ust. 12b i 12c w związku z art. 146a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm. - dalej: „ustawa o VAT”)?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Usługi obejmujące montaż pergoli w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym w przypadku:

  • pergoli zależnych od bryły budynku będą korzystały z preferencyjnej 8% stawki VAT;
  • pergoli wolnostojących będą korzystały z 23% stawki VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 7% (obecnie zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT jest to 8%) (Zgodnie z art. 146 a pkt 2 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy o VAT, wynosi 8%) z zastrzeżeniem ust. 12 tegoż artykułu, który stanowi że ww. obniżoną stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego (według art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11) lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 12b ustawy o VAT.


Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy - nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku zaś budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT obniżoną stawkę podatku VAT, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT).

Ustawa o VAT nie definiuje pojęć: „budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa” użytych w powyższych przepisach. W tym zakresie należy odwołać się do uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej „NSA”) z dnia 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 2/13 z uwagi na zawartą w niej wykładnię art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. W uzasadnieniu uchwały wyjaśniono, że rodzaje usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie o VAT. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach, w szczególności w Prawie budowlanym. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym. W takim znaczeniu modernizacja oznacza unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części (por. wyrok NSA z 12 marca 2014 r. sygn. akt I FSK 617/13). Zgodnie zaś ze słownikiem języka polskiego remont to „doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności” (Internetowy słownik języka polskiego sjp.pwn.pl.).

Zarówno remont jak i modernizacja, podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT czynności, powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (por. m.in. interpretację indywidualną z 18 lipca 2014 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nr ILPP4/443-175/14-4/BA).


Według art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.


Biorąc pod uwagę powyższe rozważania, jeśli:

  • Wnioskodawca dokonuje montażu pergoli wolnostojących to trudno uznać, że dokonuje remont lub modernizację elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  • Wnioskodawca dokonuje montażu pergoli zależnej to można uznać, że dokonuje on remontu lub modernizacji elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Ponadto należy uznać, iż jeśli obiekt budowlany był wyposażony w pergole zależne, to ich wymiana z zastosowaniem wyrobów Wnioskodawcy będzie stanowiła remont. Jeśli nie, to ich instalacja będzie modernizacją budynku poprzez jego unowocześnienie i dostosowanie do współczesnych standardów budownictwa. Zmiana nastąpi poprzez zabezpieczenie obiektu przed nadmiernym oddziaływaniem czynników pogodowych (wiatr, słońce, deszcz, śnieg, lód itp.) i promieniowania UV. Poprzez montaż pergoli następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych pomieszczeń w remontowanych/modernizowanych budynkach. W rezultacie montowane przez Wnioskodawcę pergole unowocześniają oraz podnoszą wartość użytkową budynku, zwiększając komfort jego użytkowania, chroniąc elementy budynku przed wpływem czynników zewnętrznych, a poprzez ich trwałe zamontowanie do tarasu lub ścian obiektu mieszkaniowego stanowią jego integralną część. Wobec powyższego do montażu pergoli zależnych w obiektach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym Wnioskodawca będzie mógł zastosować dla wykonywanych przez siebie usług preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%


Podobne stanowisko prezentują organy administracji skarbowej (organy podatkowe).


Na przykład w interpretacji indywidualnej z 3 września 2014 r. (ILPP4/443-286/14-4/EWW), Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, że podatnik, którego głównym przedmiotem działalności jest sprzedaż wraz z montażem systemów osłonowych typu: rolety zewnętrzne oraz markizy i pergole w obiektach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym będzie mógł zastosować dla wykonywanych przez siebie usług preferencyjną stawkę podatku w wysokości 8%. Podobne stanowisko przedstawili m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 12 stycznia 2015 r. (ITPP1/443-1357/14/BK) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 5 stycznia 2015 r. (IBPP2/443-971/14/ICz).

Co prawda w ww. interpretacjach chodziło głównie o montaż rolet zewnętrznych zakupionych w firmie zewnętrznej, ale Wnioskodawca nie widzi powodu różnicowania stawki VAT ze względu na rodzaj instalowanej w budynku czy mieszkaniu osłony. Rolety zewnętrzne pełnią podobną funkcję jak pergole, do montażu obydwu typów osłon w obiektach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym należy stosować zgodnie z art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT obniżoną, 8% stawkę VAT. Na konieczność uzasadnienia przez organ administracji skarbowej w odpowiedzi na wniosek o wydanie interpretacji powodów ewentualnego różnicowania stawki VAT w odniesieniu do instalacji podobnych wyrobów zwraca uwagę Naczelny Sąd Administracyjny (dalej „NSA”) w wyroku z 23 lipca 2015 r. (sygn. akt I FSK 1008/14) dotyczącym wymiany rolet zewnętrznych i markiz okiennych trwale zw. z obiektami zaliczonymi do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W tym samym wyroku NSA uznał co następuje:

„W przypadku uznania, że instalacja markiz po trwałym ich połączeniu z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części np. podnosi standard takiego obiektu wpływa na jego wartość, a tym samym, mieści się w pojęciu modernizacji obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to przyjąć należy, że usługi te są objęte hipotezą normy wyprowadzonej z art. 41 ust. 12 Uptu. Oznacza to, że do takich czynności ma zastosowanie preferencyjna stawka podatku, o której mowa w ust. 2 tego artykułu.”

Analogicznie w sytuacji gdy zewnętrzne pergole zależne instalowane przez Wnioskodawcę są trwale połączone z elementami obiektu budowlanego (np. kotwy instalujące są wprowadzone na stałe w ścianę budynku) i ich montaż podnosi trwale podnosi standard takiego obiektu (chronią przed światłem lub opadami atmosferycznymi, a zatem zwiększają komfort użytkowania mieszkania/domu), to zgodnie z ww. wytycznymi NSA usługi Wnioskodawcy również powinny korzystać z preferencyjnej stawki VAT (8%).


Dokładnie o możliwości zastosowania 8% stawki VAT do montażu pergoli zdecydował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 17 lipca 2017 r. (0111-KDIB3-1.4012. 196.2017.1.BW), gdzie uznano, że skoro:


„(...) Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że:

  • Wnioskodawca będzie świadczył usługi budowlane montażu (...) pergoli, które będą połączone trwale z bryłą budynku.
  • Zgodnie z zawartą z klientem umową będzie to usługa kompleksowego wykonania (...) pergoli poczynając od dostawy materiałów do tego niezbędnych, przez przygotowanie podłoża, montaż konstrukcji, (...) po zabezpieczenie i zakonserwowanie wykonanej konstrukcji.
  • Wykonywane prace będą dotyczyć obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, czyli prace związane będą z budynkami mieszkalnymi lub lokalami mieszkalnymi sklasyfikowanymi pod PKOB 1110, 1121, 1122.
  • Wykonane prace będą się mieścić w zakresie czynności: dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych, przy uwzględnieniu kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT.

Mając na względzie powyższe okoliczności oraz wyżej powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie do usług, o których mowa we wniosku (będących przedmiotem pytania), zastosowanie znajdzie preferencyjna stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%, zgodnie z art. 14 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.”


Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że do montażu pergoli zależnych w obiektach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym będzie mógł zastosować dla wykonywanych przez siebie usług preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%. Natomiast do montażu pergoli wolnostojących możliwe będzie zastosowanie stawki podstawowej VAT.


W kontekście całokształtu przedstawionej powyżej argumentacji, Wnioskodawca prosi o potwierdzenie prawidłowości dokonanej przez niego interpretacji przepisów podatkowych. Tym samym wnosi o potwierdzenie, że usługi obejmujące montaż pergoli w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym w przypadku:

  • pergoli zależnych od bryły budynku będą korzystały z preferencyjnej 8% stawki VAT;
  • pergoli wolnostojących będą korzystały z 23% stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Zgodnie z art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.


Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Z tym, że stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ustawy – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.


Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.


W myśl ust. 12b ww. art. 41 ustawy - do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 ,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).


Z powyższych uregulowań wynika, że czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy, wykonywane w budynku mieszkalnym objętym społecznym programem mieszkaniowym, należy opodatkować 8% stawką podatku VAT (w myśl art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy).


W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „budowa”, „remont”, „modernizacja”, „przebudowa”, „roboty budowlane”, „termomodernizacja”, należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.


W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
  • robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
  • przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (…) (pkt 7a),
  • remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

W świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2014 r., poz. 712, z późn. zm.) – przez przedsięwzięcia termomodernizacyjne rozumie się przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Zarówno remont, jak i modernizacja, podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, w celu skorzystania z preferencyjnej stawki podatku powinny dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części.


Wskazać należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie lub w przepisach wykonawczych do ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

W przedmiotowej sprawie decydujące znaczenie ma to, co jest przedmiotem sprzedaży, czy Wnioskodawca dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz, czy czynność wykonywana przez niego mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży jest konkretna usługa, nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ Zainteresowany sprzedaje określoną usługę, a nie elementy (koszty).

Należy zauważyć, że sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się, bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako czynności budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie.


Jak wynika z definicji internetowego słownika (sjp.pwn.pl), pergola to budowla ogrodowa składająca się z jednego lub dwóch rzędów słupów, kolumn itp. podtrzymujących poziomą konstrukcję kratową oplecioną pnącymi roślinami.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje się dystrybucją i montażem pergoli. Przedmiotem umowy Wnioskodawcy a klientami są roboty budowlano - remontowe wraz z materiałami dostarczonymi przez Wnioskodawcę polegające na montażu pergoli. Pergole są instalowane przy lokalach mieszkalnych oraz przy budynkach mieszkalnych. Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych wynosi najczęściej do 150 m2, natomiast budynków mieszkalnych do 300 m2. Przedmiotem niniejszego wniosku są pergole zależne od budynków oraz pergole wolnostojące. Wnioskodawca wykonuje pergole w nowobudowanym budynku mieszkalnym, w istniejącym budynku mieszkalnym (elementy składowe pergoli są dobudowywane do budynku) lub dokonuje remontu bądź modernizacji istniejącej pergoli. Pergola zależna od budynku jest montowana po jego zewnętrznej stronie budynku w sposób trwały i solidny za pomocą kotew trwale przytwierdzonych do ścian budynku lub podłoża. Demontaż pergoli może spowodować uszkodzenia budynku i samej pergoli. Pergole wolnostojące są trwale zintegrowane z podłożem. Pergole są montowane z prefabrykowanych elementów i składają się z elementów ze stali nierdzewnej, aluminiowych, drewnianych łączonych ze sobą za pomocą metalowych łączników. Pokrycie pergoli może być zrobione z tworzyw sztucznych, tkanin lub metalu (np. aluminium).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania stawki VAT 8% do usług obejmujących montaż pergoli zależnych w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym.


Odnosząc opisane okoliczności sprawy do przedstawionego stanu prawnego należy stwierdzić, że dla czynności polegających na montażu pergoli mocowanych do obiektów zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym brak jest podstaw do stosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 8%, bowiem czynności te nie będą stanowić usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy.

W wyniku montażu pergoli nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku. Montaż elementów pergoli wykonywany jest na zewnątrz budynków (najczęściej na balkonach i tarasach) a ich zamontowanie nie wpływa na wielkości liczbowe wyznaczające charakterystyczne wielkości budynku lub lokalu wyrażane w jednostkach miary (wagi, nachylenia etc.), elementów użytkowych (dachu, okna, schodów, balkonu, drzwi) i technicznych (ciężaru konstrukcji, odporności przeciwpożarowej, termoizolacyjnej, hydroizolacyjnej).

Montaż elementów pergoli nie dotyczy również elementów konstrukcyjnych budynków lub ich części, bowiem przytwierdzenie za pomocą kotew do ścian budynku lub podłoża dotyczy nieznacznej ingerencji w konstrukcję budynku (dziura w ścianie), ale służy przede wszystkim oparciu konstrukcji pergoli. Przyleganie do ściany i wykorzystanie elementu konstrukcyjnego budynku lub lokalu do oparcia pergoli powoduje wyłącznie wykorzystanie ściany jako elementu konstrukcyjnego budynku lub budowli do wzmocnienia konstrukcji pergoli, ale uznanie wbicie kotwy w ścianę za montaż dotyczący konstrukcji budynku jest zbyt daleko idący. Budynek zaopatrzony w pergolę poza walorami estetycznymi nie zyskuje dodatkowych wartości. Natomiast korzyść dotyczy komfortu wynikającego z użytkowania samej pergoli w wymiarze estetyki i przebywania, a nie wynika z samego budynku. Pergole również z uwagi na sposób konstrukcji, rodzaj materiału, z którego są wykonywane nie mogą pełnić funkcji ochrony i izolacji samego budynku. Zresztą rola pergoli nie sprowadza się do unowocześnienia lokalu lub budynku czy też wzmocnienia konstrukcji (ściana nie jest oparta o pergolę, ale pergola oparta jest o ścianę). Nie można zatem łączyć wykonania pergoli na balkonie czy tarasie z budową, remontem, modernizacją, termomodernizacją czy przebudową budynku lub lokalu mieszklanego.

Wobec tego czynności wykonywane przez Zainteresowanego jako niedotyczące budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy, nie mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, gdyż w istocie czynności te będą jedynie zaopatrywaniem budynku w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych. Pomimo, że – jak wskazuje Wnioskodawca – mogą chronić przed światłem lub opadami atmosferycznymi i mogą polepszać standard przebywania w domu lub budynku, ale nie wpływają bezpośrednio na samo mieszkanie czy dom.

Należy podkreślić, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać trzeba, że stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna, 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie – jak już wspomniano powyżej – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania, montażu różnych elementów przylegających czy opartych o ścianę obiektów budowlanych (ich części).

Niewątpliwie współczesne wymagania rodzą potrzebę modernizacji budynków zarówno mieszkalnych, jak i niemieszkalnych. Prace modernizacyjne wiążą się często ze zmianami konstrukcyjnymi w budynku. Przyczyną modernizacji jest konieczność unowocześnienia istniejących budynków, zmiana rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych oraz poprawienie standardu wyposażenia – założenia nowych instalacji np. grzewczych, czy nowych urządzeń technicznych. Jednakże czynności polegające na montażu pergoli nie dotyczą substancji samego budynku, lecz są zaopatrywaniem budynku w elementy wyposażenia – na indywidualne zamówienie klienta. Wyposażenie – w postaci pergoli – z pewnością nie stanowi elementów konstrukcyjnych budynku, pomimo tego, że chroniąc w różnym stopniu przed światłem lub opadami atmosferycznymi polepszają standard przebywania w mieszkaniu (domu). Czynności montażu pergoli nie można zatem zaliczyć do remontów, modernizacji i termomodernizacji. Byłoby to niedopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej, która jest wyłączona w odniesieniu do przepisów mających charakter wyjątkowy, a takimi są właśnie normy statuujące możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej.


Podsumowując, dla czynności montażu pergoli Wnioskodawca nie może stosować preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%. Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy – Wnioskodawca powinien zastosować stawkę podatku w wysokości 23%.


Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi montażu pergoli wolnostojących jest opodatkowane stawką 23% i w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, natomiast montaż pergoli zależnych od bryły budynku nie będą korzystały z preferencyjnej 8% stawki podatku w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


Odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych (ILPP4/443-286/14-4/EWW, ITPP1/443-1357/14/BK, IBPP2/443-971/14/ICz) oraz wyroków (I FSK 1008/14) wskazać należy, że interpretacja nie odnosi się do montażu pergoli, ponieważ jej przedmiotem jest stawka 8% dla montażu rolety zewnętrznych w obiektach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 0/0, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj